Διατροφή: Πως άλλαξαν οι συνήθειες των Ελλήνων στην πανδημία


Πολλά έχουν αλλάξει τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας. Μέσα σε αυτά είναι και η διατροφή μας.

Η περίοδος της πανδημίας ήταν εκείνη που έκανε πολλούς να αναθεωρήσουν όλα όσα θεωρούσαν δεδομένα και να πάρουν σοβαρές αποφάσεις για τη ζωή τους και τα επαγγελματικά τους. Τώρα ήρθε η ώρα να αλλάξουν και τη ρουτίνα τους και να ασχοληθούν με τον εαυτό τους και το τι βάζουν στο σώμα τους.

Τι έβαλαν στην διατροφή τους οι Έλληνες στις καραντίνες και ποια τρόφιμα εκτοξεύθηκαν

Ήταν φυσιολογικό ότι οι πολίτες θα στρεφόντουσαν προς τροφές οι οποίες θα ήταν ευεργετικές για το ανοσοποιητικό σύστημα. Φρούτα (κυρίως τα πορτοκάλια) και ξηροί καρποί βγήκαν πολύ μπροστά στα χρόνια του κορονοϊού. Τεράστια αύξηση παρουσίασε επίσης και η κατανάλωση αβοκάντο ενώ μετά τις σημαντικές ελλείψεις που παρουσιάζονται σε πολλά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ είδαμε και εκεί τα ράφια να μένουν σχετικά λειψά. Το αβοκάντο μάλιστα επειδή είναι τροπικό φρούτο πλέον βρίσκεται στο όριο να θεωρηθεί «μη βιώσιμο».

Αβοκάντο σε σούπερ μάρκετ

Οι ξηροί καρποί όπως φιστίκια, αμύγδαλα, φουντούκια, καρύδια, κολοκυθόσπορος, κάσιους θεωρούνται μια καλή πηγή καλών λιπαρών, ινών και άλλων ωφέλιμων θρεπτικών ουσιών και κάθε «ξηροκάρπιο» προσφέρει διαφορετικά διατροφικά οφέλη.

Οι Έλληνες καταναλώνουν ετησίως 8,5 κιλά ξηρούς καρπούς/άτομο και μια από τις εξηγήσεις για την παρατηρούμενη κατανάλωση των παραπάνω φθηνών ξηρών καρπών σχετίζεται και με το μέσο εισόδημα. Κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας οι έμποροι περίμεναν αύξηση και στις πωλήσεις των αποξηραμένων φρούτων κάτι που δεν επαληθεύτηκε. Αύξηση που ήρθε μετά το τέλος της δεύτερης μεγάλης καραντίνας και κατά το 4ο κύμα της πανδημίας το φθινόπωρο του 2021.

Τεράστια αύξηση παρουσίασαν τα αυγά τα οποία πέρα από πεντανόστιμα είναι θρεπτικά και εύκολο φαγητό. Η Βαρβάκειος αγορά στην Αθήνα όπως και άλλες υπαίθριες αγορές προϊόντων διάγουν εξαιρετικά καλές μέρες όσον αφορά τις πωλήσεις ξηρών καρπών, μελιού και χύμα ταχινιού ή φυστικοβούτυρου. Μία βόλτα θα πείσει.

Τι αλλάζει στη βιομηχανία τροφίμων

Η απάντηση είναι «μάλλον όλα» καθώς η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης σαρωτικών εξελίξεων σε πολλά πεδία της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Ο υποχρεωτικός πολύμηνος εγκλεισμός, μεταξύ άλλων, διαφοροποίησε και τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αντιλαμβάνονται, πλέον, τη διατροφή όχι απλώς ως κατανάλωση αλλά ως στάση ζωής.

Αυτό πλέον αποτυπώνεται και στις αγορές μας. Έτσι τουλάχιστον δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας της εταιρείας ανάπτυξης τεχνολογίας τροφίμων Synergy Flavors με τίτλο «Inspiring Trends 2021-2022». Η έρευνα αναδεικνύει τις επικρατούσες και ανερχόμενες καταναλωτικές τάσεις στην αμερικανική αγορά τροφίμων- ποτών. Κάτι που σημαίνει ότι οι αλλαγές θα έρθουν (αν δεν έχουν έρθει ήδη) και στην Ελλάδα.

Τέσσερις τάσεις στην διατροφή που ξεπρόβαλαν με την πανδημία

Ειδικότερα, η Synergy Flavors διέκρινε τέσσερις καταναλωτικές τάσεις, με τρείς επιμέρους διαστάσεις η καθεμία:

  • Α. Φυσικός ρυθμός: Ευεξία, ευημερία, φυσική προσέγγιση, προληπτική δράση με βασικό μέλημα την καλή εικόνα του ανοσοποιητικού συστήματος, την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος και της όρασης, πρωτεΐνη. Ανερχόμενες γεύσεις είναι το αμύγδαλο, μέλι, γκρέιπφρουτ, σαγκουίνι και η βύνη.
  • Β. Αναζήτηση της περιπέτειας: Ανασύνθεση, δημιουργία και εξερεύνηση νέων γευστικών εμπειριών στο σπίτι. Οι καταναλωτές προσπαθούν να υποκαταστήσουν εμπειρίες από μαγαζιά, εστιατόρια και μπαρ. Ανερχόμενες γεύσεις θεωρούνται η τρούφα, η καυτερή πιπεριά και το αγριοκέρασο
  • Γ. Προστασία του περιβάλλοντος: Χορτοφαγική και ευέλικτη διατροφή ή αλλιώς Flexitarianism. Αναζήτηση φυτικής πρωτεΐνης, υποκατάστατα κρέατος, ιχθυηρά και προϊόντα χωρίς λακτόζη. Προϊόντα τοπικής παραγωγής, εποχιακά προϊόντα, λιγότερα απορρίμματα Φρούτα, λαχανικά, άνθη, μυρωδικά και μπαχαρικά. Ανερχόμενες γεύσεις: Βύσσινο, θυμάρι, λεμονόχορτο, δενδρολίβανο, κράνα.
  • Δ. Συνδέσεις: Νοσταλγική διάθεση που συνδέεται με τα συναισθήματα της αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Ανάγκη για μείωση του άγχους μέσω της κατανάλωσης αγαπημένου φαγητού. Οι καταναλωτές ψάχνουν νέες εκδοχές του παραδοσιακού φαγητού, γεύσεις που παραπέμπουν στην παιδική και νεαρή ηλικία. Ανερχόμενες γεύσεις αυτής της τάσης: Το γάλα εβαπορέ, η κρέμα αραβοσίτου, το βούτυρο, η βανίλια, ο ανθός κερασιάς, ο ανανάς και η καρύδα.

Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ