Γιατί έπεσε το μοιραίο Phantom – Τα σενάρια για τη συντριβή, το φαινόμενο του «Vertigo»


Τους λόγους της πτώσης του Phantom εξετάζουν οι ειδικοί, καθώς ο κυβερνήτης είναι ιδιαίτερα έμπειρος, έχοντας συμμετάσχει και σε μεγάλες διεθνείς αεροπορικές επιδείξεις.

Όπως εκτιμούν βετεράνοι της Πολεμικής Αεροπορίας, μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι η μηχανική βλάβη – αν και τα αεροσκάφη συντηρούνται καλά- το ανθρώπινο λάθος αλλά και η πιθανότητα ο κυβερνήτης να είχε απώλεια συνείδησης εξαιτίας των «G».

Ο αεροναυπηγός Φαίδωνας Καραϊωσηφίδης τόνισε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Εξήγησε δε, για ποιο λόγο το Φάντομ πετούσε σε χαμηλό ύψος.

«Πετούσαν σε χαμηλό ύψος, πρακτικά στην επιφάνεια του εδαφικού ανάγλυφου – εάν πρόκειται για ξηρά – ή της θάλασσας. Ο λόγος είναι προφανής: αποφεύγεις τα εχθρικά ραντάρ. Αυτά τα αεροπλάνα διεισδύουν στην εθνική ενδοχώρα, είναι αεροπλάνα κρούσης και θα περάσουν απαρατήρητα για να φτάσουν στον στόχο τους και να εκπληρώσουν την αποστολή τους. Όλοι οι αεροπόροι εκπαιδεύονται σαν να είναι πόλεμος, ώστε αύριο το πρωί εάν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν τη δύσκολη και βαριά εκπαίδευση για να πολεμήσουν».

Ο κ. Καραϊωσηφίδης δήλωσε πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά όσον αφορά τα αίτια της πτώσης του μαχητικού αεροσκάφους, χωρίς να μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να οφείλεται σε τεχνική βλάβη ή ανθρώπινο λάθος. «Τα τρία προηγούμενα περιστατικά Phantom δεν είχαν βλάβη, ήταν η δυσκολία της χαμηλής πτήσης που δίνει ελάχιστα περιθώρια στον πιλότο να αντιδράσει εάν γίνει κάτι. Για να σωθεί ένα πλήρωμα ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να χρησιμοποιήσει εκτινασσόμενο κάθισμα. Τα εκτινασσόμενα καθίσματα είναι σχεδιασμένα για να λειτουργούν ακόμα και με μηδενική ταχύτητα και ύψος, εκτινάσσουν τον χειριστή σε ασφαλές ύψος και τον απομακρύνουν από το αεροπλάνο για να ανοίξει το αλεξίπτωτο. Εξαρτάται, όμως, από το ύψος της πτήσης και κυρίως της στάσης του αεροπλάνου», εξήγησε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πιθανό είναι το σενάριο να μην πρόλαβαν ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του Phantom να εκτιναχθούν ή ακόμα και να ξεκίνησαν τη διαδικασία και να μην ήταν επιτυχής.

Το σενάριο του «Βέρτιγκο»

Ακόμα ένα σενάριο είναι ο κυβερνήτης να έπαθε το λεγόμενο «βέρτιγκο». Το φαινόμενο δημιουργείται συνήθως ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και κυρίως όταν υπάρχει χαμηλή ορατότητα

Η μεγαλύτερη παγίδα εκείνη τη στιγμή είναι να πιστέψει ότι τα όργανα του αεροσκάφους είναι λάθος και ότι το σωστό είναι αυτό που αισθάνεται.

Το βέρτιγκο δημιουργεί παραίσθηση στον πιλότο, ο οποίος εκείνη τη στιγμή θεωρεί ότι η κατεύθυνση που ακολουθεί με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν είναι η σωστή και «διορθώνει» τη δήθεν λανθασμένη πορεία.

Ουσιαστικά πρόκειται για την απώλεια του σημείου αναφοράς η οποία προκύπτει όταν τα οπτικά ερεθίσματα που λαμβάνουμε δεν συνάδουν με τα ερεθίσματα που παράγονται μέσα στο αυτί. Τα ερεθίσματα από το οπτικό νεύρο μπορεί να σου δίνουν την αίσθηση ότι είσαι οριζόντια, αλλά το αυτί να σε «πληροφορεί» ότι στρίβεις. Όπως επίσης να είσαι σε ευθεία πτήση, αλλά να νομίζεις ότι ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις. Έτσι προκύπτει ο χωρικός αποπροσανατολισμός. Μία βραχυκύκλωση του συστήματος διασύνδεσης των αισθητήρων, με πολύ πιθανό σύμπτωμα τη ζαλάδα. Η απώλεια αίσθησης του χώρου και της κίνησης επιδεινώνεται αν προκύψει και η οπτική σύγχυση ουρανού και θάλασσας.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αυτός είναι και ο λόγος της πτώσης του Mirage του Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, στις 12 Απριλίου του 2018.

Ιδιαίτερα έμπειρος ο κυβερνήτης, είχε συμμετάσχει σε μεγάλη αεροπορική έκθεση

Έμπειρος πιλότος που συμμετείχε στο «Royal International Air Tattoo Show», μια από τις μεγαλύτερες στρατιωτικές αεροπορικές εκθέσεις στον κόσμο, είναι ο κυβερνήτης του Phantom F-4 που κατέπεσε νότια της Ανδραβίδας.

Η επιχείρηση έρευνας – διάσωσης για τον 31χρονο σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη συνεχίστηκε όλο το βράδυ, με την ελπίδα ο κυβερνήτης να μην έχει την τύχη του συγκυβερνήτη.

Greek Airforce Phantoms – RIAT 2017 – [4K/UHD]

Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, είχε πάρει μέρος στο Royal International Air Tattoo του 2017 με δύο Phantom της 338Μ από τη βάση της Ανδραβίδας στην Πελοπόννησο.

Στο τριήμερο σόου, τα δύο ελληνικά μαχητικά εντυπωσίασαν, καθώς είναι σπάνιο μαχητικό, ενώ οι Έλληνες πιλότοι δέχτηκαν δεκάδες ερωτήσεις από τους συναδέλφους τους, δημοσιογράφους και το κοινό.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ