19 Σεπτεμβρίου 2020

Αντιδράσεις για τα σενάρια μεταφοράς του «Δρομέα» στα Σκόπια – Βαρώτσος: “Δεν θα πάει πουθενά” – Διαψεύδει η ΥΠΠΟ

Εντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η πληροφορία ότι η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά έχει κάνει πρόταση να γίνει ανταλλαγή του «Δρομέα», που βρίσκεται απέναντι από το Χίλτον, με άγαλμα από τα Σκόπια

Πρώτη αντίδραση ήρθε από τον Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσο στον οποίο έγινε η πρόταση, ενώ η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας διαψεύδει ότι υπάρχει τέτοια πρωτοβουλία.

Αντιδράσεις υπήρξαν από τον υποψήφιο δήμαρχο Αθηνών Κώστα Μπακογιάννη και τη ΝΔ.

Η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά διέψευσε ότι υπάρχει τέτοια πρόταση. «Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν», δήλωσε η υπουργός στο ΑΠΕ.

Βαρώτσος: Ο «Δρομέας» δεν θα πάει πουθενά

Στο αντικείμενο της συνάντησης με την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, αναφέρθηκε ο διάσημος Έλληνας γλύπτης, Κώστας Βαρώτσος.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κ. Βαρώτσος είπε ότι κατά τη συνάντηση του με την υπουργό Πολιτισμού του ετέθη το αίτημα της μεταφοράς του Δρομέα από το σημείο που βρίσκεται σήμερα, στα Σκόπια και σε αντικατάσταση να τοποθετηθεί άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η απάντηση που έδωσε ο Κ. Βαρώτσος, ήταν αρνητική. Μάλιστα είπε ότι ευτυχώς έχει ακόμη τα πνευματικά δικαιώματα του έργου του.

Σκόπια: Δεν υπάρχει καμία πρωτοβουλία για ανταλλαγή μνημείων

Δεν υπάρχει καμία πρωτοβουλία για ανταλλαγή μνημείων, δήλωσε κυβερνητική πηγή των Σκοπίων στο πρακτορείο MIA, σχολιάζοντας την πρόταση που φέρεται να έκανε η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού να σταλεί στην Αθήνα το άγαλμα του έφιππου πολεμιστή που παραπέμπει στον Μέγα Αλέξανδρο και αντίστοιχα να μεταφερθεί στα Σκόπια ο «Δρομέας».

Σπυράκη για τον «Δρομέα»: Ξεπερνά κάθε όριο φαντασίας η πρόταση της κυβέρνησης

Σε ερώτηση για το θέμα που προέκυψε με τον “Δρομέα” του Κώστα Βαρώτσου, η εκπρόσωπος της ΝΔ, Μαρία Σπυράκη απάντησε ότι «ξεπερνά κάθε όριο φαντασίας η πρόταση της κυβέρνησης να αλλάξει τον “Δρομέα” ένα σύμβολο της σύγχρονη Αθήνας που έχει την υπογραφή ενός καλλιτέχνη διεθνούς αναγνώρισης, με ένα άγαλμα κακέκτυπο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σύμβολο της παραχάραξης της ιστορίας. Παρέπεμψε σε αναλυτική δήλωση της αρμόδιας Τομεάρχου Πολιτισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη, και πρόσθεσε ότι «μεταξύ του κ. Βαρώτσου και ενός Υπουργού της Κυβέρνησης δεν έχουμε δίλημμα ποιον θα πιστέψουμε».

Μπακογιάννης: Τα σύμβολα δεν προσφέρονται για δημόσιες σχέσεις

Θέση στο ζήτημα που έχει προκύψει πήρε και ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας και υποψήφιος Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, γράφοντας στο Facebook:

“Τα σύμβολα της πρωτεύουσας δεν προσφέρονται για τις δημόσιες σχέσεις κανενός υπουργού και καμίας κυβέρνησης. Να σεβόμαστε την Αθήνα και τον πολιτισμό της”.

Οι περιπέτειες του «Δρομέα» – Το αιχμηρό σύμβολο που «δίχασε» την Αθήνα και οι διαδρομές του 

Ο Δρομέας, το γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου που βρέθηκε τις τελευταίες ημέρες στο επίκεντρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στον δημιουργό του και την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, έχει τη δική του ιστορία στην Αθήνα.

Το εντυπωσιακό έργο, δίχασε από την πρώτη στιγμή της κατασκευής του, την κοινή γνώμη και έγινε το πρώτο γλυπτό της νεότερης Ελλάδας που απέκτησε τόσους φανατικούς φίλους και εχθρούς.

Το 1988, ο Κώστας Βαρώτσος προσκαλείται από το συνθέτη και τότε αντιδήμαρχο Αθηναίων Σταύρο Ξαρχάκο, επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ, να παρέμβει με ένα γλυπτό του στην πόλη.

Ο Δρομέας, από γυαλί και σίδερο, σχεδιάστηκε αρχικά με πρόθεση να τοποθετηθεί, όπως και τα έργα των υπόλοιπων καλλιτεχνών που συμμετείχαν στα «Δρώμενα», σε επιλεγμένα σημεία της πόλης και να παραμείνει εκεί περίπου για ένα μήνα.

Ο Βαρώτσος, όπως αναφέρεται στην προσωπική του ιστοσελίδα,  «αποκρυσταλλώνει μία οριακή χρονική στιγμή στην κίνηση του Δρομέα, παρουσιάζει μία μορφή που αποτυπώνει την κεκτημένη ταχύτητα της καθημερινότητας και ορίζει το δικό της πέρασμα μέσα από την –τότε– κυκλική πλατεία Ομόνοιας, με μια άκρως συνθετική πρόταση».

Το έργο, μνημειακό τόσο ως προς τις διαστάσεις του (ύψος 8 μέτρα) όσο και ως προς την τομή που επέφερε με τον όγκο και τα ασυνήθιστα υλικά με τα οποία ήταν κατασκευασμένο, προκάλεσε αντιδράσεις  με την παρουσίασή του και σχολιάστηκε έντονα από κριτικούς τέχνης, αλλά και το ευρύτερο κοινό.

Στην Πλατεία Ομονοίας, ο Δρομέας παρέμεινε για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που αρχικά προβλεπόταν.

Επειτα από κάποια χρόνια, άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα στη στατικότητα και σταθερότητα της φόρμας του. Παράλληλα, οι επικείμενες εργασίες για την κατασκευή του μετρό και τη σύνδεσή του με τον ηλεκτρικό, είχαν ως αποτέλεσμα την απόφαση για κατεδάφιση του «Δρομέα».

Τελικά, αποφασίστηκε η προσωρινή μεταφορά του στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής. Το έργο επανασχεδιάστηκε, μελετήθηκε στατικά και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.

Πηγή φωτογραφιών: costasvarotsos.gr 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here