Καρκίνος Εγκεφάλου: Επιστήμονες ανακάλυψαν δομές στον εγκέφαλο ασθενών με καρκίνο που μπορούν να βοηθήσουν στην αναχαίτιση του

Το γλοίωμα είναι ένας θανατηφόρος όγκος του εγκεφάλου με μια θλιβερή πρόγνωση. Ένας λόγος για τον οποίο οι όγκοι του εγκεφάλου είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν είναι ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για την ανίχνευση και την καταστροφή ξένων κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων των καρκινικών κυττάρων, δεν μπορεί εύκολα να φτάσει στη θέση του όγκου λόγω των “εμποδίων” που περιβάλλουν τον εγκέφαλο.

Για την καταπολέμηση ενός αναπτυσσόμενου όγκου, τα ανοσοκύτταρα όπως τα Τ λεμφοκύτταρα πρέπει να ενεργοποιούνται και να προετοιμάζονται στους λεμφαδένες μας, πριν ταξιδέψουν στην περιοχή του όγκου για να επιτεθούν αποτελεσματικά στα καρκινικά κύτταρα. Λόγω των εμποδίων γύρω από τον εγκέφαλο, είναι μια πρόκληση για τα Τ λεμφοκύτταρα να φτάσουν τον όγκο.

Στη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Communications, οι ερευνητές απο το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα περιγράφουν την ανακάλυψη δομών παρόμοιων με λεμφαδένες στον εγκέφαλο, στις οποίες τα Τ λεμφοκύτταρα θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν.

«Ήταν εξαιρετικά συναρπαστικό να ανακαλύψουμε για πρώτη φορά την παρουσία δομών που μοιάζουν με λεμφαδένες σε ασθενείς με γλοίωμα. Αυτές οι δομές είναι γνωστές ως τριτογενείς λεμφοειδείς δομές (TLS) και δεν συναντώνται σε υγιή άτομα. Έχουν όλα τα απαραίτητα συστατικά για να υποστηρίξουν την ενεργοποίηση των λεμφοκυττάρων επιτόπου, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να έχουν θετική επίδραση στην αντικαρκινική ανοσοαπόκριση», λέει η Alessandra Vaccaro, PhD φοιτήτρια στο Τμήμα Ανοσολογίας, Γενετικής και Παθολογίας του Πανεπιστημίου της Ουψάλα και συγγραφέας της μελέτης.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης από δοκιμές σε ποντίκια με γλοίωμα ότι ο σχηματισμός των δομών TLS στον εγκέφαλο μπορεί να προκληθεί από έναν τύπο ανοσοθεραπείας. Όταν χορηγήθηκε αγωγή στα ποντίκια με ανοσοδιεγερτικά αντισώματα που ονομάζονται αCD40, ο σχηματισμός TLS ενισχύθηκε και η αναπτυξή τους συνέβαινε πάντοτε κοντά στους όγκους.

«Η γνώση ότι οι ανοσοθεραπείες μπορούν να ρυθμίσουν το σχηματισμό τριτογενών λεμφοειδών δομών στον εγκέφαλο προσφέρει συναρπαστικές ευκαιρίες για να βρεθούν νέοι τρόποι ρύθμισης της αντικαρκινικής ανοσοαπόκρισης στο γλοίωμα», λέει η Anna Dimberg, η οποία ηγήθηκε της μελέτης.