39 καθηγητές αποκαλύπτουν τις μεθοδεύσεις της πρυτανικής αρχής για την ΤΕΙοποίηση τού Πανεπιστημίου Πατρών


Σε πρόσφατη δήλωσή της στις 7 Ιουνίου 2019 σε τοπική εφημερίδα («ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»), η Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών απαντώντας στην επιστολή 27 καθηγητών του Ιδρύματος, η οποία αναφέρεται στη συνεχιζόμενη με αμείωτη ένταση  από την Πρυτανική Αρχή απαξίωση των θεσμικών διαδικασιών, σημειώνει: «Μπορεί οι συνάδελφοι να θέλουν να κάνουν συζήτηση φιλοσοφικού ή μη περιεχομένου, άλλωστε έχω ακούσει πολλά αυτό το χρονικό διάστημα και θα έρθει η ώρα που θα τα πούμε, αλλά ο νόμος είναι εδώ και πρέπει να τον εφαρμόσουμε. Έχουμε απέναντι μας χιλιάδες φοιτητές και απέναντι σε αυτούς θα πρέπει να είμαστε εντάξει.»

Ο χαρακτηρισμός από την Πρύτανη του προβληματισμού και της αγωνίας των 27 καθηγητών αναφορικά με τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος ως «φιλοσοφικής συζήτησης» αποτελεί αμήχανο πυροτέχνημα, που δεν μπορεί να υποβαθμίσει ούτε την κρισιμότητα της τωρινής κατάστασης ούτε το αδιέξοδο, στο οποίο έχει φέρει το Πανεπιστήμιο Πατρών η ίδια η Πρύτανης, σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο και ενάντια στις αποφάσεις της Συγκλήτου και της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Η αντίθεσή μας στους χειρισμούς της Πρυτανικής Αρχής δεν εδράζεται σε φιλοσοφικές αιτιάσεις, αλλά σε πολύ πρακτικά ζητήματα που αφορούν:

  1. στην προετοιμασία του εγχειρήματος της συνένωσης από πλευράς Πανεπιστημίου και Πολιτείας και την μεθόδευση μέχρι την ψήφιση του, και
  2. στη διαχείριση και υλοποίηση του νομοθετικού εκτρώματος που τιτλοφορείται «νόμος Γαβρόγλου».

Δηλώνουμε εξαρχής ότι σεβόμαστε απόλυτα τόσο τον ζωτικής σημασίας ρόλο της τεχνολογικής εκπαίδευσης όσο και τους συναδέλφους του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας. Αυτό όμως δεν οδηγεί άφευκτα στη λύση της συγχώνευσης τόσο διαφορετικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και μάλιστα χωρίς όρους, μελέτη και προετοιμασία.

  1. H μεθόδευση της συγχώνευσης με Νόμο του κράτους

Το συνολικό εγχείρημα της συνένωσης υπήρξε εξ αρχής άκρως προβληματικό, χωρίς καμία επιστημονική και ακαδημαϊκή τεκμηρίωση. Ήταν βασισμένο σε νεφελώδεις προβλέψεις περί ταυτόχρονης “βελτίωσης” των δύο Ιδρυμάτων μέσω ενός βίαιου συνοικεσίου που κάποιοι επέβαλαν σε αυτά (και χωρίς αυτά). Η  περίφημη «Επιτροπή Γαβρόγλου», η οποία σημειωτέον συστάθηκε χωρίς να ζητηθεί η γνώμη της Συγκλήτου, ενώ στελεχώθηκε με άτομα προερχόμενα αποκλειστικά από το περιβάλλον της Πρυτάνεως και εκ προοιμίου θετικά διακείμενα στη συνένωση, συζητούσε επί δύο χρόνια με τον Υπουργό για τη συνένωση χωρίς ποτέ να παράσχει τη θεσμικά οφειλόμενη ουσιαστική ενημέρωση προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα.

Παρ’ όλα ταύτα, αντί  η Πρυτανική Αρχή να παρουσιάσει ως αποτέλεσμα μια προσεκτική και τεκμηριωμένη μελέτη βιωσιμότητας του εγχειρήματος της συνένωσης, την οποία θα περίμενε κανείς να έχει συντάξει ύστερα από πολύμηνη διαβούλευση,  επέλεξε να εμφανίσει ένα σχέδιο συγχώνευσης, το οποίο μάλιστα βάπτισε “σχέδιο αναδιάρθρωσης”. Το “σχέδιο” αυτό, που κοινοποιήθηκε στα μέλη της Συγκλήτου το Σάββατο 16/3/2019 καλώντας τα σε συνεδρίαση την Τρίτη 19/3/2019, περιλάμβανε ονόματα νέων Τμημάτων, Σχολών και Ερευνητικών Κέντρων χωρίς καμία περιγραφή του γνωστικού τους αντικειμένου, χωρίς προϋπολογισμούς και χωρίς αναφορές σε αριθμούς διδασκόντων, ερευνητών, φοιτητών και διοικητικού προσωπικού. Κατά της συγχώνευσης έχει τοποθετηθεί πρόσφατα και η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).

Σε αυτό το πλαίσιο τα 20 από τα 24 Τμήματα του Πανεπιστημίου τάχθηκαν, με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων τους, κατά του εγχειρήματος της συγχώνευσης. Με βάση τις αποφάσεις αυτές των Τμημάτων η Σύγκλητος απέρριψε με συντριπτική πλειοψηφία το προταθέν σχέδιο. Να σημειωθεί ότι η Πρύτανης απέφυγε σκοπίμως στην εν λόγω συνεδρίαση της Συγκλήτου να θέσει το θέμα σε ψηφοφορία, ώστε να μην καταγραφεί η συντριπτική και με αριθμούς αντίθεση της Συγκλήτου. Έτσι, η απόφαση της Συγκλήτου της 19/3/2019 ανέφερε επί λέξει: «Το “Σχέδιο Νόμου” που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Πατρών δεν είναι αποδεκτό από την πλειοψηφία των μελών της Συγκλήτου.»

Στη συνέχεια δόθηκε από την Διοίκηση στη δημοσιότητα ένα ουσιαστικά πανομοιότυπο σχέδιο νόμου. Στην συνεδρίαση της Συγκλήτου της Δευτέρα 8/4/2019 (με την πρόσκληση να έχει αποσταλεί την Παρασκευή 5/4/2019 το βράδυ), η απόφαση του Ανώτατου Οργάνου του Πανεπιστημίου ήταν επίσης συντριπτικά αρνητική. Πιο συγκεκριμένα: 23 μέλη, δηλαδή περισσότερα από τα 2/3 της Συγκλήτου, τάχθηκαν κατά του Σχεδίου Νόμου, 10 υπέρ, και 1 λευκό.

Και ενώ αυτή ήταν η θέση των Τμημάτων του Πανεπιστημίου και της Συγκλήτου, η κ. Πρύτανης εμφανίστηκε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και, χωρίς να σεβαστεί το Ίδρυμα το οποίο υποτίθεται ότι εκείνη τη στιγμή εκπροσωπούσε, ισχυρίσθηκε ψευδώς ότι το Πανεπιστήμιο δεν έχει ξεκάθαρη άποψη για το θέμα, υπονομεύοντας με διάφορους τρόπους τις αποφάσεις της Συγκλήτου και προσβάλλοντας την πανεπιστημιακή κοινότητα ως ανώριμη γενικώς να δεχτεί αλλαγές, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία του Πανεπιστημίου Πατρών αλλά και πανελλαδικά.

  1. H υλοποίηση του νομοθετικού εκτρώματος

Σήμερα, δύο μήνες μετά την ψήφιση του νομοθετήματος από τη Βουλή, οι διαδικασίες υλοποίησης του νόμου αρχίζουν να αναδεικνύουν τα δομικά προβλήματά του, όπως για παράδειγμα ύπαρξη Τμημάτων με 1 ή 2 ή ακόμη και κανένα μέλος ΔΕΠ και χωρίς προγράμματα σπουδών, επιβεβαιώνοντας τους φόβους που εξέφρασαν δημόσια πολλοί συνάδελφοι αλλά και στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα θεσμικά όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου. Και αυτά τα Τμήματα θα υποδεχτούν φοιτητές τον Σεπτέμβριο, σε έναν άνευ προηγουμένου εμπαιγμό της ελληνικής οικογένειας, που θα κληθεί  να συντηρήσει με το αίμα της τις σπουδές των παιδιών της, ρίχνοντας χρήματα σε βαρέλια χωρίς πάτο αλλά και των φορολογουμένων, οι οποίοι καλούνται από το υστέρημά τους να στηρίξουν αψυχολόγητα, μη ανταποδοτικά στην κοινωνία εγχειρήματα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας στάσης που κάθε άλλο παρά έγνοια για τους φοιτητές δείχνει είναι η κατηγορηματική άρνηση να συζητηθεί στην τελευταία Σύγκλητο (6/6/19) η πρόταση ψηφίσματος που καλούσε τον Υπουργό να αναβάλει για ένα έτος την εισαγωγή φοιτητών στα Τμήματα που δεν έχουν καθόλου καθηγητές και ούτε είναι δυνατόν να προσλάβουν κανένα πριν την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβριο. Το επιχείρημα που διατυπώθηκε είναι ότι αυτές οι ανάγκες μπορούν να καλυφθούν με την πρόσληψη μεταδιδακτόρων για την απόκτηση ακαδημαϊκής εμπειρίας. Αυτοί θα ξεκινήσουν τα νέα τμήματα! Νέοι άνθρωποι, καθ’ όλα αξιόλογοι αλλά χωρίς καμία εμπειρία διδασκαλίας. Αυτό είναι το αίσθημα ευθύνης απέναντι στους νέους φοιτητές και τις οικογένειες τους! Ας αναρωτηθεί η κοινωνία: προς τι η βιασύνη να εισαχθούν φοιτητές σε τμήματα που δεν έχουν καθηγητές, πρόγραμμα σπουδών και υποδομές.

Αν τα παραπάνω γεγονότα αποτελούν για την κ. Πρύτανη μια ακόμα φιλοσοφική συζήτηση, τα σχόλια περιττεύουν. Όμως, όσο κι αν επιχειρείται η υποβάθμιση των συνεπειών του ατοπήματος που συντελέστηκε με αποκλειστική ευθύνη της Πρυτάνεως και του Υπουργείου, εμείς οι υπογράφοντες θεωρούμε υποχρέωσή μας, τόσο ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι όσο και ως υπεύθυνοι και σκεπτόμενοι πολίτες, να αναδείξουμε τα προβλήματα. Θα παραμείνουμε ενεργοί στο να ελέγχουμε και να ενημερώνουμε για τους χειρισμούς  της Πρυτάνεως, τόσο  το Πανεπιστήμιο, όσο και την κοινωνία που έχουμε ορκισθεί να υπηρετούμε, αδιαφορώντας για οποιαδήποτε συγκεκαλυμμένη ή και απροκάλυπτη απειλή.

Γεώργιος Αγγελής, Καθηγητής, Τμήμα Βιολογίας

Βασίλειος Αναστασόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής

Δημήτρης Αναστασόπουλος, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής

Σοφία Αντιμησιάρη, Καθηγήτρια, Τμήμα Φαρμακευτικής

Θεόδωρος Αντωνακόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών

Αθανάσιος Αργυρίου, Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής

Δημήτρης Βαγενάς, Καθηγητής, Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Απόστολος Βανταράκης, Καθηγητής, Τμήμα Ιατρικής

Σταυρούλα Γεωργά, Καθηγήτρια, Τμήμα Φυσικής

Ευάγγελος Δερματάς, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών

Παναγιώτης Δημόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Βιολογίας

Σοφία Ζαφειρίδου, Αν. Καθηγήτρια, Τμήμα Μαθηματικών

Κλεάνθης Θραμπουλίδης, Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών

Δημήτρης Καββαδίας, Επ. Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Παναγής Καραζέρης, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Χρίστος Κοντογιάννης, Καθηγητής, Τμήμα Φαρμακευτικής

Νικόλαος Κούσουλας, Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχνολογίας Υπολογιστών

Φραγκίσκος Κουτελιέρης, Καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος

Παύλος Λεντούδης, Επ. Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Σταμάτης Μάνεσης, Ομ. Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών

Δημήτρης Ματαράς, Καθηγητής, Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Παναγιώτης Μέγας, Καθηγητής, Τμήμα Ιατρικής

Ιωσήφ Μπουζάκης, Ομ. Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Μαλβίνα Όρκουλα, Επ. Καθηγήτρια, Τμήμα Φαρμακευτικής

Σπύρος Πανδής, Καθηγητής, Τμήμα Χημικών Μηχανικών

Βασίλης Παπαγεωργίου, Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Βαγγέλης Παπαδάκης, Καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος

Ευανθία Παπαστεργιάδου, Καθηγήτρια,  Τμήμα Βιολογίας

Κων/νος Πουλάς, Αν. Καθηγητής, Τμήμα Φαρμακευτικής

Αθανάσιος Σαφάκας, Ομ. Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχν. Υπολογιστών

Αθανάσιος Σκόδρας, Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχ. & Τεχνολογίας Υπολογιστών

Βαγγέλης Στεφανόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής

Νίκος Σπηλιόπουλος, Επ. Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής

Γεωργία Σωτηροπούλου, Καθηγήτρια, Τμήμα Φαρμακευτικής

Παύλος Τζερμιάς, Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Αναστάσιος Τόγκας, Λέκτορας, Τμήμα Μαθηματικών

Νικόλαος Τσάντας, Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών

Κώστας Τσεκούρας, Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών

Σπύρος Φωτόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ