Ο Αμερικανός πρόεδρος επανέλαβε ότι ΗΠΑ και Ιράν βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία τερματισμού του πολέμου
Θετικά σχόλια για τον ανώτατο ηγέτη του Ιράν επιφύλαξε ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ που χαρακτήρισε τον Μοτζτάμπα Χαμενεΐ είναι «πιο λογικό» από τον πατέρα του και επανέλαβε ότι η συμφωνία με την Τεχεράνη είναι «πολύ κοντά».
Σε συνέντευξη στο NBC ο Τραμπ ρωτήθηκε για το πώς συγκρίνεται ο ανώτατος ηγέτης με τον αποθανόντα πατέρα του, τον δολοφονημένο Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ. «Νεότερος. Νομίζω ότι είναι πιο λογικός», απάντησε ο Τραμπ.
«Τραυματίστηκε. Είναι αρκετά σοβαρά τραυματισμένος. Υπάρχει λοιπόν μια ορισμένη γενναιότητα σε αυτό», δήλωσε ο Τραμπ για τον Μοτζτάμπα, ο οποίος βρέθηκε στο επίκεντρο της ισραηλινής επίθεσης που σκότωσε τον πατέρα του στις 28 Φεβρουαρίου και δεν έχει εμφανιστεί δημόσια από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στο Ιράν.
Μετά από περισσότερες από πέντε εβδομάδες συγκρούσεων, οι ΗΠΑ και το Ιράν συμφώνησαν σε κατάπαυση του πυρός στις 8 Απριλίου και έχουν περάσει τους τελευταίους δύο μήνες σε διαπραγματεύσεις για μία ειρηνευτική συμφωνία.
Ο Τραμπ επιμένει ότι το Ιράν πρέπει να παραδώσει τα αποθέματά του σε εμπλουτισμένο ουράνιο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή πυρηνικών όπλων. «Νομίζω ότι είμαστε πολύ κοντά. Μας απομένουν μερικά σημεία. Δεν φαίνονται καν σημαντικά σημεία. Έχουν παραδεχτεί ότι δεν θα διαθέτουν πυρηνικά όπλα», τόνισε ο Αμερικανός πρόεδρος.
«Το Ιράν χάνει καθημερινά 400 με 500 εκατ. δολάρια»
Τόνισε ότι η παρούσα κατάσταση δεν είναι βιώσιμη για το Ιράν, καθώς ο αμερικανικός ναυτικός αποκλεισμός εξασφαλίζει ότι το Ιράν «χάνει 400-500 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα».
«Είναι ισχυροί. Είναι περήφανοι. Υπάρχουν πράγματα που ποτέ δεν πίστευαν ότι θα έπρεπε να κάνουν, αλλά θα αναγκαστούν να τα κάνουν. Δεν έχουν άλλη επιλογή. Και αυτό παίρνει λίγο χρόνο», απάντησε ο Αμερικανός πρόεδρος όταν ρωτήθηκε γιατί το Ιράν δεν υποχωρεί. «Ξέρετε, μιλάμε για 47 χρόνια κατά τα οποία έκαναν ό,τι ήθελαν χωρίς συνέπειες», τόνισε.
Ο πόλεμος στο Ιράν έχει διχάσει τμήματα της βάσης του Τραμπ με μερίδα υποστηρικτών του να είναι εναντίον του πολέμου. Ωστόσο, ο Αμερικανός πρόεδρος απέρριψε την κατηγορία ότι οδήγησε τις ΗΠΑ σε έναν ακόμη πόλεμο χωρίς τέλος. «Δεν υποσχέθηκα τίποτα. Δεν μου αρέσουν αυτοί οι ατέρμονοι πόλεμοι. Αυτός δεν είναι ατέρμονος πόλεμος. Το κάνουμε αυτό εδώ και τρεις μήνες. Το μεγαλύτερο μέρος του έχει λάβει τη μορφή μιας αρκετά καλής εκεχειρίας», είπε ο Τραμπ.
Και συνέχισε: «Καταστρέψαμε την ικανότητα του Ιράν σε λίγες μέρες. Κανείς δεν έχει δει ποτέ κάτι παρόμοιο. Τώρα θα το τελειώσω. Αλλά θυμηθείτε, ήσασταν στο Βιετνάμ για 19 χρόνια εξαιτίας ανόητων ανθρώπων. Ήσασταν σε τόσες πολλές διαφορετικές χώρες. Κοιτάξτε το Ιράκ. Ήσασταν εκεί για χρόνια».
Κατά τη διάρκεια της εκτενούς συνέντευξής του στην εκπομπή «Meet the Press», ο Τραμπ επανέλαβε επίσης ότι είναι διατεθειμένος να χρησιμοποιήσει στρατιωτική δύναμη των ΗΠΑ για να ανακτήσει το υψηλής εμπλουτισμού ουράνιο του Ιράν, κάτι που θεωρείται ευρέως ως μια εξαιρετικά περίπλοκη και επικίνδυνη επιχείρηση.
Ωστόσο, ο Τραμπ τόνισε ότι θα προτιμούσε να στείλει αμερικανικά στρατεύματα στο Ιράν για να ανακτήσουν τα αποθέματα εμπλουτισμένου ουρανίου μόλις υπογραφεί συμφωνία με το ιρανικό θεοκρατικό καθεστώς.«Ο τρόπος για να το κάνουμε είναι ο εξής: αν καταλήξουμε σε συμφωνία, αν συμφωνήσουμε τώρα και είμαστε σε φιλικούς όρους, θα πάμε όλοι μαζί. Θα είναι δικός μας εξοπλισμός. Θα τον μεταφέρουμε και θα τον καταστρέψουμε, είτε επί τόπου είτε εκτός του χώρου».
«Τώρα, αν δεν κάνουμε συμφωνία, τότε θα τους εξοντώσουμε στρατιωτικά με πολύ σκληρό τρόπο. Και θα περιμένουμε μέχρι να το κάνουμε αυτό πριν φύγουμε, οπότε θα έχουμε ασφάλεια έτσι κι αλλιώς», σημείωσε.
Λιβανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ο αρχικός απολογισμος των ισραηλινών επιθέσεων είναι δύο νεκροί και 11 τραυματίες
Το Ισραήλ πραγματοποίησε σήμερα πλήγματα στα νότια προάστια της Βηρυτού, προπύργιο της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ, λέγοντας ότι απαντά σε πυρά με στόχο το έδαφός του παρά την κατάπαυση του πυρός, η οποία δεν έχει σταματήσει τον κύκλο της βίας.
Ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, σε συνέντευξή του στο δίκτυο NBC που μεταδόθηκε σήμερα, ζήτησε από την πλευρά του «μια πιο χειρουργική επίθεση εναντίον της Χεζμπολάχ», ενώ εξέφρασε την ελπίδα ότι «ο Λίβανος θα γνωρίσει μια καλύτερη ζωή».
«Ο στρατός πραγματοποιεί αυτή τη στιγμή πλήγμα εναντίον κέντρων διοίκησης τρομοκρατών στην περιοχή Νταχίγιε της Βηρυτού, ως απάντηση στα πυρά της Χεζμπολάχ προς το ισραηλινό έδαφος», αναφέρεται σε σημερινή κοινή ανακοίνωση του ισραηλινού υπουργού Άμυνας με τον πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου.
Δύο διαμερίσματα στη συνοικία Ταχουϊτάτ αλ-Γαδίρ στοχοθετήθηκαν, σύμφωνα με το επίσημο λιβανικό πρακτορείο ειδήσεων ΑΝΙ. Λιβανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι ο αρχικός απολογισμος των ισραηλινών επιθέσεων είναι δύο νεκροί και 11 τραυματίες.
Φωτογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου είδε δύο διαμερίσματα σε στενό δρόμο να έχουν υποστεί ζημιές και κατοίκους να διαφεύγουν πανικόβλητοι με οχήματα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν μποτιλιαρίσματα.
Τα πλήγματα αυτά είναι τα πρώτα από τις 28 Μαΐου σ’ αυτή την περιοχή, που είναι γνωστή ως Νταχίγιε. Ωστόσο ένα μέρος των κατοίκων της δεν έχει ακόμα επιστρέψει, παρά τη διακοπή των Απρίλιο των μαζικών ισραηλινών επιδρομών που την στοχοθετούσαν. Μετά τις σημερινές επιθέσεις, αυτοί που είχαν επιστρέψει άρχισαν να φεύγουν και πάλι, φοβούμενοι νέα κλιμάκωση.
Νωρίτερα σήμερα, ο ισραηλινός στρατός είχε ανακοινώσει πως δύο ρουκέτες εκτοξεύθηκαν από το Λίβανο προς το ισραηλινό έδαφος και αναχαιτίσθηκαν.
Το Ισραήλ είχε προεδιοποιήσει την Πέμπτη ότι θα έπληττε τη Βηρυτό σε περίπτωση επιθέσεων της Χεζμπολάχ εναντίον του εδάφους του.
Ερωτηθείς από το Γαλλικό Πρακτορείο, ο ισραηλινός στρατός διευκρίνισε πως αυτά δεν ήταν τα πρώτα πυρά εναντίον του ισραηλινού εδάφους μετά την ανακοίνωση της κατάπαυσης του πυρός την Τετάρτη.
Ωστόσο η Χεζμπολάχ δεν έχει αναλάβει μέχρι στιγμής την ευθύνη γι’ αυτά τα πυρά.
Μια νέα συμφωνία κατάπαυσης του πυρός είχε ανακοινωθεί την Τετάρτη έπειτα από μια τέταρτη σύνοδο διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον Λίβανο και το Ισραήλ στην Ουάσινγκτον, καθώς μια προηγούμενη εκεχειρία, που είχε ανακοινωθεί στις 17 Απριλίου, δεν τηρήθηκε ποτέ.
Ένας ισραηλινός βουλευτής, ο Εμπραχίμ Ρεζαΐ, έγραψε σήμερα σε ανάρτησή του στο X ότι η Τεχεράνη θα δώσει «οδυνηρή» απάντηση στις επιθέσεις του Ισραήλ στα νότια προάστια της Βηρυτού.
Θα υπογραφεί Μνημόνηο Συνεργασίας του υπουργείου Εξωτερικών, του υπουργείου Πολιτισμού και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων
Συνάντηση με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ΄ θα έχει αύριο, Δευτέρα 8 Ιουνίου, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, στο πλαίσιο της επίσκεψης του προκαθημένου του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων στην Αθήνα.
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στις 12:30 το μεσημέρι. Στη συνέχεια, ο υπουργός Εξωτερικών θα παραθέσει επίσημο γεύμα προς τιμήν του Πατριάρχη Ιεροσολύμων.
Του γεύματος θα προηγηθεί, στις 12:50 μ.μ., η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Εξωτερικών και του υπουργείου Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας, αφενός, και του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αφετέρου.
Το Μνημόνιο αφορά τη συνεργασία των δύο πλευρών για την προστασία, τη διατήρηση και τη συντήρηση της υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, ενισχύοντας το πλαίσιο συνεργασίας της Ελλάδας με έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς της Ορθοδοξίας και της χριστιανικής παρουσίας στους Αγίους Τόπους.
Εκπρόσωπος της ομάδας είναι ένας Ρώσος πρώην τραπεζίτης που αυτομόλησε στην Ουκρανία
«Σε μία δικτατορία, η δικαιοσύνη πρέπει να αποδίδεται με μολότοφ». Αυτό είναι το σύνθημα της ρωσικής ομάδας ανταρτών «Μαύρη Σπίθα» (Black Spark), που υποστηρίζει την ένοπλη ανατροπή του Βλαντίμιρ Πούτιν και συνεργάζεται με την Ουκρανία για να αποδυναμώσει το Κρεμλίνο.
Το ρωσικό αντιστασιακό κίνημα έχει εκπρόσωπο τον Ιγκόρ Βολομπούεφ, ένα πρώην τραπεζικό στέλεχος που αυτομόλησε στην Ουκρανία μετά την ρωσική εισβολή του 2022 και σήκωσε τα όπλα κατά της ρωσικής κυβέρνησης.
Ο Βολομπούεφ, ο οποίος έχει πλέον τιμηθεί από την Ουκρανία και έχει βραβευτεί με τον Χρυσό Σταυρό από τον Ουκρανό, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ισχυρίζεται ότι η «Μαύρη Σπίθα» έχει δημιουργήσει ένα μυστικό δίκτυο που εκτείνεται σε ολόκληρη τη Ρωσία και πραγματοποιεί δράσεις σαμποτάζ εναντίον στρατιωτικών, ενεργειακών και μεταφορικών υποδομών, σε μια προσπάθεια να εξαντλήσει τους πόρους του Κρεμλίνου.
«Ο πυρήνας του επαναστατικού μας κινήματος αποτελείται από εκείνους που συνήθως θεωρούνται μεσαία τάξη. Είμαστε η πραγματική ελίτ, που προσπαθούμε εδώ και χρόνια να αλλάξουμε ειρηνικά το ρωσικό καθεστώς. [Όμως] ο τρόμος του Πούτιν έχει καταστρέψει την πίστη μας στον διάλογο», δηλώνει το μανιφέστο της ομάδας.
Σύμφωνα με τον Βολομπούεφ, ο πρωταρχικός στόχος της ομάδας είναι να αποδυναμώσει συστηματικά μέσω βίαιης αντίστασης την ικανότητα του Πούτιν να διεξάγει πόλεμο. Σε συνέντευξή του στη Daily Mail, ο Βολομπούεφ δήλωσε: «Η αποστολή της Μαύρης Σπίθας είναι να εξαντλήσει το οικονομικό δυναμικό του καθεστώτος του Πούτιν. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παράλυση της πετρελαϊκής βιομηχανίας, η οποία αποτελεί τη ζωτική δύναμη του καθεστώτος».
Η οργάνωση ισχυρίζεται ότι έχει πραγματοποιήσει μια σειρά επιθέσεων που στοχεύουν τα δίκτυα μεταφορών, τις πετρελαϊκές υποδομές και τις αλυσίδες εφοδιασμού του ρωσικού στρατού.
Σε μια σειρά από βίντεο που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο Telegram, η ομάδα φαίνεται να δείχνει τα μέλη της να διεισδύουν σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις και στρατιωτικές μονάδες, όπου ρίχνουν υγρούς επιταχυντές πριν βάλουν φωτιά στους χώρους και καταστρέψουν εξοπλισμό αξίας εκατομμυρίων.
Άλλα βίντεο δείχνουν μέλη της ομάδας να τοποθετούν εκρηκτικούς μηχανισμούς, που φέρουν το λογότυπο της ομάδας. «Μόνο από την αρχή του έτους, η Μαύρη Σπίθα έχει καταστρέψει και προκαλέσει ζημιές σε αρκετές δεκάδες σιδηροδρομικές μηχανές που προορίζονταν για τη μεταφορά πετρελαίου, προϊόντων πετρελαίου και στρατιωτικών φορτίων. Οι ζημιές εκτιμώνται σε έως και 50 εκατομμύρια δολάρια», δήλωσε ο Βολομπούεφ.
Μεταξύ των πιο πρόσφατων επιχειρήσεών της ήταν η καταστροφή ενός σιδηροδρομικού βυτιοφόρου που μετέφερε 73.000 λίτρα ντίζελ στο Κρασνοντάρ, μια πόλη στη νοτιοδυτική Ρωσία κοντά στη Μαύρη Θάλασσα.
Βίντεο δείχνει έναν εκρηκτικό μηχανισμό που πυροδοτήθηκε εξ αποστάσεως να καταστρέφει το βυτιοφόρο, το οποίο προφανώς προοριζόταν για το δίκτυο καυσίμων της Lukoil. Μεγάλο μέρος της δραστηριότητας της Μαύρης Σπίθας επικεντρώνεται στο εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ρωσίας, το οποίο θεωρείται ζωτικής σημασίας για τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού και των εσόδων από το πετρέλαιο.
Σε μία επιχείρηση, η ομάδα ανέφερε ότι έλαβε πληροφορίες ότι εξαρτήματα, κινητήρες και στρατιωτικός εξοπλισμός επρόκειτο να μεταφερθούν από το Τσελιάμπινσκ, κοντά στα σύνορα με το Καζακστάν, σε στρατιωτικές μονάδες στην περιοχή του Ορένμπουργκ, περίπου 350 μίλια δυτικά.
«Μόνο τον τελευταίο καιρό, έχουμε προκαλέσει ζημιές και καταστρέψει επτά μηχανές συνολικής αξίας περίπου 400 εκατομμυρίων ρούβλια, και η FSB έχει ξεφύγει από τον έλεγχο, αναζητώντας μας ανεπιτυχώς σε όλη τη Ρωσία», ισχυρίστηκε η ομάδα μαζί με βίντεο της επιχείρησης.
O Ιγκόρ Βολομπούεφ
Η ομάδα έχει επεκταθεί και πέρα από το σαμποτάζ των σιδηροδρόμων, καθώς ισχυρίστηκε ότι ανατίναξε δύο σημαντικούς αγωγούς φυσικού αερίου της Gazprom κοντά στην Αγία Πετρούπολη, τους αγωγούς Belousovo-Leningrad και Konnaya Lakhta.
Σύμφωνα με την οργάνωση, και οι δύο παρείχαν ενέργεια σε μεγάλους κατασκευαστές αμυντικού εξοπλισμού, όπως η Severnaya Verf, τα ναυπηγεία Admiralty και εγκαταστάσεις που διαχειρίζεται ο κατασκευαστής πυραύλων Almaz-Antey.
«Η έκταση της καταστροφής στον αγωγό φυσικού αερίου Belousovo-Leningrad είναι τέτοια που ένα τμήμα του αγωγού παραμένει εκτός λειτουργίας εδώ και αρκετές εβδομάδες», ισχυρίστηκε η οργάνωση.
Επίσης, έχει στοχεύσει υποδομές που συνδέονται άμεσα με την αμυντική παραγωγή. Στο Τσελιάμπινσκ, η Μαύρη Σπίθα ανέφερε ότι μέλη της έκαψαν τρεις μονάδες αυτοματισμού και τηλεμετρίας σιδηροδρόμων που εξυπηρετούσαν μια γραμμή συνδεδεμένη με ένα στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα, αφού έμαθαν ότι είχε προγραμματιστεί η αναχώρηση ενός φορτίου από ένα εργοστάσιο αμυντικού εξοπλισμού.
Ο Βολομπούεφ ισχυρίστηκε ότι η ομάδα εμπλέκεται σε επιθέσεις κατά του διυλιστηρίου πετρελαίου του Ίλσκ, κοντά στη Μαύρη Θάλασσα, του διυλιστηρίου «Κιρισινέφτε-Οργσίντεζ», κοντά στην Αγία Πετρούπολη, καθώς και κατά δύο δεξαμενόπλοιων που μετέφεραν όπλα και στρατιωτικό εξοπλισμό στη Κασπία Θάλασσα. «Οι ζημίες από αυτές τις επιχειρήσεις ανήλθαν σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια», ανέφερε.
Ο Βολομπούεφ ισχυρίστηκε επίσης ότι η Black Spark διαθέτει δυνατότητες κυβερνοπολέμου, υποστηρίζοντας ότι μέλη της κατέστρεψαν την υποδομή πληροφορικής της Trans-Oil, μιας μεγάλης εταιρείας εμπορίας πετρελαϊκών προϊόντων. «Τεράστια ποσά εμπορικών πληροφοριών διαγράφηκαν από τα ηλεκτρονικά αρχεία της εταιρείας, οι εμπορικές δραστηριότητες παραλύθηκαν και οι αποστολές προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που καλύπτονταν από διεθνείς συμβάσεις, διακόπηκαν», ανέφερε.
Η οργάνωση παρουσιάζει τον εαυτό της ως την απαρχή ενός ευρύτερου κινήματος αντίστασης εντός της Ρωσίας. Παρά τη σχετικά περιορισμένη παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Βολομπούεφ επιμένει ότι η ομάδα διαθέτει υποστηρικτές σε όλα τα στρώματα της ρωσικής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων κυβερνητικών φορέων και μεγάλων επιχειρήσεων.
«Το πλεονέκτημα της Μαύρης Σπιθας έγκειται στο γεγονός ότι στις τάξεις της υπάρχουν μέλη με βαθιά γνώση των θεμάτων, τα οποία έχουν πρόσβαση σε διάφορα κυβερνητικά γραφεία και μεγάλες επιχειρηματικές δομές, όπως η Gazprom», ανέφερε.
Ο πρώην τραπεζίτης υποστηρίζει ότι τα αυξανόμενα οικονομικά προβλήματα, οι απώλειες στο πεδίο της μάχης στην Ουκρανία και η εντατικοποίηση της πολιτικής καταστολής δημιουργούν γόνιμο έδαφος για αντίσταση. Πρόσθεσε: «Υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι στη Ρωσία που μισούν τον Πούτιν και τη συμμορία του.
«Ο Πούτιν βασίζεται στον φόβο. Η Μαύρη Σπίθα βασίζεται στη δύναμη της πειθούς για όσους έχουν κουραστεί να υπομένουν, και στη δύναμη της πειθούς για τους εχθρούς. Το σημείο βρασμού στη ρωσική κοινωνία αυξάνεται. Μια έκρηξη είναι αναπόφευκτη», τόνισε ο Βολομπούεφ.
Την περασμένη εβδομάδα, αποκαλύφθηκε ότι σχεδόν μισό εκατομμύριο Ρώσοι στρατιώτες έχουν σκοτωθεί από την έναρξη της εισβολής στην Ουκρανία. Το ηθικό είναι χαμηλό, καθώς η κατάσταση φαίνεται να γυρίζει υπέρ της Ουκρανίας, ενώ πρόσφατη δημοσκόπηση δείχνει ότι ο Πούτιν είναι πιο αντιδημοφιλής από ό,τι τα τελευταία χρόνια.
Τα τέσσερα χρόνια πολέμου με την Ουκρανία έχουν πλήξει τη Ρωσική Ομοσπονδία με αύξηση των τιμών των τροφίμων, υψηλότερους φόρους και πληθωρισμό. Ανάλυση βασισμένη σε δεδομένα του Ινστιτούτου Μελέτης του Πολέμου διαπίστωσε ότι η Ουκρανία ανακατέλαβε περισσότερο έδαφος από ό,τι έχασε τον Μάιο, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα.
Η Ουκρανία κέρδισε καθαρά 282 τετραγωνικά χιλιόμετρα τις εβδομάδες που ακολούθησαν την παράδοση περίπου 120 τετραγωνικών χιλιομέτρων από τη Ρωσία τον Απρίλιο.
Το Ινστιτούτο Μελέτης του Πολέμου ανέφερε ότι οι ολοένα και πιο αποτελεσματικές επιχειρήσεις με drones της Ουκρανίας παρεμποδίζουν τη δυνατότητα της Ρωσίας να μεταφέρει στρατεύματα και εφόδια στις θέσεις της πρώτης γραμμής. Ο Βολομπούεφ δήλωσε: «Ο Πούτιν οδηγεί τη Ρωσία προς την καταστροφή. Στόχος του είναι να παραμείνει στην εξουσία με κάθε κόστος. Βυθίζει τη Ρωσία στο αίμα, την καταπίεση, τη φτώχεια, την καταστροφή και την εξαθλίωση.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος της οργάνωσης είναι να δημιουργήσει ένα κλίμα στο οποίο θα είναι δυνατή η λεγόμενη «απο-πουτινοποίηση». Ο Βολομπούεφ εξήγησε ότι μια ολόκληρη γενιά έχει μεγαλώσει στη Ρωσία χωρίς να γνωρίζει ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά από ό,τι υπό τη 26ετή «δικτατορία» του Πούτιν.
«Η Ρωσία χρειάζεται απο-πουτινοποίηση. Πρέπει να εξαλείψουμε εντελώς την αυτοκρατορική, επεκτατική, αντι-ανθρώπινη ιδεολογία, να απομακρύνουμε τους Πουτινιστές από την πολιτική, την οικονομία και την εκπαίδευση. Χρειαζόμαστε μια δίκη του Πουτινισμού», είπε ο Βολομπούεφ.
Η Ουκρανία φαίνεται να κερδίζει έδαφος μέσω εσωτερικών επιθέσεων με drones που ταπεινώνουν τη Ρωσία σε παγκόσμιο επίπεδ αλλά, ο πρώην τραπεζίτης υποστηρίζει ότι αυτό δεν αρκεί. Ο Βολομπούεφ καταδίκασε τους συμμάχους της Ουκρανίας, υποστηρίζοντας ότι η Δύση διστάζει συνεχώς, ενώ θα έπρεπε να οργανώνει μια πλήρη ανταποδοτική αντίδραση.
Πρόσθεσε: «Ο Πούτιν βασίζεται στον φόβο σας. Σας εκβιάζει με πυρηνικά όπλα και εσείς υποχωρείτε συνεχώς. Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να σταματήσει ο Πούτιν: μέσω των συλλογικών προσπαθειών ολόκληρης της Δύσης, για να του σπάσουμε τα δόντια. Είστε πολύ πιο δυνατοί από αυτόν, όμως συμπεριφέρεστε σαν μια αβοήθητη, άβουλη αμοιβάδα. Οι παραχωρήσεις σας στον Πούτιν θα σας κοστίσουν πολύ περισσότερο από το να κινητοποιήσετε σήμερα δυνάμεις για έναν πόλεμο αντίποινα εναντίον του. Ο Πούτιν θα σταματήσει μόνο όταν συνειδητοποιήσει ότι κάθε πράξη επιθετικότητας εκ μέρους του θα αντιμετωπίζεται με μία ανελέητη γροθιά στο στομάχι».
Η τουρκική δραστηριότητα καταγράφηκε στο νοτιοανατολικό και βορειοανατολικό Αιγαίο
Σε νέες παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών και παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου προχώρησε η Τουρκία την Κυριακή 7 Ιουνίου 2026.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), τρία μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) πραγματοποίησαν συνολικά πέντε παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών και τρεις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου.
Η τουρκική δραστηριότητα καταγράφηκε στο νοτιοανατολικό και βορειοανατολικό Αιγαίο, χωρίς να σημειωθούν εμπλοκές, ενώ δεν αναφέρθηκε παρουσία οπλισμένων αεροσκαφών ή σχηματισμών.
Όπως επισημαίνει το ΓΕΕΘΑ, τα τουρκικά UAV αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από τα ελληνικά μέσα αεράμυνας, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και κατά πάγια πρακτική.
Οι νέες παραβιάσεις έρχονται να προστεθούν στη συνεχιζόμενη τουρκική δραστηριότητα στο Αιγαίο, την οποία οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις παρακολουθούν και αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση, ενώ χθες πραγματοποιήθηκε και εμπλοκή με ελληνικό μαχητικό.
Οι αστυνομικοί εντόπισαν τον κατηγορούμενο να οδηγεί αυτοκίνητο στην Νέα Σελεύκεια, λίγα μόλις χιλιόμετρα από την πόλη της Ηγουμενίτσας
Σημαντική ποσότητα, περίπου 110 κιλά, ναρκωτικών εντοπίστηκε σε αυτοκίνητο που φέρει ελληνικές πινακίδες και κατασχέθηκε από άνδρες του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών της Ηγουμενίτσας, στην Νέα Σελεύκεια, ενώ συνελήφθη ο οδηγός του οχήματος, ένας 43χρονος Τούρκος, σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε κακουργηματικού χαρακτήρα δικογραφία για παραβάσεις της νομοθεσίας περί ναρκωτικών.
Ειδικότερα, οι αστυνομικοί εντόπισαν τον κατηγορούμενο να οδηγεί αυτοκίνητο στην Νέα Σελεύκεια, λίγα μόλις χιλιόμετρα από την πόλη της Ηγουμενίτσας, και του έκαναν σήμα να σταματήσει. Στον έλεγχο που ακολούθησε βρέθηκαν στα πίσω καθίσματα και στον χώρο αποσκευών του οχήματος, 102 δέματα με ακατέργαστη κάνναβη, συνολικού βάρος 109 κιλών και 364 γραμμαρίων.
Τα ναρκωτικά καθώς και το αυτοκίνητο κατασχέθηκαν, ενώ η αστυνομική έρευνα για την ανακάλυψη τυχόν άλλων εμπλεκόμενων προσώπων στην υπόθεση συνεχίζεται.
Ο συλληφθείς αλλοδαπός θα οδηγηθεί στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσπρωτίας.
Μετά από ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν, όλες οι σχολικές μονάδες της περιοχής της Βόρειας Εύβοιας που λειτουργούν ως εξεταστικά κέντρα κρίθηκαν «απολύτως ασφαλείς» για τη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων, μετά τις σεισμικές δονήσεις που σημειώθηκαν σήμερα στην ευρύτερη περιοχή, όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Παιδείας, νωρίτερα σήμερα.
Η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, σε συνεργασία με τον γγ του υπουργείου, Γιάννη Παπαδομαρκάκη, την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας, Ελένη Μπενιάτα, τους αρμοδίους στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία και συντονισμό για την παρακολούθηση της κατάστασης.
Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου, υπηρεσίες βρίσκονται «σε αυξημένο επίπεδο επιφυλακής και σε συνεχή επικοινωνία με την επιστημονική κοινότητα και τους αρμόδιους σεισμολόγους, προκειμένου να αξιολογούνται διαρκώς τα δεδομένα».
Τέλος, η υπουργός, στο πλαίσιο της επικοινωνίας της, συζήτησε με τον δήμαρχο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Γιώργο Τσαπουρνιώτη και την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης το ενδεχόμενο εφαρμογής εναλλακτικών σχεδίων λειτουργίας των εξεταστικών κέντρων, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συμμετοχή των υποψηφίων της περιοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Ο Σαντινάκε ζει στην Αυστραλία περίπου δύο χρόνια και αυτή τη στιγμή αναρρώνει από τα τραύματά του
Τις τρομακτικές στιγμές που έζησε στα ανοιχτά της Αυστραλίας όταν ένας καρχαρίας τον δάγκωσε και τον παρέσυρε προς τον βυθό περιέγραψε ένας σέρφερ.
Ο 20χρονος Αλέχο Σαντινάκε περίμενε ένα κύμα στο Red Cliff όταν ο καρχαρίας τον άρπαξε. «Ξαφνικά ένιωσα ένα δυνατό χτύπημα και ένα ισχυρό τράβηγμα στο πόδι μου. Ένας καρχαρίας με είχε δαγκώσει», ανέφερε σε ανάρτηση στο Facebook.
Ο καρχαρίας τότε άρχισε να τον παρασύρει προς το βυθό και ο 20χρονος είχε μόλις λίγα δευτερόλεπτα για να αντιδράσει. Αποφάσισε να κάνει μία κίνηση για να υποχρεώσει τον καρχαρία να ανοίξει το στόμα του και να τον αφήσει.
«Όλα συνέβησαν απίστευτα γρήγορα — δεν νομίζω ότι πέρασαν περισσότερα από δύο δευτερόλεπτα από τη στιγμή που με δάγκωσε μέχρι την αντίδρασή μου», είπε ο σέρφερ.
«Με τράβηξε μέσα στο νερό και η άμεση αντίδρασή μου ήταν να τον κλωτσήσω όσο πιο δυνατά μπορούσα για να τον κάνω να με αφήσει», συνέχισε ο 20χρονος. Η κίνηση πέτυχε και ο καρχαρίας τον άφησε.
Ο 20χρονος σέρφερ
Ο Σαντινάκε αναγκάστηκε να κολυμπήσει πίσω στην ακτή χωρίς τη σανίδα του και χωρίς να ξέρει αν ο καρχαρίας θα επέστρεφε.
Αποδίδει την επιβίωσή του στο γεγονός ότι παρέμεινε συγκεντρωμένος. «Ήταν ζωτικής σημασίας να διατηρήσω καθαρό μυαλό. Από τη στιγμή που με δάγκωσε μέχρι που έφτασα στην παραλία, επικεντρώθηκα σε αυτό που έπρεπε να κάνω και απέφυγα να πανικοβληθώ», εξήγησε ο 20χρονος
Μόλις έφτασε στην ακτή, οι φίλοι του έβαλαν αμέσως αιμοστατικό επίδεσμο στο πόδι του που αιμορραγούσε, μέχρι να φτάσει το ασθενοφόρο. Ο Σαντινάκε υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για ρήξη τένοντα και μυϊκή ρήξη. Ήταν τυχερός γιατί το δάγκωμα του καρχαρία δεν έπληξε τις κύριες αρτηρίες του.
Παρά τη δοκιμασία που πέρασε, ο Σαντινάκε δήλωσε ότι δεν τρέφει καμία κακία προς τους καρχαρίες. «Ο ωκεανός είναι το σπίτι του, και εμείς είμαστε αυτοί που εισβάλλουμε στο περιβάλλον του. Οι καρχαρίες δεν είναι κακοί ή τέρατα. Είναι άγρια ζώα και αποτελούν ουσιαστικό μέρος του θαλάσσιου οικοσυστήματος», είπε.
Ο Σαντινάκε ζει στην Αυστραλία περίπου δύο χρόνια και αυτή τη στιγμή αναρρώνει από τα τραύματά του.
Ο άνδρας που βρισκόταν στο μπαλκόνι 6ου ορόφου κτιρίου στον Πειραιά ήταν έτοιμος να πέσει στο κενό
Αστυνομικοί της Ελληνικής Αστυνομίας απέτρεψαν την απόπειρα αυτοκτονίας ενός άνδρα, που βρισκόταν στο μπαλκόνι του 6ου ορόφου κτιρίου στον Πειραιά, έτοιμος να πέσει στο κενό.
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στον επίσημο λογαριασμό της ΕΛ.ΑΣ. στο Facebook, φαίνονται δύο αστυνομικοί της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. να πλησιάζουν με προσοχή τον άνδρα στο μπαλκόνι. Καθώς εκείνος ετοιμάζεται να κάνει την βουτιά, οι αστυνομικοί τον προλαβαίνουν και τον ακινητοποιούν πριν πέσει.
Στο βίντεο ακούγεται ένας αστυνομικός να τον καθησυχάζει: «Άκουσε με, όλα θα πάνε καλά. Για το καλό σου είμαστε εδώ»
Η νεαρή γυναίκα τραυματίστηκε στο πόδι και μεταφέρθηκε με φορείο στο Νοσοκομείο Άμφισσας
Αίσιο τέλος είχε η επιχείρηση διάσωσης και μεταφοράς μιας 29χρονης, η οποία τραυματίστηκε το μεσημέρι κατά τη διάρκεια πεζοπορίας σε δύσβατο σημείο του Δήμου Δελφών, στη Φωκίδα. Η νεαρή γυναίκα βρισκόταν μαζί με έναν ακόμα περιπατητή σε δασική περιοχή βορειοανατολικά της Βίνιανης, όταν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες υπέστη τραυματισμό στο κάτω άκρο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συνεχίσει την πορεία της ή να επιστρέψει αυτόνομα.
Οι δύο πεζοπόροι ειδοποίησαν αμέσως τις αρχές. Στο σημείο σήμανε άμεσα συναγερμός και κινητοποιήθηκαν εννέα πυροσβέστες, οι οποίοι έσπευσαν στην περιοχή με δυνάμεις από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Άμφισσας, την Πυροσβεστική Υπηρεσία Ιτέας, καθώς και από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Πολυδρόσου.
Οι διασώστες κατάφεραν να προσεγγίσουν την τραυματισμένη γυναίκα μέσα στο πυκνό δασικό περιβάλλον και, αφού της προσέφεραν τις πρώτες βοήθειες, την τοποθέτησαν σε ειδικό φορείο. Έπειτα από συντονισμένη προσπάθεια λόγω του ανάγλυφου της περιοχής, την μετέφεραν με ασφάλεια σε προσβάσιμο σημείο, όπου περίμενε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Η 29χρονη παρελήφθη από την κινητή μονάδα και διακομίστηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Άμφισσας για την παροχή της απαραίτητης ιατρικής φροντίδας.
Η συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου ήταν η μία από τις τελευταίες εκδηλώσεις στο Ηρώδειο πριν ξεκινήσει η πολυετής επισκευή του
Πλήθος κόσμου βρέθηκε στο Ηρώδειο το βράδυ της Παρασκευής 5 Ιουνίου για να απολαύσει τη συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου με τίτλο «Στο παρόν», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Η συναυλία «Στο παρόν» ήταν η μία από τις τελευταίες εκδηλώσεις στο Ηρώδειο πριν ξεκινήσει η πολυετή επισκευή του. Ο Σταύρος Ξαρχάκος, στα 87 χρόνια του, παρουσίασε ένα πρόγραμμα που συνδύασε μνήμη, εμπειρία και νέα δημιουργία.
Μία από τις ξεχωριστές στιγμές της βραδιάς ήταν η ερμηνεία της Ηρώς Σαΐα στο τραγούδι «Ένα Πρωινό» (Άνναμπελ). Η ροκ διασκευή του εμβληματικού τραγουδιού από την ταινία «Κορίτσια στον ήλιο» έγινε με τη συμμετοχή του καταξιωμένου μουσικού Μπομπ Κατσιώνη.
Η φωνή της Ηρώς Σαΐα, συνδυασμένη με την κιθάρα του Κατσιώνη, μεταμόρφωσε το κομμάτι σε δυναμικό ροκ τραγούδι, το οποίο απογειώθηκε με την συμμετοχή του κοινού.
Ακούστε το τραγούδι με τη φωνή της Μαρίας Δημητριάδη
Τι αναφέρει γνωστός πνευμονολόγος της Νορβηγίας για την κατάσταση της υγείας της συζύγου του διαδόχου του θρόνου
Η πριγκίπισσα της Νορβηγίας, Μέτε Μάριτ αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και ενδέχεται να έχει μόλις έναν χρόνο ζωής, καθώς έχει εγγραφεί σε λίστα αναμονής για μεταμόσχευση πνεύμονα.
Διαγνώστηκε το 2018 πνευμονική ίνωση, μια προοδευτική νόσος που βλάπτει και προκαλεί ουλές τον πνευμονικό ιστό. Η νόσος μπορεί να προκαλέσει σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα και δεν υπάρχει θεραπεία.
Έχει αναστείλει τα επίσημα καθήκοντά της και νέα ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση της υγείας της θα δοθεί μόνο μετά την πραγματοποίηση της μεταμόσχευσης πνεύμονα, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε την Παρασκευή το Παλάτι της Νορβηγίας.
Μετά την έξοδο από το νοσοκομείο, «θα ακολουθήσει μια μακρά περίοδος αποκατάστασης και εκγύμνασης», κατά τη διάρκεια της οποίας «αρχικά δεν θα υπάρχουν ενημερώσεις», είπε στο κρατικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο της Νορβηγίας NRK ο πνευμονολόγος Άρε Χολμ.
Ο πρίγκιπας διάδοχος της Νορβηγίας, Χάακον με τη σύζυγό του Μέτε-Μάριτ
AP
«Η πριγκίπισσα έχει παρουσιάσει σημαντική επιδείνωση της πνευμονικής ίνωσης τους τελευταίους έξι μήνες», ανέφερε. Πρόσθεσε ότι όσοι βρίσκονται στη λίστα για μεταμόσχευση πνεύμονα θεωρούνται τόσο άρρωστοι που πιθανότατα τους απομένει μόνο ένα έτος ζωής. Ο Άρε Χολμ εξήγησε ότι το νοσοκομείο διαθέτει κατευθυντήριες γραμμές για την ιεράρχηση των ατόμων στη λίστα αναμονής και ανέφερε ότι δεν είναι δυνατόν να προβλεφθεί πότε θα μπορέσει να υποβληθεί στη μεταμόσχευση, καθώς αυτό εξαρτάται από το πότε θα «διατεθεί κατάλληλο όργανο».
Επιπλέον, ανέφερε ότι επί του παρόντος οι χρόνοι αναμονής είναι σύντομοι και ότι «ακολουθούν πιστά το πρωτόκολλο στην συγκεκριμένη περίπτωση». Την περασμένη εβδομάδα ο σύζυγός της αποκάλυψε ότι η κατάσταση της πριγκίπισσας έχει επιδεινωθεί σημαντικά.
«Η πριγκίπισσα είναι σοβαρά άρρωστη και νομίζω ότι η κατάστασή της έχει επιδεινωθεί λίγο τον τελευταίο καιρό. Επομένως, ανησυχώ για την υγεία της», δήλωσε ειλικρινά ο πρίγκιπας Χάακον την περασμένη εβδομάδα.
«Και αυτοί οι έξι μήνες πήγαν αρκετά καλά, νομίζω. Αλλά υπάρχουν διαφορετικές φάσεις. Οπότε απλά πρέπει να προσπαθήσουμε να το λύσουμε όσο καλύτερα μπορούμε», τόνισε ο πρίγκιπας της Νορβηγίας. Όταν ένας δημοσιογράφος ρώτησε αν η πριγκίπισσα θα μπορούσε να μπει στη λίστα για μεταμόσχευση πνεύμονα, ο πρίγκιπας Χάακον απάντησε: «Εξαρτάται από τους γιατρούς, είναι ιατρικό ζήτημα.
«Επομένως, αυτοί είναι που αποφασίζουν πότε πρέπει να γίνει, πότε είναι η κατάλληλη στιγμή. Αλλά νομίζω ότι δυστυχώς η κατάστασή της έχει επιδεινωθεί πολύ τον τελευταίο καιρό».
Μερικές ημέρες αργότερα ανακοινώθηκε από το παλάτι ότι πράγματι η πριγκίπισσα βρίσκεται σε λίστα αναμονής για μεταμόσχευση.
Ο Αμερικανός πρόεδρος ξεκαθαρίζει ότι η άρση των κυρώσεων έπεται των δεσμεύσεων της Τεχεράνης, ενώ διαχωρίζει το μέτωπο του Λιβάνου
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ξεκαθάρισε τη σκληρή στάση της Ουάσιγκτον απέναντι στην Τεχεράνη, δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι δεν προτίθεται να ξεπαγώσει ιρανικά περιουσιακά στοιχεία ούτε να καταργήσει τις υφιστάμενες κυρώσεις προτού επιτευχθεί μια οριστική ειρηνευτική συμφωνία.
Μιλώντας στην εκπομπή “Meet the Press” του τηλεοπτικού δικτύου NBC News, ο Τραμπ τόνισε ότι οποιοδήποτε βήμα χαλάρωσης των οικονομικών μέτρων θα εξεταστεί αποκλειστικά και μόνο μετά την υπογραφή των σχετικών δεσμεύσεων, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι όλα αυτά έπονται της συμφωνίας.
Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως αν το Ιράν επιδείξει τη σωστή συμπεριφορά και κάνει την απαραίτητη δουλειά, τότε οι δύο πλευρές θα μπορέσουν να ξεκινήσουν τις συζητήσεις. Παράλληλα, ο Αμερικανός πρόεδρος διευκρίνισε ότι η Ουάσινγκτον δεν θέτει ως προϋπόθεση την άμεση ένταξη του Λιβάνου σε μια τέτοιου είδους βραχυπρόθεσμη συμφωνία με την Τεχεράνη, διαχωρίζοντας σε αυτή τη φάση τα δύο μέτωπα.
Οι ισχυρές σεισμικές δονήσεις που έπληξαν την Εύβοια σήμερα το μεσημέρι, Κυριακή 7 Ιουνίου, άφησαν πίσω τους σοβαρές υλικές ζημιές, με τη Δαφνούσα να βρίσκεται στο επίκεντρο των μεγαλύτερων καταστροφών, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές.
Ένα αποκαλυπτικό βίντεο που είδε το φως της δημοσιότητας, μέσα από κατοικία της περιοχής αποτυπώνει το μέγεθος της μεγάλης καταστροφής, καθώς οι τοίχοι έχουν γεμίσει με βαθιές, μεγάλες ρωγμές. Σε αρκετά σημεία του σπιτιού ολόκληρες πέτρες έχουν αποκολληθεί από την τοιχοποιία, αφήνοντας εμφανή κενά στο εσωτερικό του κτηρίου και συνθέτοντας ένα σκηνικό απόλυτης ερήμωσης.
Το πιο σοκαριστικό στοιχείο που καταγράφεται στο οπτικό υλικό είναι οι πέτρες που κατέρρευσαν ακριβώς πάνω στο προσκέφαλο του κρεβατιού. Από καθαρή τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα, καθώς οι ένοικοι της κατοικίας είχαν καταφέρει να εγκαταλείψουν το κτήριο μόλις λίγα δευτερόλεπτα πριν από τη μεγάλη δόνηση, αποφεύγοντας έτσι έναν σοβαρότατο τραυματισμό.
Η Δαφνούσα αποτελεί μία από τις πλέον πληγείσες περιοχές, με τους κατοίκους να περιγράφουν εφιαλτικές στιγμές και να κάνουν λόγο για εκτεταμένες καταρρεύσεις τοίχων και συνεχείς πτώσεις οικοδομικών υλικών. Αυτή την ώρα, οι έλεγχοι από τα αρμόδια τεχνικά κλιμάκια συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, ενώ η επίσημη καταγραφή των ζημιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη προκειμένου να αποτιμηθεί η κατάσταση των υποδομών.
ΟΟΣΑ και Κομισιόν σφραγίζουν την έξοδο της Ελλάδας από τις μακροοικονομικές ανισορροπίες, την ώρα που δέκα χώρες της Ευρωζώνης μπαίνουν σε καθεστώς υπερβολικού ελλείμματος
Η ελληνική οικονομία ολοκλήρωσε έναν ιστορικό κύκλο, μετατρέποντας τη χώρα από το «μαύρο πρόβατο» της Ευρωζώνης την εποχή των μνημονίων σε ένα μοντέλο ισχυρής ανάπτυξης και ανθεκτικότητας. Παρά τις έντονες γεωπολιτικές αναταράξεις και τις επιπτώσεις από την κρίση στη Μέση Ανατολή, η Ελλάδα εκπέμπει πλέον σήμα σταθερότητας. Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα των πρόσφατων εκθέσεων του ΟΟΣΑ και της Κομισιόν, με το πιο εμβληματικό ορόσημο να έρχεται από τις Βρυξέλλες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφαίρεσε επίσημα την Ελλάδα από τον κατάλογο των χωρών με μακροοικονομικές ανισορροπίες, βάζοντας οριστικό τέλος σε ένα καθεστώς επιτήρησης που ξεκίνησε πριν από 16 χρόνια. Η εξέλιξη αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς ότι, την ίδια ώρα, δέκα χώρες της Ευρωζώνης βρίσκονται αντιμέτωπες με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι το διπλό αυτό «πράσινο φως» στέλνει ένα ισχυρό, θετικό μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές και στρώνει το έδαφος για νέες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας, εντός της επενδυτικής βαθμίδας, στον αξιολογητικό γύρο του ερχόμενου φθινοπώρου. Η ψήφος εμπιστοσύνης των επενδυτών αποτυπώνεται ήδη καθαρά στα κρατικά ομόλογα, με την απόδοση του ελληνικού δεκαετούς να κυμαίνεται στο 3,7%, επιτυγχάνοντας καλύτερη επίδοση από την Ιταλία που βρίσκεται στο 3,78%. Την ίδια στιγμή, το γαλλικό δεκαετές κινείται στην περιοχή του 3,6%, το ισπανικό στο 3,45% και το πορτογαλικό στο 3,4%, ενώ σε τροχιά εκτόξευσης βρίσκεται το βρετανικό ομόλογο που αγγίζει το 4,9%. Οι αγορές τιμολογούν τα υψηλά και συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα της Ελλάδας, τα οποία αποτελούν το ισχυρό της χαρτί για την ταχεία μείωση του δημόσιου χρέους.
Παρά τις αναθεωρήσεις που επέβαλε η γεωπολιτική αστάθεια λόγω του πολέμου στο Ιράν, οι δείκτες της ελληνικής οικονομίας υπερέχουν σημαντικά έναντι των ισχυρών ευρωπαϊκών δυνάμεων. Στο μέτωπο της ανάπτυξης, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι ο ρυθμός για την Ελλάδα θα ανέλθει φέτος στο 1,9% και στο 2% το 2027, ενώ η Κομισιόν εκτιμά ότι θα τρέξει με 1,8% φέτος και 1,6% το επόμενο έτος. Οι ταχύτητες αυτές είναι σαφώς υψηλότερες από εκείνες των παραδοσιακών δυνάμεων, καθώς η Κομισιόν προβλέπει για τη Γερμανία ανάπτυξη μόλις 0,6% φέτος και 0,9% το 2027, για τη Γαλλία 0,8% και 1,1% αντίστοιχα, και για την Ιταλία 0,5% φέτος και 0,6% το επόμενο έτος.
Η ίδια θετική διαφοροποίηση αποτυπώνεται και στην απομείωση του δημόσιου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, όπου η τάση αποκλιμάκωσης για την Ελλάδα είναι εντυπωσιακή. Ο ΟΟΣΑ προβλέπει υποχώρηση του ελληνικού χρέους στο 135,8% φέτος, από 146,5% πέρυσι, με περαιτέρω μείωση στο 129,8% το 2027, ενώ η Κομισιόν το τοποθετεί στο 140,7% φέτος και στο 134,4% το 2027. Αντίθετα, άλλες μεγάλες οικονομίες βλέπουν τα χρέη τους να διογκώνονται. Σύμφωνα με την Κομισιόν, το χρέος της Ιταλίας αναμένεται να αυξηθεί στο 138,5% φέτος και ακόμη υψηλότερα, στο 139,2% το 2027, ξεπερνώντας τις ελληνικές επιδόσεις με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Αντίστοιχα, η Γαλλία ακολουθεί ανοδική τροχιά με το χρέος της στο 118,1% φέτος και στο 120,9% το 2027, ενώ στη Γερμανία προβλέπεται στο 65,8% για το τρέχον έτος και στο 68% για το επόμενο.
Ο γιος της πριγκίπισσας Άννας και εγγονός της βασίλισσας Ελισάβετ παντρεύτηκε το Σάββατο την εκλεκτή της καρδιάς του
Σύσσωμη η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας παρευρέθηκε το Σάββατο στον γάμο του γιού της πριγκίπισσας Άννας και ανιψιού του βασιλιά Καρόλου, Πίτερ Φίλιπς και της Χάριετ Σπέρλινγκ.
Το ζευγάρι παντρεύτηκε σε μία ιδιωτική τελετή Γκλόστερσαϊρ, στην οποία συμμετείχαν ο πρίγκιπας της Ουαλίας, Ουίλιαμ, η Κέιτ Μίντλετον, ο βασιλιάς Κάρολος και οι πριγκίπισσες Ευγενία και Βεατρίκη.
Τον Αύγουστο του 2025 το ζευγάρι είχε ανακοινώσει τον αρραβώνα του. «Ο κ. Πίτερ Φίλιπς, γιος της Αυτής Βασιλικής Υψηλότητας της Πριγκίπισσας και του Λοχαγού Μαρκ Φίλιπς, και η κα Χάριετ Σπέρλινγκ, κόρη του αείμνηστου κ. Ρούπερτ Σάντερς και της κας Μαίρη Σάντερς από το Γκλόστερσαϊρ, επιβεβαίωσαν σήμερα τον επίσημο αρραβώνα τους», ανέφερε η ανακοίνωση.
Η βασιλική οικογένεια ενημερώθηκε και, σύμφωνα με τη δήλωση του ζευγαριού, δήλωσε ότι «χαίρεται πολύ για τα υπέροχα νέα του αρραβώνα τους». Σύμφωνα με το περιοδικό Hello!, ο Φίλιπς και η Σπέρλινγκ γνωρίστηκαν για πρώτη φορά σε μια αθλητική εκδήλωση στην οποία παρευρέθηκαν οι κόρες τους, τις ο οποίες απέκτησαν από προηγούμενες σχέσεις τους.
Την Σπέρλινγκ συνόδευσε στην εκκλησία η έφηβη κόρη της, Τζορτζίνα, ενώ ο αδελφός της ήταν αυτός που την παρέδωσε στον γαμπρό. Η 45χρονη εργάζεται ως νοσοκόμα σε παιδιατρικά περιστατικά στο εθνικό σύστημα υγείας της Βρετανίας και έχει μιλήσει δημόσια για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μία μονογονεϊκή οικογένεια, καθώς μεγαλώνει η ίδια την κόρη της.
Ο Πίτερ Φίλιπς έχει επίσης αποκτήσει δύο παιδιά τη Σαβάνα, 15 ετών, και την Ίσλα, 14 ετών, από προηγούμενη σχέση του με την Ότομ Φίλιπς. Το ζευγάρι παντρεύτηκε τον Μάιο του 2008 στο Κάστρο του Ουίνδσορ αλλά χώρισε το 2021.
Να σημειωθεί ότι η πριγκίπισσα Άννα επέλεξε τα παιδιά της να μην λάβουν βασιλικούς τίτλους και να εργαστούν στον ιδιωτικό τομέα και γι’ αυτό ο Πίτερ Φίλιπς δεν αποκαλείται πρίγκιπας.
«Δεν έχουμε τουρκική μεταμέλεια – έχουμε τουρκικό υπολογισμό», αναφέρει ο γνωστός διεθνολόγος Λύκουργος Λιακάκος, σχετικά με τα τουρκικά σχέδια για τη Γαλάζια Πατρίδα, με το νομοσχέδιο να μετατίθεται για το φθινόπωρο
Η θεσμοθέτηση της «Γαλάζιας Πατρίδας», οι διεκδικήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ο ρόλος του Καστελλόριζου, οι εξελίξεις στο εσωτερικό της γειτονικής χώρας αλλά και οι ενεργειακοί διάδρομοι που επηρεάζουν τη γεωπολιτική ισορροπία της περιοχής βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης που παραχώρησε στο Newsbomb ο διεθνολόγος και διδάκτωρ Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, Λυκούργος Λιακάκος.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η Ελλάδα οφείλει να αξιοποιήσει πλήρως τα δικαιώματα που απορρέουν από το Δίκαιο της Θάλασσας, να πάψει να αντιμετωπίζει με φοβικότητα τις τουρκικές προκλήσεις και να αναδείξει διεθνώς τον αναθεωρητισμό της Άγκυρας.
Παράλληλα, εκφράζει την ανησυχία του για την προσπάθεια θεσμοθέτησης της «Γαλάζιας Πατρίδας», θεωρώντας ότι πρόκειται για μια στρατηγική που επιχειρεί να μετατρέψει τις αμφισβητήσεις της Τουρκίας σε μόνιμο πολιτικό και διοικητικό εργαλείο.
Διαβάστε τη συνέντευξη του Λυκούργου Λιακάκου στο Newsbomb:
Η «Γαλάζια Πατρίδα» ξεκίνησε ως θεωρία ενός απόστρατου ναυάρχου και πλέον φαίνεται να αποκτά θεσμική υπόσταση στην Τουρκία. Πόσο ανησυχητική είναι αυτή η εξέλιξη;
Είναι μια πολύ σοβαρή εξέλιξη. Η «Γαλάζια Πατρίδα» ξεκίνησε ως θεωρία ενός απόστρατου ναυάρχου, όμως σταδιακά υιοθετήθηκε από το τουρκικό πολιτικό σύστημα. Τα τελευταία χρόνια πέρασε στην εκπαίδευση, διδάσκεται στα σχολεία και πλέον βλέπουμε προσπάθεια να αποκτήσει και θεσμικό χαρακτήρα.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι διεκδικήσεις αυτές καθαυτές. Το πρόβλημα είναι ότι δημιουργείται μια νέα γενιά Τούρκων πολιτών που μεγαλώνει θεωρώντας φυσιολογικό ότι μεγάλα τμήματα του Αιγαίου βρίσκονται υπό τουρκική επιρροή ή ότι τα ελληνικά νησιά δήθεν επικάθονται στην τουρκική υφαλοκρηπίδα.
Όταν εκατομμύρια νέοι άνθρωποι εκπαιδεύονται με αυτή τη λογική, είναι προφανές ότι στο μέλλον θα θεωρούν τις συγκεκριμένες διεκδικήσεις αυτονόητες. Γι’ αυτό η Ελλάδα όφειλε εδώ και χρόνια να έχει αναδείξει διεθνώς το ζήτημα και να έχει αντιδράσει πολύ πιο δυναμικά.
Το τουρκικό νομοσχέδιο φαίνεται όμως τελικά να μετατίθεται για το φθινόπωρο. Είναι μια θετική εξέλιξη για την Ελλάδα;
Κατά τη γνώμη μου όχι. Η μετάθεση του τουρκικού νομοσχεδίου δεν αποτελεί λόγο ανακούφισης. Αποτελεί προθεσμία εθνικής προετοιμασίας. Η Τουρκία δεν εγκατέλειψε τη «Γαλάζια Πατρίδα». Δεν απέσυρε το casus belli. Δεν αναγνώρισε το δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια. Δεν σταμάτησε να αμφισβητεί ελληνικές και κυπριακές θαλάσσιες ζώνες. Απλώς μεταθέτει χρονικά τη νομοθετική κλιμάκωση.
Χρειάζεται λοιπόν μια ψύχραιμη ανάγνωση των εξελίξεων. Η Άγκυρα φαίνεται ότι μέτρησε το κόστος. Μέτρησε τη νατοϊκή συγκυρία, τις ελληνικές αντιδράσεις, την κυπριακή προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έρχεται, τις πρωτοβουλίες για τα θαλάσσια πάρκα, την προοπτική επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων νοτίως της Κρήτης, αλλά και το ενδεχόμενο διεθνοποίησης του ζητήματος.
Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε τουρκική μεταμέλεια. Έχουμε τουρκικό υπολογισμό. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις μια αναβολή μπορεί να αποδειχθεί πιο επικίνδυνη από μια άμεση ψήφιση, εφόσον διαβαστεί λανθασμένα από την ελληνική πλευρά. Η Τουρκία ενδέχεται να επιστρέψει το φθινόπωρο με ένα πιο προσεκτικά διατυπωμένο κείμενο, με μια πιο ήπια εικόνα προς τα έξω, αφαιρώντας ίσως ορισμένες ακραίες διατυπώσεις ή χάρτες.
Η ουσία όμως μπορεί να παραμείνει ακριβώς η ίδια: η μετατροπή της «Γαλάζιας Πατρίδας» σε εσωτερικό διοικητικό μηχανισμό του τουρκικού κράτους. Και αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα. Όχι ότι ένας τέτοιος νόμος θα παράγει διεθνές δίκαιο. Δεν παράγει. Το πρόβλημα είναι ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο παρεμπόδισης νόμιμων ελληνικών και κυπριακών δραστηριοτήτων.
Μπορεί να αξιοποιηθεί απέναντι σε ηλεκτρικά καλώδια και διασυνδέσεις, σε θαλάσσια πάρκα, σε αλιευτικές δραστηριότητες, σε έρευνες υδρογονανθράκων, σε ενεργειακές επενδύσεις, σε υποθαλάσσιες υποδομές και γενικότερα σε κάθε νόμιμη ελληνική ή κυπριακή ενέργεια που η Άγκυρα θα επιλέγει να χαρακτηρίζει ως «παραβίαση» του δικού της εσωτερικού νόμου.
Γι’ αυτό η Ελλάδα δεν πρέπει να αντιμετωπίσει την αναβολή ως επιτυχία ή εκτόνωση της κρίσης. Πρέπει να τη δει ως ένα παράθυρο χρόνου που της δίνει τη δυνατότητα να προετοιμαστεί καλύτερα διπλωματικά, νομικά και στρατηγικά.
Θεωρείτε ότι η ελληνική πλευρά δεν έχει αξιοποιήσει επαρκώς τα εργαλεία που διαθέτει;
Δυστυχώς όχι. Η Ελλάδα διαχρονικά χαρακτηρίζεται από μια φοβικότητα στα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Δεν αναφέρομαι σε μία μόνο κυβέρνηση. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα.
Η χώρα μας διαθέτει ισχυρά νομικά επιχειρήματα και στηρίζεται στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, το οποίο αποτελεί πλέον και αναπόσπαστο μέρος του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Παρ’ όλα αυτά, πολλές φορές διστάζουμε να ασκήσουμε δικαιώματα που προβλέπονται ρητά από το διεθνές δίκαιο.
Η εξωτερική πολιτική θα έπρεπε να αποτελεί πεδίο εθνικής συνεννόησης. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με μικροκομματικά κριτήρια. Όταν μιλάμε για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, πρέπει να λειτουργούμε ως εθνική ομάδα.
«Τα 12 ναυτικά μίλια είναι δικαίωμα, όχι διεκδίκηση»
Ποιο είναι το σημαντικότερο βήμα που θα έπρεπε να είχε κάνει ήδη η Ελλάδα;
Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, τουλάχιστον νότια και ανατολικά της Κρήτης. Η δυνατότητα αυτή απορρέει από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα κάθε παράκτιου κράτους. Δεν πρόκειται για διεκδίκηση, αλλά για δικαίωμα.
Παράλληλα, η Ελλάδα θα έπρεπε να προχωρήσει στη χάραξη ευθειών γραμμών βάσης και στο κλείσιμο των κόλπων όπου αυτό προβλέπεται. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η νομική και γεωπολιτική θέση της χώρας.
Υπάρχει η άποψη ότι τα 12 ναυτικά μίλια θα εγκλωβίσουν την Τουρκία στο Αιγαίο. Τι απαντάτε;
Πρόκειται για έναν μύθο που επαναλαμβάνεται εδώ και δεκαετίες. Το Δίκαιο της Θάλασσας προβλέπει ξεκάθαρα ότι όταν οι θαλάσσιες ζώνες δύο κρατών επικαλύπτονται, εφαρμόζεται η αρχή της μέσης γραμμής. Συνεπώς δεν υφίσταται κανένα ζήτημα αποκλεισμού της Τουρκίας. Επιπλέον, υπάρχει το δικαίωμα της αβλαβούς διέλευσης, που επιτρέπει τη συνεχή και ανεμπόδιστη διέλευση πλοίων από τα χωρικά ύδατα άλλων κρατών.
Αυτό που αλλάζει είναι ότι η Ελλάδα αποκτά μεγαλύτερο έλεγχο σε περιοχές όπου σήμερα η Τουρκία επιχειρεί να δημιουργεί τετελεσμένα μέσω ασκήσεων, αλιευτικών δραστηριοτήτων ή άλλων ενεργειών. Η Τουρκία δεν θα μπορεί να συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο σε περιοχές όπου η Ελλάδα θα ασκεί πλήρως τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
«Το Καστελλόριζο είναι το κλειδί που ενώνει Ελλάδα και Κύπρο»
Πόσο σημαντικό είναι το Καστελλόριζο για τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο;
Το Καστελλόριζο είναι κομβικής σημασίας. Σύμφωνα με το άρθρο 121 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα κατοικημένα νησιά διαθέτουν πλήρη δικαιώματα σε υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Το Καστελλόριζο διαθέτει μόνιμο πληθυσμό και οικονομική ζωή. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα νομικό κενό ως προς τα δικαιώματά του.
Η Τουρκία επιδιώκει να μειώσει ή να μηδενίσει την επήρειά του, διότι γνωρίζει ότι μέσω του Καστελλόριζου συνδέονται οι θαλάσσιες ζώνες Ελλάδας και Κύπρου. Γι’ αυτό και αποτελεί διαχρονικά έναν από τους βασικούς στόχους της τουρκικής επιχειρηματολογίας.
Ποιος είναι ο ρόλος της συνορεύουσας ζώνης που προτείνετε;
Η συνορεύουσα ζώνη αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο. Δεν δίνει κυριαρχία όπως τα χωρικά ύδατα, αλλά προσφέρει αυξημένες δυνατότητες ελέγχου. Μπορεί να αξιοποιηθεί για την αντιμετώπιση λαθρεμπορίου, παράνομης μετανάστευσης, περιβαλλοντικών παραβάσεων και άλλων μορφών διασυνοριακής παραβατικότητας.
Ιδιαίτερα σήμερα, με τις μεταναστευτικές ροές που καταγράφονται από τη Λιβύη προς την Κρήτη, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο αποτροπής.
«Η Ευρώπη δεν έχει κατανοήσει πλήρως τον τουρκικό αναθεωρητισμό»
Πώς αξιολογείτε τη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στην Τουρκία;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συχνά αντιμετωπίζει την Τουρκία κυρίως μέσα από το πρίσμα της γεωπολιτικής χρησιμότητας. Η Άγκυρα έχει καταφέρει να εμφανίζεται ως απαραίτητος παράγοντας ασφάλειας για την Ευρώπη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Ευρώπη πρέπει να αγνοεί τις αναθεωρητικές της πολιτικές.
Η Ελλάδα και η Κύπρος οφείλουν να υπενθυμίζουν συνεχώς ότι η Τουρκία εξακολουθεί να κατέχει ευρωπαϊκό έδαφος στην Κύπρο και να αμφισβητεί βασικές αρχές του διεθνούς δικαίου.
Η Ελλάδα αξιοποιεί επαρκώς τη συμμετοχή της στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ;
Θεωρώ πως όχι στον βαθμό που θα έπρεπε. Η συμμετοχή στο Συμβούλιο Ασφαλείας αποτελεί σημαντικό διπλωματικό εργαλείο. Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναδείξει διεθνώς το ζήτημα της τουρκικής αναθεωρητικής πολιτικής και να δημιουργήσει συμμαχίες.
Παράλληλα, θα πρέπει να αξιοποιηθεί και η κυπριακή προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να τεθούν πιο επιτακτικά τα ζητήματα που αφορούν τον σεβασμό του Δικαίου της Θάλασσας.
Βλέπετε κίνδυνο θερμού επεισοδίου;
Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Οι εξελίξεις στο εσωτερικό της Τουρκίας είναι κρίσιμες. Ο πρόεδρος Ερντογάν βρίσκεται αντιμέτωπος με πολιτικές και θεσμικές προκλήσεις, ενώ η συζήτηση για την επόμενη ημέρα στη γειτονική χώρα έχει ήδη ξεκινήσει.
Όταν ένα πολιτικό σύστημα αντιμετωπίζει εσωτερικές πιέσεις, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος η εξωτερική πολιτική να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο συσπείρωσης. Γι’ αυτό απαιτείται διαρκής επαγρύπνηση και ισχυρή αποτρεπτική ικανότητα.
«Καμία συμμαχία δεν υποκαθιστά τη δική μας ισχύ»
Ποια είναι η άποψή σας για τη συμφωνία αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας;
Πρόκειται για μια σημαντική συμφωνία. Ωστόσο, κάθε στρατηγική συνεργασία πρέπει να δοκιμάζεται στην πράξη και να επικαιροποιείται διαρκώς. Η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρές συμμαχίες, αλλά ταυτόχρονα οφείλει να επενδύει πρωτίστως στη δική της ισχύ, στην οικονομία, στην τεχνολογία και στις Ένοπλες Δυνάμεις της. Καμία συμμαχία δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εθνική αποτρεπτική ισχύ.
Ποιος είναι ο ρόλος των Ηνωμένων Πολιτειών στα ελληνοτουρκικά;
Οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν καθοριστικός παράγοντας. Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι αποτελεί αξιόπιστο σύμμαχο της Δύσης και έχει συνεισφέρει ουσιαστικά σε σειρά περιφερειακών πρωτοβουλιών ασφαλείας. Αυτό πρέπει να αξιοποιείται διπλωματικά. Η Αθήνα οφείλει να ζητά πιο ξεκάθαρη στήριξη απέναντι στις τουρκικές αναθεωρητικές πολιτικές.
EastMed, IMEC και η επόμενη ημέρα
Πόσο σημαντικοί είναι οι ενεργειακοί διάδρομοι EastMed και IMEC;
Είναι εξαιρετικά σημαντικοί. Ο EastMed, ανεξαρτήτως της μορφής που θα λάβει στο μέλλον, αποτελεί ένα έργο με ισχυρή γεωπολιτική διάσταση. Ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου και δημιουργεί πρόσθετα στρατηγικά πλεονεκτήματα.
Αντίστοιχα, ο IMEC, ο διάδρομος που συνδέει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε βασική πύλη εισόδου προς την ευρωπαϊκή αγορά. Το ζητούμενο είναι τα ελληνικά λιμάνια να βρεθούν στο επίκεντρο αυτών των σχεδιασμών. Η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι θεατής των εξελίξεων. Πρέπει να είναι πρωταγωνιστής.
Αν έπρεπε να συνοψίσετε σε λίγες προτάσεις τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα από εδώ και πέρα, ποιες θα ήταν αυτές;
Πρώτον, να αξιοποιήσει πλήρως τα δικαιώματά της βάσει του Δικαίου της Θάλασσας. Δεύτερον, να ενισχύσει την αποτρεπτική της ισχύ και να αποκτήσει μια μακροπρόθεσμη εθνική στρατηγική. Τρίτον, να διεθνοποιήσει συστηματικά το ζήτημα του τουρκικού αναθεωρητισμού σε ΟΗΕ, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΝΑΤΟ και σε κάθε διεθνές φόρουμ.
Και κυρίως να πάψει να λειτουργεί με φοβικότητα. Η φοβικότητα οδηγεί στην υποχωρητικότητα. Και η υποχωρητικότητα, όταν απέναντί σου έχεις έναν αναθεωρητικό γείτονα, δεν λύνει προβλήματα. Δημιουργεί περισσότερα.
Ο 56χρονος προσερχόμενος στον εισαγγελέα αρνήθηκε τις κατηγορίες
Προθεσμία για να απολογηθεί την Τρίτη (9/6) πήρε ο 56χρονος Γερμανός που συνελήφθη από άνδρες του Αστυνομικού Τμήματος Αερολιμένα Χανίων να φωτογραφίζει με επαγγελματική κάμερα στρατιωτικά αεροσκάφη στην περιοχή του Ακρωτηρίου.
Ο 56χρονος προσερχόμενος στον εισαγγελέα αρνήθηκε τις κατηγορίες ισχυρίστηκε ότι βρίσκεται στα Χανιά για διακοπές με τη σύζυγο και την κόρη του, είναι το χόμπι του οι φωτογραφίες και δε γνώριζε ότι δεν επιτρεπόταν η λήψη φωτογραφιών στη συγκεκριμένη περιοχή, όπως αναφέρει η ΕΡΤ.
Οι αστυνομικές αρχές ωστόσο συνεχίζουν να διερευνούν την υπόθεση και να εξετάζουν τα ευρήματα από τη φωτογραφική μηχανή.
Η Πυροσβεστική καλεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν τις υποδείξεις των αρμόδιων Αρχών
Σε αυξημένη ετοιμότητα, με εντολή του αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιστράτηγου Θεόδωρου Βάγια, έχουν τεθεί οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες σε Αττική και Εύβοια, καθώς και η 1η και 7η Ε.Μ.Α.Κ, μετά τους μεγάλους σεισμούς μεγέθους 4,8, 4,3 και 5,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, που έπληξαν σήμερα την ευρύτερη περιοχή του Προκοπίου Ευβοίας.
Μέχρι στιγμής το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος δεν έχει λάβει κλήσεις για απεγκλωβισμό ατόμων.
Παράλληλα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία έκανε γνωστό πώς κινητοποιήθηκαν άμεσα όλες οι δυνάμεις Πολιτικής Προστασίας, ενώ, 20 πυροσβεστικά με τα πληρώματά τους περιπολούν στην ευρύτερη περιοχή πραγματοποιώντας ελέγχους και στο οδικό δίκτυο, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία.
Να σημειωθεί, ότι μια ομάδα έρευνας διάσωσης της 7ης ΕΜΑΚ μεταβαίνει προληπτικά στην περιοχή των σεισμικών δονήσεων.
Η Πυροσβεστική καλεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν τις υποδείξεις των αρμόδιων Αρχών.
Στο σημείο επιχειρούν 26 πυροσβέστες με 10 οχήματα και δύο αεροσκάφη, ενώ συνδράμουν και υδροφόρες ΟΤΑ
Φωτιά εκδηλώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής σε αγροτική έκταση στην Αγία Τριάδα Μώλου Φθιώτιδας.
Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, στο σημείο επιχειρούν 26 πυροσβέστες με 10 οχήματα και δύο αεροσκάφη, ενώ συνδράμουν και υδροφόρες ΟΤΑ.
#Πυρκαγιά σε αγροτική έκταση στην Αγία Τριάδα Μώλου Φθιώτιδας. Κινητοποιήθηκαν 26 #πυροσβέστες με 1 ομάδα πεζοπόρου της 4ης ΕΜΟΔΕ, 10 οχήματα και 2 Α/Φ. Συνδρομή από υδροφόρες ΟΤΑ.
Μεταβαίνουν στην βόρεια Εύβοια ο υπουργός πολιτικής προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς και ο γενικός γραμματέας φυσικών καταστροφών και κρατικής αρωγής Πέτρος Καμπούρης
Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για τις σεισμικές δονήσεις στη Βόρεια Εύβοια, ο υπουργός Ευάγγελος Τουρνάς βρίσκεται από την πρώτη στιγμή σε συνεχή επικοινωνία με τον δήμαρχο της περιοχής και παρακολουθεί στενά την εξέλιξη της κατάστασης.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, καταγράφηκαν διαδοχικές σεισμικές δονήσεις μεγέθους 4,8, 4,3 και 5,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής έχουν τεθεί σε αυξημένη ετοιμότητα και βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τις τοπικές αρχές για την αποτίμηση της κατάστασης.
Σύμφωνα με την έως τώρα εικόνα από τους ελέγχους που διενεργούνται στην περιοχή, έχουν καταγραφεί κατάπτωση τοίχου σε οικία και περιορισμένες ρωγμές σε ορισμένες κατοικίες καθώς και μικρής έκτασης κατολισθήσεις σε τμήματα του οδικού δικτύου. Μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή σοβαρές ζημιές.
Ο κ. Τουρνάς μεταβαίνει με τον Γενικό Γραμματέα Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής κ. Πέτρο Καμπούρη για επιτόπια ενημέρωση σε Προκόπι και Δαφνούσα.
Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας παραμένει σε διαρκή παρακολούθηση της κατάστασης και θα προβεί άμεσα σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια, εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο.
Η μινιατούρα της Σαγράδα Φαμίλια θα έχει ύψος 62 εκατοστά και θα κοστίζει 799,99 δολάρια (περίπου 695 ευρώ)
Καθώς η Σαγράδα Φαμίλια της Βαρκελώνης ολοκληρώνεται έπειτα από 144 ολόκληρα χρόνια, η Lego ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει μια μινιατούρα της πιο γνωστής βασιλικής του κόσμου, το μεγαλύτερο σετ που έχει δημιουργηθεί ποτέ, με …12.060 κομμάτια.
Το νέο σετ θα κυκλοφορήσει προς τιμήν του αρχιτέκτονα της Σαγράδα Φαμίλια, Αντόνι Γκαουντί, ο οποίος έφυγε από την ζωή στις 10 Ιουνίου του 1926, δηλαδή 100 χρόνια πριν.
Η μινιατούρα της Σαγράδα Φαμίλια, η οποία έγινε η υψηλότερη εκκλησία στον κόσμο φτάνοντας τα 162,91 μέτρα, θα έχει ύψος 62 εκατοστά και θα κοστίζει 799,99 δολάρια (περίπου 695 ευρώ), σύμφωνα με ανακοίνωση της Lego.
To commemorate the centennial year of Spanish architect Antoni Gaudi’s death, Danish toymaker Lego released the Architecture Sagrada Familia set, a model of the famed Barcelona church pic.twitter.com/6yChFfCwZc
Όσοι θέλουν να αγοράσουν το σετ μπορούν να το προπαραγγείλουν, αλλά θα πρέπει να περιμένουν μέχρι την 1η Νοεμβρίου για να το αποκτήσουν.
«Στόχος μας ήταν να τιμήσουμε το όραμα του Γκαουντί με τον μέγιστο σεβασμό, αποτυπώνοντας τον ρυθμό της κατασκευής της βασιλικής, την εξαιρετική πολυπλοκότητα και φιλοδοξία της, και να μετατρέψουμε όλα αυτά σε μια καθηλωτική εμπειρία δόμησης για τους φαν», δήλωσε ο επικεφαλής σχεδιασμού της Lego, Rok Žgalin Kobe, σε δελτίο τύπου της εταιρείας.
Για δεκαετίες, η Σαγράδα Φαμίλια θεωρούνταν αδύνατο να χτιστεί, λόγω της αρχιτεκτονικής της πολυπλοκότητας της, αλλά και επειδή κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου του 1936-1939 τα σχέδια και μοντέλα του Γκαουντί για την βασιλική χάθηκαν. Έτσι, γενιές επισκεπτών έχουν συνηθίσει να βλέπουν γερανούς να περιβάλλουν το εργοτάξιο καθώς οι εργασίες συνεχίζονταν.
Αν και απομένουν ακόμη ορισμένες εργασίες, η βασιλική θεωρείται συμβολικά ολοκληρωμένη από τα τέλη Φεβρουαρίου του 2026, με την ολοκλήρωση του Πύργου του Ιησού Χριστού. Ο Πάπας Λέων έχει προγραμματίσει να εγκαινιάσει τον πύργο την Τετάρτη — ακριβώς 100 χρόνια μετά το θάνατο του Γκαουντί.
Ο Βασίλης Παλαιοκώστας και ο Αλκέτ Ριζάι απέδρασαν δύο φορές με ελικόπτερο από τις φυλακές Κορυδαλλού, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα το ελληνικό σωφρονιστικό σύστημα
Υπάρχουν αποδράσεις κι αποδράσεις. Κάποιες γίνονται γιατί κάποιος βρήκε μια ανοιχτή πόρτα, ένα παράθυρο, έναν φωταγωγό και το έσκασε, και κάποιες άλλες οργανώνονται μεθοδικά και διεκδικούν επάξια ένα χολιγουντιανό σενάριο. Μια εξ αυτών, είναι κι αυτή των Παλαιοκώστα, Ριζάι.
Ή μάλλον καλύτερα… δύο εξ αυτών, μιας και Τρικαλινός κακοποιός κατάφερε να εκθέσει δις σύσσωμο το σωφρονιστικό σύστημα ασφαλείας με πανομοιότυπο τρόπο. Το έσκασε δύο φορές με ελικόπτερο, μέσα από το προαύλιο των φυλακών!
Η πρώτη απόδραση, έγινε σαν σήμερα, πριν από 20 χρόνια όταν ο Β. Παλαιοκώστας κι ο συνεργός του Αλκέτ Ριζάι έβγαιναν από τη φυλακή πετώντας!
Ήταν απόγευμα Κυριακής όταν ένα ιδιωτικό ελικόπτερο εμφανίστηκε ξαφνικά πάνω από το σωφρονιστικό κατάστημα του Κορυδαλλού. Μέσα σε λίγα λεπτά προσγειώθηκε στο προαύλιο, παρέλαβε τους δύο κρατούμενους κι απογειώθηκε μπροστά στα μάτια των έκπληκτων φρουρών.
Οι σωφρονιστικοί δεν περίμεναν ποτέ ότι επρόκειτο για απόδραση και υπέθεσαν ότι ερχόταν κάποιος επίσημος για επιθεώρηση… Πού να φανταστούν ότι ο Θεσσαλός ποινικός θα είχε οργανώσει τέτοιο σχέδιο… Μέχρι να καταλάβουν τι είχε συμβεί, ο Παλαιοκώστας απολάμβανε ήδη την ελευθερία του.
Ο πιλότος κατέθεσε αργότερα ότι είχε δεχθεί απειλές με όπλο και χειροβομβίδα από τους αεροπειρατές που είχαν νοικιάσει το ελικόπτερο προσποιούμενοι τους πελάτες μιας εναέριας βόλτας.
Το ελικόπτερο προσγειώθηκε λίγο αργότερα στην περιοχή του Σχιστού. Εκεί περίμεναν μοτοσικλέτες διαφυγής και οι δύο δραπέτες εξαφανίστηκαν, αφήνοντας πίσω τους μία από τα μεγαλύτερα επιχειρησιακά φιάσκα του ελληνικού σωφρονιστικού συστήματος.
Η απόδραση προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις, οδήγησε σε έρευνες για πιθανές εσωτερικές διευκολύνσεις κι έγινε θρύλος. Για τον Παλαιοκώστα, όμως, δεν ήταν παρά ένα ακόμη κεφάλαιο σε μια μακρά ιστορία αποδράσεων.
Η δεύτερη απόδραση που τον έκανε παγκόσμιο σύμβολο φυγής
Κι αν η πρώτη απόδραση προκάλεσε σοκ, η δεύτερη προκάλεσε αμηχανία και ξεγύμνωσε για μία ακόμα φορά την Ελληνική Αστυνομία.
Στις 22 Φεβρουαρίου 2009, μία μόλις ημέρα πριν αρχίσει η δίκη για την προηγούμενη απόδραση, ο Βασίλης Παλαιοκώστας και ο Αλκέτ Ριζάι επανέλαβαν σχεδόν το ίδιο σχέδιο.
Ένα ελικόπτερο εμφανίστηκε ξανά πάνω από τον Κορυδαλλό. Οι δύο κρατούμενοι βρέθηκαν στο προαύλιο των απομονωτηρίων, ανέβηκαν από ανεμόσκαλα και εξαφανίστηκαν στον αττικό ουρανό, παρά τους πυροβολισμούς των φρουρών, που αυτή τη φορά αντέδρασαν, αλλά δεν κατάφεραν να αποτρέψουν την απόδραση.
Η εικόνα της δεύτερης αεροπορικής απόδρασης από την ίδια φυλακή έκανε το γύρο του κόσμου. Διεθνή μέσα ενημέρωσης αφιέρωσαν εκτενή ρεπορτάζ στον άνθρωπο που είχε καταφέρει όχι μία, αλλά δύο φορές να γελοιοποιήσει τους μηχανισμούς ασφαλείας του ελληνικού κράτους. Ο Ριζάι συνελήφθη λίγους μήνες αργότερα. Ο Παλαιοκώστας όχι. Και έκτοτε δεν έχει ξαναβρεθεί. Έχει επικηρυχθεί με 1.000.000 ευρώ και παραμένει 17 χρόνια ασύλληπτος.
Οι πρώτες αποδράσεις και η εποχή των αδελφών Παλαιοκώστα
Παλιά του τέχνη κόσκινο θα έλεγε κανείς, καθώς πολύ πριν τα ελικόπτερα, ο Παλαιοκώστας που ήταν γνώριμος των σωφρονιστικών ιδρυμάτων, είχε εντρυφήσει στις αποδράσεις.
Το 1988 βοήθησε τον μεγαλύτερο αδελφό του, Νίκο Παλαιοκώστα, να δραπετεύσει από τις φυλακές Τρικάλων. Δύο χρόνια αργότερα συνελήφθη ενώ προετοίμαζε νέα επιχείρηση απελευθέρωσής του.
Το 1991 απέδρασε κι ο ίδιος από τις φυλακές Χαλκίδας χρησιμοποιώντας αυτοσχέδιο σκοινί από δεμένα σεντόνια. Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε η πιο… παραγωγική και ταυτόχρονα η πιο ταραχώδης περίοδος της ζωής του.
Μαζί με τον αδελφό του Νίκο και τον διαβόητο ληστή Κώστα Σαμαρά, τον «Πεταλούδα», συγκρότησαν μια από τις πιο διάσημες συμμορίες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.
Η ληστεία στην ΕτΕ στην Καλαμπάκα
Το αποκορύφωμα ήρθε στις 2 Ιουνίου 1992 με τη ληστεία της Εθνικής Τράπεζας στην Καλαμπάκα. Η λεία ξεπερνούσε τα 125 εκατομμύρια δραχμές, ποσό που παραμένει μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς στην ιστορία των τραπεζικών ληστειών στην Ελλάδα.
Ακολούθησε μια σειρά από ληστείες, διαρρήξεις, ενώ στη συνέχεια οι αδελφοί Παλαιοκώστα ανέβασαν το… level και προχώρησαν στην πολύκροτη απαγωγή του βιομήχανου Αλέξανδρου Χαΐτογλου το 1995. Τα λύτρα ανήλθαν σε 260 εκατομμύρια δραχμές, ενώ ο ίδιος ο επιχειρηματίας δήλωσε μετά την απελευθέρωσή του ότι οι απαγωγείς του, δεν τον κακομεταχειρίστηκαν ούτε στιγμή.
Το 1999 ο Βασίλης Παλαιοκώστας συνελήφθη ύστερα από ένα τροχαίο ατύχημα στη Βοιωτία κι οδηγήθηκε πίσω από τα κάγκελα.
Μετά την πρώτη απόδραση του 2006, επανήλθε δυναμικά στη δράση και το 2008 βρέθηκε πίσω από μία από τις μεγαλύτερες απαγωγές στην ελληνική ιστορία: Αυτή του βιομηχάνου Γιώργου Μυλωνά. Οι δράστες φέρονται να εισέπραξαν λύτρα ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ. Η υπόθεση συγκλόνισε τη χώρα και οδήγησε τελικά στον εντοπισμό και τη σύλληψή του τον Αύγουστο του ίδιου έτους.
Η περίοδος σωφρονισμού κράτησε παρά μόνο λίγους μήνες, καθώς τον τον Φεβρουάριο του 2009 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη απόδραση με ελικόπτερο.
Έκτοτε, ο Βασίλης Παλαιοκώστας παραμένει ασύλληπτος. Η τελευταία φορά που τον είδαν ζωντανό ήταν πριν από 15 χρόνια, όταν είχε εμπλακεί σε ανταλλαγή πυροβολισμών με αστυνομικούς στη Βοιωτία.
Όπως αρμόζει σε κάθε θρύλο, έτσι κι ο Παλαιοκώστας αποτελεί μυστήριο. Για το αν ζει ακόμα, για το πού βρίσκεται, για το αν έχει εμπλακεί ξανά σε διάφορες ποινικές υποθέσεις… Η φιγούρα του Παλαιοκώστα υπερκέρασε εδώ και χρόνια τα όρια του αστυνομικού ρεπορτάζ. Για κάποιους υπήρξε ένας σύγχρονος «Ρομπέν των Δασών», ένας ληστής που φερόταν να μοίραζε χρήματα σε φτωχούς και να βοηθά ανθρώπους της υπαίθρου. Κατ’ άλλους, δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένας σκληρός κακοποιός που έχτισε τον μύθο του πάνω σε ληστείες, απαγωγές και ένοπλη δράση.
Το 2014 το BBC αφιέρωσε εκτενές προφίλ στη ζωή του με τίτλο «The Uncatchable» («Ο Άπιαστος»), παρουσιάζοντάς τον ως μία από τις πιο παράδοξες και αμφιλεγόμενες μορφές του ευρωπαϊκού εγκλήματος. Το αφιέρωμα σημείωνε ότι είχε καταφέρει να μετατραπεί από κοινός ληστής σε λαϊκό θρύλο, παραμένοντας ταυτόχρονα ο υπ’ αριθμόν ένα στόχος των ελληνικών Αρχών.
Είκοσι χρόνια μετά την πρώτη απόδραση με ελικόπτερο και δεκαεπτά χρόνια μετά τη δεύτερη, ο Βασίλης Παλαιοκώστας εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα άλυτα κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής αστυνομικής ιστορίας. Και όσο παραμένει ασύλληπτος, ο μύθος του «φαντομά» συνεχίζει να μεγαλώνει και η φωτογραφία του φιγουράρει σε όλα τα αστυνομικά τμήματα της Ελλάδας.
«Θα είμαστε πάντα μαζί, δεν μπορεί να μας χωρίσει τίποτα ούτε ο θάνατος…», είπε συγκινημένος ο Σεβασμιώτατος
Την ευχή και την αγάπη, αλλά και την προσευχή των πιστών, ζήτησε από τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας, ο Σεβασμιωτατος Μητροπολίτης κ. Συμεών, ανακοινώνοντας ότι την προσεχή Τρίτη θα υποβληθεί σε σοβαρό χειρουργείο στην Αθήνα.
Όπως ενημέρωσε τους πιστούς, για όσο χρειαστεί να αναρρώσει δε θα βγάλει πρόγραμμα υποσχέθηκε όμως ότι με το που θα είναι και πάλι όρθιος θα ενημερώσει το ποίμνιο και η πρώτη Θεία Λειτουργία θα είναι και πάλι στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό.
«Σας αγαπώ και θα σας αγαπώ παντοτινά. Η επόμενη Λειτουργική μας συνάντηση θα είναι και πάλι εδώ. Να είστε όλοι ευλογημένοι και χαρούμενοι. Θα είμαστε πάντα μαζί, δεν μπορεί να μας χωρίσει τίποτα ούτε ο θάνατος», είπε εμφανώς συγκινημένος ο Ποιμενάρχης μας που είπε ακόμη και όταν θα είναι ναρκωμένος και θα αναρρώνει στη ΜΕΘ, τη Φθιώτιδα και τους ανθρώπους της θα σκέφτεται.
Όπως αναφέρει το lamiareport.gr, ο Μητροπολίτης Συμεών αναμένεται να λείψει για τις επόμενες οκτώ εβδομάδες από τα καθήκοντά του προκειμένου να υποβληθεί σε εγχείρηση. Για αυτό το διάστημα έχει δώσει οδηγίες σε όλον τον ιερό κλήρο, προκειμένου να τελεστούν κατά τα προβλεπόμενα όλες οι Ιερές Λειτουργίες και πανήγυρεις.
Ο ίδιος αντιμετωπίζει με θάρρος το πρόβλημα, χαρακτηρίζοντας «δώρο» την ασθένεια και στέλνοντας μήνυμα σε όλους τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και τους οποίους συχνά επισκέπτεται στο Νοσοκομείο Λαμίας.
Σε εξέλιξη είναι επιχείρηση απεγκλωβισμού ηλικιωμένων γυναικών από σπίτια στη Λίμνη Ευβοίας έπειτα από τις ισχυρές σεισμικές δονήσεις που καταγράφηκαν στην περιοχή το μεσημέρι της Κυριακής.
Όπως ανέφερε το Open οι ηλικιωμένες χρειάστηκαν βοήθεια προκειμένου να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους, κάτι που συνέβη άμεσα.
Στην Εύβοια έχουν ήδη εντοπιστεί ζημιές σε σπίτια, με μεγάλες ρωγμές σε κατοικίες και κατολισθήσεις σε αρκετά σημεία. Οι αρχές συνεχίζουν την αποτύπωση των ζημιών.
Από τα δεδομένα του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Αθηνών προκύπτει ότι ο πρώτος σεισμός, μεγέθους 4,8 Ρίχτερ, καταγράφηκε στις 12:58, 6 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Προκοπίου. Το εστιακό βάθος ήταν 14,1 χιλιόμετρα, οπότε η δόνηση έγινε αισθητή και σε γειτονικές περιοχές όπως η Μαγνησία και η Αττική.
Λίγα λεπτά αργότερα ακολούθησαν πολλές σεισμικές δονήσεις. Η μεγαλύτερη έφτασε τα 5,2 Ρίχτερ στις 13:02, σύμφωνα με τα δεδομένα του Ινστιτούτου. Το εστιακό βάθος της ήταν 13,1 χιλιόμετρα, 5 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Προκοπίου.
Ο δήμαρχος Μαντουδίου Γιάννης Τσαπουρνιώτης, μιλώντας στην ΕΡΤnews, ανέφερε ότι έχουν σημειωθεί εκτεταμένες κατολισθήσεις σχεδόν σε όλη την περιοχή. Όπως διευκρίνισε, μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει αναφερθεί κανένας τραυματισμός, ενώ τα συνεργεία έρευνας έχουν ήδη καταφτάσει.
Οι κατολισθήσεις εντοπίζονται κυρίως στη Βλαχιά, στη Δαφνούλα και σε άλλα σημεία, όπου υλικά από τις ψηλές πλαγιές κατέρχονται στους δρόμους. Το οδικό δίκτυο έχει υποστεί επιπτώσεις, ωστόσο η πλήρης εικόνα αναμένεται καθώς οι έλεγχοι συνεχίζονται.
Ο αντιδήμαρχος Μαντουδίου Αργύρης Λιάσκος μεταφέρθηκε στην ΕΡΤnews ότι στη Δαφνούλα έχουν καταγραφεί ζημιές σε κατοικίες με μεγάλες ρωγμές. Σε κατοικήσιμα σπίτια έχουν εντοπίσει σοβαρές ζημιές, με μεγάλες ρωγμές και σε μία περίπτωση ολόκληρος πέτρινος τοίχος έχει καταρρεύσει. Στο συγκεκριμένο σπίτι βρίσκονταν τρεις άνθρωποι, οι οποίοι πρόλαβαν να βγουν εγκαίρως.
Η Δαφνούλα είναι ημιορεινό χωριό στους πρόποδες του Καντηλιού, με περίπου 25 μόνιμους κατοίκους και μεγάλο αριθμό παλαιών πέτρινων κατοικιών. Από την πρώτη αυτοψία, ζημιές έχουν εντοπιστεί σε τουλάχιστον 3-4 κτίρια, με την εκτίμηση ότι ο αριθμός θα αυξηθεί καθώς συνεχίζονται οι έλεγχοι.
Παράλληλα, ζημιές αναφέρονται και στο Πρόκοπι. Ο πρόεδρος της κοινότητας μιλά για «πάρα πολλές ζημιές».
Άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών θα συγκεντρωθούν στην πλατεία Αριστοτέλους, σε μία δράση που στόχο έχει να καταρρίψει το προηγούμενο ρεκόρ
Με χορευτές ζεϊμπέκικου, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, θα πλημμυρίσει την ερχόμενη Κυριακή, 14 Ιουνίου, η πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη, σε μία προσπάθεια να καταρριφθεί το Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες με τη μεγαλύτερη ταυτόχρονη χορογραφία ζεϊμπέκικου.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 12 το μεσημέρι και διοργανώνεται από την Alzheimer Ελλάς και το Σωματείο Φίλων της Ελληνικής Εταιρείας Νόσου Αλτσχάιμερ και Συγγενών Διαταραχών (ΕΕΝΑΣΔ).
Ο Θέμης Παραστατίδης, υπεύθυνος σχολής χορού, μιλώντας στην ΕΡΤ, στάθηκε στο μήνυμα που επιδιώκει να περάσει η δράση.
«Ετοιμαζόμαστε για να σπάσουμε το ρεκόρ Γκίνες, σε μια εκδήλωση που θα γίνει στις 14 Ιουνίου. Σκοπός είναι να φτάσουμε πάνω από 750 άτομα, να σπάσουμε το προηγούμενο ρεκόρ που το έχει η Κύπρος. Παράλληλα θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα ότι ο χορός ενώνει, και να παρακινήσουμε τον κόσμο σε όλες τις ηλικίες, να ασχοληθεί με το χορό, καθώς βοηθάει στη μνήμη, στην άνοια, σε πάρα πολλά πράγματα», όπως ανέφερε μεταξύ άλλων.
Από γνωστό ρήγμα της Εύβοιας οι σεισμικές δονήσεις λένε Παπαζάχος, Γκανάς και Λέκκας
Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι σεισμολόγοι για τις σεισμικές δονήσεις που καταγράφηκαν στην Εύβοια το μεσημέρι της Κυριακής.
Η σεισμική ακολουθία καταγράφηκε από τις 12:58 στη βόρεια Εύβοια, με επίκεντρο 6 χιλιόμετρα νότια του Προκοπίου. Η πρώτη δόνηση είχε μέγεθος 4,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, ενώ μέσα σε λίγα λεπτά ακολούθησαν ακόμη δύο σεισμοί, με τον ισχυρότερο να φτάνει τα 5,2 Ρίχτερ.
Η σεισμική δόνηση έγινε αισθητή και σε άλλες περιοχές, όπως η Αττική, η Σκιάθος και η Καρδίτσα. Οι ζημιές που καταγράφηκαν στην Εύβοια είναι μικρές και αφορούν κυρίως πτώσεις αντικειμένων.
Ο καθηγητής Σεισμολογίας του ΑΠΘ Κώστας Παπαζάχος μιλώντας στην ΕΡΤ έκανε λόγο για διαδοχικές σεισμικές δονήσεις, επισημαίνοντας ότι η βόρεια Εύβοια αποτελεί περιοχή με πολλά ενεργά ρήγματα. Όπως τόνισε, το φαινόμενο εντάσσεται στο γνωστό σεισμικό πλαίσιο της περιοχής και δεν προκαλεί ανησυχία.
Ο σεισμολόγος Αθανάσιος Γκανάς, εξήγησε ότι ο σεισμός των 5,2 Ρίχτερ βρίσκεται στα όρια μιας ισχυρής δόνησης, ενώ διευκρίνισε ότι είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμηθεί αν πρόκειται για τον κύριο σεισμό της ακολουθίας. «Ο χώρος έχει δώσει τέτοιους σεισμούς στο παρελθόν. Βρίσκεται πίσω από το όρος Κανδήλι, είναι ένα ρήγμα που γνωρίζουμε και δεν έχει μεγάλο δυναμικό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ο Γκανάς σημείωσε ότι η περιοχή δεν έχει ιστορικό σεισμών άνω των 6 Ρίχτερ, ενώ συνήθως δίνει δονήσεις μεταξύ 5 και 5,5 Ρίχτερ.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ Ευθύμιος Λέκκας, μιλώντας στην ΕΡΤ, επεσήμανε ότι οι σεισμοί σε αυτή την περιοχή εκδηλώνονται συνήθως ομαδικά, εντός λίγων ωρών ή ημερών, αλλά τα μεγέθη παραμένουν σε χαμηλό επίπεδο. «Υπάρχουν μικρά και ιδιόρρυθμα ρήγματα στην περιοχή. Όταν έχουμε στην περιοχή σεισμική δραστηριότητα είμαστε περίπου εκεί, δεν πάμε σε μεγάλους σεισμούς», τόνισε.
Σύμφωνα με τον Λέκκα, οι κάτοικοι θα πρέπει να αποφύγουν την προσέγγιση περιοχών με μορφολογικά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και να μην παραμένουν σε παλιά ή υποβαθμισμένα κτίρια. «Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας», κατέληξε.
Σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία, ο άνδρας θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα για κακοποίηση ζώου ύψους 30.000 ευρώ για κάθε γατάκι που εγκατέλειψε
Πρόστιμο 270.000 ευρώ επιβλήθηκε σε έναν 55χρονο, ο οποίος φέρεται να εγκατέλειψε μία γάτα και τα οκτώ νεογέννητα γατάκια της σε οικόπεδο στην Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με το thestival.gr, ο 55χρονος συνελήφθη το βράδυ του Σαββάτου, αφού διαπιστώθηκε ότι εγκατέλειψε τα εννέα γατάκια σε οικόπεδο στην περιοχή της Καλαμαριάς.
Όπως αναφέρει η Ελληνική Αστυνομία, ο άνδρας θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα για κακοποίηση ζώου ύψους 30.000 ευρώ για κάθε γατάκι που εγκατέλειψε, ένα ποσό που ανέρχεται συνολικά στα 270.00 ευρώ. Επιπλέον του βεβαιώθηκε πρόστιμο ύψους 300 ευρώ για μη τοποθέτηση ηλεκτρονικής σήμανσης.
Για την υπόθεση σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος ανήλικου
Τηλεφωνική απάτη σε βάρος ηλικιωμένης γυναίκας, που σημειώθηκε στις 14 Μαΐου σε χωριό της Πέλλας, εξιχνίασαν αστυνομικοί του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Έδεσσας.
Για την υπόθεση σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος ανήλικου, τα στοιχεία του οποίου έχουν ταυτοποιηθεί, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται για τον εντοπισμό των συνεργών του.
Σύμφωνα με την αστυνομική έρευνα, άγνωστος τηλεφώνησε στην ηλικιωμένη προσποιούμενος τον λογιστή και ισχυρίστηκε ότι, για να αποφύγει την επιβολή προστίμου, πρέπει να παραδώσει κοσμήματα από το σπίτι της για δήθεν εκτίμηση.
Η παθούσα πείστηκε και παρέδωσε σε συνεργό του δράστη 26 χρυσές λίρες και κοσμήματα αξίας περίπου 2.000 ευρώ, σύμφωνα με τη δήλωσή της. Τα πολύτιμα αντικείμενα παρέλαβε ο ανήλικος που έχει ταυτοποιηθεί. Η έρευνα των αρχών συνεχίζεται για τον εντοπισμό των υπόλοιπων εμπλεκομένων και την τυχόν συμμετοχή τους σε άλλες παρόμοιες αξιόποινες πράξεις.
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας συνιστά στους πολίτες:
• Να μην εμπιστεύονται αγνώστους που τηλεφωνούν και προσποιούνται διάφορες ιδιότητες.
• Να μην αποκαλύπτουν πληροφορίες για χρήματα, κοσμήματα ή πολύτιμα αντικείμενα που υπάρχουν στο σπίτι.
• Να μην πείθονται όταν οι δράστες του δίνουν να μιλήσουν στο τηλέφωνο τον δήθεν λογιστή,
• Να επικοινωνούν άμεσα με τον πραγματικό λογιστή από άλλη τηλεφωνική συσκευή.
• Να ενημερώνουν την Αστυνομία ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης.
Παράλληλα υπενθυμίζει ότι διάδοση αυτών των συμβουλών σε συγγενείς, φίλους και ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους, μπορεί να αποτρέψει νέα περιστατικά εξαπάτησης.
ΟΙ σεισμικές δονήσεις αναστάτωσαν τους κατοίκους που πετάχτηκαν από τα σπίτια τους
Ζημιές προκάλεσε το μπαράζ σεισμών που σημειώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής στην βόρεια Εύβοια.
Όπως ανέφερε στις δηλώσεις του ο Αργύρης Λιάσκος, αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας δήμου Μαντουδίου οι σεισμικές δονήσεις προκάλεσαν ζημιές σε σπίτια στη Δαφνούσα.
Ο κ. Λιάσκος στην προσπάθειά του να δώσει μία πρώτη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην περιοχή έκανε λόγο για 3-4 σπίτια που υπέστησαν ζημιές από τους σεισμούς και συγκεκριμένα έκανε λόγο για ρηγματώσεις, ενώ σε μία περίπτωση κατέρρευσε ένας πέτρινος τοίχος.