Εμβολιασμένοι – Ανεμβολίαστοι: Η «ακτινογραφία» των δυο στρατοπέδων στην έρευνα της Καπα Research


Εμβόλιο: Αποκαλυπτική είναι η έρευνα της Κάπα Research αναφορικά με την άποψη των πολιτών για τον εμβολιασμό, την ώρα μάλιστα που η μετάλλαξη «Δέλτα» επελαύνει στη χώρα ανεβάζοντας τα νέα καθημερινά κρούσματα σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Πλέον, οι ανεμβολίαστοι πολίτες αποτελούν το 30% του γενικού πληθυσμού, ενώ υπάρχει μια «ταύτιση» αυτών -όσο περνά ο χρόνος- με τους λεγόμενους «αντιεμβολιαστές», οι οποίοι αρνούνται σε κάθε περίπτωση να προχωρήσουν στον εμβολιασμό τους.

Οι αντιεμβολιαστές αμφισβητούν θεσμούς όπως η κυβέρνηση, η εκκλησία, τα ΜΜΕ, το εκπαιδευτικό σύστημα. Δείχνουν εμπιστοσύνη – σε μεγάλο ποσοστό – στον «Στρατό» σε επίπεδο θεσμού, ενώ -παραδόξως- δεύτερος θεσμός που κερδίζει την εμπιστοσύνη τους είναι το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Επιπλέον, χρήζει επισήμανσης ότι για τους “αρνητές” του εμβολίου, ο αντιεμβολιασμός έχει χαρακτήρα ευρύτερης κοινωνικής στάσης και συμπεριφοράς. Άλλωστε, για αυτήν την ομάδα, η κρίση της πανδημίας είναι περισσότερο οικονομική και όχι υγειονομική.

Στην ερώτηση «πόσο ανησυχείτε μήπως εσείς ή κάποιο μέλος της οικογένειάς σας προσβληθεί και νοσήσει από τον κορονοϊό;» οι εμβολιασμένοι δηλώνουν ανήσυχοι σε ποσοστό 81% και οι ανεμβολίαστοι μόνο σε ποσοστό 31%.

Τόσο οι εμβολιασμένοι όσο και οι ανεμβολίαστοι παρουσιάζονται ως «κουρασμένοι» από τα συνεχή περιοριστικά μέτρα κατά του κορονοϊού.

«Ποιο μέσο από τα παρακάτω σας βοήθησε περισσότερο να ενημερωθείτε για την επιδημία του κορονοϊού;». Σε αυτή την ερώτηση οι απαντήσεις που έδωσαν οι δυο κατηγορίες διαφέρουν καθώς στην περίπτωση των ανεμβολίαστων, απαντούν σε μικρότερο βαθμό παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση και σε μεγαλύτερο τα Social Media.

Οι εμβολιασμένοι πολίτες κλήθηκαν να απαντήσουν τους λόγους οι οποίοι τους οδήγησαν να πάρουν την απόφαση να προχωρήσουν στον εμβολιασμό τους με τις κυριότερες απαντήσεις να είναι πως «είναι ο μόνος τρόπος προστασίας – μειώνει το ρίσκο», «για να συμβάλω στην προστασία του κοινωνικού συνόλου», «η ανάγκη να επιστρέψω σε μία πιο φυσιολογική ζωή», «για να προστατέψω τα μέλη της οικογένειάς μου» και «φοβόμουν τη νόσηση με κορονοϊό – την αρρώστια». Διγότεροι απάντησαν «είναι (ή θα γίνει) υποχρεωτικό στην εργασία μου» γεγονός που υποδηλώνει πως η υποχρεωτικότητα μάλλον δεν ασκεί την προσδοκώμενη επιρροή.

Διστακτικοί φαίνεται πως είναι οι εμβολιασμένοι στο ενδεχόμενο μιας τρίτης δόσης.Σε ποσοστό 54% οι εμβολιασμένοι απαντούν σίγουρα ναι και σε ποσοστό 27% μάλλον ναι. Δηλαδή 8 στους 10 εμβολιασμένους (ποσοστό 81%) θα έκαναν και τρίτη δόση εφόσον αυτό εισηγούνταν οι ειδικοί. Αντίθετα ένα 15% των εμβολιασμένων δεν θα έκαναν την τρίτη δόση.

Παράλληλα οι εμβολιασμένοι εκτιμούν πως οι ανεμβολίαστοι είναι: «θύματα παραπληροφόρησης», «θύματα θεωριών συνομωσίας» και «κοινωνικά ανεύθυνοι». Επίσης, μερίδα των εμβολιασμένων εκτιμούν πως «είναι δικαίωμά τους να μην εμβολιαστούν», ότι είναι «φοβισμένοι» ή ακόμα και «χαμηλής νοημοσύνης» και «χαμηλής εκπαίδευσης».

«Εσείς για ποιους κυρίως λόγους δεν έχετε κάνει το εμβόλιο κατά του κορονοϊού;». Σε αυτό το ερώτημα οι ανεμβολίαστοι απαντούν ότι :«Ανησυχώ γιατί το εμβόλιο εγκρίθηκε πολύ γρήγορα – δεν έχει δοκιμαστεί». «Ανησυχώ για τις παρενέργειες». «Αντιδρώ στην πίεση που ασκείται». «Δεν εμπιστεύομαι τις ελληνικές αρχές». «Δεν θεωρώ ότι είναι τόσο αποτελεσματικό».

Αναφορικά για την άποψη των ανεμβολίαστων για τους εμβολιασμένους η γνώμη, σύμφωνα με την έρευνα, είναι πως «είναι δικαίωμά τους να εμβολιαστούν» ενώ σε μικρότερο βαθμό πιστεύουν πως είναι «φοβισμένοι», «θύματα παραπληροφόρησης» και «θύματα συμφερόντων».

Συνοπτικά τα βασικά ευρήματα της έρευνας της έρευνας

  • Το δεύτερο καλοκαίρι της πανδημίας έχει οριστικοποιηθεί μια νέα μορφή της ελληνικής κοινωνίας που δεν υπήρχε πέρυσι πόσο μάλλον τον Μάρτιο του 2020. Δεν είναι πια η παρατεταμένη αγωνία για τη δημόσια υγεία και την υγεία των οικείων, ούτε η κόπωση από τα μέτρα πρόληψης ή η ανησυχία για τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας που χαρακτηρίζουν την κοινωνία και συνιστούν σημεία που όλοι οι Έλληνες συμμερίζονται. Ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού αντιδρά έντονα, κινείται στα όρια του κοινωνικού εξτρεμισμού χωρίς, ωστόσο, να αποτελεί περιθώριο από αριθμητική σκοπιά.
  • Για τους “αρνητές” του εμβολίου, ο αντιεμβολιασμός έχει χαρακτήρα ευρύτερης κοινωνικής στάσης και συμπεριφοράς. Άλλωστε, για αυτήν την ομάδα, η κρίση της πανδημίας είναι περισσότερο οικονομική και όχι υγειονομική.
  • Η κεντρική προσέγγιση των αρνητών βλέπει τη χώρα σε αδιέξοδο, κοινωνικό και οικονομικό. Οι περισσότεροι πορεύονται με πυξίδα την οργή, με παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς της ελληνικής πολιτείας, αδιαφορία για πολιτική έκφραση με την κλασική έννοια της καθολικής ψήφου, ενημέρωση από ανεπίσημες πηγές και άτυπα -μη θεσμικά- δίκτυα και, εσχάτως, καταφεύγουν σε ένα αίτημα εκλογών για ανατροπή του πολιτικού σκηνικού χωρίς όμως να υποδεικνύουν την εναλλακτική που θα προκύψει.
  • Η ελπίδα να μεταπειστούν οι ανεμβολίαστοι εντοπίζεται στους προσωπικούς γιατρούς και φαρμακοποιούς.
  • Οι εμβολιασμένοι, με μεγαλύτερο ή μικρότερο ενθουσιασμό, είναι συσπειρωμένοι στην προσπάθεια που συντονίζουν οι αρμόδιοι φορείς και η κυβέρνηση.
  • Ένα ενδεχόμενο νέο σκληρό lockdown είναι πιθανόν να διακινδυνεύσει τη συσπείρωση αυτή των εμβολιασμένων, να προκαλέσει ισχυρές επιφυλάξεις και κοινωνικές αντιδράσεις.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έρευνα της Κάπα Research:


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ