ΔΕΠ-Υ: Πώς οι έφηβοι με ΔΕΠ-Υ μαθαίνουν να οδηγούν καλύτερα;


Ένας προσομοιωτής μπορεί να κάνει την οδήγηση ασφαλέστερη για εφήβους με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, εκπαιδεύοντάς τους να ρίχνουν μικρότερες ματιές μακριά από το δρόμο.

Οι έφηβοι με ΔΕΠ-Υ γίνονται πιο ασφαλείς οδηγοί

Το Focused Concentration and Attention Learning (FOCAL) είναι ένα πρόγραμμα που βασίζεται σε υπολογιστή που διδάσκει στους εφήβους να κρατούν τα μάτια τους στο δρόμο. Για αυτήν τη μελέτη, που χρηματοδοτήθηκε από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας των ΗΠΑ, προστέθηκε ένας προσομοιωτής οδήγησης για να δώσει στους μαθητές άμεση ανατροφοδότηση. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Jeffery Epstein του Ιατρικού Κέντρου Παίδων του Cincinnati Children’s Hospital, ονόμασαν τη συνδυασμένη εκπαίδευση FOCAL+.

Οι 76 έφηβοι που συμμετείχαν στο FOCAL+ είχαν σχεδόν 40% χαμηλότερο κίνδυνο για σύγκρουση ή σχεδόν σύγκρουση σε σύγκριση με εκείνους της ομάδας ελέγχου που δεν έκαναν την εκπαίδευση, διαπίστωσε η μελέτη. Για την εκπαίδευση, σε όσους ήταν στην ομάδα FOCAL+ εμφανίστηκε μια διαχωρισμένη οθόνη. Το επάνω μισό της οθόνης εμφάνιζε την προοπτική ενός οδηγού ενός δρόμου. Το κάτω μισό εμφάνιζε έναν χάρτη.

Στους συμμετέχοντες δόθηκε ένα όνομα δρόμου και είπαν να αγγίξουν το πλήκτρο διαστήματος για να αναγνωρίσουν την οδό στον χάρτη, με αποτέλεσμα να εξαφανιστεί ο δρόμος. Πατώντας το πλήκτρο δεύτερη φορά επαναφέρθηκε ο χάρτης. Η εναλλαγή μεταξύ των δύο αντιπροσώπευε το multitasking κατά την οδήγηση. Όταν η οθόνη μόνο για χάρτη εμφανίστηκε για περισσότερα από τρία δευτερόλεπτα, ακούστηκε ένας συναγερμός. Σε μια επόμενη δοκιμή, ο συναγερμός ήχησε μετά από δύο δευτερόλεπτα.

Στην εκπαίδευση προσομοιωτή που ακολούθησε, οι συμμετέχοντες κάθισαν σε μια κονσόλα με τιμόνι και πεντάλ και «οδήγησαν» σε ένα προσομοιωμένο οδόστρωμα. Φορούσαν εξειδικευμένα γυαλιά που παρακολουθούσαν τις κινήσεις των ματιών και του κεφαλιού και τους ζητήθηκε να προσδιορίσουν τον αριθμό των τυχαίων συμβόλων στο ταμπλό. Ένας συναγερμός σήμανε αν κοίταζαν μακριά από το οδόστρωμα για περισσότερο από δύο δευτερόλεπτα. Όσοι σημείωσαν κακή βαθμολογία επανέλαβαν την άσκηση μέχρι να βελτιωθούν οι βαθμολογίες τους.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν τους συμμετέχοντες και από τις δύο ομάδες ένα μήνα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Κατά μέσο όρο, η ομάδα FOCAL+ έριξε περίπου 16,5 μακριές ματιές, σε σύγκριση με 28 στην ομάδα ελέγχου. Μετά από έξι μήνες, η ομάδα FOCAL+ είχε 15,7 μακριές ματιές, σε σύγκριση με 27 στην ομάδα ελέγχου. Οι ερευνητές εξόπλισαν επίσης τα οχήματα των συμμετεχόντων με κάμερες προκειμένου να αξιολογήσουν την οδήγησή τους για ένα χρόνο.

Οι οδηγοί στην ομάδα FOCAL+ είχαν 76% λιγότερες μακριές ματιές από την ομάδα ελέγχου. Το ποσοστό ατυχημάτων και σχεδόν ατυχημάτων στην ομάδα FOCAL+ ήταν 3,4%, σε σύγκριση με 5,6% για την ομάδα ελέγχου. Ενώ οι έφηβοι οδηγοί έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να πέσουν σε ατύχημα από τους ενήλικες οδηγούς, οι έφηβοι με ΔΕΠΥ έχουν διπλάσιες πιθανότητες να έχουν ατύχημα από τους νευροτυπικούς έφηβους, σημείωσε η μελέτη.

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ