Μικροβίωμα: Ένα ρυθμικό μικροβίωμα λεπτού εντέρου προλαμβάνει την παχυσαρκία και τον διαβήτη τύπου 2

Τόσο στα ποντίκια όσο και στους άνδρες, ο ειλεός είναι η τελική έκταση του λεπτού εντέρου, που συνδέεται με το τυφλό έντερο, το πρώτο τμήμα του παχέος εντέρου. Στον ειλεό, τα θρεπτικά συστατικά αντλούνται από τα υγροποιημένα τρόφιμα. στο τυφλό, που σηματοδοτεί και την έναρξη του παχέος εντέρου, ξεκινά η διαδικασία εξαγωγής νερού. Και οι δύο διαδικασίες είναι πολύπλοκες, δυναμικές και επηρεάζονται βαθιά από παράγοντες που κυμαίνονται από τους τύπους των τροφών που καταναλώνονται και πότε, έως τους μικροβιακούς κατοίκους του εντέρου, των οποίων η παρουσία και οι συμπεριφορές βοηθούν στην υπαγόρευση της πέψης, της απορρόφησης θρεπτικών συστατικών, της σύνθεσης βιταμινών και της ανάπτυξης του ανοσοποιητικού συστήματος.

«Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι το μικροβίωμα του εντέρου αλλάζει συνεχώς, όχι μόνο με βάση το τι τρώμε, αλλά και με βάση την ώρα της ημέρας», δήλωσε ο ανώτερος συγγραφέας της μελέτης Amir Zarrinpar, MD, Ph.D., επίκουρος καθηγητής ιατρικής στο UC San Diego School of Medicine και γαστρεντερολόγος στο UC San Diego Health. “Οι περισσότεροι ερευνητές λαμβάνουν στιγμιότυπα από αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, γεγονός που καθιστά δύσκολο να κατανοήσουμε τι συμβαίνει στο έντερο. Με αυτήν τη μελέτη, προσπαθούμε να λάβουμε πολλά στιγμιότυπα κατά τη διάρκεια της ημέρας, σχεδόν σαν μια ταινία, για να κατανοήσουμε καλύτερα πώς τα τρόφιμα και το μικροβίωμα αλληλεπιδρούν για να επηρεάσουν την αύξηση βάρους και τον διαβήτη. «Και αυτό που μάθαμε είναι ότι οι κυκλικές αλλαγές στο μικροβίωμα του εντέρου είναι πολύ σημαντικές για την υγεία, καθώς βοηθούν με το κιρκάδιο ρολόι, στη ρύθμιση και τον έλεγχο της γλυκόζης, της χοληστερόλης και των λιπαρών οξέων – και τη γενική μεταβολική υγεία».

Στην τελευταία τους εργασία, ο Zarrinpar και οι συνεργάτες του διευκρινίζουν περαιτέρω την επίδραση και την αλληλεπίδραση αυτών των παραγόντων, ιδιαίτερα όσον αφορά τον ειλεό και τις μοναδικές λειτουργίες του που σχετίζονται με την πέψη και την απορρόφηση. Συγκεκριμένα, εξέτασαν πώς η παχυσαρκία (DIO) και η χρονικά περιορισμένη σίτιση (TRF) αλλάζουν τη σύνθεση του μικροβιώματος του ειλεού και το μεταγραφικό σώμα (το τμήμα που κωδικοποιεί την πρωτεΐνη του γονιδιώματος ενός οργανισμού) σε μοντέλα ποντικών. Διαπίστωσαν ότι σε μοντέλα ποντικιών, το DIO και η απουσία TRF (τα ποντίκια μπορούσαν να φάνε όσο ήθελαν όποτε ήθελαν) οδήγησαν σε διαταραχές στους ρυθμούς του μικροβιώματος του εντέρου και στις οδούς σηματοδότησης που βοηθούν στη ρύθμιση των εντερικών ρολογιών. Με άλλα λόγια, τα ποντίκια έγιναν παχιά και ανθυγιεινά.

«Αυτά τα ευρήματα υπογραμμίζουν την επίδραση της διατροφής και των περιορισμένων χρονικών προτύπων σίτισης στη διατήρηση ενός υγιούς μικροβιώματος του εντέρου, το οποίο με τη σειρά του ρυθμίζει τους κιρκάδιους ρυθμούς που διέπουν τη μεταβολική υγεία», δήλωσε ο Zarrinpar. «Είναι μια πολύ περίπλοκη σχέση μεταξύ του μικροβιώματος και του ξενιστή, με το πρώτο να βοηθά στον προσδιορισμό της γαστρεντερικής λειτουργίας και της υγείας του δεύτερου».