Η «συμμαχία» επιστημόνων-πολιτών ανακάλυψε νέο εξωπλανήτη σε κατοικήσιμη ζώνη

Ποιος είναι ο εξωπλανήτης TOI 4633 c

Μια ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε έναν εξωπλανήτη που μοιάζει με τον Ποσειδώνα σε τροχιά γύρω από ένα από τα δύο αστέρια που μοιάζουν με τον Ήλιο σε ένα δυαδικό σύστημα. Ο πλανήτης, που ονομάστηκε TOI 4633 c (με προσωνύμιο το Percival), αναγνωρίστηκε χρησιμοποιώντας δεδομένα από το Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) της NASA.

Ο εξωπλανήτης εντοπίστηκε όταν πέρασε μπροστά από το άστρο του, το TOI 4633 A, μειώνοντας προσωρινά το φως του σαν ηλιακή έκλειψη. Το εύρημα, που δημοσιεύτηκε στο The Astrophysical Journal, μπορεί να βοηθήσει τους αστροφυσικούς να κατανοήσουν πώς σχηματίζονται πλανήτες και περιφέρονται σε συστήματα πολλών αστέρων.

Επιστήμη του Πολίτη

Οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο μπορεί εύκολα να λάβει μέρος στο διαδικτυακό πρόγραμμα Planet Hunters TESS, το οποίο αποτελεί μέρος της μεγαλύτερης πλατφόρμας Zooniverse. Συχνά στην επιστήμη, οι άνθρωποι είναι καλύτεροι από τους υπολογιστές στο να εντοπίζουν ορισμένα στοιχεία.

Περίπου 43.000 πολίτες επιστήμονες σε όλο τον κόσμο έχουν βοηθήσει ερευνητές στην καταλογογράφηση 25 εκατομμυρίων διαφορετικών αντικειμένων ως μέρος του έργου, συμπεριλαμβανομένου του TOI 4633 c. Δεκαπέντε εθελοντές παρατήρησαν τον νέο εξωπλανήτη στα δεδομένα που εξέταζαν. Έτσι, η Eisner και η ομάδα της αποφάσισαν να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά. Εντόπισαν μικρές ταλαντεύσεις στο άστρο υποδοχής – ένα σημάδι ότι ένα άλλο αντικείμενο περιφέρεται κοντά στο αστέρι. Για να επιβεβαιώσει αν αυτό συνέβαινε, η ομάδα εξέτασε αρχειακά δεδομένα 120 ετών για να ανακαλύψει ότι το αντικείμενο που προκάλεσε τις δονήσεις ήταν ένα άλλο αστέρι, που τώρα ονομάζεται TOI 4633 B. Περιστρέφεται γύρω από το TOI 4633 A κάθε 230 χρόνια.

Ο εξωπλανήτης που ανακαλύφθηκε πρόσφατα χρειάζεται περίπου 272 ημέρες για να ολοκληρώσει μια περιστροφή γύρω από το TOI 4633 A. Βρίσκεται στην κατοικήσιμη ζώνη του άστρου, την περιοχή γύρω από ένα αστέρι όπου οι θερμοκρασίες επιτρέπουν σε έναν πλανήτη να φιλοξενήσει υγρό στην επιφάνειά του. Αυτό καθιστά το TOI 4633 A το λαμπρότερο αστέρι που είναι γνωστό μέχρι σήμερα ότι κρατά έναν πλανήτη στην κατοικήσιμη ζώνη του. Ωστόσο, ο εξωπλανήτης δεν φέρει στερεή επιφάνεια.

*Με πληροφορίες από astronomy