Πλωτοί εισβολείς: Τα τρία πλοία που μας έφεραν κοντά στον πόλεμο με την Τουρκία


Ανοίγει συνεχώς τη βεντάλια των διεκδικήσεων στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο το καθεστώς Ερντογάν, αξιώνοντας δήθεν δικαιώματα σε αέρα και θάλασσα – Η «ύπουλη» τακτική του βαθέως τουρκικού κράτος που ακολουθείται ανεξαρτήτως κυβερνήσεων.

Ο «σουλτάνος», βλέποντας τη γερμανική Ευρώπη και την Αμερική να… σφυρίζουν αδιάφορα στις επικίνδυνες προκλήσεις του, οδηγεί τις σχέσεις με την Ελλάδα στα άκρα, θέτοντας σε κίνδυνο την ειρήνη στην ανατολική Μεσόγειο.

Με στόχο να οδηγήσει την Ελλάδα σε μια «απερισκεψία» που θα πυροδοτήσει σύγκρουση στα νερά της ανατολικής Μεσογείου, το καθεστώς Ερντογάν δεν σταματά να επιδίδεται σε «πόλεμο νεύρων».

Αποκορύφωμα της κρίσης του Αυγούστου το επεισόδιο μεταξύ της τουρκικής ναυαρχίδας «KEMAL REIS» και της ελληνικής φρεγάτας «ΛΗΜΝΟΣ» στα νερά της ανατολικής Μεσογείου. Τότε το τουρκικό σκάφος προσπάθησε να ανακόψει την πορεία του ελληνικού, με τον κυβερνήτη της «ΛΗΜΝΟΣ» να επιδεικνύει ψυχραιμία και αποφασιστικότητα διατηρώντας σταθερή πορεία και εμβολίζοντας στα «πλευρά» την κορυφαία τουρκική φρεγάτα. Ήταν η απόδειξη της ελληνικής ναυτοσύνης επί του πεδίου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία «πυρπολεί» τις ελληνοτουρκικές σχέσεις με επίκεντρο τα ερευνητικά της σκάφη και τις παράνομες διεκδικήσεις της στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το 1987 οι δύο χώρες παρ’ ολίγο να εμπλακούν σε πόλεμο αλλά οι επιτυχείς κινήσεις από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης και η απειλή ότι θα βουλιάξουν το πλοίο «SISMIK αν μπει στα χωρικά μας ύδατα», απέτρεψαν τους κινδύνους.

Ήταν άλλωστε η δεύτερη φορά που φτάναμε σε τόσο μεγάλη κρίση, η πρώτη ήταν το 1976 με το «HORA» (το «SISMIK» αλλά με διαφορετικό όνομα), όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε πει την ιστορική φράση «Βυθίσατε το HORA».

Η πορεία του «HORA» και η συνεννόηση Καραμανλή – Παπανδρέου

Η ιστορία του «HORA» ξεκινάει από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στις 18 Μαΐου του 1942, κατασκευάζεται το εν λόγω πλοίο και ονομάζεται «ΑGIR». Γλιτώνει την καταστροφή από τον σφοδρό πόλεμο που μαίνεται και περνάει στα χέρια του Ηνωμένου Βασιλείου το 1949.

Μετονομάζεται σε «HERCULES» και δραστηριοποιείται στο Γιβραλτάρ το 1950, λειτουργώντας ως ρυμουλκό, ενώ μένει εν ενεργεία ως το 1954. Τότε, πωλείται στην Τουρκία, μετονομάζεται για τρίτη φορά και φέρει το όνομα «HORA».

Αρχικά βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη τελώντας χρέη ρυμουλκού μέχρι το 1968 και έπειτα στην Σμύρνη, καθώς μετατρέπεται σε πλοηγίδα, δηλαδή πλοίο που βοηθά εμπορικά πλοία στην πλοήγηση. Αργότερα, η Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Εξερεύνησης Ορυκτών της Τουρκίας αγόρασε το πλοίο Hora για να το μετατρέψει σε ερευνητικό σκάφος και μετονομάστηκε σε MTA SISMIK 1.

Τον Αύγουστο του 1976, η κυβέρνηση Καραμανλή βρέθηκε αντιμέτωπη με την πρώτη κρίση με την Τουρκία μετά την εισβολή στην Κύπρο. Η κρίση εκδηλώθηκε με την έξοδο του ερευνητικού πλοίου «HORA» στο Αιγαίο, βορειοανατολικά της Μυτιλήνης. Ο Ανδρέας Παπανδρέου υποστήριξε δημοσίως ότι η Ελλάδα έπρεπε να δώσει μια στρατιωτική απάντηση με την περίφημη φράση «Βυθίσατε το HORA».

XORA-1976.jpg
Τον Αύγουστο του 1976, η κυβέρνηση Καραμανλή βρέθηκε αντιμέτωπη με την πρώτη κρίση με την Τουρκία μετά την εισβολή στην Κύπρο.mixanitouxronou.gr

SISMIK – Η κρίση του 1987

Η Ελλάδα και η Τουρκία έφτασαν για ακόμα μία φορά στο παρά πέντε της σύγκρουσης πριν από 33 χρόνια, όταν το SISMIK απειλούσε να βγει στο Αιγαίο για έρευνες ως αντίποινα για έρευνες που θα έκανε η Ελλάδα στη Θάσο, σε αμφισβητούμενη, κατά την Τουρκία, περιοχή.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου έδωσε διαταγή βύθισης του πλοίου σε περίπτωση που βρεθεί σε αμφισβητούμενα ύδατα διεκδικούμενα από την Ελλάδα. Ο Τούρκος πρωθυπουργός Τουργκούτ Οζάλ δήλωσε ότι «Αν η Ελλάδα παρέμβει στο σκάφος με οποιοδήποτε τρόπο, και αυτό είναι που λέει ο Παπανδρέου, θα αντιδράσουμε με τον ίδιο τρόπο», «Ως αποτέλεσμα αυτό μπορεί να είναι αιτία πολέμου», αλλά επίσης πρόσθεσε ότι «περιμένουμε την πρώτη κίνηση από αυτούς».

Ο Βρετανός γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Λόρδος Κάρινγκτον, ζήτησε από την Ελλάδα και την Τουρκία να αποφύγουν την προσφυγή στα όπλα και προσφέρθηκε να δράσει ως διαμεσολαβητής.

Η κρίση τελείωσε όταν ο Οζάλ ανακοίνωσε ότι αν η ελληνική κυβέρνηση δεν μπει στα αμφισβητούμενα ύδατα, οι Τούρκοι θα μείνουν επίσης έξω από αυτά. Επίσης είχε τηλεφωνική συνομιλία με τον Παπανδρέου.

sismik.jpg
Η Ελλάδα και η Τουρκία έφτασαν για ακόμα μία φορά στο παρά πέντε της σύγκρουσης πριν από 33 χρόνιαMarine Traffic

ORUC REIS

Η ναυπήγηση του MTA ORUC REIS ανατέθηκε στα Ναυπηγεία Κωνσταντινούπολης στην Τούζλα της Κωνσταντινούπολης από την Γενική Διεύθυνση στις 24 Απριλίου 2012.

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων δοκιμών και έγκρισης τον Απρίλιο του 2017, θα του ανατεθεί η εξερεύνηση πετρελαίου στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Το σκάφος έχει μήκος 87 μέτρων, πλάτος 23 μέτρων, βάθος 8 μέτρων και βύθισμα 6 μέτρων. Έχει βάρος 4.575 τόνων και εκτόπισμα 4.867 τόνων, με μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβων (31 χιλιόμετρα). Κινείται με τέσσερις γεννήτριες ντίζελ 2.520 κιλοβάτ (3.380 ίππων).

oruc-reis.jpg
Ανοίγει συνεχώς τη βεντάλια των διεκδικήσεων στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο το καθεστώς Ερντογάν, αξιώνοντας δήθεν δικαιώματα σε αέρα και θάλασσα.ASSOCIATED PRESS

Μπορεί να εκτελέσει γεωφυσική έρευνα και τρισδιάστατη δειγματοληψία στον βυθό, σε βάθος μέχρι 20.000 μέτρα. Το σκάφος διαθέτει ένα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο όχημα, το οποίο μπορεί να εκτελέσει παρατηρήσεις και δειγματοληψίες σε βάθος μέχρι 1.500 μέτρα. Ο πρόσθετος εξοπλισμός του πλοίου επιτρέπει την έρευνα ωκεάνιων ρευμάτων και την ανάλυση των φυσικών, χημικών και βιολογικών ιδιοτήτων με τη βοήθεια μιας συσκευής μέτρησης της αγωγιμότητας, της θερμοκρασίας και του βάθους του θαλασσινού νερού. Το πλοίο διαθέτει ελικοδρόμιο χωρητικότητας 12 τόνων. Μπορεί να εξυπηρετήσει ένα ελικόπτερο τη φορά, ενώ είναι κατάλληλο για απογείωση και προσγείωση οποιαδήποτε ώρα του 24ωρου.

Το ωκεανογραφικό «ORUC REIS» έχει απασχολήσει πολλάκις την Ελλάδα. Τόσο με έρευνες στο Αιγαίο, όσο και στην Κύπρο, ενώ αποτελεί την ναυαρχίδα της τουρκικής έρευνας στη περιοχή.

Μετά τις δύο συνεχόμενες προκλήσεις, όπου οι Τούρκοι «έσπασαν» το όριο των 12 ναυτικών μιλίων από τις ελληνικές ακτές, υπήρχε η εκτίμηση ότι το τουρκικό ερευνητικό τα ξημερώματα της Πέμπτης (22/10) θα έφτανε και πάλι στο όριο των 12 ναυτικών μιλίων, έτοιμο να προχωρήσει σε μια ακόμα επικίνδυνη πρόκληση κατά της χώρας μας.

Ωστόσο, το τουρκικό ερευνητικό άλλαξε ρότα κινούμενο πάλι προς το νότο. Η απάντηση για την αλλαγή πορείας ήρθε λίγη ώρα μετά, με το σταθμό της Αττάλειας να εκδίδει νέα NAVTEX για έρευνες του τουρκικού ερευνητικού σε περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ανάμεσα σε Ρόδο και Καστελόριζο.

Την Πέμπτη (22/10) από τον σταθμό της υδρογραφικής υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού στο Ηράκλειο εκδόθηκε αντι-Navtex με αφορμή τη νέα παράνομη Navtex που εξέδωσε ο σταθμός της Αττάλειας.

Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ