Ανθεκτικά μικρόβια φέρουν οι κουρτίνες των νοσοκομείων

Οι κουρτίνες, που χωρίζουν τα κρεβάτια σε πολλά νοσοκομεία μπορεί να απειλούν την υγεία γιατί συχνά έχουν ανθεκτικά βακτήρια που μπορούν να μολύνουν τους ασθενείς.

Η μελέτη παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Κλινικής Μικροβιολογίας και Λοιμωδών Νόσων, στο Άμστερνταμ.

Ελήφθησαν δείγματα από κουρτίνες νοσοκομείων και εντοπίστηκαν πολυανθεκτικά βακτήρια σε αναλογία μεγαλύτερη από μία στις πέντε. Συχνά οι ασθενείς ήταν φορείς του ίδιου βακτηρίου με αυτό που εντοπίσθηκε στην κουρτίνα τους.

«Οι παθογόνοι μικροοργανισμοί μπορούν να επιβιώνουν πάνω στις κουρτίνες και να μεταφέρονται σε άλλες επιφάνειες καθώς και στους ασθενείς. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα», δήλωσε η Λόνα Μόντι, γιατρός στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Η μελέτη αφορούσε έξι κέντρα κλινικής περίθαλψης του Μίσιγκαν. Συγκεντρώθηκαν 1.500 δείγματα από κουρτίνες σε 625 θαλάμους, αρχικά κατά την εισαγωγή ασθενών και μετά περιοδικά, μέχρι και έξι μήνες αργότερα, εφόσον επρόκειτο για παρατεταμένη νοσηλεία. Τα δείγματα ελήφθησαν από την άκρη των κουρτινών, εκεί όπου οι άνθρωποι τις αγγίζουν συχνότερα.

Το 22% των δειγμάτων ήταν θετικά σε πολυανθεκτικά βακτήρια. Στο 16% των περιπτώσεων, οι ασθενείς ήταν φορείς του ίδιου βακτηρίου που βρέθηκε στην κουρτίνα τους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές τα βακτήρια πιθανότατα πέρασαν από τον ασθενή στην κουρτίνα, αλλά και το αντίστροφο «είναι βεβαίως δυνατό», δήλωσε η Μόντι.

Η ειδικός πιστεύει πως είναι απαραίτητο να γίνουν και άλλες μελέτες για να διαπιστωθεί αν οι κουρτίνες αποτελούν πραγματικά πηγή βακτηριακής μόλυνσης για τους ασθενείς.

«Όλο και περισσότερο συνειδητοποιούμε πως το νοσοκομειακό περιβάλλον διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μετάδοση παθογόνων μικροβίων», δήλωσε.

Οι κουρτίνες είναι δύσκολο να απολυμανθούν. Οι πρακτικές ποικίλουν από το ένα νοσοκομείο στο άλλο, όμως οι κουρτίνες αλλάζουν συνήθως κάθε έξι μήνες ή όταν είναι φανερά βρόμικες.