Ο ποντίφικας απέρριψε κατηγορηματικά τη θεωρεία του «δίκαιου πολέμου» που χρησιμοποιούν μέλη της κυβέρνησης Τραμπ για να δικαιολογήσουν την πολεμική σύγκρουση με το Ιράν
«Η ανθρωπότητα ολισθαίνει προς μια βίαιη κουλτούρα εξουσίας», προειδοποίησε ο Πάπας Λέων, που άφησε νέες αιχμές κατά του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ.
Ο ποντίφικας ανέφερε ότι «τα τελευταία 60 χρόνια έχουν σημαδευτεί από συγκρούσεις εκπληκτικής βαρβαρότητας, που συχνά πλήττουν τον άμαχο πληθυσμό σε μαζική κλίμακα».
«Η ανθρωπότητα ολισθαίνει προς μια βίαιη κουλτούρα εξουσίας, όπου η ειρήνη δεν εμφανίζεται πλέον ως ευθύνη που πρέπει να αναλάβει κανείς, αλλά ως ένα εύθραυστο διάστημα ανάμεσα σε συγκρούσεις», σημείωσε.
Ο Πάπας έκανε απέρριψε κατηγορηματικά την θεωρία του «δίκαιου πολέμου», μια δογματική θέση που η ρωμαιοκαθολική εκκλησία χρησιμοποιεί τουλάχιστον από τον 5ο αιώνα για να αξιολογεί τις παγκόσμιες συγκρούσεις.
Ο Πάπας Λέων XIV εμφανίζεται στο παράθυρο του γραφείου του με θέα στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, την Κυριακή 15 Μαρτίου 2026.
AP
Τη συγκεκριμένη θέση, η οποία υποστηρίζει ότι οι πόλεμος πρέπει να διεξάγονται μόνο αν πρόκειται για άμυνα έναντι επιθέσεων, έχει χρησιμοποιηθεί από αξιωματούχους της κυβέρνησης Τραμπ, συμπεριλαμβανομένου του αντιπροέδρου των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς για να υπερασπιστούν τον πόλεμο με το Ιράν.
«Η θεωρία του “δίκαιου πολέμου”, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί πάρα πολύ συχνά για να δικαιολογήσει κάθε είδους πόλεμο, είναι πλέον ξεπερασμένη. Η χρήση βίας, βίας και όπλων αντανακλά μια σχεσιακή φτώχεια που έχει πάντα καταστροφικές συνέπειες για τον άμαχο πληθυσμό», τόνισε ο Πάπας.
Παράλληλα εξέφρασε την ανησυχία του ότι ηγέτες ενδέχεται να ξεκινούν πολέμους για να αποσπάσουν την προσοχή των πολιτών τους από τα εσωτερικά ζητήματα στις χώρες τους.
«Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο ορισμένοι ηγέτες να θεωρούν τις ένοπλες συγκρούσεις ως έναν αποτελεσματικό τρόπο για να αποσπάσουν την προσοχή από τα εσωτερικά προβλήματα και ως ένα κυνικό μέσο για τη διαχείριση των δυσκολιών», δήλωσε ο Πάπας.
Η εύρεση του άτυχου ορειβάτη έγινε από τον διαχειριστή του καταφυγίου «Σπήλιος Αγαπητός» σε συνεργασία με μέλη ερευνητικής ομάδας που συμμετείχαν στις έρευνες
Τραγικό τέλος είχε η αναζήτηση του 25χρονου Ισπανού ορειβάτη που αγνοούνταν στον Όλυμπο από τις 20 Μαΐου 2026, καθώς σήμερα το μεσημέρι εντοπίστηκε νεκρός στην περιοχή «Ζωνάρια», κάτω από το λούκι της Κακόσκαλας. Η σορός του πρόκειται να ανασυρθεί άμεσα από τις αρμόδιες ομάδες διάσωσης.
Η εύρεση του άτυχου ορειβάτη έγινε από τον διαχειριστή του καταφυγίου «Σπήλιος Αγαπητός» σε συνεργασία με μέλη ερευνητικής ομάδας που συμμετείχαν στις έρευνες. Οι διασώστες, παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που καθυστέρησαν προσωρινά την επιχείρηση, οργανώνουν την άμεση ανάσυρση της σορού, με τη συνδρομή τριών ορειβατικών ομάδων, της ΕΜΑΚ και της Ορειβατικής Υπηρεσίας Κατερίνης.
Ο νεαρός Ισπανός είχε χαθεί ενώ πραγματοποιούσε ανάβαση στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου, το απόγευμα της Τετάρτης 20 Μαΐου. Η επίσημη δήλωση εξαφάνισης υποβλήθηκε την επόμενη ημέρα, πυροδοτώντας μια εκτενή επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στην ευρύτερη περιοχή του Ολύμπου. Οι γονείς του, ανησυχώντας για την πολύωρη αποκοπή επικοινωνίας, ενημέρωσαν το ισπανικό προξενείο στην Ελλάδα, το οποίο κινητοποίησε τις ελληνικές αρχές.
Οι επιχειρήσεις εντοπισμού αντιμετώπισαν σημαντικά εμπόδια λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικράτησαν στο βουνό τις προηγούμενες ημέρες. Αυτό επέτεινε την πρόκληση για τις ομάδες διάσωσης, καθυστερώντας την εύρεση του ορειβάτη και την ολοκλήρωση της επιχείρησης.
Οι δύο συλληφθέντες οδηγούνται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή
Σε δύο συλλήψεις προχώρησαν οι αστυνομικές αρχές μετά από περιστατικά βίας που σημειώθηκαν έπειτα από τη λήξη του Final 4 στην Αθήνα.
Στην πρώτη περίπτωση, λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 25ης Μαΐου 2026, στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, καταγράφηκε επίθεση ομάδας οπαδών εναντίον αστυνομικών δυνάμεων, ύστερα από επεισόδια μεταξύ αντίπαλων φιλάθλων.
Ακολούθησε άμεση επέμβαση αστυνομικών της Υποδιεύθυνσης Ειδικών Επιχειρησιακών Δράσεων, οι οποίοι προχώρησαν στην ακινητοποίηση και σύλληψη ενός ατόμου.
Από την επίθεση προκλήθηκαν φθορές σε υπηρεσιακή δίκυκλη μοτοσικλέτα της ΕΛ.ΑΣ., χωρίς ωστόσο να αναφερθούν τραυματισμοί.
Στη δεύτερη περίπτωση, λίγη ώρα αργότερα, σε άλλη περιοχή της Αθήνας, ομάδα ατόμων που επέβαινε σε όχημα προσέγγισε διερχόμενους φιλάθλους και, σύμφωνα με την αστυνομία, με τη χρήση απειλών και αιχμηρού αντικειμένου επιχείρησε να αφαιρέσει οπαδικό διακριτικό.
Μετά από άμεση κινητοποίηση των αστυνομικών δυνάμεων, το όχημα εντοπίστηκε και συνελήφθη ο οδηγός του, ενώ δύο ακόμη άτομα που φέρονται ως συνεργοί αναζητούνται στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας.
Οι δύο συλληφθέντες οδηγούνται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Η Ρωσία χρησιμοποίησε τον ισχυρό υπερηχητικό βαλλιστικό πύραυλο Oreshnik κατά τη διάρκεια μαζικής επίθεσης με drones και πυραύλους στο Κίεβο χθες (24/5), η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 4 ανθρώπων και τον τραυματισμό δεκάδων ακόμη
Ο Οreshnik είναι ρωσικός βαλλιστικός πύραυλος μέσου βεληνεκούς με δυνατότητα με φέρει πυρηνικές κεφαλές, που, σύμφωνα με τη Μόσχα, διασπάει τις αντιαεροπορικές άμυνες και μπορεί να πλήξει στόχους σε όλη την Ευρώπη με υπερηχητικές ταχύτητες. Ο Oreshnik που στα ρωσικά σημαίνει «φουντουκιά» έχει εκτοξευθεί μόνο δύο φορές στο παρελθόν εναντίον της Ουκρανίας, τον Νοέμβριο του 2024 και τον Ιανουάριο του 2026.
Τι το ιδιαίτερο έχει αυτό το όπλο
Οι ειδικοί λένε ότι το καινοτόμο χαρακτηριστικό του Oreshnik είναι ότι μπορεί να μεταφέρει πολλαπλές κεφαλές ικανές να χτυπήσουν ταυτόχρονα διαφορετικούς στόχους – που συνήθως σχετίζονται με διηπειρωτικούς βαλλιστικούς πυραύλους (ICBM) μεγαλύτερης εμβέλειας. Ο πύραυλος βασίζεται στον RS-26 Rubezh, τον οποίο η Ρωσία είχε αρχικά αναπτύξει ως διηπειρωτικό πύραυλο.
Όπως πολλά ρωσικά οπλικά συστήματα, είναι ικανός να μεταφέρει πυρηνικές καθώς και συμβατικές κεφαλές, αν και δεν υπήρξε καμία ένδειξη για οποιαδήποτε πυρηνική συνιστώσα στην επίθεση που έλαβε χώρα τη νύχτα. Η Ουκρανία ανέφερε ότι ένας πύραυλος Oreshnik που χρησιμοποίησε η Ρωσία σε μια επίθεση τον Ιανουάριο «έτρεχε» με περίπου 13.000 χλμ/ώρα.
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν ισχυρίζεται ότι ο Oreshnik είναι αδύνατο να αναχαιτιστεί και ότι έχει καταστροφική ισχύ συγκρίσιμη με αυτή ενός πυρηνικού όπλου, ακόμη και όταν είναι εξοπλισμένος με συμβατική κεφαλή. Δυτικοί εμπειρογνώμονες ωστόσο έχουν δηλώσει ότι αυτοί οι ισχυρισμοί είναι υπερβολικοί. Τον Δεκέμβριο του 2024, ένας Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε ότι το όπλο δεν θεωρείται ως κάτι που θα άλλαζε τα δεδομένα στο πεδίο της μάχης, χαρακτηρίζοντάς το πειραματικό και λέγοντας ότι η Ρωσία πιθανότατα κατείχε μόνο λίγους συγεκριμένους τύπους πυραύλου. Από το 2024, η Ρωσία έχει θέσει το Oreshnik σε μαζική παραγωγή και το έχει προμηθεύσει και στη σύμμαχό της Λευκορωσία.
Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ο Οreshnik;
Η Ρωσία κατατάσσει τον Oreshnik, στους βαλλιστικούς πυραύλους μέσου βεληνεκούς, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να πλήξει στόχους σε απόσταση μεταξύ 3.000 και 5.500 χιλιομέτρων. Ρώσοι στρατιωτικοί αξιωματούχοι λένε ότι θα μπορούσε να πλήξει στόχους στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.
Ο ηγέτης της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο έχει δηλώσει ότι ο πύραυλος έχει επίσης αναπτυχθεί στη Λευκορωσία, στενό σύμμαχο της Ρωσίας.
Γιατί είναι δύσκολο να αναχαιτιστεί ο πύραυλος;
Σύμφωνα με το Κρεμλίνο, κινείται με ταχύτητα περίπου Μαχ 10, δηλαδή περίπου δέκα φορές την ταχύτητα του ήχου. Ρώσοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι αυτό καθιστά σχεδόν αδύνατη την αναχαίτισή του από τα υπάρχοντα συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας.
Το πρόγραμμα Missile Threat του Center for Strategic and International Studies αναφέρει ότι δεν είναι «ασυνήθιστο» βαλλιστικοί πύραυλοι να φτάνουν σε υπερηχητικές ταχύτητες.
Το προηγούμενο «χτύπημα»
Ο ρωσικός στρατός ανακοίνωσε ότι εκτόξευσε τον Oreshnik στις αρχές Ιανουαρίου ως απάντηση για αυτό που η Μόσχα χαρακτήρισε απόπειρα επίθεσης με ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο τέλος του περασμένου έτους σε μία από τις κατοικίες του Πούτιν στο Νόβγκοροντ, στη βόρεια Ρωσία. Η Ουκρανία ανακοίνωσε ότι η Ρωσία ψεύδεται και πως δεν έλαβε χώρα τέτοια επίθεση.
Ο Πούτιν είχε προηγουμένως απειλήσει να χρησιμοποιήσει τον Oreshnik, μεταξύ άλλων, εναντίον «κέντρων λήψης αποφάσεων» στο Κίεβο, εάν η Ουκρανία συνέχιζε να επιτίθεται στη Ρωσία με δυτικά όπλα μεγάλου βεληνεκούς, αλλά μέχρι τώρα δεν το έχει κάνει. Η επίθεση του Ιανουαρίου -κατά τη διάρκεια της νύχτας- στράφηκε εναντίον της περιοχής Λβιβ της δυτικής Ουκρανίας, η οποία συνορεύει με την Πολωνία, μέλος του ΝΑΤΟ. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας έκανε τότε λόγο για «παγκόσμια απειλή» που απαιτεί παγκόσμια απάντηση.
Η υπόθεση αφορούσε την παράνομη λήψη αγροτικών ενισχύσεων ύψους περίπου 250.000 ευρώ
Με την καταδίκη δεκατριών κατηγορουμένων ολοκληρώθηκε ακόμη μία δίκη για παράνομες επιδοτήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών.
Η υπόθεση αφορούσε την παράνομη λήψη αγροτικών ενισχύσεων ύψους περίπου 250.000 ευρώ, οι οποίες συνδέονταν με δηλώσεις και αιτήσεις που αφορούσαν την περιοχή των Σερρών.
Το δικαστήριο, υιοθετώντας ομόφωνα την εισαγγελική πρόταση της εντεταλμένης Ευρωπαίας Εισαγγελέως, Ευγενίας Κυβέλου, έκρινε ενόχους 13 από τους συνολικά 25 κατηγορουμένους που βρέθηκαν στο εδώλιο.
Ύστερα από την αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού και των στοιχείων της δικογραφίας, οι καταδικασθέντες κρίθηκαν, κατά περίπτωση, ένοχοι για απάτη, συνέργεια σε απάτη, ψευδή βεβαίωση και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση.
Στους κατηγορουμένους αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό του σύννομου βίου, με αποτέλεσμα οι ποινές που επιβλήθηκαν να κυμαίνονται από πέντε έως είκοσι έξι μήνες φυλάκισης, με τριετή αναστολή. Παράλληλα, το δικαστήριο επέβαλε σε καθέναν από τους καταδικασθέντες δικαστικά έξοδα ύψους 1.200 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχικά για την ίδια υπόθεση είχαν παραπεμφθεί σε δίκη συνολικά 32 πρόσωπα. Ωστόσο, επτά από αυτούς επέλεξαν τη διαδικασία της ποινικής διαπραγμάτευσης, επιστρέφοντας τα ποσά που είχαν εισπράξει ως επιδοτήσεις, γεγονός που οδήγησε στην ολοκλήρωση της ποινικής τους μεταχείρισης μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας.
Η Γωγώ Μαστροκώστα άφησε την τελευταία της πνοή τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, σε ηλικία 56 ετών
Η Γωγώ Μαστροκώστα έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 56 ετών, ύστερα από σοβαρή επιδείνωση της υγείας της. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών Ευαγγελισμός.
Στο πλευρό της από την πρώτη στιγμή βρίσκονταν ο σύζυγός της, Τραϊανός Δέλλας, καθώς και η κόρη τους, Βικτώρια.
Το νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» μερικές ώρες μετά τον θάνατό της εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση μέσω της οποίας εκφράζει τα συλλυπητήριά στους οικείους της.
Η ανακοίνωση του «Ευαγγελισμού»
Σήμερα, 25/05/2026 και κατά τις πρώτες πρωινές ώρες , στο Νοσοκομείο ΓΝΑ ¨ Ευαγγελισμός ¨, απεβίωσε η Γεωργία Μαστροκώστα μετά από πολυετή μάχη και παρά τις προσπάθειες των θεραπόντων ιατρών.
Εκφράζουμε τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας στους οικείους της.
Το παρασκήνιο με το μπάχαλο στο Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα που ευνοεί τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
Έκρυθμη είναι η κατάσταση στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην Τουρκία μετά την απόφαση δικαστηρίου να επαναφέρει στην ηγεσία τον Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου.
Πρωτοφανείς σκηνές έντασης εκτυλίσσονται στην τουρκική αξιωματική αντιπολίτευση μετά την απόφαση δικαστηρίου που επαναφέρει στην ηγεσία τον Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου. Πλέον το Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP) έχει μοιραστεί στα δύο ανάμεσα στον Οζγκιούρ Οζέλ τον νυν αρχηγό και τον Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου που έχασε τις εσωκομματικές εκλογές στο τελευταίο κομματικό συνέδριο.
Η απόφαση του τουρκικού δικαστηρίου κήρυξε άκυρο το κομματικό συνέδριο και επομένως και την εκλογή Οζέλ. Οι υποστηρικτές του «είδαν» πίσω από την απόφαση δάχτυλο του τουρκικού προεδρικού μεγάρου καθώς ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα προτιμούσε στις επόμενες εκλογές να έχει απέναντι του Κιλιτσντάρογλου, τον οποίο έχει κερδίσει πολλές φορές στο παρελθόν.
Την Κυριακή βουλευτές και στελέχη του κόμματος που στηρίζουν τον Οζέλ ήταν συγκεντρωμένοι στα κεντρικά γραφεία του CHP στην Άγκυρα. Σύμφωνα με την εφημερίδα Cumhuriyet, που πρόσκεινται στην αξιωματική αντιπολίτευση, έξω από το κτίριο συγκεντρώθηκαν βουλευτές και ο δικηγόρος του Κιλιτσντάρογλου που επιχείρησαν να εισέλθουν στο εσωτερικό. Τότε προκλήθηκε ένταση και βίντεο έχει καταγράφει έφοδο της αστυνομίας στο κτίριο με δακρυγόνα και πλαστικές σφαίρες.
Μάλιστα η Cumhuriyet κατηγορεί ευθέως τον Κιλιτσντάρογλου ότι ζήτησε την παρέμβαση της αστυνομίας προκειμένου να εκκενωθεί το κτίριο και είναι ο κύριος υπεύθυνος που η έδρα του CHP μετατράπηκε σε πεδίο μάχης.
Σύμφωνα με το δίκτυο Halk TV, οι εικόνες με την αστυνομία να παρεμβαίνει σε ένα εσωκομματικό θέμα ενός κόμματος με ιστορία 107 χρόνων στην Τουρκία εξόργισε στελέχη αλλά και βουλευτές που βρίσκονται στον κύκλο Κιλιτσντάρογλου.
Συγκεκριμένα οι βουλευτές Γκιουρσέλ Ερόλ, Αλί Οζτουντς και Ενγκίν Αλτάι καταδίκασαν σε κοινή δήλωση την αστυνομική επέμβαση και ζήτησαν να πραγματοποιηθεί κομματικό συνέδριο όσο το δυνατόν πιο σύντομα προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα της ηγεσίας. Επίσης κάποιοι βουλευτές όπως το Ερόλ και ο Οζτούντς έμαθαν χθες ότι περιλαμβάνονται στη λίστα του Κιλιτσντάρογλου για την σύσταση νέας Κεντρικής Διοικητικής Επιτροπής στο κόμμα και τον ενημέρωσαν ότι αρνούνται να συμμετέχουν.
Αστυνομικοί εισέβαλαν στα κεντρικά γραφεία της αξωιματικής αντιπολίτευσης στην Άγκυρα όπου βρίσκονταν υποστηρικτές του Οζγκιούρ Οζέλ. 24 Μαΐου 2026.
AP
Απειλεί με διαγραφές και δεν μιλάει για συνέδριο ο Κιλιτσντάρογλου
Σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, ο Κιλιτσντάρογλου εργάζεται επί του παρόντος από το σπίτι του και παρακολουθεί τις εξελίξεις. Προγραμματίζει να επισκεφθεί τα κεντρικά γραφεία του κόμματός του στις 28 Μαΐου για να μιλήσει και ευχηθεί για την μουσουλμανική γιορτή Ιντ αλ-αντχά.
Ωστόσο αρνείται να μιλήσει για τα σχέδιά του και το εάν θα συγκαλέσει νέο κομματικό συνέδριο γι’ αυτό και οι υποστηρικτές του Οζέλ είναι έξω φρενών και συγκεντρώνουν υπογραφές προκειμένου να τον πιέσουν να πάει σε συνέδριο. Πάντως άνθρωποι από το περιβάλλον του Κιλιτσντάρογλου, σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, προειδοποιούν όσους του αντιταχθούν και μιλήσουν για «προδοσία» ότι θα διαγραφούν από το κόμμα αυτομάτως.
Κρατούμενοι στη Βενεζουέλα κατέλαβαν την οροφή στη φυλακή Μπαρίνας και έβαλαν φωτιά σε στρώματα σε ένδειξη διαμαρτυρίας μετά από καταγγελίες για κακοποιήσεις
Κρατούμενοι στη φυλακή Μπαρίνας της Βενεζουέλας πραγματοποίησαν διαμαρτυρία στην οροφή της την Κυριακή, στοιβάζοντας φλεγόμενα στρώματα και ζητώντας την απομάκρυνση του διευθυντή του ιδρύματος, τον οποίο κατηγόρησαν ότι επέβλεπε τους φρουρούς καθώς πυροβολούσαν άοπλους κρατούμενους. «Θέλουμε δικαιοσύνη. Μας πυροβολούν οι φρουροί και οι φύλακες», είπε ένας κρατούμενος σε βίντεο που κοινοποίησε το Παρατηρητήριο Φυλακών της Βενεζουέλας, μια τοπική ΜΚΟ, στο X, στο οποίο φαίνεται ένας άνδρας με τραύμα από σφαίρα στο στήθος.
Οι κρατούμενοι δήλωσαν ότι διαμαρτύρονταν ειρηνικά όταν το προσωπικό της φυλακής άνοιξε πυρ και άφησε μερικούς τραυματίες. Μεγάλες στήλες καπνού από φλεγόμενα στρώματα και σεντόνια υψώνονταν από τη φυλακή, περίπου 500 χιλιόμετρα από το Καράκας, καθώς οι κρατούμενοι συγκεντρώνονταν στην οροφή, φωνάζοντας «Τέλος στα βασανιστήρια!» και κρεμώντας πανό με τη φράση «SOS».
?? Inmates at the Barinas Judicial Internment Center in Venezuela are demanding the removal of new director Elvis Macuare Guerrero, accusing him of violent raids, isolation, and torture.
Οι κρατούμενοι ζήτησαν την απομάκρυνση του διευθυντή της φυλακής σε βίντεο που μοιράστηκε το Παρατηρητήριο. Είπαν ότι τους είχαν αφαιρεθεί τα ρούχα και τους είχαν απαγορεύσει να δέχονται επισκέψεις.
Μέλη των οικογενειών των κρατουμένων συγκρούστηκαν έξω από το κτήριο με αξιωματικούς της Εθνοφρουράς, οπλισμένους με ασπίδες προστασίας, καθώς προσπαθούσαν ανεπιτυχώς να τους εμποδίσουν να εισέλθουν στη φυλακή. Είπαν στο Παρατηρητήριο Φυλακών της Βενεζουέλας ότι άκουσαν κραυγές και εκρήξεις λίγα λεπτά αργότερα.
Inmates at a prison in Barinas, Venezuela, took to the roof to protest guard shootings and abuse. Fires were set on mattresses. Protesters are demanding the prison director be removed. pic.twitter.com/NMo7DrOR6r
Η Γελίτζα Αρόλο δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων AFP ότι δεν έχει νέα από τον γιο της, έναν κρατούμενο στη φυλακή, από τις 8 Μαΐου. «Υποφέρουν», είπε έξω από τη φυλακή. «Θέλουμε την απομάκρυνση του διευθυντή».
Το Παρατηρητήριο Φυλακών της Βενεζουέλας δήλωσε ότι καταγράφει τα γεγονότα και τα αναφέρει σε οργανισμούς υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ανέφερε ότι περίπου 1.200 άνδρες και περισσότερες από 100 γυναίκες που κρατούνται στη φυλακή συμμετείχαν στη διαμαρτυρία.
?? Venezuelan inmates climbed onto a prison roof in Barinas to protest shootings and abuse by guards, setting mattresses on fire and demanding the prison director’s removal. pic.twitter.com/egS7RdHZav
Οι φυλακές της Βενεζουέλας έχουν τεθεί υπό διεθνή έλεγχο αφότου η κυβέρνηση της προσωρινής προέδρου, Ντέλσι Ροντρίγκεζ, ψήφισε νόμο για την απελευθέρωση εκατοντάδων ανθρώπων που θεωρούνταν πολιτικοί κρατούμενοι. Τον Ιανουάριο, οι ΗΠΑ επιτέθηκαν στο Καράκας και συνέλαβαν τον τότε πρόεδρο, Νικολάς Μαδούρο .
Την αναίρεση του βουλεύματος με το οποίο αποφυλακίστηκε ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος άσκησε η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ανοίγοντας τον δρόμο για νέα δικαστική κρίση σχετικά με την υφ’ όρον απόλυσή του.
Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Σοφοκλής Λογοθέτης, μετά τη μελέτη της δικογραφίας, έκρινε ότι η αποφυλάκιση του καταδικασμένου σε 17 φορές ισόβια για τη δράση της τρομοκρατικής οργάνωσης «17 Νοέμβρη» δεν ήταν νομικά ορθή. Σύμφωνα με την αναίρεση, δεν έχει συμπληρωθεί ο απαιτούμενος χρόνος έκτισης της ποινής που προβλέπει ο νόμος για την υφ’ όρον απόλυση πολυϊσοβιτών.
Παράλληλα, ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός εκτιμά ότι δεν πληρούνται ούτε οι ουσιαστικές προϋποθέσεις για την αποφυλάκιση, καθώς από τα στοιχεία της υπόθεσης δεν προκύπτουν επαρκείς λόγοι που να δικαιολογούν τη χορήγηση του ευεργετήματος της υφ’ όρον απόλυσης.
Η υπόθεση θα εισαχθεί πλέον στο αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο του Αρείου Πάγου, το οποίο θα αποφανθεί επί της αναίρεσης. Εφόσον η εισαγγελική πρόταση γίνει δεκτή, το βούλευμα αποφυλάκισης θα ακυρωθεί και ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος θα επιστρέψει στη φυλακή.
Η συνεδρίαση του δικαστικού συμβουλίου αναμένεται να προσδιοριστεί εντός του πρώτου δεκαημέρου του Ιουνίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του tempo24.gr ο οδηγός του αυτοκινήτου που παρέσυρε το παιδί, πρόκειται για ηλικιωμένο. Από την παράσυρση το παιδί τραυματίστηκε ελαφρά και μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων με εκδορές προκειμένου να του παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες, χωρίς να διατρέχει κίνδυνο η ζωή του.
Έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος, διερεργούν αστυνομικοί της Τροχαίας
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ανήλικη μαζί με συνομήλικό της αγόρασαν ένα μπουκάλι βότκα από μίνι μάρκετ της περιοχής και στη συνέχεια μετέβησαν στο προαύλιο σχολείου, όπου παρέμειναν για αρκετή ώρα.
Η 15χρονη κατανάλωσε μεγάλη ποσότητα αλκοόλ, με αποτέλεσμα να αισθανθεί αδιαθεσία και να κριθεί αναγκαία η άμεση μεταφορά της στο νοσηλευτικό ίδρυμα για την παροχή ιατρικής φροντίδας.
Για την υπόθεση αστυνομικοί προχώρησαν στη σύλληψη της 70χρονης ιδιοκτήτριας του μίνι μάρκετ, καθώς φέρεται να πούλησε αλκοολούχο ποτό σε ανήλικους, παρά τη σχετική απαγόρευση της νομοθεσίας.
Ο καταξιωμένος συγγραφέας, Γιάννης Καλπούζος μάς παρουσιάζει το νέο αριστουργηματικό μυθιστόρημά του, που έχει τίτλο «Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου». Πρωταγωνίστρια σε αυτό είναι μια γοητευτική νεαρή γυναίκα, η οποία επισκέπτεται νύχτα το καφενείο ενός χωριού. Στο δέμα που έχει μαζί της κρύβει μια νεκροκεφαλή. Αναζητά πληροφορίες για ένα έγκλημα καταχωνιασμένο στις σπηλιές του χρόνου.
1968 – 1994
Ο έρωτας του άστατου και δαιμόνιου Άνδη και της Θάλειας με την κολλαρισμένη ζωή ξεκινά απ’ την παιδική ηλικία σ’ έναν παραποτάμιο οικισμό της Ηπείρου και ανθίζει, καθώς μεγαλώνουν, με πολλά σκαμπανεβάσματα και αναποδογυρίσματα στην Άρτα και στην Αθήνα.
Στην πολυτάραχη πορεία τους εμπλέκονται θαμμένα μυστικά· η χούντα και η μεταπολίτευση· δευτεραγωνιστές με τα δικά τους όνειρα και αδιέξοδα· ένας αυταρχικός πατέρας και μια υποταγμένη μάνα· η σεξουαλική παρενόχληση και η ενδοοικογενειακή βία· αναρχικοί, ιδεολόγοι, καιροσκόποι κι εγκληματίες· ανθρώπινα αγρίμια και συντρίμμια· η μέγγενη του κοινωνικού περίγυρου· εξουσιαζόμενοι εξουσιαστές· τα κρίματα των προηγούμενων γενιών που βασανίζουν τις επόμενες· οι πολλές Ελλάδες, μεταξύ των οποίων τα Εξάρχεια της δεκαετίας του ’80, και οι επιπτώσεις του Εμφυλίου.
Η μυθοπλασία εξελίσσεται καταιγιστική με έντονο σαρκασμό και χιούμορ κι ενσωματώνονται σ’ αυτή παρακμιακές και τραγελαφικές καταστάσεις, στοχασμός, μυστήριο, περιπέτεια, πραγματικότητα και αλληγορία, διλήμματα που υπερβαίνουν τις αντοχές των ηρώων, η πάλη συναισθήματος – λογικής και πάνω απ’ όλα, η αλχημεία της αγάπης που μεταλλάσσει το «δικό μου» σε «δικό σου» κι εκδηλώνεται ως εξομολόγηση και δόσιμο ψυχής με τη φράση:
Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου. Εκδόσεις: Χάρτινη Πόλη
Το βιογραφικό του συγγραφέα
Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε το 1960 στο χωριό Μελάτες της Άρτας και από το 1983 ζει μόνιμα στην Αθήνα. Έχει γράψει έντεκα μυθιστορήματα: «Ιμαρέτ», «Σάος», «Άγιοι και δαίμονες», «Ουρανόπετρα», «Ραγιάς», «Σέρρα», «Γινάτι», «Εράν», «Καλντερίμι» και «Μεθυστής». Το «Ιμαρέτ» κυκλοφορεί και διασκευασμένο σε εφηβικό μυθιστόρημα (για παιδιά άνω των 10 ετών), με εικονογράφηση του σκηνογράφου Αντώνη Χαλκιά. Επίσης έχει γράψει τρεις ποιητικές συλλογές, οι οποίες εμπεριέχονται μαζί με πενήντα νέα ποιήματα στον τόμο: «ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΠΟΥΖΟΣ ΠΟΙΗΣΗ 2000-2017», τη συλλογή διηγημάτων: «Κάποιοι δεν ξεχνούν ποτέ» και στίχους για 80 τραγούδια, πολλά από τα οποία έγιναν μεγάλες επιτυχίες, όπως τα: «Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου», «Να ‘σουν θάλασσα», «Τι μου ‘χει φταίξει τι μου ‘χει λείψει», «Δέκα μάγισσες» και «Γιατί πολύ σ’ αγάπησα». Η παραλογή «Ο λύκος», που εμπεριέχεται στη συλλογή διηγημάτων, βραβεύτηκε στον Διεθνή Διαγωνισμό Ποίησης και Διηγήματος του πανεπιστημίου του Παλέρμο Ιταλίας. Το μυθιστόρημα «Σέρρα» τιμήθηκε με το Πρώτο Βραβείο Μυθιστορήματος Μικρασιατικού Περιεχομένου για τα έτη 2016-2018 και έχει μεταφραστεί στα αλβανικά. Τα μυθιστορήματα «Γινάτι» και «Εράν» τιμήθηκαν με το Βραβείο Βιβλιοπωλείων Public 2019 και 2021 αντίστοιχα. Το μυθιστόρημα «Ιμαρέτ» τιμήθηκε το 2009 με το Βραβείο Αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και έχει μεταφραστεί στα πολωνικά, στα τουρκικά, στα αραβικά, στα αγγλικά από ελληνικό εκδοτικό οίκο και στα αλβανικά.
Ο άνδρας αποχώρησε από το σημείο και οι Αρχές διεξάγουν έρευνες για τον εντοπισμό του
Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Κυριακής 24 Μαϊου στην Πάτρα στις Αρχές, καθώς άγνωστος άνοιξε πυρ προς το μέρος μιας διώροφης οικοδομής στην οδό Νίκου Καζαντζάκη, προκαλώντας αναστάτωση στους κατοίκους της περιοχής.
Ο δράστης πυροβόλησε επανειλημμένα προς δύο διαμερίσματα του κτιρίου, με τις βολές να καταλήγουν στις μπαλκονόπορτες των σπιτιών, όπως αναφέρει το tempo24.gr.
Ο άνδρα όμως δεν σταμάτησε εκεί, καθώς στη συνέχεια στόχευσε και το αυτοκίνητο ενός εκ των ιδιοκτητών, το οποίο ήταν σταθμευμένο έξω από το κτίριο, προκαλώντας φθορές το τζάμι της πόρτας, πριν εξαφανιστεί από το σημείο.
Άμεσα κινητοποιήθηκε η Αστυνομία, με τους άνδρες της ΕΛΑΣ να εντοπίζουν κατά την αυτοψία πέντε σφαιρίδια από αεροβόλο όπλο.
Για το περιστατικό σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος αγνώστου για παραβάσεις της νομοθεσίας περί όπλων, άσκοπους πυροβολισμούς και φθορά ξένης ιδιοκτησίας, ενώ οι έρευνες για τον εντοπισμό του δράστη βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στην επίσημη σελίδα του μετρό Θεσσαλονίκης η λειτουργία του μέσου αναφέρεται ως υποβαθμισμένη
Προβλήματα καταγράφονται στην διεξαγωγή των δρομολογίων του μετρό Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα στο κέντρο της πόλης η κίνηση των συρμών διεξάγεται χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τη μία γραμμή, γεγονός που προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στις αφίξεις.
Σύμφωνα με το thestival, αυτή η εξέλιξη έχει οδηγήσει στον σχηματισμό ουρών αναμονής σε αρκετές αποβάθρες. Παράλληλα, ο σταθμός «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» τέθηκε προσωρινά εκτός λειτουργίας εξαιτίας του τεχνικού ζητήματος.
Μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του δικτύου, η παροχή των υπηρεσιών χαρακτηρίζεται ως υποβαθμισμένη, με τη σχετική ανακοίνωση να επισημαίνει τα παρακάτω:
«Από το σταθμό «Δημοκρατίας» έως το σταθμό «Συντριβάνι» η κυκλοφορία πραγματοποιείται μόνο μέσω της Τροχιάς 1. Τα δρομολόγια διεξάγονται κανονικά κατά μήκος του υπολοίπου της γραμμής. Για να συνεχίσετε τη διαδρομή σας, παρακαλείστε να μετεπιβιβαστείτε στο σταθμό «Συντριβάνι». Ο Σταθμός “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” παραμένει προσωρινά κλειστός».
Tουλάχιστον 17 άνθρωποι σκοτώθηκαν σήμερα και 10 τραυματίστηκαν σε τροχαίο δυστύχημα στο Πακιστάν, σύμφωνα με τις αρχές.
Το δυστύχημα συνέβη όταν ένα λεωφορείο που ταξίδευε από την περιοχή Σουάτ προς την Πεσαβάρ, στο βόρειο τμήμα της χώρας, υπέστη μηχανική βλάβη και σταμάτησε στην άκρη του δρόμου.
Οι επιβάτες χρειάστηκε να περιμένουν στον δρόμο για την διόρθωση της βλάβης. Ένα φορτηγό όμως εξετράπη της πορείας του και έπεσε πάνω στο πλήθος. «Τουλάχιστον 17 άνθρωποι σκοτώθηκαν και περισσότεροι από 10 τραυματίστηκαν», δήλωσε στο AFP ο Μπιλάλ Αχμάντ Φαϊζί, αξιωματούχος των υπηρεσιών διάσωσης, προσθέτοντας ότι τρεις από τους τραυματίες βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση.
Συναγερμός σήμανε σήμερα (25/5) σε πολυτελές εμπορικό συγκρότημα στο κέντρο του Τόκιο, όταν ένας άνδρας φέρεται να ψέκασε άγνωστη ουσία σε χώρο ΑΤΜ στο ισόγειο του κτηρίου, προκαλώντας αναστάτωση και τραυματισμούς.
Περίπου 20 άνθρωποι τραυματίστηκαν σε ένα πολυτελές εμπορικό κέντρο στο κέντρο του Τόκιο τη Δευτέρα, όταν ένας άνδρας ψέκασε με μια άγνωστη ουσία μέσα στο κτήριο, δήλωσαν αξιωματούχοι στην Ιαπωνία. Εκπρόσωπος της αστυνομίας του Τόκιο δήλωσε ότι ένας άνδρας ψέκασε μια ουσία σε ένα ΑΤΜ στο ισόγειο, ενώ ένας τοπικός αξιωματούχος της πυροσβεστικής υπηρεσίας δήλωσε ότι «περίπου 20 άνθρωποι τραυματίστηκαν» μετά από αναφορά για «οσμή».
Ο δρόμος μπροστά από το εμπορικό κέντρο – που βρίσκεται στην τουριστική και πολυτελή εμπορική περιοχή της Γκίνζα – αποκλείστηκε μετά το περιστατικό και πυροσβεστικά οχήματα παρατάχθηκαν στον δρόμο. Αλλά οι πελάτες συνέχισαν να μπαινοβγαίνουν από το κτήριο χρησιμοποιώντας τις πλαϊνές εισόδους.
Ένας δημοσιογράφος του AFP που βρισκόταν στο σημείο είδε δύο άτομα σε φορεία να μεταφέρονται σε ασθενοφόρο, ενώ πυροσβέστες και αξιωματούχοι ντυμένοι με στολές προστασίας μετέφεραν άτομα από το εμπορικό κέντρο σε ειδικά φορτηγά για να τους εξετάσουν. Το δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NHK μετέδωσε ότι τα τραύματα φαίνεται να είναι ελαφρά.
Μια 70χρονη γυναίκα που βρισκόταν στο εμπορικό κέντρο είπε στον ραδιοτηλεοπτικό φορέα ότι ο λαιμός της άρχισε να «τσούζει και να πονάει» καθώς πλησίαζε το ΑΤΜ. «Μέχρι να φτάσω, η αναταραχή είχε ήδη ξεκινήσει και νόμιζα ότι μπορεί να είχε ξεσπάσει κάποια μικρή φωτιά ή κάτι τέτοιο», είπε. «Μόλις μπήκα στη γωνία του ΑΤΜ, ένιωσα τον λαιμό μου να με γρατζουνάει, σχεδόν να μουδιάζει.» Η αστυνομία διερευνά τα αίτια, δήλωσε αξιωματικός της πυροσβεστικής που επισκέφθηκε το σημείο.
Τα βίαια εγκλήματα είναι σχετικά σπάνια στην Ιαπωνία, η οποία έχει χαμηλό ποσοστό δολοφονιών και από τους αυστηρότερους νόμους περί οπλοκατοχής στον κόσμο. Ωστόσο, έχουν αναφερθεί περιστασιακές επιθέσεις με μαχαίρι, ακόμη και πυροβολισμοί, συμπεριλαμβανομένης της δολοφονίας του πρώην πρωθυπουργού Σίνζο Άμπε το 2022
Τον Δεκέμβριο του 2025, 14 άτομα τραυματίστηκαν σε επίθεση με μαχαίρι σε εργοστάσιο στην κεντρική Ιαπωνία, κατά τη διάρκεια της οποίας ψεκάστηκε επίσης ένα άγνωστο υγρό. Η Ιαπωνία διατηρεί νωπές τις μνήμες μιας μεγάλης επίθεσης στο μετρό το 1995, όταν μέλη της αίρεσης Aum Shinrikyo απελευθέρωσαν αέριο σαρίν σε τρένα, σκοτώνοντας 14 ανθρώπους και προκαλώντας παρενέργειες σε περισσότερους από 5.800.
Τα σοκ στο ελληνικό ποδόσφαιρο συνεχίζονται, με την τελευταία τραγική είδηση να είναι ο θάνατος του Παρασκευά Άντζα.
Ο παλαίμαχος παίκτης άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 49 ετών, ενώ τις τελευταίες ημέρες βρίσκονταν στη ΜΕΘ Δράμας δίνοντας τη δική του μάχη.
Τα συλλυπητήρια του Ολυμπιακού:
Τα τελευταία χρόνια πάλευε με την ALS (πλαγία αμυοτροφική σκλήρυνση ή νόσος του κινητικού νευρώνα), από την οποία έπασχε ο Στίβεν Χόκινγκ και τον είχε καθηλώσει σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Ο Άντζας αποτέλεσε έναν από τους κορυφαίους στόπερ της γενιάς του, αγωνιζόμενος σε Ολυμπιακό, Ξάνθη και Δόξα Δράμας.
Στη διάρκεια της πλούσιας καριέρας του, κατέκτησε επτά φορές το πρωτάθλημα Ελλάδας και τρεις το Κύπελλο, με όλα τα τρόπαια να έρχονται όντας ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού.
Παράλληλα, ήταν και διεθνής με την Εθνική Ελλάδας, τη φανέλα της οποίας φόρεσε σε 26 αναμετρήσεις.
Τι είναι η νόσος του κινητικού νευρώνα (ALS)
Η νόσος του κινητικού νευρώνα ή αμυοτροφική πλάγια σκλήρυνση (ALS) είναι μια προοδευτική νευροεκφυλιστική πάθηση που προσβάλλει τους κινητικούς νευρώνες, δηλαδή τα νευρικά κύτταρα που ελέγχουν τις εκούσιες κινήσεις των μυών.
Καθώς οι νευρώνες αυτοί καταστρέφονται, οι μύες αδυνατίζουν και σταδιακά ατροφούν, οδηγώντας σε σοβαρή κινητική αναπηρία.
Η νόσος εμφανίζεται συνήθως μεταξύ 40 και 70 ετών, αν και μπορεί να παρουσιαστεί και νωρίτερα.
Τα πρώτα συμπτώματα περιλαμβάνουν μυϊκή αδυναμία στα άκρα, δυσκολία στη βάδιση, κράμπες, μυϊκές συσπάσεις και προβλήματα στην ομιλία ή την κατάποση.
Με την εξέλιξη της νόσου επηρεάζονται περισσότεροι μύες, ακόμη και οι αναπνευστικοί, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αναπνευστική ανεπάρκεια.
Η ακριβής αιτία της ALS δεν είναι πλήρως γνωστή. Στις περισσότερες περιπτώσεις εμφανίζεται σποραδικά, χωρίς κληρονομικό ιστορικό, ενώ περίπου 5–10% των περιπτώσεων είναι οικογενείς και συνδέονται με γενετικές μεταλλάξεις.
Παράγοντες όπως το οξειδωτικό στρες, η φλεγμονή και η δυσλειτουργία των πρωτεϊνών φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο.
Η διάγνωση βασίζεται στη νευρολογική εξέταση, στο ηλεκτρομυογράφημα (ΗΜΓ) και στον αποκλεισμό άλλων παθήσεων. Δεν υπάρχει οριστική θεραπεία, όμως φάρμακα όπως το riluzole και το edaravone μπορούν να επιβραδύνουν την εξέλιξη της νόσου σε ορισμένους ασθενείς.
Παράλληλα, η φυσικοθεραπεία, η λογοθεραπεία, η αναπνευστική υποστήριξη και η σωστή διατροφή βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.
Η ALS επηρεάζει κυρίως την κινητικότητα και όχι τη νοητική λειτουργία, αν και κάποιοι ασθενείς εμφανίζουν γνωστικές διαταραχές.
Η νόσος αποτελεί σημαντική πρόκληση για την ιατρική επιστήμη, ενώ η έρευνα συνεχίζεται με στόχο την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπειών.
Τι ανέφερε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Ιράν
Επιβεβαίωσε η Τεχεράνη τις δηλώσεις Αμερικανών αξιωματούχων ότι ΗΠΑ και Ιράν βρίσκονται κοντά σε συμφωνία αλλά υποστηρίζει ότι οι υπογραφές δεν θα πέσουν σύντομα.
Ο εκπρόσωπος του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπαγκάι τόνισε ότι «έχουμε καταλήξει σε συμφωνία για μεγάλο μέρος των θεμάτων που συζητήθηκαν, αυτό είναι αλήθεια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η υπογραφή μιας συμφωνίας είναι επικείμενη».
Σύμφωνα με τον Μπαγκάι το επίκεντρο των διαπραγματεύσεων είναι η λήξη του πολέμου και, σε αυτό το στάδιο, το Ιράν δεν συζητάει τις λεπτομέρειες του πυρηνικού ζητήματος. Ο εκπρόσωπος του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών σε συνέντευξη Τύπου ανέφερε ότι η Τεχεράνη επέλεξε τη χρονική στιγμή για να απαντήσει στον «εχθρό, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν».
«Σε αυτό το στάδιο, δεν συζητάμε για το πυρηνικό ζήτημα και η προσοχή μας επικεντρώνεται στον τερματισμό του πολέμου», τόνισε ο Μπαγκάι. Παράλληλα εξήγησε ότι «δεν υπάρχουν εγγυήσεις» ότι οι ΗΠΑ θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους σε μία ενδεχόμενη συμφωνία. Τόνισε ότι η Τεχεράνη δεν δίνει σημασία στις «απειλές» της Ουάσινγκτον.
«Οι αλλαγές των τελευταίων εβδομάδων οφείλονται στη μεσολάβηση του Πακιστάν και άλλων χωρών», είπε ο Μπαγκάι. Πρόσθεσε ότι έγιναν συνομιλίες προκειμένου να προστεθεί ρήτρα για τον τερματισμό της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στο Λίβανο. Όσον αφορά τα Στενό του Ορμούζ, ο Μπαγκάι δήλωσε αν και η Τεχεράνη δεν θα εισπράττει διόδια, είναι «φυσικό οι υπηρεσίες που θα παρέχονται να έχουν ένα κόστος».
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Ιράν εξήγησε ότι η διαχείριση της θαλάσσιας οδού ανήκει στις παράκτιες χώρες. «Είμαστε σε επαφή με τις χώρες που συνορεύουν με τα Στενά του Ορμούζ για να εξασφαλίσουμε την ασφάλεια στην περιοχή και να προστατεύσουμε τα συμφέροντά τους», είπε ο Μπαγκάι.
O οδηγός κατάφερε να απεγκλωβιστεί μόνος του από το όχημα και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο για τις πρώτες βοήθειες
Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας 25 Μαϊου στη Φθιώτιδα στο 183,5 χλμ της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του LamiaReport.gr το ατύχημα σημειώθηκε στην αρχή σχεδόν της ευθείας πριν τα Καμένα Βούρλα. Κάτω από άγνωστες προς το παρόν συνθήκες ο οδηγός του οχήματος που κινούνταν προς Αθήνα, έχασε τον έλεγχο του, με αποτέλεσμα να προσκρούσει με δύναμη στο πλάι και στη συνέχεια να αναποδογυρίσει στο μέσον της οδού.
Ο οδηγός σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες κατάφερε να βγει μόνος του από το όχημα. Στο σημείο έσπευσαν ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, όχημα της Πυροσβεστικής και πλήρωμα της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Φθιώτιδας.
Έγινε η διακομιδή του στο Κέντρο Υγείας Καμένων Βούρλων για την αξιολόγηση της κατάστασής του, ενώ οδική βοήθεια ανέλαβε την απομάκρυνση του οχήματος από την εθνική οδό για την πλήρη αποκατάσταση τής κυκλοφορίας η οποία διεξαγόταν από μια λωρίδα.
Η Γαλλία αντιμετωπίζει ένα σκάνδαλο κακοποίησης παιδιών, καθώς «επιθεωρητές» σε δεκάδες δημόσια νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία ερευνώνται για βία, σεξουαλική επίθεση και βιασμό.
Η αστυνομία του Παρισιού εξετάζει περισσότερες από 100 καταγγελίες για κακομεταχείριση, σωματική βία και βιασμό παιδιών ηλικίας μόλις τριών ετών από σχολικούς επιθεωρητές κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων για μεσημεριανό γεύμα, τον ύπνο και τις δραστηριότητες μετά το σχολείο, επιβεβαίωσαν οι εισαγγελείς.
«Έχουμε σε εξέλιξη έρευνες σε 84 νηπιαγωγεία, περίπου 20 δημοτικά σχολεία και περίπου 10 παιδικούς σταθμούς», δήλωσε η επικεφαλής εισαγγελέας του Παρισιού, Λορ Μπεκό. Οι δικηγόροι δήλωσαν ότι οι έρευνες περιελάμβαναν τον φερόμενο βιασμό παιδιών ηλικίας μόλις τριών και τεσσάρων ετών.
Οι ομάδες γονέων δήλωσαν ότι αγωνίζονται εδώ και χρόνια για να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι καταγγελίες τους. Είπαν ότι οι αποτυχίες στη διαδικασία πρόσληψης και στον έλεγχο των σχολικών επιθεωρητών επέτρεψαν τη συνέχιση της κακοποίησης.
«Είναι ένα τεράστιο σκάνδαλο», δήλωσε ο Φλοριάν Λαστέλ, δικηγόρος τριών οικογενειών στο Παρίσι που έχουν υποβάλει καταγγελίες στην αστυνομία για την φερόμενη κακοποίηση των παιδιών τους. «Το δημόσιο σχολικό σύστημα αποτελεί πηγή υπερηφάνειας σε αυτή τη χώρα, αλλά δυστυχώς στη Γαλλία σήμερα δεν είναι δυνατόν να πούμε ότι η δημόσια υπηρεσία εγγυάται την ασφάλεια των παιδιών».
Οι σχολικοί επιθεωρητές είναι ενήλικες που είναι υπεύθυνοι για τα παιδιά κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού γεύματος, του διαλείμματος, των ύπνων και των δραστηριοτήτων μετά το σχολείο, περνώντας μερικές φορές περισσότερο χρόνο με τα παιδιά από τους εκπαιδευτικούς. Δεν απασχολούνται απευθείας από τα σχολεία ή το υπουργείο Παιδείας, αλλά προσλαμβάνονται από το δημαρχείο ή τις τοπικές αρχές – συχνά χωρίς εκπαίδευση ή επαγγελματικά διπλώματα και όλο και περισσότερο σε περιστασιακή βάση, ενώ πολλοί από αυτούς είναι ωρομίσθιοι.
Το νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτικό στη Γαλλία από την ηλικία των τριών ετών και οι σχολικοί επιθεωρητές αποτελούν βασική καθημερινή παρουσία για παιδιά ηλικίας από τριών έως 11 ετών. Σύμφωνα με τς κατηγορίες που έχουν αναφερθεί από γονείς σε όλη τη Γαλλία οι σχολικοί επιθεωρητές μεταξύ άλλων φωνάζουν στα παιδιά τους, τα σπρώχνουν, τους τραβάνε τα μαλλιά, δεν τους δίνουν φαγητό ή τα αναγκάζουν να φάνε μέχρι να κάνουν εμετό, ενώ δέχονται επίσης σεξουαλικές επιθέσεις ή βιασμούς.
Ο δικηγόρος Λουί Κεγιέ, ο οποίος εκπροσωπεί δύο οικογένειες στο Παρίσι, υπέβαλε μηνύσεις στην αστυνομία τον Φεβρουάριο για τους φερόμενους βιασμούς μαθητών νηπιαγωγείου το 2025. Σε μια περίπτωση, ένα τρίχρονο κορίτσι φέρεται να βιάστηκε από έναν σχολικό επιστάτη σε ένα σχολείο στα δυτικά του Παρισιού. Σε μια άλλη περίπτωση, ένα τρίχρονο αγόρι φέρεται να βιάστηκε από τον ίδιο σχολικό επιστάτη που είχε μετακινηθεί σε διαφορετικό σχολείο μετά από καταγγελίες ότι είχε ασκήσει σωματική βία σε παιδιά.
Ο Κεγιέ είπε: «Ένα πρωί, το τρίχρονο αγόρι ένιωσε τόσο στενοχωρημένο μπροστά στις πύλες του σχολείου, αρνούμενο να μπει μέσα, που έπεσε σε ένα είδος έκστασης και η μητέρα του έκλαιγε. Ο διευθυντής έπρεπε να βγει έξω για να βάλει το παιδί στο σχολείο με το ζόρι, και εκείνη τη στιγμή ούτε η μητέρα του αγοριού ούτε ο διευθυντής ήξεραν γιατί».
Είπε ότι τα παιδιά υπέφεραν σωματικά και ψυχολογικά από τις επιπτώσεις της φερόμενης κακοποίησης. Είπε: «Είναι καθημερινό βασανιστήριο για τους γονείς που θέλουν να προχωρήσει η έρευνα για να διαπιστωθεί η κλίμακα των αδικημάτων». Ο Κεγιέ δήλωσε ότι ο τομέας των σχολικών επιθεωρητών στη Γαλλία ήταν μια «καταστροφή» και μια «εθνική καταστροφή».
Την επόμενη εβδομάδα ξεκινά στο Παρίσι η δίκη ενός σχολικού επιθεωρητή που κατηγορείται για σεξουαλική κακοποίηση πέντε παιδιών ηλικίας μεταξύ τριών και πέντε ετών, σε ένα νηπιαγωγείο στο 11ο διαμέρισμα. Η ετυμηγορία αναμένεται τον επόμενο μήνα σε μια άλλη υπόθεση ενός 47χρονου σχολικού επιθεωρητή που κατηγορείται για σεξουαλική κακοποίηση εννέα 10χρονων κοριτσιών στο Παρίσι.
Ο Εμανουέλ Γκρεγκουάρ , ο νέος Σοσιαλιστής δήμαρχος του Παρισιού, ξεκίνησε ένα σχέδιο ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ για την αντιμετώπιση αυτού που αποκάλεσε «σοβαρή δυσλειτουργία» στο σύστημα σχολικής παρακολούθησης της πόλης. «Αν υπήρξε συλλογικό λάθος πρέπει να καταδικαστεί και όχι να αντιμετωπιστούν αυτά τα περιστατικά ως μεμονωμένα, ενώ στην πραγματικότητα υποδεικνύουν έναν συστημικό κίνδυνο, και ίσως ακόμη και έναν συστημικό κώδικα σιωπής», δήλωσε ο Γκρεγκουάρ στην εφημερίδα Le Monde τον περασμένο μήνα.
Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο, το δημαρχείο του Παρισιού έθεσε σε διαθεσιμότητα 78 σχολικούς επιθεωρητές , συμπεριλαμβανομένων 31 υπόπτων για σεξουαλική κακοποίηση.
Ο Γκρεγκουάρ, ο οποίος αποκάλυψε ότι κακοποιήθηκε σεξουαλικά ως παιδί από έναν σχολικό επιθεωρητή, έχει συστήσει μια συνέλευση πολιτών για να συζητήσει τον ρόλο των σχολικών επιθεωρητών, η οποία θα υποβάλει έκθεση τον Ιούνιο.
Η συλλογικότητα γονέων, SOS Périscolaire , βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της συλλογής μαρτυριών και της εκστρατείας για δικαιοσύνη τα τελευταία πέντε χρόνια, εν μέσω ενός αγώνα για να ακουστούν οι φωνές των γονέων. Μία από τις ιδρυτές, η Aν, η οποία δεν ήθελε να δημοσιευτεί το πλήρες όνομά της, δήλωσε ότι το σκάνδαλο κακοποίησης ήταν πανεθνικό. «Αυτό είναι σαφώς συστημικό και σε ολόκληρη τη Γαλλία. Υπάρχει δυσλειτουργία όχι μόνο σε επίπεδο τοπικό, αλλά αρχίζουμε να λέμε ότι υπάρχει και δυσλειτουργία από την πλευρά του κράτους».
Είπε ότι ήταν καλό σημάδι ότι οι εισαγγελείς είχαν ξεκινήσει έρευνες για τους σχολικούς επιθεωρητές: «Επιτέλους, οι μαρτυρίες γονέων και παιδιών λαμβάνονται σοβαρά υπόψη».Είπε ότι οι γονείς αγωνίζονται για να ληφθούν βασικά μέτρα, όπως το να τους δοθεί μια λίστα με ονόματα και φωτογραφίες των σχολικών επιθεωρητών που εργάζονταν με τις τάξεις των παιδιών. Αυτά εξακολουθούσαν να μην παρέχονται συστηματικά.
Ένας εκπρόσωπος μιας διαφορετικής ομάδας γονέων, της #MeTooEcole , που ιδρύθηκε στα ανατολικά του Παρισιού, δήλωσε: «Η γαλλική κοινωνία συνειδητοποιεί το γεγονός ότι το σχολείο δεν είναι το καταφύγιο που νομίζαμε. Όταν αφήνεις ένα παιδί στο σχολείο το πρωί, αυτό το παιδί δεν προστατεύεται καθόλου από διοικητικές δυσλειτουργίες και παιδοφιλική συμπεριφορά. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν κάθε μορφή βίας: από λεκτική και σωματική βία έως σεξουαλική επίθεση. Είναι τρομακτικό και δημιουργεί φόβο. Οι γονείς είναι εξοργισμένοι».
Ο οπλισμός βρέθηκε σε πορτ μπαγκάζ αυτοκινήτου μεταξύ Κομοτηνής και Ξάνθης
Στον εφοδιασμό εγκληματικών ομάδων, υπηκόων Τουρκίας, φέρεται πως θα κατέληγε οπλισμός που εντοπίστηκε από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Β. Ελλάδος, κατά τη διάρκεια επιχείρησης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου, σε περιοχές της Θράκης, και οδήγησε στη σύλληψη δύο ατόμων, 29 και 43 ετών.
Στο πλαίσιο της επιχείρησης, που οργανώθηκε έπειτα από αξιοποίηση πληροφοριών σχετικά με παράνομη εισαγωγή και διακίνηση όπλων στη χώρα, οι αστυνομικοί εντόπισαν και ακινητοποίησαν όχημα στο οποίο επέβαινε ένας από τους δύο κατηγορούμενους.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ, κατά την έρευνα στο αυτοκίνητο, βρέθηκε στο πορτ – μπαγκάζ ταξιδιωτικός σάκος με 25 πιστόλια και ισάριθμους γεμιστήρες. Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, τα όπλα ήταν συσκευασμένα σε διαφανείς νάιλον συσκευασίες και δεν έφεραν διακριτικά κατασκευαστή ή άλλα στοιχεία αναγνώρισης, γεγονός που τα κατατάσσει στα λεγόμενα «όπλα φαντάσματα».
Από την προανακριτική διαδικασία προέκυψε η εμπλοκή και του δεύτερου προσώπου, το οποίο συνελήφθη με τη συνδρομή της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με την αστυνομία, ο δεύτερος κατηγορούμενος φέρεται να είχε παραδώσει το όχημα και τον οπλισμό στον οδηγό που συνελήφθη αρχικά.
Συνολικά κατασχέθηκαν, 25 πιστόλια και ισάριθμοι γεμιστήρες, πέντε κινητά τηλέφωνα, δύο κάρτες SIM, καθώς και το όχημα που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά του οπλισμού. Τα κατασχεμένα όπλα θα εξεταστούν από την Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών Βορείου Ελλάδος, ενώ οι δύο συλληφθέντες οδηγούνται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Η έρευνα συνεχίζεται για να διαπιστωθεί το πλήρες εύρος της εγκληματικής δραστηριότητας και πιθανές διασυνδέσεις με άλλες υποθέσεις παράνομης διακίνησης οπλισμού.
Σε 3 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται το παράνομο όφελος
Μεγάλη επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. βρίσκεται σε εξέλιξη στην Κρήτη για την υπόθεση με τις παράνομες επιδοτήσεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Μέχρι στιγμής έχουν γίνει 20 συλλήψεις, εκ των οποίων οι δύο είναι λογιστές. Το όφελος από τις παράνομες ευρωπαϊκές επιδοτήσεις υπολογίζεται σε 3 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για την τρίτη μεγάλη επιχείρηση μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, με εκτεταμένες έρευνες σε σπίτια ελεγχόμενων για την υπόθεση. Ήδη, έχουν γίνει συλλήψεις 20 ατόμων σε Ρέθυμνο, Άγιο Νικόλαο και Ηράκλειο. Ανάμεσά τους δύο λογιστές και τρεις υπεύθυνοι ΚΥΔ.
Ο άνθρωπος που έχασε τα χρήματα είχε βάλει ενέχυρο την συλλογή του με Pokemon προκειμένου να καλύψει τα ιατρικέ έξοδα της αδελφής του
Ένας εργάτης σε οικοδομές στις ΗΠΑ βρήκε ένα τσαντάκι μέσης γεμάτο με περισσότερα από 30.000 δολάρια σε μετρητά, σε μία δημόσια τουαλέτα στη Φλόριντα των ΗΠΑ. Αντί να τα κρατήσει πέρασε μέρες ψάχνοντας τον ιδιοκτήτη, ο οποίος είχε βάλει ενέχυρο όλη τη συλλογή του από Pokémon για να καλύψει τα έξοδα του χειρουργείου της αδελφής του.
Ο Λουίς Σαλαζάρ δεν ήταν σίγουρος τι να κάνει με το μαύρο τσαντάκι που ανακάλυψε μέσα σε μια τουαλέτα του Wawa στις 3 Μαΐου. Ήταν σχεδόν γεμάτο με μετρητά, από μονοδόλαρα μέχρι χαρτονομίσματα των 100 δολαρίων, αλλά ο ιδιοκτήτης φαινόταν να έχει εξαφανιστεί από το κατάστημα.
Αντί να κρατήσει τα χρήματα για τον εαυτό του, ο Σαλαζάρ πέρασε το υπόλοιπο της εβδομάδας προσπαθώντας να βρει το άτομο που τα είχε ξεχάσει. Το πρόβλημα ήταν ότι ο Σαλαζάρ δεν είχε κανένα φυσικό στοιχείο για να βασιστεί, εκτός από μια ασαφή ανάμνηση της ενδυμασίας του άγνωστου.
Ο 24χρονος ιδιοκτήτης, εν τω μεταξύ, συνειδητοποίησε ότι είχε ξεχάσει τα χρήματα όταν πια είχε απομακρυνθεί σε άλλη κομητεία. «Σκέφτηκα: “Θεέ μου, τα λεφτά μου χάθηκαν. Μου τελείωσαν τα λεφτά. Δεν ξέρω τι θα κάνω”», είπε ο 24χρονος.
Ο ανώνυμος άνδρας δήλωσε στην εφημερίδα «The Washington Post» ότι έβαλε ενέχυρο τη συλλογή από Pokémon που είχε συγκεντρώσει ως παιδί έναντι 30.023 δολαρίων σε μετρητά για να βοηθήσει την μικρότερη αδελφή του.
Λίγες μόνο ώρες μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, τα χρήματα είχαν εξαφανιστεί. Ο 24χρονος τελικά τηλεφώνησε στην τοπική αστυνομία για να ρωτήσει για τα χαμένα του χρήματα. Στις 7 Μαΐου, συναντήθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Σαλαζάρ στο αστυνομικό τμήμα.
Ο Σαλαζάρ είπε στο μέσο ενημέρωσης ότι ο νεότερος άνδρας ξέσπασε σε κλάματα και τον αγκάλιασε όταν του επέστρεψε το τσαντάκι με τα χρήματα. «Τα 30.000 δολάρια είναι υπέροχα, αλλά δεν είναι δικά μου για να τα κρατήσω. Μου αρέσει να κερδίζω τα χρήματά μου», είπε ο Σαλαζάρ.
Ωστόσο ο Σαλαζάρ δεν δέχθηκε τα συγχαρητήρια για τη πράξη του. Ο 24χρονος προσφέρθηκε μάλιστα να του κάνει το τραπέζι αλλά ο Σαλαζάρ αρνήθηκε υγενικά. «Απλώς έκανα το σωστό. Δεν χρειάζεται να με βάζουν σε βάθρο», επέμεινε. Ο ιδιοκτήτης είπε ότι έδωσε όλα τα χρήματα στην αδελφή του λίγες μέρες αργότερα.
Μέχρι στιγμής άγνωστα παραμένουν τα στοιχεία του άτυχου άνδρα
Συναγερμός σήμανε το πρωί της Δευτέρας 25 Μαϊου στην Πάτρα, αφού εντοπίστηκε η σορός άνδρα να επιπλέει στη θάλασσα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του tempo24.news, το περιστατικό συνέβη στην συνοικία Προάστια Πατρών, στην παραλία, κάτω από το ξενοδοχείο της περιοχής, όπου διερχόμενοι αντίκρισαν τον άνδρα μπρούμυτα μέσα στο νερό και ειδοποίησαν τις Αρχές.
Στο σημείο έσπευσαν ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και περιπολικό της Άμεσης Δράσης, ενώ μέχρι στιγμής τα στοιχεία του άνδρα παραμένουν άγνωστα.
Τι είναι το τραύμα και πώς μπορεί κανείς να θεραπευτεί; Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει; Ο Gabor Maté επισκέφθηκε τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και έδωσε απαντήσεις σε αυτά και άλλα πολλά
Ήταν λίγο μετά 19:00 το απόγευμα του Σαββάτου όταν ο Gabor Maté, ένας από τους πιο γνωστούς γιατρούς, ομιλητές και συγγραφείς στον κόσμο, ανέβηκε στη κεντρική σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να μιλήσει για αυτό που γνωρίζει καλύτερα και έχει αφιερώσει τη ζωή του: τα ψυχικά τραύματα.
Ο Gabor Maté ήταν ακριβώς όπως παρουσιάζεται σε πολύ γνωστά podcast και vicast των ΗΠΑ, ντοκιμαντέρ, διαδικτυακά σεμινάρια και ομιλίες. Ντυμένος με σκουρόχρωμα ρούχα, σακάκι, το χαρακτηριστικό ασημένιο δαχτυλίδι στο δεξί χέρι του, χαλαρός, με ήρεμη φωνή και αναλυτική ματιά.
Η αίθουσα ήταν γεμάτη με ψυχολόγους, ανθρώπους που έχουν διαβάσει τα βιβλία του και ήθελαν να του εκφράσουν τις ευχαριστίες τους για όσα έμαθαν αλλά και όσους αναζητούσαν απαντήσεις στο δικό τους προσωπικό ταξίδι ανάπτυξης. Ο Gabor Maté ήταν εκεί για να τους ακούσει.
«Είμαστε όλοι απλώς άνθρωποι»
Το ενδιαφέρον όταν παρακολουθείς έναν γιατρό, όπως ο Gabor Maté να μιλάει είναι η βαθιά γνώση που έχει αποκτήσει σε όλους τους ρόλους του: συγγραφέας, γιατρός, ερευνητής, θεραπευόμενος, πατέρας, σύζυγος, γιος. Έχει κάνει και ο ίδιος δεκαετίες ατομικής ψυχοθεραπείας και δεν διστάζει ποτέ να μιλήσει δημόσια για τις δικές του προσωπικές προκλήσεις.
Το Σάββατο αναφέρθηκε στο πώς ο γάμος του τον καλούσε να μεγαλώσει και να εξελιχθεί και ο ίδιος. Μίλησε και για τη σχέση του με τα τρία παιδιά του, τη δύσκολη παιδική ηλικία που είχαν και το βιβλίο που έγραψε με τον επίσης ψυχοθεραπευτή γιο του, Daniel Maté με τίτλο: «Hello Again: A Fresh Start For Parents and Their Adult Children» (Γεια και πάλι: Μία φρέσκια αρχή για γονείς και τα ενήλικα παιδιά τους), το οποίο θα κυκλοφορήσει του χρόνου και ήταν θεραπευτικό και για τους δύο.
Ο Gabor Matéμε την καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
Ανδρέας Σιμόπουλος/ Ίδρυμα Ωνάση
Υποστήριξε ότι δεν είναι γενναίος όταν μιλάει ανοιχτά για τα τραύματα και τις προσωπικές δυσκολίες του ίδιου και της οικογένειάς του. «Δεν ανησυχώ όταν σας λέω για τις προκλήσεις μας, για τους μηχανισμούς αντιμετώπισης μας, ξέρετε γιατί; Δεν είναι προσωπικό για εμένα. Δεν υπάρχει τίποτα το ιδιαίτερο σε αυτά. Δεν υπάρχει κάτι για το οποίο πρέπει να νιώσω άσχημα ή να νιώσω ντροπή. Είμαστε όλοι απλώς άνθρωποι. Έχουμε όλοι τα ίδια θέματα οπότε όταν μιλάω για τον εαυτό μου δεν υπάρχει φόβος. (…) Είναι βοηθητικό για τους ανθρώπους να το γνωρίζουν αυτό. Δεν χρειάζεται κουράγιο από μέρους μου. Δεν υπάρχει φόβος. Είναι συνηθισμένα ανθρώπινα ζητήματα», εξομολογήθηκε.
Τι είναι το τραύμα
Ο Gabor Maté δούλεψε για δεκαετίες ως γιατρός στον Καναδά όπου εργαζόταν με ανθρώπους με ψυχικές ασθένειες και βαριές εξαρτήσεις από ναρκωτικά. Έχει δουλέψει με ανθρώπους που πάσχουν από καρκίνο, ανίατες ασθένειες, αυτόανοσα νοσήματα και υποφέρουν από μετατραυματικό στρες ή έχουν υποστεί βαριά σωματική και ψυχική κακοποίηση. Με λίγα λόγια έχει ασχοληθεί με το ψυχικό τραύμα σε πολλές μορφές του και την θεραπεία. Τι είναι λοιπόν το τραύμα;
Οι καλύτεροι θεραπευτές μπορούν να αφηγηθούν και τις καλύτερες και πιο διδακτικές ιστορίες. Συνήθως θέλουν να εξηγήσουν κάτι σύνθετο αλλά δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν επιστημονικούς όρους. Τότε προτιμούν το «εργαλείο» της ιστορίας. Αυτό έκανε και ο Γκαμπόρ Ματέ για να μας εξηγήσει με απλά λόγια τι είναι το ψυχικό τραύμα και πώς γίνεται η θεραπεία.
Χρησιμοποίησε, λοιπόν, το παραμύθι του Πινόκιο. Παρομοίασε τα ψυχικά τραύματα με τα σχοινιά που είχε ως μαριονέτα ο Πινόκιο. Όσο αντιμετωπίζει την αλήθεια και μαθαίνει για τα συναισθήματα τα σχοινιά αυτά χάνονται και γίνεται ένα πραγματικό παιδί. Έτσι κάποιος όταν αντιμετωπίζει την αλήθεια για αυτά που τον πόνεσαν, τον τρόμαξαν, τον στενοχώρησαν, «χάνει» σιγά σιγά αυτά τα σχοινιά και βρίσκει τον αυθεντικό εαυτό του.
Ο Gabor Maté στο master class του Ιδρύματος Ωνάση.
Παύλος Φυσάκης/Ίδρυμα Ωνάση
«Αυτό που φοβόμαστε το έχουμε ήδη βιώσει ως παιδιά»
Μπορεί να επέλθει, λοιπόν, θεραπεία; Ο Gabor Maté εξήγησε ότι «είναι πιθανή η θεραπεία» αλλά υπό την προϋπόθεση ότι κάποιος θα είναι ανοιχτός, δεκτικός στην θεραπεία και θα λάβει καλή και κατάλληλη βοήθεια. Μας επέστησε την προσοχή, όμως, ότι η λέξη που χρησιμοποιεί για τη θεραπεία στα αγγλικά είναι το recovery, δηλαδή η ανάρρωση. Εξήγησε ότι η λέξη recovery σημαίνει και επανανακτώ, βρίσκω κάτι που έχω χάσει. Αυτό σημαίνει ότι με το τραύμα, όπως είπε, χάνουμε την επαφή μας με τον αυθεντικό εαυτό μας αλλά μπορούμε να τον επανανακτήσουμε, να τον ξαναβρούμε και αυτό είναι η θεραπεία.
Παραδέχθηκε ότι χρειάζεται θάρρος για να αντιμετωπίσει κανείς αυτά που του έχουν συμβεί, να ακούσει και να δει την αλήθεια. Έδωσε όμως μία αισιόδοξη εικόνα σε όσους προσπαθούν μέσω της ψυχοθεραπείας και μπορεί αρχικά να φοβούνται. «Να πω κάτι για αυτόν τον φόβο που έχουν κάποιοι άνθρωποι. Φοβούνται ότι μπορεί να βιώσουν κάτι που δεν μπορούν να διαχειριστούν, αλλά κοιτάξτε τι συμβαίνει: το έχουν ήδη αντιμετωπίσει όταν ήταν παιδιά. Ήδη το έχουν περάσει. Αυτό που φοβούνται βρίσκεται ήδη μέσα τους οπότε δεν φοβούνται το μέλλον. Φοβούνται το παρελθόν. Και όταν ήταν παιδιά δεν μπορούσαν να το διαχειριστούν. Έπρεπε να το καταπιέσουν. Έπρεπε να αποκοπούν (σ.σ. από τον εαυτό τους). Αυτό είναι το τραύμα, η καταπίεση, αυτή η αποσύνδεση από τον εαυτό σου».
Και πρόσθεσε: «Αυτοί είναι μηχανισμοί αντιμετώπισης. Δεν είναι λάθη. (…) Το θέμα είναι ότι ήδη έχουν περάσει τον πόνο οπότε αυτό που φοβούνται είναι αυτό που βρίσκεται ήδη μέσα τους. Φοβούνται ότι θα βιώσουν αυτό που βρίσκεται μέσα τους αλλά αν δεν το βιώσουν δεν θα θεραπευτούν ποτέ. Αλλά αυτός ο φόβος είναι άτοπος γιατί δεν είναι πια αβοήθητοι, δεν είναι πια μη ικανοί».
Ο Gabor Maté κατά τη διάρκεια της υπογραφής των βιβλίων του.
Παύλος Φυσάκης/ Ίδρυμα Ωνάση
Οι σκληροί βαρυποινίτες έχουν το γονίδιο της ευαισθησίας
Όταν η συζήτηση στράφηκε στην ευαισθησία των ανθρώπων και αν πρόκειται για ψυχικό χάρισμα ή για κατάρα έδωσε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο.
Ανέφερε ότι έγινε έρευνα προκειμένου να καθοριστεί εάν υπήρχε γονίδιο για τη βία. Αν δηλαδή κάποιοι άνθρωποι είχαν γενετική προδιάθεση στη βίαιη συμπεριφορά. Αυτό που βρήκαν οι επιστήμονες ήταν εντυπωσιακό. Οι άνθρωποι με την πιο επιθετική συμπεριφορά και οι άνθρωποι με την λιγότερο επιθετική συμπεριφορά είχαν το ίδιο γονίδιο.
«Οπότε το γονίδιο δεν έδειχνε την βίαιη συμπεριφορά αλλά την ευαισθησία. Και οι άνθρωποι που ήταν πιο επιθετικοί είχαν μεγαλώσει σε πολύ δύσκολα σπίτια. Όταν είσαι ευαίσθητος και υπάρχει δυσκολία σε ένα σπίτι θα υποφέρεις περισσότερο και πιθανώς θα γίνεις πιο επιθετικός. Αυτοί που ήταν οι λιγότεροι επιθετικοί είχαν μεγαλώσει σε πολύ σταθερά σπίτια οπότε είχαν επηρεαστεί με έναν ευχάριστο τρόπο και εξαιτίας της ευαισθησίας τους έγιναν λιγότερο επιθετικοί. Οπότε η ευαισθησία μπορεί να γίνει δώρο ή κατάρα ανάλογα με το περιβάλλον», σημείωσε.
Γι’ αυτό και ο Gabor Maté υποστήριξε ότι η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όταν σε βαρυποινίτες, θανατοποινίτες στις ΗΠΑ έδειχναν υποστήριξη, κατανόηση και συμπόνια αυτοί οι σκληροί ποινικοί «γίνονταν οι πιο γλυκοί άνθρωποι που έχεις γνωρίσει ποτέ». «Όταν είσαι ευαίσθητος νιώθεις περισσότερο. Σημαίνει επίσης ότι όταν συμβαίνουν άσχημα πράγματα θα τα νιώσεις περισσότερο. Επίσης σημαίνει ότι θα είσαι πιο διαισθητικός και πιο δημιουργικός. Επομένως η ευαισθησία μπορεί να είναι κατάρα ή δώρο ή και τα δύο», ανέφερε ο Gabor Maté.
Και συνέχισε: «Οι ευαίσθητοι άνθρωποι τείνουν να είναι καλλιτέχνες κλπ και τείνουν να υποφέρουν περισσότερο. Όχι εξαιτίας της ευαισθησίας, αλλά εξαιτίας του περιβάλλοντος. Επειδή αν κάτι πάει στραβά το αισθάνονται περισσότερο».
Ο Gabor Maté στη συζήτηση με όσους παρακολούθησαν το master class που διεξήγαγε στο Ίδρυμα Ωνάση.
Παύλος Φυσάκης/Ίδρυμα Ωνάση
«Το οιδιπόδειο σύμπλεγμα είναι ανοησίες»
Από μία τέτοια συζήτηση φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει και ο πατέρας της ψυχανάλυσης, Σίγκμουντ Φρόυντ και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα. Ο Gabor Maté ανέφερε ότι ο Φρόυντ είχε δικά του τραύματα τα οποία αρνήθηκε κατηγορηματικά να επεξεργαστεί και γι’ αυτό έβαλε τον ψυχαναλυτή σε μία θέση εξουσίας, σε μία απόσταση ασφαλείας από τον θεραπευόμενο.
«Όλη αυτή η τεχνική που ανέπτυξε με κάποιον να ξαπλώνει σε έναν καναπέ και απλά να μιλάει και μετά ο γιατρός, ο ειδικός, η μορφή εξουσίας θα αναλύσει τον ασθενή και αυτή η ανάλυση θα θεραπεύσει τον ασθενή είναι απολύτως ανοησίες. Εκείνος δεν θεράπευσε ποτέ κανέναν στην πραγματικότητα έβλαψε ανθρώπους. Στην πραγματικότητα εκείνος μισούσε τους ανθρώπους», είπε.
Για τον ίδιο η θεραπευτική σχέση, η οικειότητα, η εμπιστοσύνη, η ασφάλεια και ό,τι άλλο καλλιεργείται ανάμεσα σε θεραπευτή και θεραπευόμενο είναι που μπορεί να φέρει επούλωση των τραυμάτων. «Επομένως η κλασική ψυχανάλυση είναι μία τρομερή σπατάλη χρόνου και αρκετά συχνά τραυματική για τους ανθρώπους. Επειδή η θεραπεία δεν συμβαίνει όταν κάποιος ειδικός σε θεραπεύει. Η θεραπεία συμβαίνει επειδή βρίσκεις τον εαυτό σου αλλά για να βρεις τον εαυτό σου πρέπει να νιώσεις ασφαλής, να νιώσεις ότι σε καταλαβαίνουν», είπε.
Η ερμηνεία του Gabor Maté για τον Φρόυντ είναι ότι στην Αυστρία διαπίστωσε ότι η νεύρωση που είδε σε γυναίκες ασθενείς του προήλθε από την σεξουαλική κακοποίηση που υπέστησαν ως παιδιά. Ο ίδιος ο πατέρας της ψυχανάλυσης, κατά τον Maté, αν και έγραψε αρχικά μία επιστημονική εργασία για το θέμα αρνήθηκε τελικά να αποδεχθεί αυτές τις μαρτυρίες γιατί δεν θα μπορούσε να πετύχει επαγγελματικά και να καταξιωθεί σε μία αυστριακή κοινωνία, η οποία δεν δεχόταν να μιλήσει ανοιχτά για την σεξουαλική κακοποίηση.
Γι’ αυτό κατά τον Maté ο Φρόυντ υποστήριξε ότι κατά βάθος όλες οι γυναίκες θέλουν να κοιμηθούν με τον πατέρα τους και όλοι οι άνδρες με την μητέρα τους. «Ολόκληρο το οιδιπόδειο σύμπλεγμα ήταν ο τρόπος του Φρόυντ να αρνηθεί το τραύμα (…) Οι γυναίκες του έλεγαν ότι είχαν κακοποιηθεί σεξουαλικά από τους πατεράδες τους ή τους παππούδες τους και ο Φρόυντ αρχικά τις πίστεψε και μετά το καταπίεσε και είπε “όχι, φαντασιώνονται ότι κοιμούνται με τους πατεράδες τους”. Αυτό είναι ανοησίες για το οιδιπόδειο σύμπλεγμα. Ήταν ο τρόπος του Φρόυντ να αρνηθεί την πραγματικότητα».
Ο Gabor Maté δέχθηκε, όμως, ότι οι άνδρες μη συνειδητά ζητούν από τις συντρόφους και τις συζύγους τους να καλύψουν τις συναισθηματικές ανάγκες που δεν κάλυψε η μητέρα τους όταν ήταν παιδιά. Αυτό, όπως εξήγησε, μπορεί να κάνει πολύ μεγάλη ζημιά στην σεξουαλική σχέση ενός ζευγαριού. Σε αυτό το σημείο έκανε την παραδοχή ότι και εκείνος είχε λειτουργήσει με αντίστοιχο τρόπο στον γάμο του. Μάλιστα κάλεσε την σύζυγό του, Rae Maté να ανέβει μαζί του στη κεντρική σκηνή και να μιλήσει για την γυναικεία πλευρά στο θέμα, όπως και έγινε.
Ο Gabor Maté, η σύζυγός του Rae Maté και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
Ανδρέας Σιμόπουλος/Ίδρυμα Ωνάση
Ο θυμός για την Παλαιστίνη
Είναι σπάνιο να βλέπεις έναν θεραπευτή να θυμώνει. Όταν η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την Παλαιστίνη και τον πόλεμο στη Γάζα ο Gabor Maté, όμως, είπε ακριβώς αυτά που σκεφτόταν και ένιωθε χωρίς φίλτρα.
Μας επανέλαβε ότι οι παππούδες του είχαν δολοφονηθεί στο στρατόπεδο συγκέντρωση του Άουσβιτς το οποίο επισκέφθηκε μόλις πέρσι σε ηλικία 81 ετών. Λίγο έλειψε να βρεθεί στο στρατόπεδο και ο ίδιος όταν είχε μόλις γεννηθεί και η μητέρα του. Σε άλλες συνεντεύξεις του έχει περιγράψει πώς τραυματίστηκε ψυχικά από το γεγονός ότι τις πρώτες ημέρες της γέννησης του χρειάστηκε να αποχωριστεί την μητέρα του για να μείνουν κρυμμένοι για να γλιτώσουν.
Μετά από αυτό εξήγησε ότι και ο ίδιος ως νέος ήταν σιωνιστής και υποστήριζε ότι οι Εβραίοι πρέπει να έχουν πατρίδα, στρατό και να προστατευθούν για να μην ζήσουν ξανά ένα Ολοκαύτωμα. Ανέφερε ότι κανείς τότε δεν του είπε για τους Παλαιστίνιους και ότι η γη που ήθελε το Ισραήλ ανήκε σε αυτούς και θα έδιναν μάχη για να μην την χάσουν.
Μας αποκάλυψε ότι επισκέφθηκε πολλές φορές τα παλαιστινιακά εδάφη και είδε από κοντά το μετατραυματικό στρες σε Παλαιστίνιες σε ισραηλινές φυλακές μετά τα βασανιστήρια και τους βιασμούς που υπέστησαν. Η τελευταία φορά που επισκέφθηκε την περιοχή ήταν το 2022 λίγο πριν τον τελευταίο πόλεμο Ισραήλ – Χαμάς.
Τώρα μας είπε ότι το σύνθημα «ποτέ ξανά» των Εβραίων για το Ολοκαύτωμα με το οποίο συμφωνεί πρέπει να ισχύει για όλους τους λαούς και καταχειροκροτήθηκε.
Δύο διαφορετικές πολιτικές «απειλές», δύο διαφορετικές στρατηγικές άμυνας για το κυβερνητικό στρατόπεδο – Θεσμική ψυχραιμία απέναντι στη Μαρία Καρυστιανού, μετωπική επαναφορά του αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου απέναντι στον Αλέξη Τσίπρα
Η εικόνα που διαμορφώνεται στο κυβερνητικό επιτελείο απέναντι στου δύο νέους πολιτικούς σχηματισμούς θυμίζει περισσότερο πολιτικό εργαστήριο παρά κατάσταση συναγερμού.
Όπως χαρακτηριστικά λένε έμπειρα στελέχη της ΝΔ στο Newsbomb, στο Μέγαρο Μαξίμου επιχειρούν να αποκωδικοποιήσουν δύο εντελώς διαφορετικά φαινόμενα: αφενός τη δυναμική που φαίνεται να αποκτά η δημόσια παρουσία της Μαρίας Καρυστιανού και αφετέρου την πολιτική επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα με νέο κομματικό φορέα και νέα πολιτική πλατφόρμα.
Και αν για την πρώτη περίπτωση επιλέγεται χαμηλότονη αντιμετώπιση, για τη δεύτερη η στρατηγική μοιάζει ήδη αποφασισμένη: πλήρης πόλωση, ιδεολογική σύγκρουση και επαναφορά όλων των τραυμάτων της περιόδου 2015-2019.
Στην Ηρώδου Αττικού 19 θεωρούν ότι πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές πολιτικές εξισώσεις. Η μία απαιτεί προσοχή και μέτρο. Η άλλη προσφέρεται για μετωπική αντιπαράθεση.
Η «ειδική περίπτωση» Καρυστιανού
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsbomb, στο πρωθυπουργικό περιβάλλον έχει διαμορφωθεί η εκτίμηση ότι η Μαρία Καρυστιανού δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί με επιθετικούς όρους, ούτε να μετατραπεί σε προσωπικό στόχο κυβερνητικών στελεχών. Το γεγονός ότι πρόκειται για μια μητέρα που συνδέθηκε στη δημόσια συνείδηση με την τραγωδία των Τεμπών δημιουργεί ένα αυστηρό πολιτικό και ηθικό πλαίσιο κινήσεων.
Γι’ αυτό και το κυβερνητικό δόγμα συνοψίζεται στη φράση «τόσο όσο». Δηλαδή, πολιτική αποδόμηση όπου κρίνεται αναγκαίο, αλλά χωρίς υπερβολές, προσωπικές επιθέσεις ή ρητορική που θα μπορούσε να προκαλέσει κοινωνική αντίδραση και να δημιουργήσει κύμα συμπάθειας υπέρ της.
Στο Μαξίμου εκτιμούν ότι μια σκληρή επίθεση απέναντι στην κυρία Καρυστιανού θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ, μετατρέποντάς την από πολιτικό εγχείρημα αμφίβολης αντοχής σε αντισυστημικό σύμβολο με ευρύτερη απήχηση.
Έτσι, η επιλογή είναι προσεκτική και σχεδόν χειρουργική: θεσμική ψυχραιμία, αποφυγή υπερβολών και αναμονή.
Παρουσίαση του νέου πολιτικού φορέα από την Μαρία Καρυστιανού, σε εκδήλωση στο “Ολύμπιον” στην Θεσσαλονίκη, Πέμπτη 21 Μαΐου 2026. (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)Eurokinissi
«Δεν κόβει από εμάς»
Πίσω από αυτή τη στάση κρύβεται και μια δεύτερη, περισσότερο εκλογική ανάγνωση. Στελέχη της κυβερνητικής παράταξης θεωρούν ότι ένα πιθανό κόμμα Καρυστιανού δεν απειλεί ευθέως τη Νέα Δημοκρατία. Αντίθετα, εκτιμούν ότι ενδέχεται να αφαιρεί δυνάμεις κυρίως από τα κόμματα δεξιότερα της ΝΔ και ειδικά από σχηματισμούς που επένδυσαν τα τελευταία χρόνια στην αντισυστημική ψήφο και στην οργή.
Στη γαλάζια ανάλυση, η δεξαμενή από την οποία θα μπορούσε να αντλήσει υποστηρικτές βρίσκεται περισσότερο στον χώρο του Κυριάκου Βελόπουλου, του Δημήτρη Νατσιού ή της Αφροδίτης Λατινοπούλου και λιγότερο στον πυρήνα της ΝΔ.
Με απλά λόγια, στο κυβερνητικό στρατόπεδο δεν βλέπουν –τουλάχιστον προς το παρόν– μια άμεση απειλή διαρροών από το δικό τους ακροατήριο. Αυτό εξηγεί και γιατί αποφεύγονται οι κινήσεις πανικού.
Eurokinissi
Την ίδια ώρα, αρκετοί κυβερνητικοί παράγοντες θεωρούν ότι η πολιτική εμπειρία θα αποτελέσει τον καθοριστικό παράγοντα για τη βιωσιμότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος. Πιστεύουν ότι η μετάβαση από τον συμβολισμό και τη δημόσια συγκίνηση στην οργανωμένη πολιτική παρουσία είναι μια εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία, γεμάτη παγίδες, αντιφάσεις και φθορά.
Γι’ αυτό και στο Μαξίμου μοιάζουν να περιμένουν τα πρώτα λάθη. Όχι ως αποτέλεσμα κάποιας συντονισμένης επίθεσης, αλλά ως φυσική συνέπεια της εισόδου ενός μη πολιτικού προσώπου σε ένα εξαιρετικά σκληρό και απαιτητικό πεδίο.
Ο «βολικός αντίπαλος» Τσίπρας
Εντελώς διαφορετική είναι η ανάγνωση για τον Αλέξη Τσίπρα. Εκεί, στο κυβερνητικό επιτελείο όχι μόνο δεν αποφεύγουν τη σύγκρουση, αλλά αντιθέτως τη θεωρούν πολιτικά χρήσιμη.
Η πιθανότητα ενός νέου πολιτικού φορέα υπό τον πρώην πρωθυπουργό αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία επανασυσπείρωσης της παραδοσιακής εκλογικής βάσης της ΝΔ. Στην πραγματικότητα, στο γαλάζιο στρατόπεδο θεωρούν ότι ο ισχυρότερος συνεκτικός δεσμός της κεντροδεξιάς παράταξης παραμένει το αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο που οικοδομήθηκε στα χρόνια της κρίσης.
Ο Αλέξης Τσίπρας
INTIME NEWS
Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι μια άμεση πολιτική αντιπαράθεση/σύγκριση ανάμεσα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Αλέξη Τσίπρα ευνοεί τελικά τη ΝΔ, καθώς επαναφέρει στη δημόσια συζήτηση τις πιο τραυματικές μνήμες της περιόδου διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Capital controls, δημοψήφισμα, υπερφορολόγηση, συγκρούσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, η Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά και η συνολική εικόνα πολιτικής αστάθειας εκείνης της περιόδου αναμένεται να αποτελέσουν βασικά στοιχεία της κυβερνητικής επιχειρηματολογίας.
Στην ουσία, το Μαξίμου επιδιώκει να μετατρέψει οποιαδήποτε επιστροφή Τσίπρα σε μια «επανάληψη του 2015-2019». Δηλαδή σε μια σκληρή διπολική αναμέτρηση όπου το βασικό δίλημμα θα είναι «Μητσοτάκης ή επιστροφή στο παρελθόν».
Η στρατηγική της πόλωσης
Το ενδιαφέρον είναι ότι στο κυβερνητικό στρατόπεδο δεν θεωρούν απαραίτητα αρνητική την αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού. Αντίθετα, αρκετοί εκτιμούν ότι η εμφάνιση νέων σχημάτων μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο κατακερματισμό της αντιπολίτευσης και να ενισχύσει τη θέση της ΝΔ ως μοναδικού σταθερού πόλου εξουσίας.
Η λογική αυτή εξηγεί γιατί η κυβέρνηση επιλέγει δύο διαφορετικές ταχύτητες απέναντι στα νέα πολιτικά πρόσωπα και σενάρια. Από τη μία, ψυχραιμία και θεσμικήπροσοχή απέναντι στην κοινωνικά φορτισμένη περίπτωση της Καρυστιανού. Από την άλλη, σκληρή ιδεολογικήαντιπαράθεση με τον γνώριμο αντίπαλο που λέγεται Τσίπρας.
Στην πραγματικότητα, το Μέγαρο Μαξίμου μοιάζει να πιστεύει ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος δεν είναι η εμφάνιση νέων κομμάτων, αλλά η πιθανότητα να διαμορφωθεί ένα νέο, απρόβλεπτο κοινωνικό ρεύμα έξω από τους παραδοσιακούς πολιτικούς διαχωρισμούς.
Και αυτό είναι κάτι που –τουλάχιστον προς το παρόν– θεωρούν ότι ούτε η Καρυστιανού ούτε ο Τσίπρας έχουν καταφέρει να πετύχουν.
Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν και τα ασιατικά χρηματιστήρια κινήθηκαν ανοδικά με την ελπίδα μιας συμφωνίας που θα μπορούσε να θέσει τέλος στον πόλεμο των ΗΠΑ ξκαι του Ισραήλ με το Ιράν.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε το Σάββατο ότι μια συμφωνία με την Τεχεράνη έχει «πραγματοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό» και οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα, αλλά την επόμενη μέρα κάλεσε την διαπραγματευτική του ομάδα να μην βιαστεί για μια συμφωνία.
Με φόντο τις εξελίξεις, η τιμή του παγκόσμιου πετρελαίου Brent μειώθηκε κατά 5,5% στα 97,90 δολάρια, ενώ το αμερικανικό αργό πετρέλαιο υποχώρησε κατά 5,8% στα 90,99 δολάρια. Ο Τραμπ είχε δηλώσει προηγουμένως ότι η συμφωνία θα περιλαμβάνει την επαναλειτουργία της βασικής ναυτιλιακής διαδρομής στα Στενά του Ορμούζ, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Η στενή πλωτή οδός, μέσω της οποίας διέρχεται συνήθως περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), έχει ουσιαστικά κλείσει από την έναρξη της σύγκρουσης στις 28 Φεβρουαρίου.
Ο χρηματιστηριακός δείκτης Nikkei 225 στην Ιαπωνία ξεπέρασε τις 65.000 μονάδες για πρώτη φορά, μετά από άνοδο 2,9% με την ελπίδα ότι το Ορμούζ θα ανοίξει σύντομα ξανά. Η Ιαπωνία, όπως και η γειτονική Νότια Κορέα, έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τη σύγκρουση, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ενέργεια που προέρχεται από τον Κόλπο.
Ο Τραμπ δήλωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το Σάββατο ότι είχε μια «πολύ καλή τηλεφωνική συνομιλία» με τους ηγέτες της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Κατάρ και άλλων σχετικά με ένα «μνημόνιο συνεννόησης σχετικά με την ειρήνη». «Έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό συμφωνία, η οποία υπόκειται σε οριστικοποίηση μεταξύ των ΗΠΑ, της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν και των διαφόρων άλλων χωρών, όπως αναφέρονται», δήλωσε ο Τραμπ.
«Οι τελικές πτυχές και λεπτομέρειες της συμφωνίας συζητούνται αυτή τη στιγμή και θα ανακοινωθούν σύντομα». Είπε επίσης ότι είχε τηλεφωνική επικοινωνία το Σάββατο με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, η οποία «πήγε πολύ καλά».
Ο πρόεδρος δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη συμφωνία, αλλά επέμεινε ότι οποιαδήποτε συμφωνία θα εμπόδιζε «απόλυτα» το Ιράν να αποκτήσει πυρηνικά όπλα. Την Κυριακή ωστόο, δήλωσε στο Truth Social: «Και οι δύο πλευρές πρέπει να αφιερώσουν χρόνο και να το κάνουν σωστά. Δεν μπορούν να γίνουν λάθη!»
Ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπακάεϊ, δήλωσε νωρίτερα στην κρατική τηλεόραση ότι οι θέσεις των ΗΠΑ και του Ιράν συγκλίνουν την τελευταία εβδομάδα, αλλά προειδοποίησε ότι αυτό δεν σημαίνει ότι θα επιτευχθούν συμφωνίες σε βασικά ζητήματα και κατηγόρησε τους Αμερικανούς για «αντιφατικές δηλώσεις».
Οι παγκόσμιες αγορές ενέργειας έχουν βιώσει μεγάλες διακυμάνσεις από τις αρχές Μαρτίου, αφότου το Ιράν απείλησε να επιτεθεί σε πλοία που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το Στενό του Ορμούζ σε αντίποινα για τις επιθέσεις των ΗΠΑ και του Ισραήλ στη χώρα.
Ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν μειωθεί απότομα σήμερα, παραμένουν σημαντικά υψηλότερες από ό,τι πριν από τον πόλεμο. Πριν από τη σύγκρουση, η τιμή του Brent διαπραγματευόταν περίπου στα 70 δολάρια το βαρέλι.
Η Τεχεράνη επιτέθηκε επίσης στο Ισραήλ και σε κράτη-συμμάχους των ΗΠΑ στον Κόλπο, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, του Μπαχρέιν και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Στις αρχές Απριλίου συμφωνήθηκε κατάπαυση του πυρός και έκτοτε η Ουάσινγκτον και η Τεχεράνη έχουν ξεκινήσει συνομιλίες για μια μακροπρόθεσμη ειρηνευτική συμφωνία.
«Υπάρχει τώρα φως στο τέλος του τούνελ, το οποίο θα φέρει βραχυπρόθεσμη ανακούφιση από την τιμή του πετρελαίου», δήλωσε ο Saul Kavonic, επικεφαλής ενεργειακής έρευνας στην MST Financial.
«Αλλά ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο από εδώ και πέρα, οι αγορές πετρελαίου θα παραμείνουν σφιχτές μέχρι το 2027, δεδομένου του χρόνου που απαιτείται για την ομαλοποίηση των ροών πετρελαίου μέσω του Πορθμού, την επισκευή των κατεστραμμένων εγκαταστάσεων πετρελαίου και την ανασύσταση των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου που έχουν δει ρεκόρ εξάντλησης από την έναρξη του πολέμου», πρόσθεσε
Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν από έναν από τους επίλεκτους Φινλανδούς δύτες που κλήθηκαν να ανασύρουν τα υπόλοιπα θύματα
Οι πρώτες εικόνες από την υποθαλάσσια σπηλιά όπου έχασαν τη ζωή τους πέντε Ιταλοί δύτες δόθηκαν στη δημοσιότητα, ενώ τέσσερις από τις σορούς μεταφέρθηκαν το Σάββατο στο Μιλάνο, προκειμένου οι Ιταλοί εισαγγελείς να προχωρήσουν στην έρευνα για ανθρωποκτονία από αμέλεια.
Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν από έναν από τους επίλεκτους Φινλανδούς δύτες που κλήθηκαν να ανασύρουν τα υπόλοιπα θύματα, μετά τον θάνατο ενός διασώστη των Εθνικών Αμυντικών Δυνάμεων των Μαλδίβων κατά τη διάρκεια κατάδυσης έρευνας.
Οι πέντε Ιταλοί εξαφανίστηκαν στις 14 Μαΐου, κατά τη διάρκεια βαθιάς κατάδυσης μέσα σε σπηλιά σε βάθος 50 μέτρων στο ατόλλιο Βαάβου, σε αυτό που οι αρχές χαρακτήρισαν ως το χειρότερο δυστύχημα καταδύσεων στην ιστορία των Μαλδίβων. Ο Φινλανδός δύτης Σάμι Πάακαρινεν, μέλος της ομάδας ανάσυρσης, αποκάλυψε ότι η ομάδα βρισκόταν μόλις 15 λεπτά από την επιφάνεια όταν πέθανε, χωρίς όμως να διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για να επιβιώσει.
«Δυστυχώς, στα περισσότερα δυστυχήματα σε υποθαλάσσιες σπηλιές, η βασική αιτία είναι σχεδόν πάντα ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο Πάακαρινεν.
Η εισαγγελία της Ρώμης έχει ξεκινήσει έρευνα για ανθρωποκτονία από αμέλεια, εξετάζοντας γιατί η ομάδα των έμπειρων δυτών κατέβηκε κάτω από το νόμιμο όριο αναψυχικής κατάδυσης των 30 μέτρων στις Μαλδίβες, χωρίς την απαιτούμενη εκπαίδευση, άδειες ή εξοπλισμό.
Η πρώτη σειρά φωτογραφιών, που τραβήχτηκε κοντά στην είσοδο της σπηλιάς, δείχνει ότι το φως του ήλιου εξακολουθούσε να φωτίζει τη διαδρομή. Εκεί εντοπίστηκε την ημέρα της τραγωδίας ο εκπαιδευτής καταδύσεων και καπετάνιος του σκάφους, Τζιανλούκα Μπενεντέτι, μακριά από την υπόλοιπη ομάδα.
Πιστεύεται ότι ο Μπενεντέτι προσπάθησε να βρει την έξοδο της σπηλιάς πριν ξεμείνει από αέρα και πεθάνει κοντά στην είσοδο.
Ωστόσο, σε δεύτερη σειρά φωτογραφιών που τραβήχτηκαν βαθύτερα μέσα στη σπηλιά, οι συνθήκες φαίνονται εντελώς διαφορετικές. Η ορατότητα μειώνεται δραματικά, καθώς ακόμη και ένα μικρό χτύπημα των πτερυγίων αρκεί για να σηκώσει ιζήματα από τον βυθό, θολώνοντας πλήρως το νερό.
Εκεί θεωρείται ότι η ομάδα αποπροσανατολίστηκε και τελικά ξέμεινε από αέρα.
Τι πήγε στραβά στην κατάδυση στις Μαλδίβες
Σύμφωνα με τον Πάακαρινεν, η ομάδα μπήκε στη σπηλιά χωρίς τον κατάλληλο εξοπλισμό για καταδύσεις σε σπήλαια, κυρίως χωρίς μπομπίνα καθοδήγησης ή σχοινί ασφαλείας, που θεωρούνται απαραίτητα για ασφαλή πλοήγηση σε υποθαλάσσια συστήματα σπηλαίων.
«Ο εξοπλισμός που βρήκαμε πάνω τους δεν ήταν ο κατάλληλος, δεν χρησιμοποιούσαν εξοπλισμό για υποβρύχια σπηλαιοκατάδυση», είπε.
«Γενικά, όσοι επισκέπτονται σπηλιές γνωρίζουν ότι δεν είναι καθόλου σοφό να το κάνουν χωρίς γραμμή ασφαλείας.»
Χωρίς οδηγό σχοινί, ο αποπροσανατολισμός μέσα σε υποθαλάσσια σπηλιά μπορεί να αποβεί μοιραίος. Δεν υπάρχει τρόπος να βρεις ξανά τη διαδρομή ή κάποιο σημείο αναφοράς προς τα ανοιχτά νερά.
Η σπηλιά αποτελούνταν από τρεις μεγάλους θαλάμους που συνδέονταν με στενά περάσματα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η ομάδα ίσως πήρε λάθος στροφή προς έναν αδιέξοδο διάδρομο — τον ίδιο όπου βρέθηκαν μαζί τέσσερις από τις πέντε σορούς, σε βάθος περίπου 61 μέτρων.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι το σκάφος από το οποίο καταδύονταν είχε άδεια μόνο για καταδύσεις έως 30 μέτρα και οι δύτες είχαν ενημερωθεί για αυτό το όριο κατά την άφιξή τους. Ωστόσο, κατέβηκαν σχεδόν στο διπλάσιο βάθος.
Η ιταλική τουριστική εταιρεία που πωλούσε ταξίδια στο συγκεκριμένο γιοτ δήλωσε ότι ο διαχειριστής του «δεν γνώριζε» ότι η ομάδα σχεδιαζόταν να καταδυθεί πέρα από το όριο αναψυχικής κατάδυσης και ότι «δεν θα το είχε επιτρέψει ποτέ».
Οι αρχές των Μαλδίβων ανέστειλαν έκτοτε επ’ αόριστον την άδεια λειτουργίας του liveaboard «Duke of York», μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα.
Η Γωγώ Μαστροκώστα έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα της Δευτέρας, βυθίζοντας σε θλίψη την οικογένειά της και τους φίλους της που γνώριζαν καλά τη σκληρή μάχη που έδινε. Η κολλητή της, Μαρία Καλάβρια, την αποχαιρέτησε με λόγιας αγάπης και συγκίνησης μέσα από μία ανάρτηση στα social media.
«Γωγώ μου θα σε θυμάμαι πάντα. Παρόλο που πέρασες πολλά τον τελευταίο καιρό, δεν γκρίνιαξες ποτέ. Η υπομονή, η δύναμη, το κουράγιο σου θα είναι παράδειγμα για όλους μας. Σε ευχαριστώ για όλες τις στιγμές, τα γέλια, τις αγκαλιές, την αγάπη σου. Καλό παράδεισο αγαπημένη μου», έγραψε χαρακτηριστικά δημοσιεύοντας μερικές κοινές τους φωτογραφίες.
Nα σημειωθεί ότι την είδηση του θανάτου της έκανε γνωστή η 17χρονη κόρη της, Βικτόρια Δέλλα.
Η Βικτόρια Δέλλα σε μια συγκλονιστική ανάρτησή της στο Instagram έγραψε:
«Σήμερα έφυγε ο αγαπημένος μου άνθρωπος. Η πιο καλή ψυχή, η κολλητή μου, η καλύτερη γυναίκα που ήμουν τόσο τυχερή να αποκαλώ μαμά. Η μαμά μου ήταν μια μαχήτρια, ένας βράχος που δεν λύγισε ποτέ. Δεν διαμαρτυρήθηκε, δεν αναστέναξε. Πέρασε πολλά στη ζωή της, αλλά τα αντιμετώπισε με δύναμη και αξιοπρέπεια. Μαμά, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να είμαι περήφανη για σένα και να σε θαυμάζω. Στη ζωή μου ελπίζω να σου μοιάσω έστω και λίγο. Θα είσαι για πάντα το αιώνιο πρότυπό μου. Kαι τώρα ξέρω πως θα έχω πάντα τον φύλακα άγγελό μου να με προσέχει».