Οι σύζυγοι του Διός και οι μυστικές ονομασίες και ιδιότητές τους

0

Ο Δίας ή Ζεύς γιός του Κρόνου και της Ρέας ήταν ο μέγιστος θεός του αρχαιοελληνικού δωδεκάθεου ο πατέρας θεών και ανθρώπων, εκτός απο την επίσημη σύζυγο του Ήρα αναφέρονται πληθώρα απο γυναίκες και ερωμένες με τις οποίες απέκτησε αμέτρητα παιδιά.

Ως σύζυγοι του Διός αναφέρονται οι παρακάτω:

1η ΜΗΤΙΣ

ΜΗΤΙΣ = Η πονηριά, η καπατσοσύνη.

Αυτή επέτρεψε στον πρωτόγονο Άνθρωπο να επιβιώσει στην άγρια Φύση. Ο Άνθρωπος, ακόμη, δεν καλλιεργεί, δεν ζει σε οργανωμένες κοινωνίες.

Με αυτήν αποκτά το πρώτο τέκνο του, την ΑΘΗΝΑ (θεά της Σοφίας), μ` έναν τρόπο εξαιρετικά συμβολικό. Η ΜΗΤΙΣ είναι έγκυος στην Αθηνά, όταν ο Ζευςς την καταπίνει, εξ αιτίας χρησμού ότι κάποιο επόμενο τέκνο του, θα τον ανατρέψει-καταστρέψει.

Η Μήτις παρέμεινε μόνιμα στην κοιλιά του ενώ η ΑΘΗΝΑ εξήλθε αργότερα από το κεφάλι του.

Συμβολισμός: Η Πονηριά (Πανουργιά) «χωνεύεται» (εξελίσσεται) και αν και παραμένει (δεν χάνεται),«μεταλλάσσεται» σε ΣΟΦΙΑ.

ΣΟΦΙΑ = σύνδεση της γνώσης με την εμπειρία, η σφαιρική κρίση, η αντίληψις καταστάσεων και γεγονότων.

Αν παραμείνει μόνον «πονηριά», θα καταστρέψει τον φορέα της.

2η ΘΕΜΙΣ

ΘΕΜΙΣ = Αυτό που έχει τεθεί (τίθημι), αυτό που ισχύει.

Εδώ εμφανίζεται η «Δικαιοσύνη», ο Άνθρωπος δημιουργεί «κοινωνίες» με κανόνες δικαιοσύνης.

Με τις κόρες τους, τις ΩΡΕΣ (= Εποχές) και τις ΜΟΙΡΕΣ (= μοιρασιά, μερίδιο), δηλώνεται ότι ο Άνθρωπος, αρχίζει να οργανώνει την ζωή του ανάλογα με τις εποχές και ν` αντιλαμβάνεται ότι λαμβάνει «μερίδιο» ανάλογα με τις πράξεις του (και όχι με βάση το «πεπρωμένο» του).

Ο Άνθρωπος δεν έχει «πεπρωμένο». Το δημιουργεί μόνος του με τις πράξεις του και τις παραλείψεις του. «Αιτία ελομένου Θεός αναίτιος» = Ο Θεός είναι αναίτιος για ό,τι (με ελεύθερη βούληση) επιλέγει ο Άνθρωπος.

3η ΕΥΡΥΝΟΜΗ

ΕΥΡΥΝΟΜΗ = Εύρος + Νόμος (οι νόμοι διευρύνονται).

Εμφανίζεται το ΚΑΛΛΟΣ, ο θαυμασμός της μορφής (ευμορφία, ομορφιά).

Ο Άνθρωπος ξεπερνά την ζωώδη σεξουαλική ικανοποίηση και αρχίζει να θαυμάζει τα φυσικά προσόντα κάθε ατόμου αλλά και της Φύσεως.

Οι κόρες τους, οι 3 ΧΑΡΙΤΕΣ (ΑΓΛΑΪΑ, ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ, ΘΑΛΕΙΑ):

ΑΓΛΑΪΑ = φωτεινή, λαμπερή.

ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ = η έχουσα καλή φρόνηση.

ΘΑΛΕΙΑ = η δροσιά.

Δηλώνουν την νέα κατάσταση στην εξέλιξη του Ανθρώπου.

4η ΔΗΜΗΤΡΑ

ΔΗΜΗΤΡΑ = Η Μήτρα Γη, η Μητέρα Γη.

Έχουμε την κατανόηση των καιρικών φαινομένων, την καλλιέργεια της γης, την εξέλιξη του Ανθρώπου και την μόνιμη εγκατάστασή του σε εδάφη που του εξασφάλιζαν την διατροφή του.

Με την κόρη του «ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ» δηλώνεται η περιοδική γονιμότητα της γης, που επιτρέπει την επιβίωση (θεά των καρπών της γης).

Ζευς με κέρατα κριού-έκθεση Beim Zeus-στο Kempten-2016
Ζευς με κέρατα κριού-έκθεση Beim Zeus-στο Kempten-2016

5η ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ

ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ = Η σύνδεση παρελθόντος και παρόντος.

Οι Λαοί αρχίζουν να καταγράφουν την μνήμη τους, δημιουργία της ιστορίας.

Με τις κόρες του απ’ αυτήν, τις 9 ΜΟΥΣΕΣ:

Κλειώ (Ιστορία),

Ευτέρπη (Λυρική Ποίηση),

Θάλεια (Κωμωδία),

Μελπομένη (Τραγωδία),

Τερψιχόρη (Χορός),

Ερατώ (Ερωτική Ποίηση),

Πολυμνία (Θρησκ. Ποίηση),

Ουρανία (Αστρονομία),

Καλλιόπη (Έπος).

ο Άνθρωπος δημιουργεί την ποίηση, το θέατρο (τραγωδία – κωμωδία), την ζωγραφική, την μουσική, τον χορό, την αστρονομία, τις τέχνες.

Κι αυτό, αμέσως μετά την καλλιέργεια της Γης!

6η ΜΑΙΑ

ΜΑΙΑ = Σοφή γυναίκα (ρ. μάω = ερευνώ, ζητώ να μάθω εις βάθος).

Εμφάνιση της ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ. Με την ΜΑΙΑ γεννά τον ΕΡΜΗ (ΕΡΜΙΑ), προστάτη της διανοήσεως των γραμμάτων των επιστημών, του εμπορίου, της επικοινωνίας, δηλαδή προστάτη όλων όσων είχαν προηγουμένως εμφανισθεί.

ΕΡΜΙΑΣ από το ειρμός (= σύνδεση) + Μα (Μαία) + ίας (αέναος κίνηση).

7η ΗΡΑ

ΗΡΑ = αναγραμματισμός του ΑΗΡ. Ενώνει και (συν)εξουσιάζει τον ουράνιο κόσμο με τον γήινο.

Η ΕΠΙΣΗΜΗ σύζυγος στο Δωδεκάθεο.

Σηματοδοτεί την μητρότητα, την οικογενειακή ζωή, τον έγγαμο βίο, την γονιμότητα, την «ουσία» που απαιτεί η εξέλιξη των πάντων.

Τέκνα τους η ΕΙΛΕΙΘΥΑ (έλευσις, γέννηση), η ΗΒΗ (νεότης), ο ΑΡΗΣ (πόλεμος -καταστροφή) = ο κύκλος της ζωής εκείνα τα χρόνια.

ΟΛΕΣ οι άλλες θηλυκές οντότητες, ήταν ερωμένες.

Προφανώς όχι τυχαία, όπως φαίνεται από τα προηγούμενα, και μάλλον πρέπει να υποδηλώνει την περαιτέρω διαδικασία διαμορφώσεως του ΕΛΛΟΓΟΥ ΟΝΤΟΣ, που ονομάσθηκε ΑΝΘΡΩΠΟΣ (= «α θρώσκει ά ώποπε», δηλαδή αυτός που κρίνει αυτά που του συμβαίνουν και τροποποιεί ανάλογα τις αποφάσεις του και τις πράξεις του.

ΠΗΓΗ

Ετών 102! Γενέθλια για τις γηραιότερες δίδυμες της Βρετανίας (vid)

0

Τα 102α γενέθλιά τους γιόρτασαν δύο δίδυμες αδελφές την προηγούμενη εβδομάδα στη Βρετανία.

Οι «πανομοιότυπες» δίδυμες Phyllis Jones και Irene Crump, που ζουν μαζί στο Stourport, γιόρτασαν τα γενέθλιά τους κι έγιναν έτσι τα μεγαλύτερα σε ηλικία δίδυμα στη Βρετανία.

Παρ’ όλο που μετρούν ήδη πάνω από έναν αιώνα ζωής η καθεμία δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και όπως δήλωσαν αισθάνονται υπέροχα και γεμάτες όρεξη για ζωή!

Δείτε το πάρτι για τα γενέθλιά τους στο παρακάτω video



ΠΗΓΗ

Η μοναδική στιγμή που ο ήλιος… βασιλεύει στην Πάτρα (vid)

0

Ένα από τα πιο όμορφα πράγματα που μπορεί να δει κανείς στην Αχαϊκή πρωτεύουσα είναι το ξεχωριστό ηλιοβασίλεμα της.

Πρόκειται για ένα φαινόμενο που προκαλεί γλυκά συναισθήματα έχοντας φανατικό κοινό. Για πολλούς Πατρινούς η ώρα που ο ήλιος… βασιλεύει είναι η πιο αγαπημένη.

Θα αφήσει για λίγο τα σκήπτρα του στη νύχτα αφήνοντας όμως την υπόσχεση ότι θα επανέλθει δριμύτερος.

Το μόνο σίγουρο είναι πως κάθε φορά που μας αποχαιρετά σκορπά στον ουρανό μοναδικά αποτελέσματα. Αυτό ισχύει για όλους τους βασιλιάδες. Αφήνουν πάντα μια αίγλη πίσω τους…



ΠΗΓΗ

Η αόρατη αποικιοποίηση των πανεπιστημίων από τις πετρελαϊκές

0

Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων έχουν διεισδύσει στα πανεπιστήμια εδώ και χρόνια χρηματοδοτώντας έρευνες για την κλιματική αλλαγή. Είναι σαν οι καπνοβιομηχανίες να χρηματοδοτούν την έρευνα για τις επιπτώσεις του καπνίσματος στην υγεία.

Σε ένα πρόσφατο event για την πράσινη καινοτομία στο Imperial College του Λονδίνου, η υποψήφια διδάκτορας Naomi Pratt με μια ομάδα φοιτητών προσπάθησαν να μοιράσουν φυλλάδια για να καταγγείλουν τους δεσμούς του πανεπιστημίου τους με τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων. Μέσα σε δύο λεπτά, στην αίθουσα είχαν μπει φρουροί ασφαλείας που τους είπαν ότι μπορούν να συνεχίσουν να έχουν την άποψή τους, αλλά δεν μπορούν να συνεχίσουν να μοιράζουν φυλλάδια κατά των βιομηχανιών πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Η Pratt είναι επικεφαλής της «Divest Imperial», μιας ομάδας που έχει συσταθεί για να ασκήσει πιέσεις στο πανεπιστήμιο ώστε να μειώσει τις επενδύσεις σε εταιρείες ορυκτών καυσίμων από το ταμείο παροχών του και να μειώσει την εξάρτησή του από τη χρηματοδότηση της έρευνας από τη συγκεκριμένη βιομηχανία. Η πρόσφατη παρεμπόδιση της διαμαρτυρίας της ομάδας στους κοινόχρηστους χώρους του πανεπιστημίου, δεν ήταν και η μοναδική. «Είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως το Imperial λειτουργεί ως επιχείρηση και του πως διαχειρίζεται τη δημόσια εικόνα του», λέει η ίδια στον Guardian.

Το Ιmperial College του Λονδίνου κατατάσσεται στην κατώτατη βαθμίδα της ετήσιας έκθεσης για την αειφορία του ακτιβιστικού ακαδημαϊκού δικτύου «People & Planet» για τα πανεπιστήμια. Στην προσπάθειά του να καταλάβει τι είχε πάει στραβά έκανε μια εσωτερική έρευνα. Από το προσωπικό και τους φοιτητές που ερωτήθηκαν για τις απόψεις τους, το 98% δήλωσε ότι το πανεπιστήμιο πρέπει να κάνει περισσότερα για την αειφορία και την κλιματική αλλαγή.

Η Pratt είναι μια από αυτούς που ανησυχούν. «Το πανεπιστήμιο λειτουργεί σχεδόν σαν επέκταση των βιομηχανιών ορυκτών καυσίμων, από τις οποίες αντλεί πολύτιμη χρηματοδότηση για έρευνα και χρηματοδοτούμενους καθηγητές, καθώς και πόρους για προγράμματα σπουδών που βγάζουν την επόμενη γενιά μηχανικών πετρελαίου και φυσικού αερίου», λέει. Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων πραγματοποιούν μάλιστα τακτικές εμφανίσεις σε εκθέσεις σταδιοδρομίας, ενώ σε πολλά μαθήματα είναι υποχρεωτικό οι φοιτητές να συμμετάσχουν σε «εκδρομές» σε πεδία εξορύξεων, που είναι μια «ευγενική προσφορά» από τον κλάδο πετρελαίου και φυσικού αερίου. «Είναι σχεδόν παντού», σημειώνει η ίδια στη βρετανική εφημερίδα.

Το Imperial θεωρείται ότι έχει από τους πλέον στενούς δεσμούς με τη βιομηχανία, αλλά δεν είναι και το μόνο. Το Πανεπιστήμιο του Cambridge έλαβε περίπου 1,9 εκατ. λίρες – ή το 0,4% της συνολικής χρηματοδότησής του από εταιρίες πετρελαίου και φυσικού αερίου το 2016, σύμφωνα με έρευνα της ομάδας εκστρατειών «Zero Carbon Cambridge».

Μπορούν τα πανεπιστήμια να δικαιολογήσουν αυτές τις σχέσεις τους με τη συγκεκριμένη βιομηχανία; Το Imperial δηλώνει ότι συνεργάζεται με βιομηχανικούς εταίρους για να βρει λύσεις στην παγκόσμια ανάγκη για ενέργεια, παράλληλα με την έρευνα που αποσκοπεί στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των ορυκτών καυσίμων. Υπερασπίζεται μάλιστα τις οικονομικές δοσοληψίες του με το επιχείρημα της επένδυσης στην έρευνα και την εκπαίδευση.

Πρόσφατη έκθεση του ΟΗΕ, επικρίνει όμως τις προσπάθειές της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Η έκθεση προειδοποιεί ότι ο κόσμος χρειάζεται να μειώσει κατά 45% την ρύπανση άνθρακα μέχρι το 2030 για να περιορίσει την αύξηση της θερμοκρασίας σε 1,5 βαθμό Κελσίου.

Η εικόνα είναι παρόμοια και στις ΗΠΑ, όπου ο Ben Franta, διδάκτωρ στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, εκπονεί μια μελέτη που καταγράφει πόση έρευνα χρηματοδοτείται από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ο Franta πιστεύει ότι υπήρξε μια «αόρατη αποικιοποίηση» του ακαδημαϊκού κόσμου από τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων. Όπως λέει στον Guardian, όταν κάποιος μιλάει για αυτό το θέμα, η συνήθης αντίδραση είναι η έκπληξη. «Είναι σαν οι καπνοβιομηχανίες να χρηματοδοτούν έρευνες για τις επιδράσεις του καπνίσματος στην υγεία μας», σημειώνει χαρακτηριστικά, για να καταδείξει τη σαφή σύγκρουση συμφερόντων που υπάρχει σε αυτή τη σχέση.

Για το θέμα μιλάει στην εφημερίδα και ο Mat Hope, συντάκτης της ερευνητικής περιβαλλοντικής ιστοσελίδας DeSmog. Ο Hope βλέπει την υποστήριξη των πανεπιστημίων από τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων ως μέρος μιας εσκεμμένης στρατηγικής για να αμβλύνουν την δημόσια εικόνα τους. «Προσπαθούν να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως μέσο για την ενθάρρυνση ενός ευνοϊκού φορολογικού περιβάλλοντος και να εξασφαλίσουν την υποστήριξη των τοπικών κι εθνικών κυβερνήσεων προς όφελος τους», λέει.

Ακόμα και αν η δράση τους είναι αντικρουόμενες με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για το κλίμα…

ΠΗΓΗ

Το “φρένο” στις πληρωμές με κάρτες φέρνει αύξηση των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών

0

To «φρένο» που έχει μπει στις συναλλαγές με ηλεκτρονικό χρήμα έχει σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η ΤτΕ δείχνουν ότι στο α’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς, υπήρξε μείωση των ηλεκτρονικών πληρωμών σε σχέση με το περυσινό β’ εξάμηνο. Μπορεί τα στοιχεία να μην είναι απολύτως συγκρίσιμα ωστόσο δημιουργούν έντονο προβληματισμό. Το σενάριο αύξησης των συντελεστών υπολογισμού των πληρωμών που θα πρέπει να γίνονται με κάρτα έρχεται πιο κοντά.

Από τη μια η χαλάρωση των κεφαλαιακών περιορισμών, από την άλλη η αύξηση της χρήσης μετρητών για πληρωμές χωρίς αποδείξεις, έφεραν ανάσχεση της χρήσης χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.

Υπενθυμίζεται ότι για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες το αφορολόγητο είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις αποδείξεις που συγκεντρώνουν από δαπάνες τις οποίες κάνουν με πλαστικό χρήμα, πληρώνοντας δηλαδή με κάρτες.

Έτσι, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσανατολίζεται στην αύξηση του ποσού των αποδείξεων που πρέπει να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι μέσω πλαστικού χρήματος ή e-banking.

Η προοδευτική κλίμακα που ισχύει σήμερα (από 10% έως 20% ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος) θα τροποποιηθεί σύμφωνα με πληροφορίες κάτι που σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να εμφανίζουν περισσότερες συναλλαγές με πλαστικό χρήμα.

Από το 2019 το ελάχιστο ποσό των e-αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώσουν οι φορολογούμενοι προκύπτει (όπως και φέτος) από το ύψος του εισοδήματός τους σε συνδυασμό με τη νέα προοδευτική κλίμακα που θα θεσμοθετηθεί:

15% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ (από 10% σήμερα).
20% για εισόδημα από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ (από 15% σήμερα).
25% για εισόδημα από 30.000,01 και άνω με το ανώτατο ποσό που θα πρέπει να συγκεντρώσει ο φορολογούμενος να ανέρχεται στις 30.000 ευρώ (από 20%).

Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών υπερασπίζονται την επικείμενη αλλαγή υποστηρίζοντας ότι τα ποσοστά που ισχύουν σήμερα για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου είναι ιδιαίτερα χαμηλά και δεν ανταποκρίνονται στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται από τους φορολογουμένους ετησίως.

Μιλούν τα νούμερα της ΤτΕ

Η αξία των ηλεκτρονικών πληρωμών στο πρώτο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ανήλθε σε 29,4 δισ. ευρώ και ήταν μειωμένη κατά 1,7 δισ. ευρώ σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2017.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία 9 στις 10 συναλλαγές με πλαστικό χρήμα γίνονται με χρεωστικές κάρτες. Κατά μέσο όρο οι καταναλωτές χρησιμοποιούν τη χρεωστική τους κάρτα 24 φόρες το εξάμηνο, ενώ έχουν αυξήσει τις αγορές τους με τις πιστωτικές αφού ο μέσος αριθμός συναλλαγών με τις συγκεκριμένες κάρτες αυξήθηκε στις 20 στο πρώτο εξάμηνο του έτους από 18 που ήταν το δεύτερο εξάμηνο του 2017.

Οι περισσότερες συναλλαγές με πλαστικό χρήμα γίνονται τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας. Τους πρώτους έξι μήνες του 2018 οι καταναλωτές πραγματοποίησαν 399,6 εκατομμύρια συναλλαγές με κάρτες, ενώ εκδόθηκαν 686.000 νέες χρεωστικές συγκριτικά με το δεύτερο εξάμηνο του 2017.

ΠΗΓΗ

30 “μαγικές” φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου

0

Σύμφωνοι! Η χώρα μας έχει απίστευτες παραλίες, υπέροχο ήλιο και καταγάλανη θάλασσα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν είναι όμορφη και κατά τη διάρκεια του χειμώνα! Ιδίως όταν χιονίζει, και τα χιόνια σκεπάζουν στέγες, βουνά και κάμπους, οι φωτογραφίες μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής

Σας παρουσιάζουμε λοιπόν, μια ολόκληρη χώρα στα λευκά μέσα από 30 φωτογραφίες εξωπραγματικής ομορφιάς.

1. Τσεπέλοβο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 2

2. Νυμφαίο, Φλώρινα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 3

3. Φλώρινα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 5

4. Μετέωρα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 6

5. Πήλιο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 7

6. Μ.Πάπιγκο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 8

7. Καλαρρύτες Ιωαννίνων

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 9

8. Μέτσοβο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 10

9. Η λίμνη της Καστοριάς

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 11

10. Βασιλίτσα, Γρεβενά

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 12

11. Ορεινή Αρκαδία

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 13

12. Γιάννενα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 14

13. Μηλιά, Μέτσοβο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 15

14. Μετέωρα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 16

15. Πάπιγκο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 17

16. Μελισσουργοί, Άρτα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 18

17. Περτούλι, Τρίκαλα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 19

18. Ανώγεια Ρεθύμνου Κρήτης

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 20

19. Μέτσοβο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 21

20. Τζουμέρκα, Ιωάννινα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 22

21. Γρεβενά

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 23

22. Ελατοχώρι

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 24

23. 3-5 Πηγάδια

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 25

24. Πήλιο

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 26

25. Λίμνη Πλαστήρα 

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 27

26. Βασιλίτσα, Γρεβενά

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 29

27. Δημητσάνα

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 30

28. Ονειρούπολη Δράμας 

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 31

29. Πορταριά, Πήλιο 

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 32

30. Τσεπέλοβο, Ζαγοροχώρια 

30 φωτογραφίες δείχνουν ότι η Ελλάδα χιονισμένη, είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου - Εικόνα 33

Πηγή

Κυριαζής Πιτιλάκης: “Αυτές οι πόλεις κινδυνεύουν από έναν ισχυρό σεισμό στην Ελλάδα”

0

Το σύγχρονο κτιριακό απόθεμα της χώρας, που έχει κτιστεί μετά το 1980, αντέχει σχετικά ικανοποιητικά σε έναν ισχυρό σεισμό ανάλογου μεγέθους αυτών που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια

Όμως η ίδια, σχετικά αισιόδοξη ματιά δεν ισχύει για περιοχές πόλεων, που έχουν οικοδομηθεί κατά κύριο λόγο στις δεκαετίες του 1960 και 1970 ή και παλαιότερα, όταν το επίπεδο γνώσης και τεχνογνωσίας ήταν σαφέστατα υποδεέστερα του σημερινού, με συνεπακόλουθο και ο τότε αντισεισμικός κανονισμός να μην παρέχει το σημερινό επίπεδο αξιοπιστίας και ασφάλειας, λέει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αντισεισμικής Μηχανικής (European Association for Earthquake Engineering- EAEE), καθηγητής Γεωτεχνικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Κυριαζής Πιτιλάκης.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο καθηγητής εκτιμά ως αναγκαία την προσεισμική ενίσχυση μεγάλων περιοχών πόλεων -ειδικά στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα- όπως και δημόσιων κτιρίων, σχολείων, νοσοκομείων και υποδομών, διαβεβαιώνοντας πάντως πως είναι σαφέστατα εφικτό να ενισχυθεί μια προβληματική κατασκευή, ανεξαρτήτως του βαθμού «προβληματικότητας».

Σε ό,τι αφορά τη σεισμική τρωτότητα των δικτύων αναφέρει πως οι υποδομές των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων -γέφυρες, σήραγγες, οδικά αναχώματα- είναι γενικά πολύ λιγότερο τρωτές ή ευάλωτες και το ίδιο ισχύει και για το βασικό δίκτυο φυσικού αερίου, δεν ισχύει όμως και για τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, τα οποία παρουσιάζουν πολλές αδυναμίες, κυρίως λόγω παλαιότητας και ελλιπούς συντήρησης.

Ο καθηγητής τονίζει πως ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στον έλεγχο της τρωτότητας του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς είναι το δίκτυο που επηρεάζει την ανθεκτικότητα όλων των άλλων δικτύων. Ιδιαίτερα τρωτά σημειώνει πως είναι και πολλά από τα λιμάνια της χώρας -λόγω παλαιότητας της λιμενικής υποδομής και ανεπαρκούς συντήρησης και ανανέωσης- ενώ ιδιαίτερη σημασία τονίζει πως πρέπει να δοθεί και στην εκπόνηση μελετών τρωτότητας των αεροδρομίων.

«Ευτυχώς ένας πραγματικά ισχυρός σεισμός με επίκεντρο κοντά σε ένα από τα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα της Ελλάδος δηλαδή την Αττική, την Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, την Λάρισα ή το Ηράκλειο και την Ρόδο δεν έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια, οπότε τα δυσμενή ή δυσμενέστερα σενάρια που έχουμε εκτιμήσει δεν έχουν επαληθευθεί και εύχομαι να αργήσουν» δηλώνει, παρατηρώντας πως το πρόβλημα του υψηλού κόστους της προσεισμικής ενίσχυσης του δομικού ιστού μιας πόλης διαχρονικά λειτουργεί αποτρεπτικά για τη διαμόρφωση κατάλληλων πολιτικών και στρατηγικών υλοποίησης και αντιμετωπίζεται σε επίπεδο πολιτικής εξουσίας περίπου σαν «καυτή πατάτα». Εξηγεί όμως, ότι αυτή είναι μια λανθασμένη προσέγγιση «διότι η ενίσχυση των κατασκευών θα δημιουργήσει πλήθος δραστηριοτήτων που θα αναθερμάνουν την οικονομία και θα δημιουργήσει πλούτο και υπεραξία ικανά να αντισταθμίσουν απολύτως το όποιο κόστος, αρκεί να αναπτυχθούν κατάλληλα προς τούτο επενδυτικά και δανειοδοτικά εργαλεία».

Σχετικά με τη δυνατότητα έγκαιρης ειδοποίησης των πολιτών για επερχόμενο σεισμό και εκτίμηση του αναμενόμενου βαθμού βλάβης κτιρίων κρίσιμης σημασίας ο κ. Πιτιλάκης γνωστοποιεί ότι η τεχνολογία αυτή βρίσκεται σε επίπεδο ανάπτυξης στις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και προσφάτως και στην Ευρώπη και η Ελλάδα συμμετέχοντας στις δράσεις αυτές θα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ένα πρωτότυπο λειτουργικό σύστημα σε διάστημα τριών χρόνων. Μια αρχική έκδοση του συστήματος αυτού, όπως γνωστοποιεί, λειτουργεί ήδη πιλοτικά σε κτίριο του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη, ενώ με χρηματοδότηση της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας θα αναπτυχθεί το σύστημα και σε σχολεία.

Αναφορικά με τις αλλαγές που προτείνονται στον νέο ευρωκώδικα -τον αντισεισμικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης- σημειώνει ότι για την Ελλάδα θα βελτιωθεί ο χάρτης σεισμικής επικινδυνότητας της και ο τρόπος εκτίμησης των σεισμικών φορτίων σχεδιασμού των κατασκευών λαμβάνοντας υπόψη με πιο εμπεριστατωμένο τρόπο και την επιρροή των τοπικών εδαφικών συνθηκών.

Σχολιασμός επικαιρότητας από τον Γιάννη Κανελλάκη

0

Ακούω, βλέπω, γράφω, αδέσμευτα…

του Γιάννη Κανελλάκη

● Τελικά, αποδείχτηκε «κουρέλι» η δημοσκόπηση που έδειχνε 16 μονάδες μπροστά τη Ν.Δ. από τον Σύριζα! Ρε παιδιά, γιατί παραμυθιάζεστε έτσι τον «φουκαρά» το Μητσοτάκη! Είναι ντροπή! Δεν τον λυπάστε;

● Και τώρα «τι θα κάνετε χωρίς βαρβάρους», είπε στη Βουλή, ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας… Αγαπητέ φίλε Αλέξη, πρόσεξε, γιατί υπάρχουν και στο κόμμα σου «βάρβαροι». Γνωρίζω ότι τους… γνωρίζεις!

● Μήπως ήρθε καιρός κ. Τσίπρα, να γίνουν έρευνες και για την «κατάργηση» της Αγροτικής Τράπεζας; Ποιοι έφαγαν τα εκατομμύρια και ποιοι την «πούλησαν», μάλλον την «δώρισαν» στη Τράπεζα Πειραιώς; Δυστυχώς, αυτοί οι απατεώνες κυκλοφορούν ακόμη ελεύθεροι…

● Τυχαίο είναι ότι «δεσμεύτηκαν», όπως ακούστηκε, τα περιουσιακά στοιχεία, του πρώην προέδρου του Ομίλου Πειραιώς κ. Σάλλα; Και κάποια «εξαπτέρυγα» του κυκλοφορούν προκλητικά στο Κολωνάκι και αλλού…

● Για περισσότερες πληροφορίες, γύρω από τα «κορυφαία» σκάνδαλα, για τις έρευνες, για τα τρωκτικά και πολλά άλλα, στο ράδιο ΕΡΤ – ΟΠΕΝ, (106,7 ) κάθε Τρίτη 10-11 και κάθε Πέμπτη 11-12 το πρωί. Εκεί θ’ ακούσετε αυτά που άλλοι τα εξαργυρώνουν σε ευρώ και τα βάζουν στη τσέπη!

● Τα πολιτικά κόμματα, (όχι όλα), προκειμένου να μην πληρώσουν τα εκατομμύρια που οφείλουν στο δημόσιο, αλλάζουν τα Α.Φ.Μ. τους! Μήπως, κύριε εισαγγελέα, πρέπει να επέμβετε το συντομότερο; Χειροπέδες δεν υπάρχουν γι’ αυτούς;

● Να και ο πρόεδρος της Δημοκρατίας! Στο κόλπο κι αυτός με το Σύστημα Ασφάλειας C41, στους Ολυμπιακούς Αγώνες! Τα πήρε; Τα τσέπωσε; Γιατί τον «προστατεύετε» κ. Τσίπρα; Αφήστε τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλεία της! Το ξέρω ότι αυτό θέλετε, αλλά είσαι «μεγάλη γάτα»! Πάκη πες αλεύρι; Ο Γιάννος σε γυρεύει…

● Αλέξη Τσίπρα, στείλε στο εδώλιο και όσους έχουν κλέψει από τον Σύριζα…

● Στο Κορυδαλλό και ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Πάκης Παυλόπουλος, αν προκύψουν στοιχεία σε βάρος του! Ήταν κι αυτός υπουργός τότε! Και ο Σημίτης και κάθε «απατεώνας που έκλεβε λεφτά από τις τσέπες του ελληνικού λαού» να πάει στις «Καλλιόπες των φυλακών». Τώρα! Αν θέλουμε να νοικοκυρέψουμε τη χώρα μας, οφείλουμε να ενδιαφερόμαστε για τα εθνικά συμφέροντα και όχι για τα κομματικά!

● Για όνομα του Θεού ρε άνθρωποι του νόμου και της «Δίκαιης Δικαιοσύνης!» Ρίξατε δέκα χρόνια φυλακή, σε μια καθαρίστρια που από μεγάλη ανάγκη για επιβίωση, «πλαστογράφησε» το απολυτήριο του δημοτικού σχολείου; Για να ζήσει τα μικρά παιδιά της το έκανε ρε άνθρωποι ! Ναι, μεν να εφαρμόζεται ο νόμος, αλλά δίκαια, όμως σε όλους! Θα κάνατε το ίδιο αν η κατηγορούμενη ήταν γνωστή κάποιου πολιτικού; Δεν νομίζω…

● Βαθιά ανάσα ανακούφισης πήραν (προς το παρόν) οι συνταξιούχοι, μετά την διαβεβαίωση του πρωθυπουργού ότι δεν μειώνονται οι συντάξεις τους! Και κλάμα ο Κούλης… Πήρε τους δρόμους και τα βουνά και πάει για… μπεκάτσες.

● Φώφη, άφησε τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της και για τον Σημίτη…

● Ακούστηκε κι αυτό: «Άδωνης και Τσιατσιούπουλος παρήγγειλαν διπλό κρεβάτι, νυφικό και βέρες…» Δεν διευκρινίστηκε για ποιους λόγους. Πάντως ο Πόρτον και Σάλτεν είπαν ότι « θα είναι σε ετοιμότητα για ότι χρειαστούν». Ειλικρινά δεν κατανοώ τι σημαίνουν όλα αυτά…

● Επανέρχομαι, αφού έτσι το θέλετε: «Δεν με τρομάζουν οι όποιες απειλές σας! Σας τις επιστρέφω! Εγώ είμαι του Μποϊλου και της Νικολιάς γιος και δε ζω γονατιστός! Από το ηρωικό Βούτσι Γορτυνίας Αρκαδίας. Και από βοσκός στα περήφανα βουνά των αγίων αυτών τόπων, η μοίρα μου με έστειλε στο Λευκό Οίκο, στις Η.Π.Α. και στα Πανεπιστήμια Νιου Γιορκ Γιουνιβέρσιτι, Κολούμπια Γιουνιβέρσιτι, και άλλα… Και για αρκετό καιρό στα πρώτα μου βήματα, κοιμήθηκα και σε «παγκάκια» στο περίβολο του Νιου Γιορκ Γιουνιβέρσιτι, όπως και άλλοι φοιτητές για «εκπαιδευτικούς» λόγους» ! Καληνύχτα σας!

● Ειλικρινά, συγκινήθηκα πολύ που μετά από τόσα χρόνια (!), επικοινώνησαν μαζί μου άτομα, με τα οποία υπηρετήσαμε μαζί στα «πεδία μαχών» του Έβρου! Αφορμή στάθηκε ένα σχόλιο μου σε προηγούμενη στήλη ότι- « τα χρόνια του Πολυτεχνείου μας «μάζεψαν» και μας ετοίμαζαν για την Κύπρο, αλλά τελευταία στιγμή μας έστειλαν στον Έβρο και από το πρωί μέχρι το βράδυ είμαστε με το δάχτυλο στη σκανδάλη». Να είστε καλά, ρε λεβεντόπαιδα και να φροντίσουμε να τα πούμε και από κοντά! Ναι, φίλε «μαζί με τα φίδια κοιμόμαστε σε σκηνές», όπως πολύ καλά θυμάσαι!!! Δε … βαριέσαι … Είμαστε ακόμη ζωντανοί…

● Σε τρία χρόνια φυλάκιση (προς 5 ευρώ την ημέρα) καταδικάστηκε, από δικαστήριο στο Ηράκλειο Κρήτης, ο Α. Σώρρας (πρόεδρος της «Ελλήνων Συνέλευσις») για το «αδίκημα της διασποράς ψευδών ειδήσεων…». Το δικαστήριο επέβαλλε και χρηματική ποινή 10.000 ευρώ.

● «Δεν πρόκειται να φορολογήσω τα κατοικίδια ζώα σας», είπε σε συγκέντρωση γυναικών, ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κύρ. Μητσοτάκης. Και κάποια τύπισσα από τις… όρθιες που καθόταν σε μια γωνιά ψιθύρισε, όπως έγινε γνωστό. ότι «ούτε το σκύλο της ΕΣΑ Άδωνη δεν θα φορολογήσεις;» Δεν ξέρω αν το άκουσε ο Κούλης και πως αντέδρασε…

● Μπλάκ Φραϊντέι, και τα μαύρα μας τα χάλια προς κάθε κατεύθυνση… και για τους μαλ… σε ορισμένα ραδιόφωνα, αλλά και για κάποιους ηλίθιους καταστηματάρχες… Μόνο για φτύσιμο είναι…

● Έβαλαν τη Στάη παρουσιάστρια ειδήσεων, στο κανάλι ΟΠΕΝ, κι εξαφανίστηκαν τα ποντίκια… Φοβήθηκαν μη τους κάνει μπότοξ…

● Υπουργείο Μίζας θα ιδρύσει ο Μητσοτάκης… Θα το αναλάβει… ο ίδιος όπως μάθαμε. Και για Υφυπουργό θα βάλει τον Χριστοφοράκο… Η Μαρέβα απ’ ότι μάθαμε θα είναι υπεύθυνη στις οφ σορ εταιρείες…

● Στην καθαρίστρια ρίξανε 10 χρόνια φυλάκιση για πλαστογράφηση του απολυτηρίου του δημοτικού σχολείου, γι’ αυτόν τον αρχιαπατεώνα Λιάπη που κυκλοφορούσε με πλαστές πινακίδες στο αυτοκίνητο του και ήταν υπουργός μεταφορών τι έκανε η Δικαιοσύνη; Ποιος θα απαντήσει; Μάλλον κανένας…

● Καιρός: Αρχιεπίσκοπος: Εγώ θα απαντήσω τελευταίος… Ξυρισμένος ή… αξύριστος;

ΕΚΤΑΚΤΟ – ΤΩΡΑ: Εντοπίστηκαν οι 4 ορειβάτες από την ΕΜΑΚ

0

Εντοπίστηκαν πριν από λίγο, από άνδρες της 5ης ΕΜΑΚ, οι τέσσερις ορειβάτες που ήταν εγκλωβισμένοι στην περιοχή Μαυροβούνι – Φλέγκα, λόγω άσχημων καιρικών συνθηκών,από χθες το απόγευμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ορειβάτες (δυο άνδρες και δυο γυναίκες) αν και ταλαιπωρημένοι, είναι καλά στην υγεία τους.

Η επιστροφή του γίνεται από την περιοχή “Αυχένας Αρκούδας”, προκειμένου να είναι συντομότερη η πρόσβαση προς τον δρόμο δίπλα από την λίμνη πηγών Αώου και όχι από το καταφύγιο του Μαυροβουνίου, όπου είχαν αφήσει το αυτοκίνητό τους.

«ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η δημογραφική βόμβα»

0

« … εάν οι συνδαιτημόνες στριμωχτούν και του παραχωρήσουν θέση ( του ακάλεστου ), άλλοι παρείσακτοι θα εμφανισθούν αμέσως και θα ζητήσουν την ίδια εύνοια. Η φήμη ότι υπάρχουν τρόφιμα για όσους προσέρχονται θα γεμίσει την αίθουσα με πολυάριθμους επαίτες». (Μάλθους, Άγγλος οικονομολόγος «Δοκίμιο περί των αρχών του πληθυσμού»).

του Ηλία Γιαννακόπουλου (φιλόλογου)

Η θεωρία του Μάλθους

Κάπως έτσι περιέγραφε το 1798 το δημογραφικό πρόβλημα του κόσμου ο Μάλθους. Θεωρούσε πως η αύξηση του πληθυσμού θα είναι ταχύτερη από τον ρυθμό αύξησης των μέσων διατροφής του πληθυσμού. Υποστήριζε, δηλαδή, πως ο πληθυσμός θα αυξάνεται κατά γεωμετρική πρόοδο (1,2,4,8,16…), ενώ τα μέσα διατροφής θα αυξάνονται κατά αριθμητική πρόοδο (1,2,3,4,5….). Η θεωρία του «αιρετικού αιδεσιμότατου» προέβλεπε μία ζοφερή πραγματικότητα για τον πλανήτη μας εξαιτίας του υπερπληθυσμού της γης. Πίστευε πως αν δεν αντιμετωπιστεί η ραγδαία αύξηση του πληθυσμού, τότε ο «μέγας οικοδεσπότης» η φύση, θα έλυνε η ίδια το πρόβλημα μέσα από τους μηχανισμούς της φυσικής αυτορρύθμισης.

Στις θεωρίες του Μάλθους για την αιτιολόγηση της φτώχειας και της πείνας άλλοι αντέτειναν την ανάγκη δικαιότερης κατανομής του πλούτου ως μέτρο κατά των ακραίων οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων( Προυντον). Ωστόσο, η σύγχρονη παγκόσμια πραγματικότητα τείνει να ακυρώσει πολλές θεωρίες που διατυπώθηκαν για το δημογραφικό. Οι διαψεύσεις τόσο των θεωριών του Μάλθους όσο και πολλών άλλων σχετίζονται με τον απρόβλεπτο χαρακτήρα της ανθρώπινης φύσης αλλά και του πολιτισμού που δημιουργεί. Ένας πολιτισμός που δεν διακρίνεται υποχρεωτικά από την γραμμική πορεία του αλλά από τις οξύτατες αντιθέσεις και ανακολουθίες.

Ειδικότερα το στοιχείο που καταδεικνύει τις ανακολουθίες του πολιτισμού μας είναι κι αυτό του δημογραφικού. Χαρακτηριστική περίπτωση της αντιφατικότητας του είναι η συνύπαρξη δυο αντιθετικών τάσεων. Υπερπληθυσμός στις υπανάπτυκτες χώρες, υπογεννητικότητα στις δυτικές – καταναλωτικές κοινωνίες. Οι προβλέψεις – εκτιμήσεις του Μάλθους φαίνεται να διαψεύστηκαν, αφού οι χώρες με υψηλό βιοτικό επίπεδο και ποιότητα ζωής αντί για αύξηση πληθυσμού παρουσιάζουν υπογεννητικότητα. Αντίθετα χώρες φτωχές που οι κάτοικοι λιμοκτονούν εμφανίζουν αύξηση πληθυσμού.

Υπογεννητικότητα και Ελλάδα

Η Ελλάδα, ως χώρα του ανεπτυγμένου κόσμου, εμφανίζει πρόβλημα υπογεννητικότητας. Οι σχετικές αναφορές και προβλέψεις οργανισμών, φορέων και ειδικών επιστημών καταγράφουν με ενάργεια το ζοφερό μέλλον της χώρας μας στον τομέα αυτό. Οι δημογραφικοί δείκτες είναι απογοητευτικοί και μιλούν για δραματική μείωση του πληθυσμού έως το 2050. Ο πληθυσμός της Ελλάδας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ αλλά και διεθνών οργανισμών θα είναι μικρότερος των 10.000.000 (κάποια εκτίμηση – πρόβλεψη μιλά για μείωση του πληθυσμού κατά 3.000.000. Πρόκειται για ένα εφιαλτικό σενάριο)

Η φθίνουσα πορεία του Ελληνικού πληθυσμού είναι εμφανής κατά τα τελευταία χρόνια. Και ενώ κατά το 1980 οι γεννήσεις ήταν περισσότερες των θανάτων (148.133 έναντι 87.282), το 2017 οι θάνατοι ήταν 123.079 έναντι 88.132 γεννήσεων. Αυτή η προϊούσα γήρανση του πληθυσμού γεννά ανησυχίες και προβληματισμό τόσο για τα αίτια του φαινομένου όσο και για τις επιπτώσεις του σε όλα τα επίπεδα (οικονομία, ασφαλιστικό, εργασία, εθνική ταυτότητα…). Πολλοί μιλούν για μία «δημογραφική βόμβα». Ενδεικτικό στοιχείο αυτής της βόμβας είναι το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας σήμερα είναι στα 44 έτη, ενώ το 1951 ήταν τα 26.

Οι πτυχές του φαινομένου

Η υπογεννητικότητα στη χώρα μας έχει πολλές εκφράσεις και οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων που συνθέτουν τον ιστό της ελληνικής κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα η υπογεννητικότητα είναι πρόβλημα:

  1. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ: Οικονομική κρίση + μείωση εισοδήματος + υψηλό κόστος ανατροφής των παιδιών + ανεργία / ακραίος καταναλωτισμός + εστίαση στην υλική ευμάρεια και στον παροντισμό….Άρα η οικογένεια ως θεσμός συνιστά κάτι απωθητικό….
  2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ: Συνθήκες ζωής, έντονοι ρυθμοί ζωής, βίαιη έκπτωση κοινωνικών αξιών, αρνητικά πρότυπα, απαξίωση του οικογενειακού θεσμού.
  3. ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ – ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ: Ατομικιστική θεώρηση ζωής, ηδονιστική αντίληψη του νοήματος της ανθρώπινης ύπαρξης, αποφυγή του πόνου, διάχυτο αίσθημα ανασφάλειας, κυριαρχία αβεβαιότητας, φόβος για το μέλλον.
  4. ΠΟΛΙΤΙΚΟ: Απουσία κρατικής μέριμνας, και πολιτικής πρόνοιας, ανυπαρξία πλαισίου οικογενειακού προγραμματισμού, συντηρητικές αντιλήψεις για το οικογενειακό δίκαιο…..
  5. ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ: Απεγκλωβισμός της γυναίκας από αντιλήψεις και ρόλους που αναδεικνύαν την τεκνοποιία ανώτατη αξία. Η μητρότητα υποχώρησε ως αξία μπροστά στο πρότυπο της «Ερωτικής» γυναίκας. Η αισθητική του σώματος προκρίθηκε ως επιλογή έναντι της δημιουργίας ζωής. Η έξοδος της γυναίκας στην εργασία και η κοινωνική αναγνώριση ως απότοκο της οικονομικής απελευθέρωσης δρουν ανασταλτικά στη γέννηση παιδιών. Οι πολλαπλοί ρόλοι της γυναίκας.
  6. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ – ΗΘΙΚΟ: Υποχώρηση του θρησκευτικού συναισθήματος που παραδοσιακά πρόβαλε το «αυξάνεσθε και πληθύνεσθε» ως υποχρέωση προς το Θεό. Νέος κώδικας ηθικός αξιών που απελευθερώνει το άτομο από την αντίληψη περί ηθικής υποχρέωσης για τεκνοποίηση.
  7. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: Προτεραιότητα η επαγγελματική αποκατάσταση που αυξάνει τα όρια ηλικίας για σύναψη γάμου. Απουσία ελεύθερου χρόνου, δυσκολία σύναψης σχέσεων, μακρόχρονες σπουδές, μετάβαση στην πυρηνική οικογένεια….
  8. ΕΘΝΙΚΟ: Πληθυσμιακή συρρίκνωση, αλλοίωση του πληθυσμού (ειδικότερα σε εθνικά ευαίσθητες περιοχές). Αποδυνάμωση της αμυντικής θωράκισης στο βαθμό που η πληθυσμιακή ψαλλίδα ανοίγει εις βάρος της χώρας έναντι των γειτονικών λαών.

Οι κίνδυνοι

Η καταγραφή των αιτιών που τροφοδοτούν το πρόβλημα της υπογεννητικότητας με μία άλλη ανάγνωση αναδεικνύει και τους κινδύνους. Σε οικονομικό επίπεδο η γήρανση του πληθυσμού εκτός από την απουσία εργατικού δυναμικού (νέων σε ηλικία) απειλεί το σύστημα συνταξιοδότησης και κοινωνικής ασφάλισης. Όταν η αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους κλείνει προς την πλευρά των δεύτερων, τότε το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο. Πολλοί μιλούν για έναν «πόλεμο γενεών» αφού οι νέοι θα αρνηθούν να επωμιστούν το οικονομικό βάρος της συνταξιοδότησης των ηλικιωμένων.

Σε πολιτικο-ιδεολογικό επίπεδο η υπογεννητικότητα δυσχεραίνει την ανανέωση, αφού οι πρωτοπόρες σκέψεις και το αγωνιστικό πνεύμα των νέων απουσιάζουν. Έτσι επέρχεται ένας sui generis κοινωνικός και ιδεολογικός συντηρητισμός που υποσκάπτει τα θεμέλια της κοινωνίας. Η γεροντοκρατία και η έλλειψη ενθουσιασμού από μία κοινωνία συνεπάγονται τη στασιμότητα και την οπισθοδρόμηση.

Ωστόσο, οι κίνδυνοι της υπογεννητικότητας είναι μεγαλύτεροι σε εθνικό επίπεδο. Πολλοί χαρακτήρισαν την πληθυσμιακή συρρίκνωση ως «χρονοβόμβα». Με δεδομένη τη γεωγραφική θέση της χώρας που περιβάλλεται από χώρες με θετικό δείκτη αύξησης του πληθυσμού το πρόβλημα καθίσταται πιο εμφανές. Δεν είναι σπάνιες οι φορές που οι ηγέτες της Τουρκίας μίλησαν περιφρονητικά για την Ελλάδα εξαιτίας του πληθυσμού της. Δεν είναι, δε και λίγοι εκείνοι που κρούουν τον κίνδυνο της «εθνολογικής αλλοίωσης» στο βαθμό που ο κόσμος ταλανίζεται από το μεταναστευτικό κύμα. Η λογική περί ανανέωσης του πληθυσμού μέσα από τους μετανάστες – πρόσφυγες (που ως ένα βαθμό έγινε στο παρελθόν) δεν γίνεται από όλους αποδεκτή, όσο κι αν την επιβάλλει η αναγκαιότητα.)

Το δέον γενέσθαι

Οι προτάσεις για την υπέρβαση ή μείωση των παρενεργειών της υπογεννητικότητας εστιάζονται συνήθως στο οικονομικό επίπεδο και στους φόβους εθνικής αλλοίωσης. Ωστόσο, η συνειδητοποίηση της ατομικής ευθύνης, ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου του ανθρώπου ως βιολογικού – κοινωνικού όντος και η ανάδειξη – αποδοχή μιας άλλης βιοθεωρίας όπου η τεκνοποίηση ως δημιουργία θα θεωρείται η απόλυτη αξία μπορούν να συνδράμουν θετικά στη θεραπεία του φαινομένου.

Η ελεύθερη βούληση για δημιουργία ζωής και η πίστη πως ο πλούτος της ζωής βρίσκεται στη γέννηση παιδιών μπορούν να καταστήσουν την τεκνοποίηση ηθικό αξίωμα που μάχεται τη φθορά και διακονεί ως συμπεριφορά την εξέλιξη και την πρόοδο.

«ΤΗ ΠΟΛΕΙ ΔΙΧΟΘΕΝ…ΞΥΝΟΙΣΕΙ»

Όσο δύσκολη κι αν είναι να υιοθετήσουμε σήμερα την προτροπή για τεκνοποίηση του Περικλή, άλλο τόσο αναγκαίο είναι να αποδεχτούμε την αναγκαιότητα της αναπαραγωγής ως τον απόλυτο νόμο της φύσης. «…και τη πόλει διχόθεν, εκ του μη ερημούσθαι και ασφαλεία, ξυνοίσει» (Θουκυδίδη, Περικλέους Επιτάφιος, Κ44)…(Αυτό θα ωφελήσει την πόλη από δύο απόψεις, και ότι δεν θα ερημώσει και θα ζει σε ασφάλεια). Αλήθεια, σήμερα, ποιος πολιτικός ή επιστήμονας θα προέτρεπε τα νέα ζευγάρια για τεκνοποίηση για να έχει η πόλη – έθνος πολλούς πολεμιστές;

Από πλευράς πολιτείας η ευθύνη είναι αυτονόητη. Εξάλλου αυτό επιτάσσει και το άρθρο 21, § 5 του Ελληνικού συντάγματος. Η τήρηση του συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων «που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιονδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία» (άρθρο 120, § 4).

«Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της δημογραφικής πολιτικής, καθώς και η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων αποτελεί υποχρέωση του κράτους» (Άρθρο 21, §5).

Θρίαμβος του Σπάρτακου Ιωαννίνων σε Γυναίκες – Νέες Γυναίκες

0

Ο Σπάρτακος Ιωαννίνων πρώτευσε στις Γυναίκες και στις Νέες Γυναίκες στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα Αρσης Βαρών που διεξάγεται στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Η πρώτη μέρα των αγώνων ήταν ιδιαίτερη εντυπωσιακή και οι αθλήτριες έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό. Αποκορύφωμα των αγώνων το Πανελλήνιο ρεκόρ που σημείωσε η Κωνσταντίνα Μπεντέλη στα 59κ.

Το Πανελλήνιο πρωτάθλημα διεξάγεται υπό την αιγίδα του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το πρωτάθλημα υποστηρίζουν οι εθνικοί χορηγοί Ομιλος ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΗ, Bread Factory και Athlos, ενώ υποστηρικτής των αγώνων είναι η Αθως εμφιαλωτική.

Ο Σπάρτακος Ιωαννίνων συγκέντρωσε 358 βαθμούς στις γυναίκες και ανέβηκε στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο Πανελλήνιος με 294 βαθμούς και στην τρίτη ο Κύδων με 236 βαθμούς.

Στις Νέες Γυναίκες ο Σπάρτακος Ιωαννίνων με 333 βαθμούς στέφθηκε ο πρωταθλητής σύλλογος και ακολούθησαν Κύδων Χανίων με 263 βαθμούς και Πανελλήνιος με 229.

Να θυμίσουμε ότι η Κωνσταντίνα Μπεντέλη που αγωνίστηκε στα 59κ. σημείωσε νέο Πανελλήνιο ρεκόρ Γυναικών στο αρασέ με 89κ.

49κ. 

Γυναικών – Νέων Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Μαρίνα Κεραμίτση 30κ., 37κ., 67κ.,

2 Βασιλική Ράπτη 27κ., 32κ. 59κ.

55κ.

Νέων Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Αννα Μαρία Ζολί 70κ., 85κ. 155κ.

2 Αννα Μπογά 69κ., 82κ., 151κ.

3 Στεφανία Αβραμίδη  41κ., 50κ, 91κ.

Γυναικών

αρασέ

1 Αννα Μαρία Ζολί 70κ.

2 Αννα Μπογά 69κ.

3 Ευσταθία Μπατζοπούλου 44κ.

Ζετέ – σύνολο

1 Αννα Μαρία Ζολί  85κ. 155κ.

2 Αννα Μπογά 82κ., 151κ.

3 Ηλια Κουστένη 60κ., 103κ.

59κ. 

Νέων Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Μαρία Καρδαρά 68κ., 84κ, 152κ.

2 Αθηνά Κρητικάκη 59κ., 72κ., 131κ.

3 Ειρήνη Κουναλάκη 53κ., 68κ., 121κ.

Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Μαρία Καρδαρά 68κ., 84κ, 152κ.

2 Μαρία Ζούζουλα 67κ., 83κ., 150κ.

3 Σοφία Αγγέλη 62κ., 78κ., 140κ.

64κ. 

Νέων Γυναικών

αρασέ

1 Ελένη Ρεβενικιώτη 69κ.

2 Αναστασία Αναστασιάδου 66κ.

3 Χρυσή Λιόνη 65κ.

Ζετέ

1 Ελένη Ρεβενικιώτη 88κ.

2 Χρυσή Λιόνη 85κ.

3 Εβελίνα Καππάτου

Σύνολο

1 Ελένη Ρεβενικιώτη 157κ.

2 Χρυσή Λιόνη 150κ.

3 Αναστασία Μεταξά 139κ.

64κ. 

Γυναικών

αρασέ

1 Μαρία Ψαρράκη 72κ.

2 Ελένη Ρεβενικιώτη 69κ.

3 Αναστασία Αναστασιάδου 66κ.

Ζετέ

1 Ελένη Ρεβενικιώτη 88κ.

2 Χρυσή Λιόνη 85κ.

3 Μαρία Ψαρράκη 84κ.

Σύνολο

1 Ελένη Ρεβενικιώτη 157κ.

2 Μαρία Ψαρράκη 156κ.

3 Χρυσή Λιόνη 150κ.

71κ.

Νέων Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Χρυσούλα Κωνσταντινίδου 71κ., 90κ., 161κ.

2 Μαρία Μυριλλα 68κ., 80κ., 148κ.

3. Ειρήνη Γαλάνη 56κ., 66κ., 122κ.

Γυναικών 

αρασέ

1 Ελένη Κουρτελίδου  80κ.

2 Χρυσούλα Κωνσταντινίδου 71κ.

3 Σταυρούλα Μπαλάσκα 70κ.

Ζετέ – Σύνολο

1 Ελένη Κουρτελίδου 105κ., 185κ.

2 Σταυρούλα Μπαλάσκα 92κ., 162κ.

3 Χρυσούλα Κωνσταντινίδου 90κ., 161κ.

76κ. 

Νέων Γυναικών

αρασέ

1 Ευαγγελία Πάζη 64κ.

2 Βασιλική Μπούμπα 47κ.

3 Ευθυμία Παπαδοπούλου  40κ.

ζετέ – σύνολο

1 Ευαγγελία Πάζη 82κ., 146κ.

2 Βασιλική Μπούμπα 55κ., 102κ.

3 Ανατολή Πακαλίδου 53κ., 93κ.

Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Χριστίνα Τερζή 74κ., 93κ., 167κ.

2 Ευαγγελία Πάζη 64κ., 82κ., 146κ.

3 Παναγιώτα Παπακωστοπούλου 63κ., 80κ., 143κ.

81κ.

Γυναικών – Νέων Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Μαρίνα Τρουλάκη 40κ., 55κ., 102κ.

87κ. 

Νέων Γυναικών – Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Ελένη Κωνσταντινίδη 87κ., 113κ., 200κ.

2 Αννα Σαλπιγγίδου 74κ., 86κ., 160κ.

3 Ελευθερία Γαλιατσάτου 65κ., 72κ., 132κ.

+ 87κ. 

Νέων Γυναικών – Γυναικών

αρασέ, ζετέ, σύνολο

1 Βαϊα Μπουτσιώλη 60κ., 70κ., 130κ.

2 Αργυρώ Βερβέρη 48κ., 60κ., 108κ.

3 Κωνσταντίνα Καρυπίδου 35κ., 50κ., 85κ.

Πωλήθηκε το νυφικό της δολοφονημένης συζύγου του Ρόμαν Πολάνσκι

0

Το ιβουάρ μεταξωτό μουαρέ μίνι νυφικό που φορούσε η ηθοποιός Σάρον Τέιτ στον γάμο της με τον σκηνοθέτη Ρόμαν Πολάνσκι, στο Λονδίνο, πωλήθηκε 56.250 δολάρια σε δημοπρασία.

Η Αμερικανίδα ηθοποιός των Swinging Sixties, η οποία γνώρισε επιτυχία με την κλασική καλτ ταινία «Valley of the Dolls» του 1967, παντρεύτηκε τον Πολάνσκι στο ληξιαρχείο του Τσέλσι στις 20 Ιανουαρίου του 1968. Στο πάρτι που ακολούθησε στο «The Playboy Club» παρευρέθηκαν οι Μάικλ Κέιν, Κάντις Μπέργκεν, Τζόαν Κόλινς, Τζούλιετ Μιλς και πολλοί ακόμα κινηματογραφικοί αστέρες.

Η συζυγική ευδαιμονία έληξε τραγικά 18 μήνες αργότερα. Η 26χρονη Σάρον Τέιτ, που περίμενε το πρώτο της παιδί, δολοφονήθηκε μαζί με τέσσερις φίλους της στο Μπέβερλι Χιλς, στο σπίτι, στο οποίο νοίκιαζαν με τον σύζυγό της, Ρόμαν Πολάνσκι, από τους οπαδούς της σέκτας του Τσάρλς Μάνσον, στις 9 Αυγούστου του 1969.

Το νυφικό της πωλήθηκε από τον Οίκο δημοπρασιών Julien’s Auctions μαζί με άλλα αναμνηστικά που ανήκουν στη συλλογή του Ιδρύματος Σάρον Τέιτ.

Το επόμενο καλοκαίρι συμπληρώνονται 50 χρόνια από τον θάνατο της ηθοποιού και η δημοπρασία εντάσσεται σε ένα αυξανόμενο κύμα ενδιαφέροντος για την ιστορία της.

«Το νυφικό της ήταν ένα από τα αντικείμενα που συγκέντρωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια αυτής της δημοπρασίας» δήλωσε ο Ντάρεν Τζουλέν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οίκου δημοπρασιών.

ΠΗΓΗ

Η μάχη της Αράχωβας

0

Με την έναρξη της Επανάστασης, η Αράχωβα, το σημερινό χειμερινό τουριστικό θέρετρο στις υπώρειες του Παρνασσού, απελευθερώθηκε από τους λίγους Τούρκους που ζούσαν εκεί. Το 1823 όμως, κατά την εκστρατεία του Γιουσούφ Περκόφτσαλη πασά στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα, τουρκικός στρατός ανάγκασε τους αριθμητικά λιγότερους Έλληνες να εγκαταλείψουν την κωμόπολη, η οποία κάηκε στις 10 Ιουνίου.

Η Αράχωβα βρέθηκε και πάλι στο επίκεντρο τον Νοέμβριο του 1826, όταν ο Γεώργιος Καραϊσκάκης πραγματοποίησε εκστρατεία στις «προσκυνημένες» περιοχές της Στερεάς Ελλάδας για να αναζωπυρώσει το επαναστατικό πνεύμα των κατοίκων της και να αναγκάσει τον Κιουταχή να στείλει δυνάμεις εναντίον του, εξασθενώντας το στρατόπεδό του στην Αθήνα που πολιορκούσε την Ακρόπολη.

Στις 17 Νοεμβρίου 1826 ο Καραϊσκάκης με τους άνδρες του έφθασε στο Δίστομο, όπου στρατοπέδευσε. Επειδή φοβόταν κατάληψη της Αράχωβας, περιοχής με στρατηγική σημασία, φρόντισε να την καταλάβει, προτού προλάβουν οι Τούρκοι. Από την πλευρά τους, οι Τούρκοι έχοντες πληροφορηθεί την εμφάνιση ελληνικού στρατού στην περιοχή έστειλαν από τη Λιβαδειά τον Μουστάμπεη με 2.000 επίλεκτους Τουρκαλβανούς και 200 ιππείς. Αιφνιδιάστηκαν, όμως, από την κίνηση του Καραϊσκάκη και δεν τόλμησαν να εισέλθουν στην πόλη. Αρκέστηκαν να οχυρωθούν στο ύπαιθρο, σε υψώματα του Παρνασσού γύρω από την Αράχωβα.

Την επόμενη ημέρα, 18 Νοεμβρίου, τμήματα του εχθρού επιτέθηκαν στους Έλληνες, αλλά παρά τις αρχικές του επιτυχίες δεν κατόρθωσαν να ανατρέψουν τις ελληνικές θέσεις. Μάλιστα, ο Μουστάμπεης που παρακολουθούσε τη μάχη από ένα ύψωμα δέχθηκε επίθεση από τα νώτα του και από καθαρή τύχη διέφυγε τον θάνατο. Το βράδυ της ίδιας μέρας βρήκε τους Έλληνες σε πλεονεκτική θέση, έχοντας περισφίγξει τον κλοιό γύρω από τον εχθρό, ο οποίος είχε να αντιμετωπίσει και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ο βοριάς που κατέβαινε από τον Παρνασσό ήταν ανυπόφορος, ενώ έκαναν την εμφάνισή τους και οι πρώτες νιφάδες του χιονιού. Αντίθετα, οι Έλληνες βρίσκονταν σε πλεονεκτικότερη θέση, αφού μπορούσαν, όταν δεν είχαν υπηρεσία, να ζεσταίνονται στα τζάκια της Αράχωβας.

Μέρα με τη μέρα η κατάσταση των Τούρκων γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Το κρύο και το χιόνι εμπόδιζε τις κινήσεις τους. Έγιναν τότε προτάσεις στους Έλληνες να τους αφήσουν να φύγουν, με αντάλλαγμα τα ζώα και τις αποσκευές τους. Ο Καραϊσκάκης ζήτησε επιπλέον να παραδώσουν τον οπλισμό τους και να εγκαταλείψουν τα Σάλωνα (Άμφισσα) και τη Λιβαδειά. Οι Τουρκαλβανοί θεώρησαν τους όρους του Καραϊσκάκη εξευτελιστικούς και τους απέρριψαν.

Μη έχοντας άλλη διέξοδο, ο Μουστάμπεης διέταξε τους άνδρες τους να ετοιμαστούν για να επιχειρήσουν έξοδο μέσα από τις ελληνικές θέσεις τη νύχτα της 23ης προς την 24η Νοεμβρίου. Όμως κι ενώ οι προετοιμασίες βρίσκονταν στο τελευταίο στάδιο μία ελληνική σφαίρα τον τραυμάτισε πολύ σοβαρά και προτού αφήσει την τελευταία του πνοή διέταξε τον αδελφό του Καριοφίλμπεη να του κόψει το κεφάλι και να το πάρει μαζί του κατά την έξοδο για να μην τον αποκεφαλίσουν νεκρό ή ζωντανό οι γκιαούρηδες κι ατιμαστεί.

Οι Τουρκαλβανοί ζήτησαν νέες διαπραγματεύσεις, που δεν κατέληξαν σε αποτέλεσμα. Τότε αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν την έξοδο. Ήταν μία μετά το μεσημέρι της 24ης Νοεμβρίου 1826, όταν εν μέσω χιονοθύελλας, με τα γιαταγάνια στα χέρια βγήκαν από τα ταμπούρια τους και κατευθύνθηκαν προς τις κορυφές του Παρνασσού. Οι Έλληνες τους αντιλήφθηκαν και όρμησαν κατά πάνω τους με γιαταγάνια και μαχαίρια, καθώς το χιόνι που έπεφτε αχρήστευσε τα όπλα τους.

Η χιονοθύελλα ήταν τόσο δυνατή, ώστε δεν μπόρεσαν να τους καταδιώξουν πέρα από τις τελευταίες πλαγιές τού Παρνασσού. Από τους 1.200 περίπου κατάκοπους Τούρκους που έφθασαν στις κορυφές του βουνού, μόνο 200 μπόρεσαν τελικά να σω­θούν στο μοναστήρι της Ιερουσαλήμ, και από αυτούς οι περισσότεροι με τρομερά κρυοπαγήματα. Οι υπόλοιποι βρήκαν το θάνατο από την παγωνιά. Κατά τη διάρκεια της Μά­χης της Αράχωβας οι Έλληνες είχαν ελάχιστες απώλειες: 4 νεκρούς και 9 ελαφρά τραυματίες.

Την επομένη της μάχης, 25 Νοεμβρίου, ο Καραϊσκάκης, ακολουθώντας το παλαιό φρικιαστικό έθιμο των Τούρκων, έστησε σ’ ένα λόφο, ορατό από το Μαντείο των Δελφών, τρόπαιο σε σχήμα κόλουρου κώνου με 300 κεφάλια των εχθρών του και με την επιγραφή: «Τρόπαιον των Ελλήνων κατά των βαρβάρων Οθωμανών ανεγερθέν κατά το 1826 έτος Νοεμβρίου 24· Εν Αράχωβα». Συγχρόνως, έστειλε στην κυβέρνηση, που έδρευε στην Αίγινα, τα κεφάλια του Μουστάμπεη και του κεχαγιάμπεη, καθώς και 12 αιχμάλωτους τούρκους αξιωματικούς.

Ο Καραϊσκάκης ανήγγειλε τη μεγάλη νίκη στην κυβέρνηση με επιστολή, την οποία υπέγραψαν όλοι οι οπλαρχηγοί και οι αξιωματικοί που πήραν μέρος στη μάχη. Τα ονόματά τους διέσωσε ο αγωνιστής, συγγραφέας και πολιτικός Νικόλαος Σπηλιάδης (1785-1862) και είναι τα εξής, με τη σειρά υπογραφής της επιστολής: Γεώργιος Καραϊσκάκης, Βασίλης Μπούσγος, Σπύρος Μήλιος, Νικήτας Σταματελόπουλος, Γιαννούσης Πανομάρας, Αναγνώστης Ροκάς, Γιάννης Δαγκλής, Νικόλαος Καραμέτσης, Χρήστος Χατζηπέτρος, Χατζή-Μιχάλης Νταλιάνης, Μήτρος Βάγιας, Γαρδικιώτης Γρίβας, Αθανάσιος Κουτσονίκας, Λεόντης Δαγκλής, Παναγιώτης Γαλάνης, Γεώργιος Μαλάμος, Σπύρος Ξύδης, Νικόλαος Μπαρμπιτσιώτης, Δήμος Τσέλιος (Γεροδήμος), Μήτρος Τριανταφύλλου, Κωνσταντίνος Γρίβας, Γεώργιος Βάγιας, Κώστας Νάκος, Τριαντάφυλλος Αποκουρίτης, Κωνσταντίνος Βέρης, Γιάννης Φαρμάκης, Ιωάννης Ρούκης, Νάκος Πανουριάς, Τούλιος Πανομάρας, Κωνσταντίνος Καλύβας, Γεώργιος Δυοβουνιώτης, Γεώργιος Αγαλλόπουλος, Κωνσταντίνος Γιολδάσης, Κομνάς Τράκας, Γιάννος Δούλας, Κολιός Γερονούρης, Αναγνώστης Καναβός, Γιάννης Μπαϊρακτάρης, Πίλιος Τσέχερης, Δημήτριος Μακρής, Πάσχος Κοσμάς, Βασίλειος Αντωνόπουλος, Κώστας Χορμόβας, Κολιός Πασχούλης, Αθανάσιος Χήλιος Αθανάσιος, Γιαννάκης Κίτσος, Κώ­στας Τζαβέλλας, Γιώτας Κάτσης, Γεώργιος Μπαϊρακτάρης, Κίτσος Μπότσαρης Κίτσος, Δούκας, Ιωάννης Μελάς, Χρήστος Μπέκας, Μήτρος Μεσολογγίτης, Μήτρος Μπόκας, Νικόλαος Κάσκαρης, Κίτσος Τσάκος, Βασίλης Αργυροκαστρίτης, Σταύρος Γιωργάκης, Γιωργάκης Λακάς, Γιώργης Σκεδάς, Ναστούλης Δαγκλής, Χρήστος Μακρής, Κωνσταντίνος Πασχάλης, Αθανάσιος. Ζέρβας, Χριστόφορος Περραιβός, Πάνος Δάρος, Αθανάσιος Τρικοχωρίτης, Γιάννος Βαργιαδίτης, Δημήτριος Καλλέργης, Σταύρος Δέβερης, Αναγνώστης Κραβαρίτης, Χρήστος Βάρφης, Γεώργιος Τζαβέλλας, Γιάννης Πιλάλης, Μήτρος Γρουμπογιάννης, Διαμάντης Ζέρ­βας, Λάμπρος Τζαβέλλας, Αν. Στουρνάρης, Γεώργιος Διάκος, Πάνος Τοσούλας, Χαράλαμπος Παπαπολίτης, Λάμπρος Βέικος, Ναστούλης Δίκας, Νικόλαος Δραγαμεστινός, Φωτούσης Φωτομάρας, Νικολός Διάκος,Αναγνώστης Κατσκαμπής, Αθανάσης Δράκος, Γιάννος Περζεκιάς, Αναστάσιος Χορμόβας, Νικόλαος Μπότσαρης, Νάστος Κοντογιάννης και Γεώργιος Ζέρβας.

Η νίκη στην Αράχοβα αναζωπύρωσε την επανάσταση στη Ρούμελη, που βρισκόταν σε κρίσιμο σημείο εξαιτίας των επιχειρήσεων του Κιουταχή και αναπτέρωσε το ηθικό των πολιορκημένων Ελλήνων στην Ακρόπολη της Αθήνας.

ΠΗΓΗ

Βασιλειάδης: «Ενωμένοι με Σερβία, Βουλγαρία και Ρουμανία για το Μουντιάλ 2030» (video)

0

Την κοινή βούληση να προχωρήσουν στην κατάθεση υποψηφιότητας για την διεκδίκηση του Παγκόσμιου Κυπέλλου ποδοσφαίρου το 2030 εξέφρασαν οι υπουργοί αθλητισμού Σερβίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ελλάδας στην πρώτη συνάντηση που είχαν σήμερα το βράδυ στο Βελιγράδι.

«Το μήνυμα που στέλνουμε σήμερα από εδώ, είναι ότι ενωμένοι προχωράμε για ένα καλύτερο μέλλον» δήλωσε στην κοινή συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Βασιλειάδης, που εκπροσώπησε την Ελλάδα. Στην συνάντηση αυτή, εκτός από τον κ. Βασιλειάδη, συμμετείχαν ο οι υπουργοί Αθλητισμού, της Βουλγαρίας Κρέλεβ Κράσεν, της Ρουμανίας Κονσταντίν-Μπόγκνταν Ματέι και οικοδεσπότης υπουργός Αθλητισμού της Σερβίας, Βάνια Ουντόβιτσιτς. Στην συνάντηση που είχε διερευνητικό χαρακτήρα όλοι οι υπουργοί δήλωσαν την ετοιμότητα των χωρών τους να συμμετάσχουν στην κούρσα για το Μουντιάλ του 2030, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι θα είναι μία δύσκολη μάχη.

Ο κ. Βασιλειάδης επισήμανε ότι η συνεργασία των τεσσάρων βαλκανικών χωρών για την διεκδίκηση του Μουντιάλ, έχει ευρύτερη σημασία και δεν περιορίζεται μόνο στον αθλητισμό. «Μας δίνεται μια πολύ μεγάλη ευκαιρία που ξεπερνάει τον αθλητισμό. Θα έλεγα ότι η διεκδίκηση μιας μεγάλης διοργάνωσης είναι απλά ένα συμβολικό θέμα. Αυτό που θέλουν να δείξουν οι ηγεσίες των χωρών, αυτό που θέλουμε να δείξουμε εμείς, είναι ότι μπορούμε να συνεργαζόμαστε, να λειτουργούμε αρμονικά, να βοηθάμε ο ένας τον άλλον και να χαράσσουμε από κοινού ένα καλύτερο μέλλον γι’ αυτήν εδώ την περιοχή.

Για μας είναι κομβικό να δείξουμε ότι τα Βαλκάνια αλλάζουν, να δείξουμε ότι τα Βαλκάνια, από αρνητικός πρωταγωνιστής της Ευρώπης μπορεί να γίνει θετικός πρωτοπόρος. Να χτίσουμε πάνω σε αυτά που μας ενώνουν, να αφήσουμε πίσω διαφωνίες και να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τους λαούς μας. Να ξεκινήσουμε λοιπόν ένα ταξίδι συνεργασίας, ένα δύσκολο ταξίδι. Με πολλή προσοχή και σύνεση» επισήμανε στην συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γιώργος Βασιλειάδης. Τόνισε δε, ότι με βάση την εμπειρία που υπάρχει, κυρίως στην Ελλάδα, πρέπει να αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος.
«Θέλουμε να κάνουμε κάτι που θα έχει θετικό αντίκτυπο στους λαούς μας και στις οικονομίες των χωρών μας. Να δείξουμε ότι μπορούμε να διοργανώνουμε όμορφα πράγματα, αποφεύγοντας όμως λάθη που στιγμάτισαν και τη δική μου χώρα στο παρελθόν» τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο Έλληνας υφυπουργός Αθλητισμού αποκάλυψε ότι οι ομόλογοί του, του πρότειναν να συμμετάσχει και η Ελλάδα στην συνδιοργάνωση του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος βόλεϊ γυναικών του 2021 που έχουν αναλάβει οι τρεις χώρες Βουλγαρία-Σερβία-Ρουμανία. Ο κ. Βασιλειάδης ήταν θετικός σ αυτήν την πρόταση, ανέφερε ωστόσο ότι πριν αποφασίσει, θα πρέπει να συμβουλευτεί την ελληνική Ομοσπονδία. Ο ίδιος δε, κάλεσε τους ομολόγους του να συμμετάσχουν οι χώρες τους ως συνδιοργανωτές στην μεγάλη έκθεση Sportexpo που διεξάγεται τον Μάρτιο του 2019 στην Θεσσαλονίκη.
Στην σημερινή συνάντηση των τεσσάρων υπουργών, συμφωνήθηκε να γίνει λεπτομερής καταγραφή των αναγκών της κάθε χώρας (εγκαταστάσεις, υποδομές) οι οποίες θα συζητηθούν σε νέα συνάντηση που θα γίνει σε ένα μήνα και στην οποία θα καθοριστούν τα επόμενα βήματα. Τον κ. Βασιλειάδη στο Βελιγράδι συνόδευε ο εκτελεστικός γραμματέας της ΕΠΟ, Αλέξης Δέδες.

ΠΗΓΕΣ: ΕΡΤ1, ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΚΑΙΡΟΣ – Eρχεται αγριεμένη η “Πηνελόπη”: Έντονη κακοκαιρία έως και την Πέμπτη – (Χάρτες)

0

Σημαντική επιδείνωση αναμένεται να παρουσιάσει ο καιρός στη χώρα από τις απογευματινές ώρες της Κυριακής 25/11/2018 και από τα δυτικά, με κατά τόπους ισχυρές βροχές και καταιγίδες οι οποίες ενδέχεται τοπικά να συνοδευτούν από χαλαζοπτώσεις, αλλά και χιόνια στα ορεινά

Αιτία για αυτή τη μεταβολή θα είναι η “Πηνελόπη”,  βαρομετρικό χαμηλό το οποίο θα σχηματιστεί στην περιοχή της Ιταλίας και σύμφωνα με τα προγνωστικά στοιχεία του Σαββάτου 24/11 θα κινηθεί αργά προς τα ανατολικά μέσα στις επόμενες ημέρες. Έτσι, κακοκαιρία αναμένεται να επικρατήσει έως και την Πέμπτη 29/11/2018, με σημαντικά ύψη βροχόπτωσης σε αρκετές περιοχές της χώρας (ικανά να προκαλέσουν προβλήματα) και παροδικές χιονοπτώσεις στα ορεινά.Στα μέσα της εβδομάδας μάλιστα οι χιονοπτώσεις είναι πιθανό να επηρεάσουν και περιοχές της βόρειας χώρας με χαμηλό υψόμετρο.

Πιο αναλυτικά:

Την Κυριακή 25/11/2018 η “Πηνελόπη” θα επηρεάσει από τις απογευματινές ώρες το Ιόνιο και τα δυτικά ηπειρωτικά με ισχυρές βροχές και καταιγίδες που κατά τόπους είναι πολύ πιθανό να συνοδεύονται από χαλαζοπτώσεις.Τα έντονα φαινόμενα κατά τη διάρκεια της νύχτας προς Δευτέρα θα επεκταθούν ανατολικότερα, επηρεάζοντας τις περισσότερες της χώρας, καθώς και το νομό Αττικής. Χιονοπτώσεις θα εκδηλωθούν στα κεντρικά και βόρεια ορεινά. Οι θερμοκρασίες δε θα μεταβληθούν σημαντικά, ενώ στα πελάγη θα επικρατήσουν άνεμοι νοτίων διευθύνσεων με εντάσεις έως 6 μποφόρ στο Αιγαίο και έως 7 μποφόρ στο Ιόνιο.

Στους χάρτες που ακολουθούν παρουσιάζεται η εκτιμώμενη θέση του βαρομετρικού χαμηλού αργά το βράδυ της Κυριακής και τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, καθώς και η κατανομή των βροχοπτώσεων που θα εκδηλώνονται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΕΛΕΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΕΔΩ

Τη Δευτέρα 26/11/2018 η “Πηνελόπη” θα επηρεάσει ολόκληρη σχεδόν τη χώρα με βροχές και καταιγίδες, οι οποίες θα είναι ισχυρότερες στα κεντρικά, ανατολικά και νότια ηπειρωτικά, στις Σποράδες, στην Ανατολική Μακεδονία, στη Θράκη και στο Βορειοανατολικό Αιγαίο. Μέχρι το βράδυ τα φαινόμενα θα περιοριστούν στη Δυτική Ελλάδα, στο Ανατολικό Αιγαίο, στα Δωδεκάνησα και στην Κρήτη.

Οι θερμοκρασίες θα διατηρηθούν στα επίπεδα της Κυριακής, ενώ στα πελάγη θα πνέουν  άνεμοι νοτίων διευθύνσεων με εντάσεις 6 με 7 μποφόρ.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα προγνωστικά στοιχεία, την Τρίτη 27/11/2018 βροχές και σποραδικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν κυρίως στη Δυτική Ελλάδα και στο Ανατολικό Αιγαίο, την Τετάρτη 28/11/2018 σε ολόκληρη σχεδόν τη χώρα και την Πέμπτη 29/11/2018 κυρίως στα ανατολικά και νότια.

Χιόνια θα πέσουν στα ηπειρωτικά ορεινά και πιθανόν την Τετάρτη σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας με χαμηλότερο υψόμετρο. Από τις απογευματινές ώρες της Τετάρτης σταδιακά θα επικρατήσουν άνεμοι βορείων διευθύνσεων, με σημαντική ενίσχυση την Πέμπτη στο Αιγαίο, οπότε και η θερμοκρασία θα σημειώσει αισθητή πτώση.

Απαιτείται ηλεκτροσόκ στην ΑΕΚ

0

Η Ένωση συμπλήρωσε 4 συνεχόμενους αγώνες δίχως νίκη, με απολογισμό 3 ήττες και μία ισοπαλία σε  Ελλάδα και Ευρώπη. Το ποτήρι ξεχείλισε για το σύνολο του Μ.Ουζουνίδη, αφού στο ματς του Αγρινίου κόντρα στον Παναιτωλικό, ο δικέφαλος παρουσίασε άθλια εικόνα και δίκαια έχασε με σκορ 2-1. Μία ΑΕΚ προβλέψιμη στο παιχνίδι της και δίχως φρεσκάδα, παρά το γεγονός ότι μεσολάβησε το διάλειμμα των εθνικών ομάδων. Να τονίσουμε βέβαια την εξαιρετική παρουσία των παικτών του Τ.Δέλλα, που δάγκωναν σίδερα στον αγωνιστικό χώρο και δεν πτοήθηκαν από τις εις βάρος τους αποφάσεις, μιας νεαρής επόπτριας.

Όταν η ομάδα δεν πάει καλά… φταίνε όλοι μηδενός εξαιρουμένου

Και πιο απαισιόδοξος οπαδός της Ένωσης δεν θα περίμενε τέτοια βαθμολογική κατρακύλα, από την ομάδα που πέρυσι κατάφερε κόντρα σε θεούς και δαίμονες, να στεφθεί πρωταθλήτρια. Σίγουρα δεν φταίει μόνο ένας όταν το σύνολο παραπαίει, έχουν όλοι το ανάλογο μερίδιο ευθύνης.

Ας τα πάρουμε ένα ένα με τη σειρά, με πρώτη και καλύτερη την κεφαλή του κιτρινόμαυρου οργανισμού που ονομάζεται διοίκηση. Δεν φρόντισε να δώσει την απαιτούμενη βαρύτητα στο μεταγραφικό σχεδιασμό και να ανεβάσει το μπάτζετ, αφού υπήρχαν εγγυημένα χρήματα από την είσοδο στο Τσάμπιονς Λιγκ και προς θεού δε μιλάμε για υπερβολικά νούμερα, γιατί έχουν γνώσιν οι φύλακες. Έπειτα οι τεχνικοί διευθυντές και υπεύθυνοι μεταγραφικού σχεδιασμού – οι παίκτες που επέλεξαν να στελεχώσουν την ομάδα, ένα μεγάλο ποσοστό ήταν ανέτοιμοι είτε από φυσική κατάσταση είτε ήρθαν με πρόβλημα τραυματισμού. Επιπλέον δεν φρόντισαν να μετακινηθούν οι παίκτες που δεν υπολογιζόταν από τον προπονητή και έβγαλαν αδυναμία στην ανεύρεση ενός κεντρικού χαφ και πλάγιου μέσου γραμμής.

Οι παίκτες έχασαν την συνοχή τους δείχνοντας σοβαρά σημάδια απειθαρχίας – το μάτι τους πλέον δεν γυαλίζει…παίζουν σαν μπαλαρίνες, το οικογενειακό κλίμα των αποδυτηρίων εξαλείφεται. Ο προπονητής φυσικά έχει ευθύνες, που σταμάτησε στις δάφνες πρόκρισης στους ομίλους του τσουλού (θα τα πούμε πιο αναλυτικά παρακάτω). Τέλος μερίδιο ευθύνης έχει και μία μικρή ομάδα οπαδών, που με τα επεισόδια που προκάλεσαν εναντίον της ΕΛΑΣ στον εντός έδρας αγώνα με τον ΟΣΦΠ, δίκασαν την ομάδα με αφαίρεση βαθμών, τιμωρία με κεκλεισμένων των θυρών και χρηματικά πρόστιμα.

Απαιτείται ηλεκτροσόκ στην ΑΕΚ, με τον ίδιο τιμονιέρη στον πάγκο? ή με την πρόσληψη νέου κόουτς?

Κάθε νέος προπονητής που έρχεται σε μία ομάδα, πρέπει να έχει και τον αντίστοιχο χρόνο ασυλίας για να κριθεί παρά τα ανεπιτυχή αποτελέσματα, που θα προκύψουν. Ο κόουτς Μαρίνος Ουζουνίδης ήρθε στον πάγκο της ΑΕΚ ως ένας ελπιδοφόρος Έλληνας προπονητής, με τις κατάλληλες συστάσεις. Του πιστώθηκε η πρόκριση στους ομίλους της μεγαλύτερης διασυλλογικής διοργάνωσης, δίχως καμία αμφισβήτηση. Αγωνιστικά κατάφερε να προσθέσει την δικιά του πινελιά, με περισσότερη  κατοχή της μπάλας και καλύτερη κυκλοφορία αυτής. Μία διαφορετική και ελκυστική φιλοσοφία για το φίλαθλο κοινό της πρωταθλήτριας, που ωστόσο θέλει χρόνο προσαρμογής και κατάλληλο υλικό. Επίσης στα θετικά του, προστίθεται και η ποδοσφαιρική αναγέννηση του Βίκτωρα Κλωναρίδη. Τώρα στο κοουτσάρισμα και στο στήσιμο της ενδεκάδας όλοι κάνουν λάθη, μέχρι να βρουν τις κατάλληλες ισορροπίες, δεν γίνετε να λοιδορηθεί με την πρώτη στραβή ο προπονητής.

Όμως, υπάρχουν στοιχεία και δεδομένα που δεν είναι υπέρ του εβρίτη κόουτς και των συνεργατών του. Αρχικά το θέμα της φυσικής κατάστασης που ήταν ένα από τα περσινά όπλα της ομάδας, δεν είναι στο ίδιο επίπεδο – τα τρεξίματα που έπνιγαν τον αντίπαλο γίνονται μόνο όταν μένουν πίσω στο σκορ. Το προβληματικό κομμάτι με τις στημένες φάσεις δεν διορθώθηκε, αξίζει να αναφερθεί ότι στις τρεις τελευταίες ήττες, η Ένωση έχει δεχθεί και στα τρία παιχνίδια γκολ από στατική μπάλα.

Καμία μα καμία ατομική βελτίωση ποδοσφαιριστή παρά την εσωτερική πρόσληψη τεχνικού για τον συγκεκριμένο τομέα, προς το παρόν δεν έχουμε δει κάποια θεαματική πρόοδο ή προσθήκη νέου στοιχείου στο παιχνίδι του, από κάποιον παίκτη. Σε μία υγιή ομάδα που ο πήχης είναι ψηλά, υπάρχει και η απαίτηση ενός αυτοματισμού μεταξύ των παικτών, που θα αποσυντονίσουν τον αντίπαλο –  έστω μία κομπίνα σε στημένη φάση, δυστυχώς κάτι παρόμοιο δεν εμφανίστηκε στην φετινή ΑΕΚ. Δουλειά μπορεί να γίνετε στα Σπάτα αλλά ο επίσημος αγώνας, είναι ο καθρέφτης κάθε ομάδας. Επιπρόσθετα δε μπορεί να αγνοήσει κανείς την πετυχημένη συνταγή του Μανόλο Χιμένεθ και είναι λογικό να γίνονται συγκρίσεις.

Δεν παραβλέπεται o βαθμολογικός κατήφορος, με τον Ουζουνίδη πλέον να περπατάει σε αναμμένα κάρβουνα. Ο Κώτσης αποχώρησε, ο Ματιάσεβιτς αποδεσμεύθηκε προσφάτως, ο επόμενος παρακαλώ?

Το ηλεκτροσόκ γίνεται συνήθως με την πρόσληψη νέου τεχνικού, ωστόσο θα ρίξει άλλη μία ζαριά ο Μαρίνος ψάχνοντας μόνο εξάρες, για να κάνει δίπορτο…

Επιμέλεια: Tommy T.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν (pics)

0

1989. Η σειρά που θα γινόταν σήμα κατατεθέν των καλοκαιριών μας κάνει την εμφάνισή της στους τηλεοπτικούς μας δέκτες και σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής όσον αφορά στις παραγωγές που θα τολμούσαν να παρουσιάσουν το γυναικείο κορμί με έναν τόσο απροκάλυπτα… καυτές

Και ο τίτλος αυτής, Baywatch. Ένας τίτλος που στο μυαλό όλων φέρνει τα χαρακτηριστικά κατακόκκινα ολόσωμα μαγιό που εξελίχθηκαν σε απόλυτη τάση των ‘90s, έχοντας φορεθεί από την Πάμελα Άντερσον, την Γιασμίν Μπλιθ, τη Νικόλ Έγκερτ, την Κάρμελ Ηλέκτρα, την Κέλλυ Πάκαρντ, την Έρικα Ελένιακ, τη Τζίνα Λι Νολίν και τα άλλα κορίτσια που αποτέλεσαν τις μεγαλύτερες ανδρικές φαντασιώσεις τις δεκαετίας.

Το Baywatch είχε πετύχει ήδη και μόνο από την επιλογή των συγκεκριμένων μαγιό. Οι τηλεοπτικές ναυαγοσώστριες, βλέπετε, κατάφεραν να κάνουν τα αρσενικά να ξεχάσουν τα μπικίνι και να παραδεχτούν πως όλα είναι θέμα attitude.

Ένα attitude που οι πρωταγωνίστριες της πιο καλοκαιρινής σειράς που έχουμε να θυμόμαστε, είχαν και με το παραπάνω. Και ανταμείφθηκαν γι’ αυτό.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Ωστόσο, όλα είχαν το τίμημά τους. Και οι ίδιες το γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα. Στις 11 σεζόν και τα 242 συνολικά επεισόδια που απολαύσαμε στους δέκτες μας είδαμε πολλές γυναίκες να ρίχνονται στη μάχη με τα κύματα.

Κάποιες από αυτές συνέδεσαν άρρηκτα το όνομα και το πρόσωπό τους με το Baywatch. Δυστυχώς, το όνομά τους δεν ακούστηκε τότε μόνο για τις υποκριτικές ικανότητες και την επιτυχία που γνώρισαν…

Τα εξαντλητικά castings

Το να κερδίσεις έναν ρόλο στο Baywatch δεν ήταν απλή υπόθεση. Και οι τρεις πρώτες οντισιόν από τις οποίες καλούνταν να περάσουν οι επίδοξες ναυαγοσώστριες, καθιστούσαν σαφές πως μόνο οι ωραιότερες εκ των ωραιοτέρων είχαν θέση στο πλευρό του Ντέιβιντ Χέισελχοφ με μια σανίδα στο χέρι.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Εκατοντάδες γυναίκες έδιναν το «παρών» σε κάθε casting. Μετά το πρώτο ξεσκαρτάρισμα, όσες είχαν καταφέρει να ξεχωρίσουν, έκαναν την πρώτη τους οντισιόν. Στόχος, να πείσουν τους παραγωγούς για τις υποκριτικές τους ικανότητες.

Έπειτα, στη δεύτερη οντισιόν, καλούνταν να εντυπωσιάσουν και με το κορμί τους κάνοντας πασαρέλα μία και δύο (και τρεις!) φορές, φορώντας τα χαρακτηριστικά κόκκινα μαγιό της σειράς, προκειμένου οι αρμόδιοι να κρίνουν αν τα κορμιά που είχαν μπροστά τους μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της κάμερας.

Τα καλύτερα, όμως, θα έρχονταν στην τρίτη οντισιόν, όταν όσες ξεχώρισαν θα έπρεπε να κάνουν ένα δοκιμαστικό γύρισμα –με μαγιό φυσικά- τρέχοντας στην άμμο και κολυμπώντας στα ανοιχτά, με την κάμερα να καταγράφει κάθε κίνηση του κορμιού τους, προκειμένου να εξεταστεί με κάθε λεπτομέρεια αν οι γυναίκες αυτές θα κατάφερναν να αγγίξουν (ή μήπως απλά να πλησιάσουν;) την τελειότητα της Πάμελα στον φακό.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Ποιος, άλλωστε, ξεχνά τα αξεπέραστα slow motion πλάνα των πρωταγωνιστριών που αποτέλεσαν έμπνευση για δεκάδες μετέπειτα κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές;

Από τις οντισιόν αυτές πέρασαν από άσημες ηθοποιοί μέχρι διάσημες Playmate. Όσες κατάφεραν να μπουν στη σειρά και να ξεχωρίσουν δέχτηκαν προτάσεις για φωτογραφίσεις στα μεγαλύτερα ανδρικά περιοδικά του κόσμου, ενώ κατάφεραν να βγάλουν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια από τη φήμη τους που εκτοξεύτηκε στα ύψη.

Όχι άκοπα σαφώς.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Ο άγνωστος όρος του συμβολαίου που έθετε τις πρωταγωνίστριες σε καθεστώς πείνας

Τα κατάφεραν. Κέρδισαν μια θέση στο cast του Baywatch. Και μετά τι; Θα επαναπαύονταν; Μάλλον όχι!

Οι παραγωγοί της σειράς, γνωρίζοντας τη σημασία της εικόνας των πρωταγωνιστριών για την επιτυχία της σειράς, είχαν προνοήσει προκειμένου εκείνες να μην χάσουν ίχνος της τελειότητας που τις διέκρινε. Όπως έγινε αργότερα γνωστό, όλες ανεξαιρέτως είχαν υπογράψει στα συμβόλαιά τους πως δεσμεύονταν να μην πάρουν πάνω από δύο κιλά όσο έπαιζαν στη σειρά.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Στην περίπτωση που κάποιος τους ζητούσε να ζυγιστούν και το νούμερο ήταν κατά δύο μονάδες μεγαλύτερο από το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο, θα είχαν σοβαρές κυρώσεις οι οποίες θα μπορούσαν ακόμα και να τις θέσουν εκτός. Κάτι αντίστοιχο ίσχυε και για τους άνδρες πρωταγωνιστές, στη δική τους περίπτωση, όμως, τα πράγματα δεν ήταν τόσο αυστηρά.

Η απόλυση, πάντως, αν η εικόνα τους δεν ανταποκρινόταν πλέον στις προσδοκίες ιθυνόντων και τηλεθεατών, ήταν το πιθανότερο σενάριο.

Ζήλεια, ξύλο, ναρκωτικά και απολύσεις

Λίγο απ’ όλα είχαν να αντιμετωπίσουν οι γυναίκες που γνώρισαν επιτυχία φορώντας το κόκκινο μαγιό. Τα μαγιό που –αξίζει να σημειωθεί- οι εταιρείες έστελναν κατά δεκάδες προκειμένου να επιλεγούν για τη σειρά. Με διόλου ευκαταφρόνητα ποσά ως αμοιβή για τη διαφήμιση φυσικά.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Για ορισμένες πρωταγωνίστριες, πάντως, δεν αποδείχτηκαν ιδιαιτέρως τυχερά. Με πρώτη και καλύτερη την Πάμελα Άντερσον.

Μπορεί η συμμετοχή της στο Baywatch να έλαβε χώρα τρεις σεζόν μετά την προβολή του πρώτου επεισοδίου και να διήρκησε συνολικά έξι, ωστόσο μέχρι σήμερα το δικό της όνομα είναι που φέρνει κάποιος στο μυαλό του κάθε φορά που γίνεται λόγος για τη συγκεκριμένη σειρά.

Η ίδια μπήκε στη σειρά το 1991, σε ηλικία 24 ετών. Αποχώρησε στα 30. Το ροζ βίντεο με τον σύζυγό της, Τόμι Λι, είχε ήδη κυκλοφορήσει σε ολόκληρο τον κόσμο, με την εμφάνισή ης ως C. J. Parker να απογειώνει τη φήμη της. Κάτι που ο οξύθυμος ντράμερ των Motley Crue, δεν διαχειρίστηκε με τον καλύτερο τρόπο.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Οι συμπρωταγωνιστές της δεν ξέχασαν ποτέ τις σκηνές ζηλοτυπίας που της έκανε στα γυρίσματα κάθε φορά που είχε κάποια πικάντικη σκηνή με συνάδελφό της ή το μαγιό της έδειχνε… λίγο περισσότερα από το δικό του «επιτρεπτό». Τι κι αν όλοι τους είχαν δει έτσι κι αλλιώς τα πιο «απαγορευμένα» της Πάμελα στο ροζ περιεχομένου βίντεό τους; Ο ίδιος δεν το διαπραγματεύονταν.

Κάποια στιγμή έφτασε λόγω ζήλιας στο σημείο ακόμα και να τη χτυπήσει πολύ άσχημα, με τη σχέση τους να φτάνει στο τέλος της έναν χρόνο μετά την αποχώρηση της Πάμελα από τη σειρά, το 1998. Το διαζύγιο έμοιαζε μονόδρομος.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Έκτοτε, δεκάδες κορίτσια προσπάθησαν να την αντικαταστήσουν, αλλά το κοινό θα αργούσε πολύ να ξεχάσει την Άντσερσον. Κάτι που φάνηκε και στα νούμερα τηλεθέασης τα οποία μετά την «εξαφάνισή» της άρχισαν να πέφτουν.

Η μοναδική που κατάφερε να πλησιάσει τη γοητεία της ξανθιάς μπίμπο ήταν η Κάρμεν Ηλέκτρα που μπήκε στο Baywatch το 1998 μόνο και μόνο για να απολυθεί λίγο αργότερα.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Όχι, φυσικά, λόγω του ότι απογοήτευσε το ανδρικό κοινό από άποψη εμφάνισης, μα λόγω… αταλαντοσύνης! «Είναι τόσο κακή ηθοποιός που δεν αντέχεις ούτε να την κοιτάς», φέρεται να είπε κάποιος από τους παραγωγούς.

Η μοναδική ίσως που μπήκε στην καρδιά του κοινού και κέρδισε τον ανδρικό θαυμασμό κοντράροντας την Πάμελα Άντερσον στα ίσα ήταν η Γιασμίν Μπλιθ. Για πολλούς ήταν η «μελαχρινή Πάμελα». Δεν είχαν άδικο, αφού το κορίτσι εκείνο υπήρξε από τις ωραιότερες γυναίκες που πέρασαν από τη συγκεκριμένη παραγωγή.

Δυστυχώς, ήταν περισσότερο όμορφη παρά καλή συνεργάτις. Αυτό τουλάχιστον υποστήριζαν οι συνάδελφοί της, οι οποίοι σε αντίθεση με όσα έλεγαν για την Άντερσον, στην περίπτωση της Μπλιθ έμοιαζαν από κάποιο σημείο και μετά εξαιρετικά θυμωμένοι.

Αιτία; Ο εθισμός της Γιασμίν στα ναρκωτικά που είχε οδηγήσει πολλάκις σε αναστάτωση στα γυρίσματα.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Η τηλεοπτική Καρολάιν στην πραγματικότητα δεν ήταν παρά ένα εξαρτημένο πλάσμα που πολλές φορές ξεχνούσε ακόμα και να εμφανιστεί στο γύρισμα. Ούτε οι λιποθυμίες έλειπαν, φυσικά. Τελικά, απολύθηκε το 1997, έναν χρόνο πριν την αποχώρηση της Πάμελα. Δυστυχώς, καμία άλλη επαγγελματική της προσπάθεια δεν γνώρισε την ίδια επιτυχία.

Το όνομά της ήρθε ξανά στο προσκήνιο μερικά χρόνια πριν, όταν κυκλοφόρησαν φωτογραφίες που την απεικονίζουν με πολλά παραπάνω κιλά και μια συνολική εικόνα που σε τίποτα δεν θύμιζε το κορίτσι του τότε.

Το κοινό της δήλωσε τόσο έκπληκτο όσο και απογοητευμένο με το πόσο η ίδια είχε αφήσει τον εαυτό της «να ρημάξει» όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν τα διεθνή Μέσα. Ύστερα από συλλήψεις για κατοχή ναρκωτικών ουσιών, πληθώρα αποτυχημένων προσπαθειών απεξάρτησης και μπες – βγες σε κέντρα αποτοξίνωσης, τίποτα πια δεν ήταν το ίδιο.

Οι «σκοτεινές» ιστορίες πίσω από τις πρωταγωνίστριες του Baywatch: Ο όρος του συμβολαίου που αν αθετούσαν θα τις απέλυαν

Η ίδια, κλήθηκε να παλέψει και με τη γάγγραινα στη μύτη, ως συνέπεια της επί ετών χρήσης κοκαΐνης.

Σήμερα, στα 50 της χρόνια, απέχει συνειδητά από τον κόσμο των φώτων, υποστηρίζοντας πως ξεπέρασε τον εθισμό της στις ουσίες.

Μετά από όλα αυτά πιστεύεις ακόμα στη «λάμψη» του θρυλικού Baywatch;

Η «μαγεία» των ανοιχτών δεδομένων: Τι είναι τα open data

0

Όπως και στην περίπτωση του μαύρου χρυσού, τα ανοιχτά δεδομένα του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, γνωστά και ως open data διεθνώς, είναι κάτι πολύτιμο και εξαιρετικά χρήσιμο, το οποίο, ωστόσο, πρέπει κάποιος να γνωρίζει πώς θα αξιοποιήσει.
Όταν ένα άγνωστο μαύρο υγρό άρχισε να αναβλύζει από το έδαφος στα χωράφια του Τέξας, έντρομοι οι κτηνοτρόφοι άρχισαν να ανησυχούν για την καταστροφή των λιβαδιών τους και το μέλλον των κοπαδιών τους.

Την ίδια στιγμή, τα ερωτήματα ήταν πολλά για το μυστηριώδες αυτό φαινόμενο, μέχρι που έγινε αντιληπτό ότι το πετρέλαιο μπορούσε πια να παρέχει μια νέα πηγή καυσίμου και σύντομα θα γινόταν η κυρίαρχη πηγή ενέργειας στον πλανήτη. Όπως και στην περίπτωση του μαύρου χρυσού, τα ανοιχτά δεδομένα του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, γνωστά και ως open data διεθνώς, είναι κάτι πολύτιμο και εξαιρετικά χρήσιμο, το οποίο, ωστόσο, πρέπει κάποιος να γνωρίζει πώς θα αξιοποιήσει.

Με τον τρόπο αυτό ο διαχειριστής της Ομάδας Διοίκησης Έργου του Προγράμματος «Διαύγεια» για τον δήμο Θεσσαλονίκης, Πασχάλης Πασχάλης, περιγράφει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ τη χρησιμότητα των ανοιχτών δεδομένων, τον λόγο για τον οποίο είναι ανοιχτά και διατίθενται δωρεάν σε οποιονδήποτε, καθώς και το εύρος των εφαρμογών που θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν.

«Όλοι ο δημόσιοι φορείς, και κατ’ επέκταση και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παράγουν κάποια δεδομένα. Για παράδειγμα, οι τοπογράφοι παράγουν μετρήσεις σε δρόμους, πάρκα, πλατείες, οι πολιτικοί μηχανικοί παράγουν μελέτες για την κατασκευή σχολείων, οι σταθμοί μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε δήμους ή περιφέρειες καταγράφουν δεδομένα για την ποιότητα του αέρα, τα δημοτολόγια καταγράφουν τον αριθμό των δημοτών, τα ληξιαρχεία διατηρούν αρχεία με τις γεννήσεις, τους γάμους, τις βαπτίσεις, κ.ο.κ. Η μαγεία των ανοιχτών δεδομένων είναι η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησής τους, προς όφελος των πολιτών, του δήμου, της κοινωνίας αλλά και της επιχειρηματικότητας» εξηγεί.

Μελέτες για σχολεία, ρυθμοί ανακύκλωσης και εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα

Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι εφόσον είναι ανοιχτή και διαθέσιμη η μελέτη ενός δήμου για την κατασκευή ενός σχολείου, μπορεί αυτή να αξιοποιηθεί από κάποιον άλλο δήμο, με τις απαραίτητες προσαρμογές κατά περίπτωση, ώστε να χτιστεί ένα παρόμοιο κτίριο. Με τον τρόπο αυτό, είναι εφικτό να εξοικονομηθούν χρήματα, πολύτιμος χρόνος για την έγκριση των απαραίτητων διαδικασιών αλλά και εργατοώρες, καθώς δεν θα χρειαστεί να γίνουν εξαρχής δεκάδες παρόμοιες μελέτες.

Επίσης, η καθημερινή καταγραφή -από τον δήμο Θεσσαλονίκης- του αριθμού και της κίνησης των οχημάτων της καθαριότητας και της ανακύκλωσης, των ποσοτήτων που μαζεύουν τα οχήματα και του έργου που επιτελείται στον τομέα αυτό, δίνει τη δυνατότητα στον δήμο να γνωρίζει με απόλυτη ακρίβεια τον όγκο των σκουπιδιών που καλείται να διαχειριστεί και τις επιδόσεις του στην ανακύκλωση. Η πληροφορία αυτή αξιοποιείται, στη συνέχεια, από τη διοίκηση του δήμου για τον συντονισμό του έργου της, αλλά και από φορείς διαχείρισης αποβλήτων στο πλαίσιο του προγραμματισμού των έργων τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος, τα δεδομένα από τους σταθμούς μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης που λειτουργεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης μπορούν, ενδεχομένως, να αξιοποιηθούν από ιδιώτες για τη δημιουργία εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, προκειμένου ανά πάσα στιγμή να ενημερώνεται ο χρήστης για την ποιότητα του αέρα σε κάθε περιοχή. Αντίστοιχα, τα γεωχωρικά δεδομένα που συγκεντρώνουν οι υπηρεσίες του δήμου για τους δρόμους, τους κοινόχρηστους χώρους, τις πλατείες, τα πάρκα μιας πόλης, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα απαραίτητα στοιχεία για τη δημιουργία χαρτών για συσκευές πλοήγησης GPS που λειτουργούν σε κινητά τηλέφωνα ή αυτοκίνητα.

Ειδικά πακέτα για συγκεκριμένες κατηγορίες τουριστών

Στα ανοιχτά δεδομένα του δήμου Θεσσαλονίκης περιλαμβάνονται ακόμη και τουριστικές πληροφορίες. Υπάρχουν καταγεγραμμένα τα αξιοθέατα, τα ιστορικά σημεία, τα μνημεία της πόλης αλλά και γενικότερες πληροφορίες γι΄ αυτά. Επιπλέον, μέσω των σημείων τουριστικής προβολής του δήμου (info kiosks) που εξυπηρετούν τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, γίνεται καταγραφή διαφόρων στοιχείων, όπως ο αριθμός των τουριστών, η εθνικότητά τους, η πληρότητα στα ξενοδοχεία ανά μήνα και εποχή κ.α. Αν, για παράδειγμα, υπάρχει η πληροφορία ότι πολλοί Ρώσοι επισκέπτες φτάνουν στη πόλη κάποιους συγκεκριμένους μήνες, μπορεί ο ξενοδοχειακός κλάδος να αναπτύξει πακέτα προσφοράς που απευθύνονται στοχευμένα στο εν λόγω κοινό» σημειώνει ο κ. Πασχάλης.

Όπως υπογραμμίζει, οι δυνατότητες αξιοποίησης των ανοιχτών δεδομένων δεν τελειώνουν ποτέ και αφορούν ακόμη και εκπαιδευτικά ιδρύματα, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. «Πολύτιμα στατιστικά στοιχεία για τη διεξαγωγή δημογραφικών ή άλλων ερευνών μπορούν να εξαχθούν από δεδομένα που υπάρχουν στα δημοτολόγια ή τα ληξιαρχεία και αφορούν τον αριθμό των γεννήσεων ανά έτος, ανά φύλο, ανά εποχή, μήνα κ.ο.κ.», προσθέτει.

Σε κάθε περίπτωση, τονίζει ότι για την παραγωγή των ανοιχτών δεδομένων, οι δήμοι και γενικότερα οι φορείς του δημοσίου δαπανούν χρήματα του κράτους, απασχολούν εργατικό δυναμικό και καταναλώνουν πολυάριθμες εργατοώρες. «Συνεπώς είναι θεμιτή η αξιοποίησή τους προς όφελος των πολιτών», προσθέτει. Ωστόσο σχολιάζει πως παρά το γεγονός ότι η χώρα μας είναι όγδοη ανάμεσα στις 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την διάθεση ανοιχτών δεδομένων, βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω στην αξιοποίησή τους.

Αισθητήρες στα αστικά λεωφορεία καταγράφουν τις λακκούβες στους δρόμους

Μεταφέροντας μάλιστα καλές πρακτικές από χώρες του εξωτερικού, που έχουν πετύχει στην αξιοποίηση των ανοιχτών δεδομένων σε εφαρμογές «έξυπνων πόλεων» (smart cities), παρουσιάζει την περίπτωση των σκανδιναβικών χωρών. «Εκεί τα αστικά λεωφορεία είναι εφοδιασμένα με ειδικούς αισθητήρες που καταγράφουν τις λακκούβες στους δρόμους, την ώρα που κινούνται. Χωρίς ο δήμος να χρειαστεί να στείλει ειδικά συνεργεία για να διαπιστώσουν τις βλάβες στο οδικό δίκτυο, η πληροφορία αυτή καταγράφεται άμεσα σε ένα κεντρικό σύστημα και κινητοποιείται άμεσα η διαδικασία αποκατάστασης της βλάβης» αναφέρει. Εξάλλου, αισθητήρες για την ανίχνευση της υγρασίας, τη μέτρηση της θερμοκρασίας, την παρακολούθηση της ρύπανσης ή της ηχορύπανσης, τη συχνότητα της κίνησης των αυτοκινήτων και για πολλά ακόμη στοιχεία βρίσκονται εγκατεστημένοι σε διάφορα σημεία των πόλεων και τροφοδοτούν αντίστοιχες εφαρμογές για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών και την καλύτερη λειτουργία των πόλεων.

Οι επιδόσεις του δήμου Θεσσαλονίκης

Σχετικά με το έργο που γίνεται στον δήμο Θεσσαλονίκης, ο διαχειριστής της Ομάδας Διοίκησης Έργου του Προγράμματος «Διαύγεια», διευκρινίζει ότι σύμφωνα με τον νόμο 4305 του 2014, όλοι οι φορείς του δημοσίου έπρεπε να εκδώσουν απόφαση ως τις 30 Απριλίου του 2015 για τα δεδομένα που πρέπει να αναρτούν στο data.gov.gr. «Μόνο έξι φορείς εξέδωσαν τότε την απόφαση αυτή και ο Δήμος Θεσσαλονίκης ήταν ανάμεσά τους» σχολιάζει και γνωστοποιεί ότι, μέχρι στιγμής, η ομάδα διοίκησης έργου, στην οποία συμμετέχουν ακόμη οι διαχειριστές Νικόλαος Αλμπάνης και Αναστάσιος Βασιλόπουλος, έχει αναρτήσει 109 σύνολα δεδομένων. Σύμφωνα με τον κ. Πασχάλη, υπάρχει πάντα η δυνατότητα να αναρτώνται πολύ περισσότερα, εφόσον, βέβαια, γίνεται μια διαδικασία ανωνυμοποίησης ώστε να μην περιέχονται προσωπικά δεδομένα στα υπό δημοσιοποίηση στοιχεία.

«Το όραμα της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης, που υλοποιείται ήδη συστηματικά και με αυξανόμενους ρυθμούς, είναι το πέρασμα σε μια ανοικτή, διαφανή και συμμετοχική Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία εμπιστεύεται τον δημότη και το αποδεικνύει στην πράξη πρωτοπορώντας στην ανοικτή διάθεση των δεδομένων της προς όφελος της διαφάνειας, της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης, της δημοκρατίας» σχολιάζει, από την πλευρά του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Κοινωνίας των Πολιτών του δήμου Θεσσαλονίκης, Νίκος Φωτίου.

«Η προσπάθειά μας αποσκοπεί στα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη που μπορούν να προκύψουν από τη χρήση των ανοικτών δεδομένων του Δήμου για τους δημότες, τις επιχειρήσεις και ευρύτερα, είτε ευθέως από υπηρεσίες που αναπτύσσονται µε τα ανοικτά δεδομένα, είτε και από το εισόδημα που δημιουργούν οι νέες θέσεις απασχόλησης για την αξιοποίησή τους» καταλήγει.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι ΗΠΑ επιστρέφουν ρωμαϊκό μωσαϊκό που είχε κλαπεί από την Τουρκία

0

Τα κομμάτια ενός διάσημου ρωμαϊκού μωσαϊκού που λεηλατήθηκαν και τελικά πωλήθηκαν σε ένα αμερικανικό πανεπιστήμιο πρόκειται να επιστραφούν από την ΗΠΑ στην Τουρκία γράφουν οι Times του Λονδίνου.

Τα δώδεκα τμήματα του μωσαϊκού βρέθηκαν στον αρχαίο ρωμαϊκό οικισμό του Zeugma, κοντά στη σύγχρονη τουρκική πόλη Gaziantep και απεικονίζουν ανθρώπινα πρόσωπα και πουλιά.

Το κύριο μέρος του μωσαϊκού, το οποίο παρέμεινε στην Τουρκία, απεικονίζει ένα κορίτσι με μαλλιά που ανεμίζουν και έντονο βλέμμα.

Εκτίθεται στο μουσείο ψηφιδωτών Zeugma του Gaziantep και έχει γίνει ένα ανεπίσημο σύμβολο της πόλης.

Το έργο πωλήθηκε από τον έμπορο των αρχαιοτήτων της Νέας Υόρκης Peter Marks στο Πανεπιστήμιο Bowling Green στο Οχάιο για 35.000 δολάρια το 1965 και εκτέθηκε το 2012.

Μεγάλο μέρος των εγγράφων που σχετίζονται με την πώληση έχει χαθεί και ο Marks πέθανε το 2010.

Ωστόσο, το 2013 το πανεπιστήμιο προσέλαβε δύο ανεξάρτητους αρχαιολόγους για να προσδιορίσει από πού προέρχονταν τα θραύσματα.

Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι προέρχονταν από το ίδιο έργο στο οποίο ανήκε και το κορίτσι.

Το πανεπιστήμιο υπέγραψε συμφωνία με το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού τον Μάιο για να επιστρέψει τα θραύσματα και αυτά πρόκειται να φτάσουν στο Gaziantep τη Δευτέρα.

Σε αντάλλαγμα, το πανεπιστήμιο θα λάβει υψηλής ποιότητας αντίγραφα των θραυσμάτων.

Ένας αυξανόμενος αριθμός μουσείων επιστρέφουν αντικείμενα που είχαν λεηλατηθεί ή ληφθεί κατά τη διάρκεια της αποικιακής κυριαρχίας.

Μια γαλλική έκθεση που παρήγγειλε ο Πρόεδρος της Γαλλίας Mάκρον συνέστησε να επιστραφούν όλα τα αντικείμενα που έχουν ληφθεί από την Αφρική στις χώρες από τις οποίες προέρχονταν, ενώ αυτή την εβδομάδα το Βρετανικό Μουσείο ανακοίνωσε ότι θα δανείσει στη Νιγηρία ορισμένα από τα περίφημα Benin Bronzes που αφαίρεσαν τα βρετανικά στρατεύματα το 1897.

ΠΗΓΗ

Αρχαίοι Έλληνες: Οινογνώστες ή κρασοπατέρες; Τι ξέρουμε για το κρασί στην αρχαία Ελλάδα;

0

Η άμπελος ήταν γνωστή σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα και σε όλους τους παράκτιους θύλακες που είχαν αποικίσει οι Έλληνες, από την Καταλονία ως την Κριμαία. Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση οίνου θεωρείτο σύμβολο της ελληνικής πολιτιστικής ταυτότητας.

Ήταν σημάδι του βαρβαρισμού τους ότι οι βάρβαροι έπιναν μπύρα. Στις περιπτώσεις που ήξεραν το κρασί – και οι Έλληνες παραδέχονταν ότι οι άλλοι πολιτισμοί δεν το αγνοούσαν εντελώς – το κακομεταχειρίζονταν. Το κρασί το ίδιο, στην ακατέργαστη και μη αραιωμένη μορφή που σπάνια έπιναν οι Έλληνες, ήταν γλυκό και, εξαιτίας του ζεστού κλίματος και της μικρής παραγωγής, συνήθως πλησίαζε το ανώτατο όριο της κλίμακας περιεκτικότητας σε αλκοόλ, δηλαδή το 15-16%, αντί του 12,5% το οποίο θεωρείται φυσιολογικό σήμερα. Πολύ συχνά, στην επιφάνειά του επέπλεαν στέμφυλα ή είχε μούργα και έπρεπε να το σουρώσεις πριν το ανακατέψεις ή το σερβίρεις. Επομένως, τα κόκκινα κρασιά θα πρέπει να ήταν πολύ σκουρόχρωμα και με πολλές τανίνες.

Η ευωδιά του αρχαίου κρασιού έλεγαν ότι είχε ισχυρή επίδραση στους λάτρεις του κρασιού και ενίοτε τη συνέκριναν με το άρωμα των λουλουδιών. Μερικά άλλα αρώματα όμως μπορεί να μη μας φαίνονταν οικεία στη σύγχρονη εποχή. Κατ’ αρχάς, το κρασί αποκτούσε τη γεύση του αγγείου στο οποίο το μετέφεραν ή το φύλαγαν’ και δε χρησιμοποιούσαν τότε τα δρύινα βαρέλια που χαρίζουν στα σύγχρονα κρασιά το χαρακτηριστικό άρωμα βανίλιας. Εννοούμε μυρωδιά πίσσας ή ρετσινιού, που χρησιμοποιούσαν στο σφράγισμα των αμφορέων, ενώ σε κάποιες περιστάσεις, το κρασί έπαιρνε τη μυρωδιά του πρόβιου ή κατσικίσιου δέρματος, από τους ασκούς όπου το φύλαγαν. Μερικές φορές, σε διάφορα στάδια της διαδικασίας παρασκευής και προετοιμασίας, πρόσθεταν κι άλλα συστατικά, όπως θαλασσινό νερό, αρωματικά βότανα, μυρωδικά και, σε μια περίπτωση, μέλι και ζυμάρι.

Ο Αριστοτέλης, στη διατριβή του «Περί μέθης”, αναφέρει την οινοποσία από «ροδίτικη χυτρίδα”, στην οποία προσέθεταν ένα εκχύλισμα από μείγμα σμύρνας, σχίνου, άνθους κρόκου και Βαλσάμου κινναμώμου. Προφανώς, όταν ζεσταινόταν το αγγείο, τα μυρωδικά μείωναν τη μεθυστική δύναμη του υγρού που περιείχε.

Κατά το Μνησίθεο, έχουμε τρία διαφορετικά χρώματα κρασιού: το «μαύρο», το «άσπρο» και το «κιρρό», δηλαδή το κεχριμπαρένιο.

Τα άσπρα και τα κεχριμπαρένια κρασιά ήταν ή γλυκά ή ξηρά, τα μαύρα μπορούσαν να είναι επίσης και μέτρια. Ο Ιπποκράτης πάλι, στη διατριβή του «Περί διαίτης», διακρίνει τα κρασιά και σε «αρωματικά» ή «χωρίς άρωμα», «λεπτά» ή «παχιά», σε «δυνατά» ή «πιο αδύναμα».

Ο Θεόφραστος λέει ότι κάποιες φορές τα κρασιά ανακατεύονταν.

Οι Έλληνες, αντίθετα από τους Ρωμαίους που ακολούθησαν, δε φαίνεται να είχαν ιδιαίτερη προτίμηση σε συγκεκριμένες ποικιλίες, αλλά οπωσδήποτε αναγνώριζαν την αξία της παλαίωσης – κάτι που εξέπληττε τους αρχαιοδίφες ως τα τέλη του 180υ αιώνα, όταν τα κρασιά χαλούσαν πολύ γρήγορα. Αυτή η παρανόηση πρέπει να οφείλεται απλώς στο γεγονός ότι, στις αρχές του Μεσαίωνα, οι εύκολοι στο σφράγισμα πήλινοι αμφορείς έπεσαν σε δυσμένεια και αντικαταστάθηκαν από λιγότερο αεροστεγή δοχεία. Η ηλικία του κρασιού ήταν σημαντικό ζήτημα για τους ειδήμονες κι ενέπνευσε τον καλοφαγά Αρχέστρατο να γράψει μερικούς τρομερά κακούς και περίτεχνους στίχους, οι οποίοι κάνουν τους σύγχρονους ειδήμονες να μοιάζουν εντελώς στερημένοι φαντασίας

Μετά, αφού πιείς μια γερή γουλιά προς τιμή του Διός Σωτήρος, πρέπει να πιείς ένα παλιό κρασί, που να κουβαλάει στους ώμους του κατάλευκο κεφάλι, ένα κρασί που να έχει τους υγρούς του βοστρύχους στεφανωμένους με άσπρα λουλούδια, ένα κρασί της θαλασσοδαρμένης Λέσβου. Και επαινώ το βύβλινο κρασί της ιερής Φοινίκης, αν και δεν το συγκρίνω με το άλλο. Διότι, αν δεν το έχεις ξαναπιεί και ώσπου να το συνηθίσεις, θα σου φανεί πιο αρωματικό από της Λέσβου, γιατί διατηρεί το άρωμά του για πολύ περισσότερη ώρα, αλλά, όταν το πίνεις συχνά, θα σου φανεί πολύ κατώτερο, ενώ n εκτίμηση σου για το λεσβιακό θα ανέβει στα ύψη, αφού είναι ανώτερο όχι μόνο από κάθε άλλο κρασί αλλά κι απ’ την αμβροσία. Και μερικοί αλαζονικοί πομφόλυγες μπορεί να πουν περιφρονητικά ότι το φοινικικό είναι το γλυκύτερο απ’ όλατα κρασιά, αλλά εγώ δε θα τους δώσω σημασία. [. .. ] Το κρασί της Θάσου είναι κατάλλnλο για ευγενική οινοποσία, αρκεί να είναι παλιό, φορτωμένο με πολλές χρονιές.

Η ιδιότητα του κρασιού να βελτιώνεται όσο παλιώνει προκάλεσε κάποιες δυσμενείς για το ανθρώπινο είδος συγκρίσεις. Ο ήρωας ενός έργου του Ευβούλου, για παράδειγμα, παρατηρεί πως οι εταίρες εκτιμούν το παλιό κρασί, αλλά όχι τους ηλικιωμένους άντρες.

Σ’ ένα απόσπασμα του Κρατίνου, βρίσκουμε μια πιο εκλεπτυσμένη σύγκριση με την ανθρώπινη ζωή. Ο Κρατίνος μιλάει για «οίνο μενδαίο που ενnλικιώνεται” (ηβώvτα, στην κυριολεξία θαλερό ή έφηβο) και μας θυμίζει έτσι τα σύγχρονα διαγράμματα ωριμότητας της «ζωής” ενός κρασιού, τα οποία χωρίζουν τις περιόδους ωρίμανσης σε: «στη στιγμή του”, «στην κατάλληλη στιγμή του”, «κουρασμένο” «έχει ξεπεράσει τα όριά του.

Ο κύριος όγκος του κρασιού που κατανάλωναν οι Έλληνες ήταν κοινό κρασί τοπικής παραγωγής, από τη συγκομιδή μικρών ανειδίκευτων κτημάτων. Οι Αθηναίοι αποκαλούσαν αυτό το κρασί τρικότυλο ή «κρασί του λίτρου” (κυριολεκτικά ίσο με τρεις κοτύλες, δηλ. τρία μικρά ποτήρια), επειδή, σύμφωνα με το λεξικογράφο Ησύχιο, μπορούσες να αγοράσεις τρεις κοτύλες μ’ έναν οβολό μόνο. Μερικά εντούτοις ήταν πολύ υψηλότερης ποιότητας, εισάγονταν από περιοχές διάσημες για τα κρασιά τους και καλλιεργούνταν σε μεγάλα κτήματα.

Τέτοια κρασιά συναντάμε συχνά στις κωμωδίες, σε λίστες μαζί με άλλες λιχουδιές, αν και στην ανώτατη Βαθμίδα Βρίσκουμε λιγότερα είδη κρασιών παρά ψαριών, για παράδειγμα, κατ’ επιταγή των ποιητών – τα κρασιά σπάνια ξεπερνούν τα τρία ή τέσσερα τη φορά. Δε συμφωνούν όλες οι πηγές μας για το ποια ήταν τα κορυφαία κρασιά, αλλά τα κρασιά της Θάσου, της Χίου και της Μένδης, πόλης της Χαλκιδικής, θεωρούνταν τα διαπρεπέστερα της κλασικής περιόδου για τους περισσότερους. Σ’ αυτά πρέπει να προσθέσουμε τα κρασιά της Λέσβου, τα οποία Βρίσκουμε σποραδικά στις λίστες από πολύ νωρίς, από τις αρχές του 5ου αιώνα, αν και ο Πλίνιος πιστεύει ότι η φήμη τους χρονολογείται από τα τέλη του 4ου. Οι ήρωες των θεατρικών έργων διαπραγματεύονται άνετα τις περίεργες ιδιότητες κάθε κρασιού, το χαρακτηριστικό χρώμα και άρωμά του, τη γλυκύτητά του, όπως στο λόγο του Διονύσου από ένα έργο του Ερμίππου:

Με το κρασί της Μένδης, οι θεοί μουσκεύουν τα μαλακά τους τα στρώματα. Και μετά είναι ένα κρασί της Μαγνησίας, απαλό κι ευχάριστο (μειλιχόδωρον], κι ένα θασιώτικο, που στην επιφάνειά του γλιστράει το άρωμα των μήλων’ αυτό κρίνω ως το καλύτερο απ’ όλα τα κρασιά, εκτός από το άψογο κρασί της Χίου, που διώχνει κάθε πόνο.

Ίχνη της δημοτικότητας των καλών κρασιών της κλασικής περιόδου δε Βρίσκουμε μόνο στα υπολείμματα της αρχαίας γραμματείας, αλλά και σε θραύσματα αμφορέων που Βρέθηκαν στην Αγορά της Αθήνας και αλλού. Καθεμιά από τις σημαντικές πόλεις που έκαναν εξαγωγή κρασιών εμφιάλωνε την παραγωγή της σε χαρακτηριστικά αγγεία που είχαν πάνω κάτω ομοιόμορφο σχήμα, όπως μπορούν να διακρίνουν οι αρχαιολόγοι.

Οι Χίοι μάλιστα χρησιμοποιούσαν τους αμφορείς τους ως διακριτικό σύμβολο στο νόμισμά τους. Έτσι επιβεβαιώνεται αυτό που υπονοούν τα αποσπάσματα των κωμωδιών, ότι τα κρασιά των πόλεων αυτών ήταν ειδικά προϊόντα, με αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά. Μερικές πόλεις ειδικεύονταν στην παραγωγή ενός είδους κρασιού μόνο, άλλες παρήγαγαν περισσότερα. Το χιώτικο κρασί, για παράδειγμα, έβγαινε σε τρεις τύπους: αυστηρό (ξηρό), γλυκάξον (γλυκό) και ένα ονομαζόμενο αυτόκρατο, κάτι ανάμεσα στα δύο.

Η ιδιαιτερότητα αυτών των κρασιών μπορεί να εξηγηθεί ως αποτέλεσμα της φυσικής επικράτησης συγκεκριμένων ποικιλιών και κάποιων παραδοσιακών μεθόδων, συγκεκριμένων σε κάθε περιοχή. Δεν είναι συμπτωματικό ότι αυτά τα ξεχωριστά κρασιά, χωρίς καμία εξαίρεση, προέρχονταν από απομονωμένες αγροτικές οικονομίες, κάτι που ισχύει στην κυριολεξία στην περίπτωση νησιών όπως η Θάσος και η Χίος, ή όπως η Μένδη, που περιτριγυριζόταν από Βαρβάρους.

Είναι σημαντικό από την άποψη αυτή ότι το λεσβιακό κρασί παίρνει το όνομά του από τό νησί, τη γεωγραφική ενότητα, κι όχι από τις πόλεις, Μυτιλήνη, Ερεσό και Μήθυμνα, τις πολιτικές οντότητες που καταλάμβαναν την έκτασή του. Μερικές πολύ σποραδικές αναφορές μαρτυρούν ότι οι αρχαίοι παραδέχονταν τη λιγότερο χειροπιαστή ιδιότητα της terroir, της μαγικής επιρροής δηλαδή συγκεκριμένων κομματιών γης. Απ’ ό,τι φαίνεται, το καλύτερο χιώτικο κρασί προερχόταν από μια περιοχή στα Βορειοδυτικά του νησιού, που ήταν γνωστή ως Αριουσία.

Μαθαίνουμε επίσης την ύπαρξη ενός κρασιού που λεγόταν βύβλινο, το οποίο, παρ’ όσα λέει ο Αρχέστρατος, δεν προερχόταν από τη φοινικική Βύβλο, αλλά από μια περιοχή της Θράκης απέναντι στις Βορειοδυτικές ακτές της Θάσου, η οποία περιοχή ανήκε ενδεχομένως στην επικράτεια κάποιας πόλης της περιοχής, ίσως στη Θάσο την ίδια.

Η Θάσος μας προσφέρει, εξ αντιδιαστολής, την καλύτερη απόδειξη για μία άκρως οργανωμένη αμπελουργία ευρείας κλίμακας, η οποία οφειλόταν στις παρακινδυνευμένες αλλά ευλογημένες παραδοσιακές μεθόδους και στο καλό χώμα, στοιχεία που συμπλήρωνε και μια σχετική νομοθεσία. Κάποιες επιγραφές που Βρέθηκαν στο νησί αποκαλύπτουν ότι η πολιτική παρέμβαση στο εμπόριο κρασιού ήταν έντονη και πολύ εκτεταμένη. Σε γενικές γραμμές, οι νόμοι ασχολούνταν με την ποιότητα και αυτή η μέριμνα στάθηκε ευεργετική όχι μόνο για τους ντόπιους καταναλωτές του θασιώτικου κρασιού αλλά και για τους εξαγωγείς, των οποίων η επιτυχία εξαρτιόταν από τη διατήρηση της φήμης του νησιού σε υψηλά επίπεδα

Απόσπασμα από το βιβλίο του Τζειμς Ντειβιντσον «Αρχαίοι Αθηναίοι – Ηδονές, καταχρήσεις και πάθη», Περίπλους

ΠΗΓΗ

Πανεύκολη συνταγή για νηστίσιμους λουκουμάδες!

0

Θα σε ρωτήσω κάτι και θέλω να μου είσαι απόλυτα ειλικρινής. Πόσες φορές δεν έχει λιγουρευτεί στη θάλασσα, στα πανηγύρια, στα ζαχαροπλαστεία, εκείνους στους στρογγυλούς, λαχταριστούς μελένιους λουκουμάδες; Τουλάχιστον μια φορά στη ζωή σου, παραδέξου το! Θες λίγο που έχει το μέλι από πάνω και γυαλίζουν, θες και το τριμμένο το καρύδι και λίγο και η υπέροχη μυρωδιά; Είναι ένας συνδυασμός που σε κάνει να το θέλεις αυτό το γλυκό να το φας. Και να η ευκαιρία σου να τους φτιάξεις τους λουκουμάδες.

Η συνταγή είναι πολύ απλή και μάλιστα σήμερα θα σου δείξω πως να φτιάξεις νηστίσιμους λουκουμάδες. Γιατί είναι ένα γλυκό που αξίζει να το τρώνε όλοι- όσοι νηστεύουν, όσοι είναι vegeterians, όσο προσέχουν τη διατροφή τους. Είσαι έτοιμη να δεις πως να φτιάξεις αυτό το νηστίσιμο γλυκάκι; Σήκωσε μανίκια, βάλε ποδιά και πάμε. Τα υλικά είμαι σίγουρη τα έχεις όλα στα ντουλάπια σου!

Απλοί και νόστιμοι νηστίσιμοι λουκουμάδες

Τα υλικά που θα χρειαστείς:

550γρ. αλεύρι γ.ο.χ
2 φακελάκια ξηρή μαγιά
100γρ. χλιαρό νερό
15γρ. ζάχαρη
1 πρέζα αλάτι
καλαμποκέλαιο (για το τηγάνι)
τριμμένο καρύδι
μέλι

Εκτέλεση:

Σε ένα μεγάλο μπολ ρίξε το αλεύρι, τη ζάχαρη και το αλάτι. Σε ένα πιο μικρό ρίξε το χλιαρό νερό με την μαγιά και άφησε την να διαλυθεί. Έπειτα κάνε μια τρύπα στα στερεά υλικά και ρίξε το νερό με την διαλυμένη μαγιά. Ξεκίνα να ανακατεύεις και έπειτα να πλάθεις τη ζύμη με τα χέρια σου. Πλάσε μέχρι να ομογενοποιηθούν τα υλικά και να σχηματιστεί μια ωραία ζυμαρένια μπάλα. Κάλυψε με μια πετσέτα και άφησε το ζυμάρι να ξεκουραστεί για 1 ώρα- θέλεις να διπλασιάσει τον όγκο του το ζυμάρι. Άπλωσε μετά το ζυμάρι κόψτο σε πάχος 1,5 εκ. και με κουπάτ κόψε σε σχήμα λουκουμά. Άφησε τα για άλλη μια ώρα τα ζυμαράκια σου να φουσκώσουν.

Βάλε καλαμποκέλαιο σε κατσαρόλα και άφησε το να κάψει. Αφού κάψει το λάδι ξεκίνα να τηγανίζεις λίγους, λίγους τους λουκουμάδες. Μην τιγκάρεις την κατσαρόλα με λουκουμάδες έτσι ώστε να σου μαγειρευτούν όλοι ομοιόμορφα και να έχουν και το ωραίο χρυσαφί χρώμα. Βγάλτους και στράγγιξε τους σε απορροφητικό χαρτί. Ρίξε από πάνω γενναιόδωρα μέλι και το τριμμένο καρύδι. Έτοιμοι οι νηστίσιμοι λουκουμάδες για να τους απολαύσεις και εσύ και η παρέα σου!

 

Bonus Tips:
Αν θέλεις ακόμα πιο υγιεινή τη συνταγή σου μπορείς να αντικαταστήσεις τη λευκή ζάχαρη με καστανή. Επίσης, για ακόμα περισσότερο άρωμα και γεύση μπορείς να προσθέσεις στο μείγμα και λίγο ξύσμα από πορτοκάλι. Βασικά απλά δοκίμασε να το κάνεις μια φορά και θα με θυμηθείς. Γίνονται ακόμα πιο νόστιμοι και δε θα μπορείς να τους φτιάξεις με άλλον τρόπο. Τέλος, το τι μέλι θα επιλέξεις να βάλεις στους λουκουμάδες σου είναι καθαρά θέμα γούστου. Εγώ επιλέγω θυμαρίσιο που είναι πλούσιο σε γεύση.

ΠΗΓΗ

Οι Ρώσοι «ψηφίζουν» διακοπές στην Ελλάδα και το χειμώνα

0

Οι ελληνικοί προορισμοί είναι από τους λίγους ευρωπαϊκούς που δεν επηρεάστηκαν αρνητικά από την αύξηση του ευρώ έναντι του ρουβλίου.

Δημοφιλής προορισμός των Ρώσων επισκεπτών αναδείχθηκε η Ελλάδα το 2018 και τους χειμερινούς μήνες (αύξηση 5% το 1ο εξάμηνο του έτους), δίνοντας έμφαση στο city-break σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οργανωμένα επαγγελματικά ταξίδια ρωσικών εταιρειών, τη φιλοξενία ρωσικών εθνικών και συνολικά αθλητικών ομάδων για προπονητικό τουρισμό και τον οργανωμένο εκπαιδευτικό τουρισμό σχολείων και πανεπιστημίων της Ρωσίας.

Τα σχετικά στοιχεία περιέχονται σε ανακοίνωση του υπουργείου Τουρισμού, μετά την ολοκλήρωση του Αφιερωματικού Έτους Τουρισμού Ελλάδας – Ρωσίας 2017-2018 που αποτέλεσε πρωτοβουλία της υπουργού Τουρισμού, Έλενας Κουντουρά και της ομολόγου της, Άλα Μανίλοβα (Alla Manilova).

Το υπουργείο Τουρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του αφιερωματικού έτους, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, λειτούργησε ως «γέφυρα» για τον συντονισμό των δράσεων με τα συναρμόδια υπουργεία, τις Περιφέρειες και τον ιδιωτικό τομέα για να προωθηθούν από ελληνικής πλευράς πρόσθετες στοχευμένες επιχειρησιακές δράσεις στη Ρωσία.

Όπως αναφέρεται ακόμη, οι ελληνικοί προορισμοί είναι από τους λίγους ευρωπαϊκούς που δεν επηρεάστηκαν αρνητικά από την αύξηση του ευρώ έναντι του ρουβλίου και την πολιτική των μεγάλων «εκπτώσεων» των τουρκικών ξενοδόχων. Σε αντίθεση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς που οι Ρώσοι ταξιδεύουν κυρίως τη θερινή περίοδο, η Ελλάδα το 2018 κατέγραψε συνολική άνοδο 5%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Rostourism και της Ένωσης της Ρωσικής Τουριστικής Βιομηχανίας (ATOR).

Μάλιστα, στο πλαίσιο του κεντρικού σχεδιασμού των αρμόδιων για τον τουρισμό υπουργών της Ελλάδας και της Ρωσίας, τονίζεται στην ανακοίνωση, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η διασύνδεση 9 Περιφερειών της Ελλάδας και 30 Περιφερειών της Ρωσίας, όπου περιελάμβανε εκτενείς παρουσιάσεις του τουριστικού προϊόντος των Περιφερειών των δύο χωρών, B2B συναντήσεις και συναντήσεις εργασίας με έμφαση στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των Περιφερειών και τα θεματικά τουριστικά προϊόντα (πολιτιστικό τουρισμό, θρησκευτικό-προσκυνηματικό, σχολικό, συνεδριακό, θαλάσσιο και τουρισμό υγείας και ευεξίας).

Μέσα από κεντρικές συμφωνίες του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ με τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς ομίλους της Ρωσίας δόθηκε έμφαση στην προώθηση και την προβολή νέων ελληνικών προορισμών στη ρωσική τουριστική αγορά, λιγότερο δημοφιλών, όπως η Ήπειρος, η Πελοπόννησος, η Μακεδονία και τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Καθώς, και στην καλή γνώση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσα από workshops και Β2Β συναντήσεις με στελέχη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας των δύο χωρών υπό την αιγίδα του ΕΟΤ.

ΠΗΓΗ

Ποιον θυμίζει ο χαρακτήρας του Keanu Reeves στο «Toy Story 4»;

0

Ο Tim Allen έδωσε νέες πληροφορίες για την τέταρτη ταινία της σειράς που κυκλοφορεί το καλοκαίρι του 2019.
Η τέταρτη ταινία στη σειρά «Toy Story» θα κάνει την πρεμιέρα της το ερχόμενο καλοκαίρι και ήδη έχουν κυκλοφορήσει δύο teaser τρέιλερ. Όπως οι προηγούμενες ταινίες, έτσι και αυτή θα περιλαμβάνει ένα all-star καστ ηθοποιών που δανείζουν τις φωνές στους στα ζωντανά παιχνίδια του «Toy Story 4».

Ανάμεσα στους πολλούς νέους στο franchise ηθοποιούς είναι ο Keanu Reeves, ο οποίος, σύμφωνα με τον Tim Allen – ο οποίος ενσαρκώνει τον Buzz Lightyear – έχει έναν «σπουδαίο ρόλο». Στην εμφάνισή του στην τηλεοπτική εκπομπή «The Tonight Show» με τον Jimmy Fallon, ο ηθοποιός σχολίασε πως ο χαρακτήρας του Reeves έχει αρκετές ομοιότητες με τον Buzz Lightyear, οπότε χρειάστηκε να τον «μετριάσουν» λίγο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Pixar για την υπόθεση της νέας ταινίας, ο Woody πάντοτε ήταν σίγουρος για τη θέση του στον κόσμο και προτεραιότητά του είναι να προστατεύει το παιδί του, είτε πρόκειται για τον Andy, είτε για την Bonnie. Όταν όμως η Bonnie αποκτά ένα νέο παιχνίδι, τον Forky, Woody θα πρέπει να αναθεωρήσει τις απόψεις τους, καθώς αντιλαμβάνεται πόσο μεγάλος είναι ο κόσμος για ένα παιχνίδι.

Πέραν του Tim Allen, στην ταινία επιστρέφουν οι Tom Hanks και Joan Cusack, ενώ ο Tony Hale θα ενσαρκώσει τον Forky. Σκηνοθέτης του «Toy Story 4» είναι ο Josh Cooley, ενώ το σενάριο φέρει την υπογραφή των Will McCormack, Stephany Folsom και C.S. Anderson.

ΠΗΓΗ

Η συνταγή για να πληρώσουν φόρους οι τεχνολογικοί γίγαντες

0

Η προσπάθεια να επιβληθεί φόρος στα έσοδα των εταιρειών του διαδικτύου -έως τώρα ανεπιτυχής- ίσως μοιάζει με τεχνικό θέμα: ενδεχομένως να αξίζει, αλλά είναι αρκετά βαρετό για τα μάτια κάποιου.

Στην πραγματικότητα είναι ένα ύψιστης σημασίας ζήτημα για τα κράτη.

Η δύναμη να φορολογείς είναι, εν τέλει, ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό του κράτους. Και είναι μια δύναμη από την οποία μοιάζει αυτή τη στιγμή εύκολο να διαφύγεις. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα τεχνολογικών γιγάντων των οποίων οι εταιρικοί φορολογικοί λογαριασμοί είναι δυσανάλογα μικροί σε σχέση με τα έσοδά τους από μεγάλες αγορές. Σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην γηραιά ήπειρο αντιμετωπίζουν φορολογικές υποχρεώσεις 14 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερες απ’ ότι οι μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου.

Υπάρχουν δυο συνήθεις λανθασμένες αντιλήψεις γι’ αυτό, οι οποίες συχνά ενθαρρύνονται από πολιτικούς αλλά και τις ίδιες τις εταιρείες.

Η πρώτη είναι πως το πρόβλημα αφορά αποκλειστικά τη φορολόγηση τεχνολογικών εταιρειών οι δραστηριότητες των οποίων διενεργούνται στο διαδίκτυο. Δεν είναι. Η πρόκληση είναι η φορολόγηση πολυεθνικών εταιρειών με φορολογικούς κανόνες με βάση τη γεωγραφική τοποθεσία μιας εταιρείας.

Σε σχέση με την εποχή που σχεδιάστηκαν οι κανόνες αυτοί, έχει γίνει πολύ πιο εύκολο για τις επιχειρήσεις να οργανώσουν εταιρικές δομές που κατανέμουν κέρδη σε δικαιοδοσίες με χαμηλή φορολογία. Οι τεχνολογικές εταιρείες απλώς δίνουν πιο εύκολα αφορμή για πρωτοσέλιδα γιατί οι διαδικτυακές δραστηριότητες είναι εύκολο να μεταφερθούν όπου θέλει ο καθένας. Οι τρέχουσες προτάσεις αποτελούν απλά την τελευταία προσπάθεια -αρκετά καθυστερημένη- να αναβαθμιστούν οι φορολογικοί κανόνες στην σημερινή πραγματικότητα της παγκοσμιοποιημένης παραγωγής, ώστε οι φόροι επί των φορολογικών κερδών να επιβάλλονται εκεί όπου δημιουργούνται τα κέρδη.

Η δεύτερη παρεξήγηση είναι πως καμία χώρα δεν έχει τη δύναμη να το κάνει αυτό από μόνη της. Μπορεί. Η νομική εξουσία επιβολής φόρου παραμένει παντού στα χέρια των εθνικών κυβερνήσεων και έχουν τα μέσα να απαγορεύσουν τις πωλήσεις στην επικράτεια τους αν ο πωλητής δεν συμμορφώνεται με τους κανονισμούς. Για παράδειγμα οι Γκάμπριελ Ζουκμάν και Μπορίς Βαλάντ προτείνουν οι κυβερνήσεις να υπολογίζουν μονομερώς τη φορολογική βάση μιας εταιρείας ως τα παγκόσμια κέρδη της προς το μερίδιο των παγκόσμιων πωλήσεων της που πραγματοποιούνται στην χώρα τους.

Υπάρχει μια δυσκολία: οι φόροι στα εταιρικά κέρδη ρυθμίζονται από έναν ιστό διμερών φορολογικών συνθηκών, που έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν την πολλαπλή φορολόγηση του εταιρικού (και προσωπικού) εισοδήματος από διάφορες χώρες. Πολλές από τις συμφωνίες αυτές υπογράφηκαν τη δεκαετία του 1970, λίγο προτού αρχίσουν να ξεφυτρώνουν οι πολυεθνικές εφοδιαστικές αλυσίδες και καταστήσουν ξεπερασμένη την επικέντρωση στη νομική έδρα. Χρειάζονται απεγνωσμένα επικαιροποίηση, αλλά αν και μια χώρα μπορεί επί της αρχής να αποσυρθεί από μια συμφωνία, το αποτέλεσμα θα είναι προβληματικό. Μια συντονισμένη μεταρρύθμιση, όπως οι πολυετείς προσπάθειες της Ευρώπης να θεσπίσει μια κοινή ενοποιημένη βάση φορολόγησης των εταιρειών, θα ήταν προτιμότερη.

Οι φόροι επί των εσόδων, ωστόσο, δεν αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Για αυτό και η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και διάφορων κρατών μελών της Ε.Ε. να επιβάλλουν έναν «φόρο ψηφιακών υπηρεσιών» – επί της ουσίας ένας φόρος κύκλου εργασιών στις μεγάλες εταιρείες του τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών. Ένας τέτοιος φόρος θα αποτελούσε μεγάλη βελτίωση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.
Αλλά θα ήταν πολύ κατώτερος από έναν σωστά σχεδιασμένο φόρο επί των κερδών (όχι του κύκλου εργασιών) όλων των πολυεθνικών (όχι μόνο των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών). Αυτή η ανώτερη εναλλακτική θα προστάτευε τις start-up του διαδικτύου που δεν βγάζουν κέρδη από τις καθιερωμένες πολυεθνικές εκτός τεχνολογικού τομέα.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και ένας πανευρωπαϊκός φόρος στις ψηφιακές υπηρεσίες φαίνεται να είναι υπερβολικά βαρύς για πολλά κράτη μέλη που είναι αντιμέτωπα με τη δυσαρέσκεια των εταιρειών. Οπότε είναι κρίσιμο για αυτές τις εθνικές κυβερνήσεις που δεν είναι εξαρτημένες από τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες να προχωρήσουν μονομερώς – ιδανικά με ένα φόρο επί του κύκλου εργασιών (για να παρακάμψουν τις φορολογικές συμφωνίες) ζυγισμένο έτσι ώστε να μιμείται όσο το δυνατόν περισσότερο έναν καλοσχεδιασμένο παγκόσμιο φόρο επί των κερδών. Αυτό θα αντιμετώπιζε, τουλάχιστον, ένα μέρος του προβλήματος. Και μπορεί να είναι απαραίτητο για να σώσει μια συντονισμένη πολιτική από μια θανάσιμη αναβλητικότητα.

Μια συνεργατική παγκόσμια μεταρρύθμιση της φορολόγησης των εταιρικών κερδών παραμένει η καλύτερη επιλογή. Αλλά μέχρι να επιτευχθεί, η εναλλακτική πρέπει να είναι ένας πανευρωπαϊκός φόρος επί του κύκλου εργασιών. Και μέχρι να επιτευχθεί αυτό, η εναλλακτική πρέπει να είναι ένας εθνικός φόρος επί του κύκλου εργασιών.

Η χειρότερη επιλογή, ωστόσο, θα ήταν να μην γίνει απολύτως τίποτα.

του Martin Sandbu

ΠΗΓΗ

1 στις 3 νέες εταιρείες στην Ελλάδα αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες

0

Περιορισμένη, αλλά σε καμία περίπτωση αμελητέα, χρήση των νέων και των εντελώς νέων τεχνολογιών κάνουν οι επιχειρήσεις αρχικών σταδίων στην Ελλάδα. Το 2017, το 15,9% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων στη χώρα μας (έναντι 19,5% το 2016) δήλωνε ότι χρησιμοποιεί εντελώς νέες τεχνολογίες κατά την παραγωγική διαδικασία ή κατά την παροχή υπηρεσιών. Το ίδιο έτος, το ποσοστό των εταιρειών αρχικών σταδίων, που δήλωνε ότι κάνει χρήση νέων τεχνολογιών ανερχόταν σε 30%. Μάλιστα, για το 2017 η χώρα μας ταξινομείται μεταξύ των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων, που στηρίζονται σε εντελώς νέες ή απλά έστω νέες τεχνολογίες. Στο μεταξύ, το ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων στη χώρα, που αξιοποιεί γνωστές τεχνολογίες, εξασθένησε ελαφρά το 2017 σε 53,9% από 56,1,% το 2016. Καθώς ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός των νέων εγχειρημάτων αποτελεί τη βάση για μια βιώσιμη και με προοπτικές ανάπτυξης επιχειρηματικότητα, το αποτέλεσμα αυτό δεν είναι ικανοποιητικό. Ωστόσο, το γεγονός ότι παραμένει υψηλό το ποσοστό των γνωστών τεχνολογιών μπορεί να συνδεθεί με παράγοντες που έχουν να κάνουν με την κρίση, καθώς κατά κανόνα οι εντελώς νέες τεχνολογίες είναι και ακριβότερες.

Την εικόνα αυτή σχετικά με την τεχνολογική ταυτότητα των νέων εταιρειών στην Ελλάδα περιγράφει το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στην ετήσια έκθεση για την Επιχειρηματικότητα 2017-2018. Η έκθεση δημοσιεύεται κάθε χρόνο από το 2003 και εντάσσεται στο πλαίσιο της συμμετοχής του ΙΟΒΕ στο παγκόσμιο ερευνητικό πρόγραμμα Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Τεχνολογική ταυτότητα
Η έρευνα, μεταξύ άλλων, καταγράφει τον βαθμό τεχνολογικού εκσυγχρονισμού των νέων εγχειρημάτων σε κάθε χώρα, δηλαδή κατά πόσο χρησιμοποιούν όσο το δυνατό πιο «μοντέρνες» τεχνολογίες, ή έστω τις τεχνολογίες αιχμής. Ο δείκτης αυτός είναι χαρακτηριστικός της ταχύτητας με την οποία αναβαθμίζεται συνολικά η τεχνολογική ταυτότητα του επιχειρηματικού ιστού της χώρας. Η αξιολόγηση της τεχνολογικής ταυτότητας των νέων εγχειρημάτων γίνεται σε τρία επίπεδα, και αφορά τεχνολογίες που έχουν εμφανιστεί στην αγορά: εντός της προηγούμενης χρονιάς (εντελώς νέες), εντός της τελευταίας πενταετίας (νέες) ή είναι παλαιότερες της πενταετίας (γνωστές τεχνολογίες).

Ποσοστό νέων και επίδοξων επιχειρηματικών εγχειρημάτων που χρησιμοποιεί νέες τεχνολογίες/διαδικασίες (2017)

Περί καινοτομίες
Η έκθεση του ΙΟΒΕ αξιολογεί και τον βαθμό καινοτομίας των εγχειρημάτων αρχικών σταδίων. Διεθνώς περισσότεροι από τους νέους επιχειρηματίες είναι μάλλον συνειδητοποιημένοι ως προς το βαθμό καινοτομίας που παρουσιάζουν τα εγχειρήματά τους. Έτσι και στην Ελλάδα το 2017, σχεδόν δύο στους τρεις επιχειρηματίες δήλωναν ότι κανένας (δυνητικός) πελάτης δεν θα θεωρήσει τα προϊόντα / υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά, επίδοση πάντως αρκετά υψηλότερη από το μέσο όρο των χωρών καινοτομίας. Μόλις, το 3,9% δήλωνε ότι όλοι θα θεωρήσουν τα προϊόντα τους ως καινοτομικά έναντι 18,3% στις χώρες καινοτομίας, επίδοση που φέρνει την Ελλάδα στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών καινοτομίας. Αλλά και το ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων, που δηλώνει πως μερικοί ή όλοι οι πελάτες θεωρούν το προϊόν/υπηρεσία της επιχείρησης νέο και πρωτοποριακό, κινείται οριακά χαμηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, στο 35,5%, έναντι 38,6% το 2016. H χαμηλή καινοτομικότητα των νέων εγχειρημάτων σίγουρα συνδέεται και με το γεγονός ότι οι νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες εντοπίζονται πρωτίστως στους τομείς υπηρεσιών προς τον καταναλωτή, όπου η καινοτομία προϊόντος ή διεργασιών είναι εκ φύσεως αρκετά πιο περιορισμένη.

Βαθμός καινοτομίας των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων ανά χώρα

Νέοι επιχειρηματίες
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, στην Ελλάδα το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών που βρισκόταν το 2017 σε αρχικά στάδια επιχειρηματικής ενεργοποίησης (συμπεριλαμβανομένης της αυτοαπασχόλησης) υποχωρεί στο 4,8% (περίπου 320.000 άτομα) από 5,7% (περίπου 380.000) το 2016. Η επίδοση αυτή είναι μία από τις χαμηλότερες

διαχρονικά της χώρας (2003-2017: 6,9%), ενώ κινείται χαμηλότερα και από τον μέσο όρο των χωρών καινοτομίας (2017: 9,2%), δηλαδή των περισσότερων αναπτυγμένων χωρών του κόσμου, στις οποίες ανήκει και η Ελλάδα. Στο μεταξύ, Το 29% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων (περίπου 90.000 άτομα)

ξεκίνησαν ένα επιχειρηματικό εγχείρημα από ανάγκη, ενώ το 37% διέκριναν κάποια επιχειρηματική ευκαιρία. Σε σχέση με μέσο όρο

των χωρών καινοτομίας, η επιχειρηματικότητα ευκαιρίας κινείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα (53,5%), ενώ η επιχειρηματικότητα ανάγκης βρίσκεται σε υψηλότερα επίπεδα (22,9%).

ΠΗΓΗ

Κούναξα 401 π.Χ. Η επική νίκη των Ελλήνων έναντι του περσικού όχλου

0

Η μάχη στα Κούναξα της Βαβυλώνας το 401 π.Χ. αποτελεί μια από τις πλέον κοσμοϊστορικές συγκρούσεις της παγκοσμίου ιστορίας. Παραλλήλως όμως αποτελεί και μια από τις μεγαλύτερες νίκες των αρχαίων Ελλήνων, έναντι των Περσών.

Ο Κύρος ο Νεότερος, έχοντας αποφασίσει να διεκδικήσει τον περσικό θρόνο από τον αδερφό του Αρταξέρξη συγκέντρωσε ισχυρές στρατιωτικές δυνάμεις, με τις οποίες σκόπευε να κινηθεί εναντίον του. Ανάμεσα στους 100.000 άνδρες του Κύρου, που αναφέρει ο Ξενοφών, ξεχώριζαν οι 13.000 Έλληνες μισθοφόροι του, οι αποκαλούμενοι χάριν συντομίας «Μύριοι». Οι Μύριοι ήταν ένα εκλεκτό στρατιωτικό σώμα, αποτελούμενο από λίαν εμπειροπόλεμους άνδρες, βετεράνους του καταστροφικού Πελοποννησιακού Πολέμου.

Το σώμα συγκροτείτο από 11.500 οπλίτες, 1.000 πελταστές, 500 ψιλούς και ελάχιστους ιππείς. Οι άνδρες προέρχονταν από κάθε γωνιά της Ελλάδος. Οι οπλίτες ήσαν κυρίως Πελοποννήσιοι και Βοιωτοί, οι δε πελταστές Θράκες. Οι ψιλοί ήσαν Κρήτες, οπλισμένοι με τόξο, μικρή ασπίδα και εγχειρίδιο. Οι οπλίτες πολεμούσαν στον κλασικό σχηματισμό της φάλαγγας. Ο ηγέτης του σώματος των Μυρίων ήταν ο Σπαρτιάτης Κλέαρχος, ο οποίος είχε προσαρμόσει τις τακτικές τους στα σπαρτιατικά πολεμικά δόγματα.

Προς την συνάντηση με τη μοίρα
Η στρατιά του Κύρου αφού διέσχισε τη Μικρά Ασία κινήθηκε προς την Βαβυλώνα. Η στρατιά διέσχισε τα αρδευτικά κανάλια του Ευφράτη και μια βαθιά τάφρο που είχε κατασκευάσει ο στρατός του Αρταξέρξη και συνέχισε την προέλασή της. Καθώς η στρατιά βάδιζε, έβλεπαν παντού ίχνη από άνδρες και ίππους στο χώμα, σημάδι πως ο βασιλικός στρατός υποχωρούσε ενώπιόν τους.

Έτσι βάδισαν επί τρεις ημέρες, όταν ξαφνικά ένας από τους ανιχνευτές ιππείς του Κύρου έφτασε καλπάζοντας και φωνάζοντας ότι ο βασιλικός στρατός ερχόταν καταπάνω τους. Ήταν πρωί της 3ης Σεπτεμβρίου του 401 π.Χ. Αμέσως μόλις δόθηκε το σύνθημα η στρατιά μετέπεσε από σχηματισμό πορείας σε σχηματισμό μάχης. Οι άνδρες οπλίστηκαν και άρχισαν να λαμβάνουν τις προκαθορισμένες τους θέσεις.

Οι Έλληνες τάχθηκαν στο δεξιό κέρας, καλυπτόμενοι από την κοίτη του Ευφράτη. Στο άκρο δεξιό τάχθηκαν οι Έλληνες πελταστές και 1.000 Παφλαγόνες ιππείς. Δίπλα τους τάχθηκε η φάλαγγα, με τον Κλέαρχο να διοικεί την δεξιά πτέρυγα, τον Πρόξενο το κέντρο και τον Μένωνα την αριστερή πτέρυγά της.

Το κέντρο και το αριστερό κέρας της στρατιάς του Κύρου σχηματίστηκε από περσικά τμήματα και τμήματα υποτελών. Στο κέντρο τάχθηκε και ο ίδιος ο Κύρος επικεφαλής 600 επίλεκτων ιππέων της σωματοφυλακής του. Όλοι οι ιππείς της σωματοφυλακής έφεραν θώρακες, κράνη και παραμερίδια (ειδικές θωρακίσεις που προστάτευαν τα πόδια του πολεμιστή και εφαρμόζονταν στη σέλα).

Ο Κύρος μόνο αρνήθηκε να φορέσει κράνος για να είναι εύκολα αναγνωρίσιμος από τους άνδρες του. Από τη διάταξη και μόνο των δυνάμεών του γίνεται φανερό και το σχέδιο μάχης του Κύρου. Προφανώς ο Πέρσης πρίγκηπας υπολόγιζε ότι οι Έλληνες θα επικρατήσουν έναντι του εχθρικού αριστερού.

Κατόπιν θα μπορούσαν να πλαγιοκοπήσουν το εχθρικό κέντρο, εκεί όπου θα πολεμούσε και ο αδερφός του Αρταξέρξης, και με παράλληλη πίεση από τους δικούς του άνδρες και ιδίως από την επίλεκτη σωματοφυλακή του να το διασπάσουν. Ο Κύρος για να στεφθεί νικητής δεν αρκούσε να τρέψει σε φυγή τον αντίπαλο στρατό. Έπρεπε να σκοτώσει και τον αδερφό του.

Η πρώτη ελληνική έφοδος
Αφού παρατάχθηκαν με τον τρόπο αυτό οι άνδρες του Κύρου ανέμεναν την άφιξη του εχθρού. Πράγματι γύρω στο απόγευμα εμφανίστηκε από τα νότια η τεράστια στρατιά του Αρταξέρξη. «Φάνηκε ένα λευκό σύννεφο σκόνης, το οποίο μετά από ώρα έγινε μαύρο επί της πεδιάδας και σε μεγάλη έκταση«, γράφει ο Ξενοφών, εντυπωσιασμένος από το θέαμα της προσέγγισης του τεράστιου στρατού.

Στο άκρο αριστερό, το οποίο διοικούσε ο Τισσαφέρνης, τάχθηκαν βαριά οπλισμένοι ιππείς που όλοι τους έφεραν λευκούς ελληνικούς λινοθώρακες. Δίπλα τους τάχθηκαν γεροφόροι (γέρας=είδος ασπίδας) Πέρσες και δίπλα σε αυτούς Αιγύπτιοι δορυφόροι, οπλισμένοι με μεγάλες ποδήρεις ασπίδες και δόρατα όπως τα ελληνικά.

Κατόπιν είχαν ταχθεί άλλοι ιππείς και τοξότες. Οι στρατιώτες κάθε έθνους πολεμούσαν σε δικούς τους σχηματισμούς και μπορούσες να δεις, σύμφωνα με την περιγραφή του αυτόπτη μάρτυρα Ξενοφώντα, τους τετράπλευρους σχηματισμούς τους. Μπροστά απ’ όλο το μέτωπο ήταν ταγμένα τα δρεπανηφόρα άρματα.

Ενώπιον του εχθρικού μετώπου, το οποίο υπερείχε συντριπτικά σε μήκος του δικού του, ο Κύρος άλλαξε γνώμη και διέταξε τον Κλέαρχο να κινηθεί κλιμακωτά και να προσβάλει το εχθρικό κέντρο. Ο Κλέαρχος όμως, έμπειρος στρατηγός ως ήταν, δε θεωρούσε σωστή ενέργεια να κινηθεί προς το κέντρο και να αφήσει τη σιγουριά που του εξασφάλιζε η κοίτη του Ευφράτη.

Αν τυχόν ξεμάκρυνε από τον ποταμό υπήρχε ο κίνδυνος να διασπαστεί η αναγκαστικώς αραιωμένη του παράταξη και να περικυκλωθεί ολόκληρη η φάλαγγα από το ιππικό του Τισσαφέρνη. Για το λόγο αυτό ο Κλέαρχος απάντησε στον Κύρο να μην ανησυχεί και πως ο ίδιος γνώριζε πώς πρέπει να πολεμήσει.

Τελικά τα ασιατικά τμήματα του Κύρου άρχισαν να βαδίζουν προς συνάντηση του εχθρού. Οι Έλληνες όμως δεν είχαν ακόμα αρχίσει να κινούνται. Ο Κλέαρχος μόλις είχε δώσει το σύνθημα «Ζεύς σωτήρ και νίκη», το οποίο πέρασε από στόμα σε στόμα και από τον τελευταίο άνδρα. Μόλις ξαναήρθε η σειρά του Κλεάρχου να αναφωνήσει το σύνθημα, δόθηκε η διαταγή και οι Έλληνες άρχισαν να βαδίζουν.

Η απόσταση που χώριζε τα δύο στρατεύματα δεν ήταν μεγαλύτερη των 600-800 μέτρων. Οι Έλληνες βάδιζαν με ταχύ βήμα και έψαλαν τον παιάνα. Μόλις πλησίασαν περισσότερο άρχισαν να αλαλάζουν και να κτυπούν τα δόρατα επί των ασπίδων τους, παράγοντας έναν δαιμονικό θόρυβο.

Ενώπιον του θεάματος τούτου και πριν οι Έλληνες πλησιάσουν σε απόσταση του ωφέλιμου βεληνεκούς των τόξων (150-200 μέτρα) οι απέναντί τους βάρβαροι έστρεψαν τα νώτα και τράπηκαν σε φυγή! Ακόμα και οι ηνίοχοι των δρεπανηφόρων αρμάτων τα εγκατέλειψαν και ακολούθησαν τους φεύγοντες συναδέλφους τους.

Τα δε δρεπανηφόρα άρματα, με τους ίππους τρομοκρατημένους άρχισαν να τρέχουν και να κατακόπτουν το περσικό πεζικό. Μερικά από αυτά στράφηκαν ανεξέλεγκτα και κατά των Ελλήνων. Αυτοί όμως άνοιγαν τους ζυγούς τους και τα άφηναν να περνούν ακίνδυνα ανάμεσά τους. Με τον τρόπο αυτό οι Έλληνες διέλυσαν την απέναντί τους εχθρική παράταξη με μοναδική απώλεια έναν τραυματία από βέλος!

Ο θάνατος του Κύρου
Την ώρα όμως που οι Έλληνες κατατρόπωναν κυριολεκτικά τους απέναντί τους εχθρούς, στο άλλο άκρο τα πράγματα δεν φαίνεται πως εξελίχθηκαν το ίδιο ευνοϊκά για τον Κύρο. Το αριστερό του Κύρου κάμφθηκε από την εχθρική υπεροχή και ο Κύρος φοβούμενος μην κατακοπεί το ελληνικό στράτευμα, πληττόμενο εκ των νώτων επέλασε με τους 600 επίλεκτους ιππείς του κατά των 6.000 ιππέων του Αρταξέρξη και τους διέσπασε.

Οι νικητές ιππείς του όμως άρχισαν να καταδιώκουν τους φεύγοντες εχθρούς και μόνο λίγοι, οι «ομοτράπεζοι» του έμειναν δίπλα στον Κύρο. Έξαφνα ο Κύρος αντελήφθη την παρουσία του αδερφού του. «Ιδού, τον βλέπω», είπε στους άνδρες του και όρμησε καταπάνω στον Αρταξέρξη. Κατόρθωσε μάλιστα να τον τραυματίσει στο στέρνο τρυπώντας του ακόμα και τον θώρακα. Την ίδια όμως στιγμή ο Κύρος δέχθηκε ένα ακόντιο κάτω από το μάτι. Με τον αρχηγό τους βαριά πληγωμένο, οι λιγοστοί άνδρες του Κύρου προσπάθησαν να τον καλύψουν.

Σε μια άγρια και συγκεχυμένη όμως συμπλοκή που ακολούθησε έπεσαν όλοι, μαζί με τον ηγέτη τους. Οι μεν νικητές έκοψαν το κεφάλι και το δεξί χέρι του Κύρου, οι δε στρατιώτες του νεκρού τράπηκαν σε φυγή και οι άνδρες του Αρταξέρξη κατέλαβαν το στρατόπεδο της στρατιάς του Κύρου. Οι επιζώντες βάρβαροι στρατιώτες του Κύρου, με επικεφαλής τον Αριαίο, κινήθηκαν προς τα πίσω και σταμάτησαν σε απόσταση 25 χλμ. από το πεδίο της μάχης.

Στο μεταξύ εντός του στρατοπέδου ξέσπασε μεγάλη μάχη μεταξύ των Ελλήνων φρουρών του στρατοπέδου και των ανδρών του Αρταξέρξη. Οι τελευταίοι αιχμαλώτισαν μάλιστα τη μία από τις δύο Ελληνίδες παλλακίδες του Κύρου. Η δεύτερη κατόρθωσε να ξεφύγει και γυμνή κατέφυγε στους Έλληνες φρουρούς και διεσώθη. Οι Έλληνες φρουροί άντεξαν για κάποια ώρα την εχθρική πίεση.

Καθώς όμως όλο και περισσότεροι βάρβαροι έρχονταν εναντίον τους στράφηκαν προς το κύριο σώμα των Ελλήνων του Κλεάρχου. Στο μεταξύ ο Αρταξέρξης είχε πληροφορηθεί από τον Τισσαφέρνη ότι οι Έλληνες είχαν διαλύσει τις απέναντί τους δυνάμεις και διέταξε την αναδιοργάνωση των δυνάμεών του, ώστε να επιτεθούν εκ νέου στους ως τότε νικητές Έλληνες.

Η δεύτερη ελληνική έφοδος
Ο Κλέαρχος, όμως, έστρεψε την φάλαγγα και ανέμενε την νέα εχθρική επίθεση. Την ίδια ώρα οι Έλληνες πελταστές, υπό τον Επισθένη από την Αμφίπολη, κατόρθωσαν να προκαλέσουν τεράστιες απώλειες στο επίλεκτο ελαφρύ ιππικό, χρησιμοποιώντας μια άκρως έξυπνη τακτική. Δεχόμενοι την έφοδο του εχθρικού ιππικού οι Έλληνες πελταστές είτε άνοιξαν τους ζυγούς τους, είτε έπεσαν πρηνείς στο έδαφος. Μόλις οι Πέρσες ιππείς περνούσαν οι Έλληνες άρχιζαν να τους κτυπούν από πολύ κοντά με ακόντια, ακόμα και με σπαθιά! Με τον τρόπο αυτό κανείς πελταστής δεν έπαθε το παραμικρό και οι ιππείς τράπηκαν σε φυγή.

Τελικά ο Τισσαφέρνης και οι άνδρες του σταμάτησαν τη φυγή όταν συνάντησαν τα λοιπά βασιλικά στρατεύματα. Έτσι, τώρα, όλοι μαζί κινήθηκαν κατά των Ελλήνων. Τώρα οι Έλληνες θα έδιναν τον υπέρ πάντων αγώνα, μόνοι τους 13.000 άνδρες, κατά των μυριάδων του Αρταξέρξη.

Ο εμπειροπόλεμος Κλέαρχος, στην κρίσιμη αυτή στιγμή, έδειξε όλη του την αξία. Διέταξε τους άνδρες του να λάβουν θέσεις όσο το δυνατό πλησιέστερα στον ποταμό, ώστε να έχουν καλυμμένα τα νώτα τους και να είναι σε θέση με απλή κλίση να καλύψει και τις πτέρυγες. Αντίθετα οι Πέρσες τάχθηκαν παραδοσιακά, όπως και πριν και άρχισαν να βαδίζουν κατά των ακατάβλητων Ελλήνων.

Οι Έλληνες, όμως, δεν τους περίμεναν. Έψαλαν τον παιάνα και εφόρμησαν κατά των εχθρών. Αυτή τη φορά οι βάρβαροι τράπηκαν σε φυγή ακόμα ενωρίτερα, καταδιωκόμενοι από τους Έλληνες. Ακόμα και το εχθρικό ιππικό, το επίλεκτο περσικό ιππικό, ετράπη επίσης σε φυγή και δεν στάθηκε να αντιμετωπίσει την έφοδο των Ελλήνων πεζών!

Οι νικητές Έλληνες στρατοπέδευσαν για τη νύκτα στους πρόποδες ενός γηλόφου, στην κορυφή του οποίου εγκατέστησαν προφυλακές. Λίγο πριν βραδιάσει ο Λύκιος ο Συρακούσιος, ο οποίος εστάλη από τον Κλέαρχο για αναγνώριση, επέστρεψε χαρούμενος και ανέφερε ότι «φεύγουσιν ανά κράτος»! Μια από τις μεγαλύτερες νίκες των αρχαίων Ελλήνων, η πλέον παρεξηγημένη, είχε μόλις επιτευχθεί.

ΠΗΓΗ

Μοσχάρι με κυδώνια, δαμάσκηνα και πράσα

0

Δεν φαντάζεσαι πόσο νόστιμα είναι όλα αυτά μαζί μόλις μαγειρευτούν!

Υλικά
1½ κιλό μοσχάρι, κατά προτίμηση από νουά σπάλας, (σπαλομίτα), χωρίς κόκαλο και κομμένο σε 10 κομμάτια
3 κυδώνια, καθαρισμένα και κομμένα σε φέτες, (κυδωνάτα)
30 δαμάσκηνα ξερά, χωρίς κουκούτσι
το λευκό και τρυφερό μέρος από 1 κιλό πράσα, καλά πλυμένα και χοντροκομμένα
500 ml ξηρό κρασί, κατά προτίμηση μοσχάτο
2 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένες (ή όσο σκόρδο μας αρέσει)
2 φύλλα δάφνης
20 ml ξίδι από κόκκινο κρασί
50 ml ελαιόλαδο
αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Διαδικασία
Σε μια φαρδιά κατσαρόλα, ρίχνουμε το ελαιόλαδο και το ζεσταίνουμε σε δυνατή φωτιά. Αλατίζουμε το κρέας και το σοτάρουμε για 4 – 5 λεπτά, μέχρι να ροδίσει από όλες τις πλευρές. Βγάζουμε το κρέας με τρυπητή κουτάλα και το αφήνουμε σε ένα πιάτο. Στην ίδια κατσαρόλα με το λάδι, ρίχνουμε τα πράσα και το σκόρδο και σοτάρουμε για περίπου 2 – 3 λεπτά μέχρι να μαλακώσουν ελαφρώς.

Ρίχνουμε το κρασί, το κρέας και τη δάφνη και μετριάζουμε τη φωτιά. Σκεπάζουμε τη κατσαρόλα και μαγειρεύουμε για περίπου 1 1/2 ώρα, μέχρι να μαλακώσει ελαφρώς το κρέας. Ρίχνουμε τα κυδώνια, μαγειρεύουμε για άλλα 10 λεπτά και προσθέτουμε τα δαμάσκηνα. Μαγειρεύουμε για περίπου 20 λεπτά, μέχρι να μαλακώσουν όλα τα υλικά. Αν κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος, τα υγρά εξατμισθούν, προσθέτουμε λίγο ζεστό νερό. Αποσύρουμε από τη φωτιά και αφαιρούμε τις δάφνες. Περιχύνουμε με το ξίδι και πασπαλίζουμε με αλάτι και φρεσκοτριμμένο πιπέρι.

Μοιράζουμε το φαγητό στα πιάτα και σερβίρουμε.

Μυστικό: Ο σεφ προτείνει να γαρνίρουμε το φαγητό με τηγανητά φύλλα φασκόμηλου. Θα χρειαστούμε φρέσκα φύλλα φασκόμηλου που θα τηγανίσουμε σε μπόλικο λάδι που έχουμε αφήσει να κάψει καλά για 3 – 4 λεπτά μέχρι να γίνουν τραγανά. Τα αφήνουμε να στραγγίξουν σε χαρτί κουζίνας και τα σκορπίζουμε στα πιάτα.

Συμβουλή: Στη Φλώρινα, το ίδιο φαγητό μαγειρεύουν και με χοιρινό. Αν το προτιμάτε, επιλέξτε ένα ζουμερό κομμάτι όπως σπάλα.

Συνταγή: Χριστόφορος Πέσκιας

ΠΗΓΗ

Βουλγαρία, τα χρήματα δεν επαρκούν για την αγορά του F-16 Block 70/72 V

0

Η Βουλγαρία χρειάζεται περισσότερα χρήματα για να αποκτήσει το F-16 Block 70/72 V ή τουλάχιστον αυτό τονίζουν διαρροές κυβερνητικών κύκλων στον Τύπο της γειτονικής χώρας.

Σύμφωνα με το «OFF News», για την προμήθεια των οκτώ F-16 Block 70/72 V θα απαιτηθούν περίπου 2,1 δις Λέβα. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο άμυνας της Βουλγαρίας έχει προβλέψει κονδύλια ύψους 1,8 δις για την υλοποίηση του προγράμματος αγοράς ΝΜΑ.

Αμφιβολίες για το αν τα οικονομικά δεδομένα της Βουλγαρίας αντέχουν το F-16 Block 70/72 V έχουν εμφανιστεί τους τελευταίους μήνες και κανένας κυβερνητικός αξιωματούχος δεν έχει τοποθετηθεί στο ζήτημα ώστε να τις διαψεύσει. Το ίδιο αεροσκάφος επιλέχθηκε τον περασμένο Ιούλιο από τη Σλοβακία, η οποία θα πληρώσει €1,6 δις για 14 μαχητικά. Στην περίπτωση της Βουλγαρίας το κόστος θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε €914 εκατ. ή 1,79 δις Λέβα, αλλά δεν περιλαμβάνει το ΦΠΑ.

Στο μεταξύ, ο πρέσβης των ΗΠΑ στην χώρα μαζί με εκπρόσωπο της Lockheed Martin πραγματοποίησαν ενημέρωση στις 21 Νοεμβρίου 2018 στη Σόφια για το μαχητικό, με τους ίδιους να επικεντρώνονται στις σχέσεις ΗΠΑ-Βουλγαρίας, ότι το F-16 έχει επιλεγεί ή χρησιμοποιείται από τις περισσότερες πολεμικές αεροπορίες στην περιοχή και πως η εγκατάσταση του συστήματος Auto-GCAS αποτρέπει σε αρκετές περιπτώσεις την απώλεια του μαχητικού και του χειριστή. Οι δύο Αμερικανοί αρνήθηκαν, ωστόσο, να αναφέρουν αν το προτεινόμενο κόστος των F-16 είναι εντός προϋπολογισμού και παραδέχθηκαν ότι τα πρώτα μαχητικά δεν μπορούν να παραδοθούν στη Βουλγαρία σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, εφόσον ο τύπος επιλεγεί.

ΠΗΓΗ

Η ιστορία πίσω από τον πίνακα: Το κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι του Βερμέερ

0

Ένα από τα γνωστά έργα του Ολλανδού Ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ, Το Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι, κρύβει από πίσω του μία ιστορία πλατωνικού έρωτα.

ΟΓιοχάνες (Γιαν) Βερμέερ έζησε και εργάστηκε στην περιοχή Ντελφτ της Νότιας Ολλανδίας κατά τον 17ο αιώνα, αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της «Χρυσής εποχής» στην ολλανδική ζωγραφική (1584-1702). Ξεκίνησε την καριέρα του ζωγραφίζοντας πίνακες μεγάλης κλίμακας με μυθολογικά και βιβλικά θέματα, ωστόσο είναι ιδιαίτερα γνωστός για τους μετέπειτα πίνακες του, που αναπαριστούν σκηνές από την καθημερινή ζωή μέσα σε εσωτερικούς χώρους. Το κύριο χαρακτηριστικό που έκανε τα έργα του Βερμέερ αξιοσημείωτα ήταν η χρήση του φωτός σε αυτά, καθώς στους πίνακες του το φως είναι αυτό που δίνει ζωή στα αντικείμενα και στα πρόσωπα. Μελέτες πάνω στους πίνακες του έχουν αποκαλύψει πως ο Βερμέερ συνήθως άπλωνε πρώτα μία στρώση χώματος γκρι ή της ώχρας πάνω στον καμβά και ύστερα ξεκινούσε να ζωγραφίζει για να επιτύχει την χρωματική αρμονία των συνθέσεων του.

Στο αποκορύφωμα της καριέρας του φιλοτεχνούσε κυρίως γυναίκες να διαβάζουν γράμματα, να παίζουν μουσικά όργανα ή να στολίζονται με κοσμήματα. Ο Βερμέερ έψαχνε τρόπους να εκφράζει μία εσωτερική αρμονία στην καθημερινή ζωή, κατά κύριο λόγο μέσα στα όρια ενός μικρού δωματίου. Ένα από αυτούς τους πίνακες είναι και «Το Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι». Σύμφωνα με του περισσότερους ιστορικούς τέχνης, απεικονίζει την 16χρονη κόρη του ζωγράφου, Μαρία, που έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές ως μοντέλο σε άλλους πίνακες του. Ωστόσο υπάρχουν φήμες πως το κορίτσι του πίνακα δεν είναι άλλη από την 16χρονη υπηρέτρια του Γιοχάνες, Γκριέτ, με την οποία ο ζωγράφος είχε ζήσει έναν θυελλώδη, αλλά μάλλον πλατωνικό έρωτα λόγω της μεγάλης διαφοράς ηλικίας τους. Η εκδοχή αυτή έχει γυριστεί και στην μεγάλη οθόνη, με πρωταγωνίστρια την Σκάρλετ Γιόχανσον.

Η Σκάρλετ Γιόχανσον ως το κορίτσι του πίνακα.
Μία φήμη για έναν πλατωνικό έρωτα
Στο Ντέλφ του 17ο αιώνα, η Γκρίετ, πιάνει δουλειά ως υπηρέτρια στο σπίτι του ζωγράφου, και σύντομα γοητεύεται από την τέχνη του. Όταν της ζητάει να ποζάρει ως μοντέλο, η οικειότητα που αναπτύσσεται μεταξύ τους οδηγεί σε ένα έντονο έρωτα, που γεμίζει ψιθύρους όλη την πόλη προκαλώντας σκάνδαλο, αλλά και προβλήματα μέσα στο σπίτι. Η Γκριέτ ανέχεται τις προσβολές του κόσμου και της γυναίκαςς του ζωγράφου, Καταρίνας και συνεχίζει να ποζάρει γι’ αυτόν με το πρόσχημα πως καθαρίζει το ατελιέ του. Συχνά μάλιστα τον βοηθάει στην προετοιμασία των χρωμάτων, ενώ εκείνος της μιλάει για την τέχνη του.

Το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι
Για την ολοκλήρωση του πίνακα «Το Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι», ο καλλιτέχνης ζήτησε από την έφηβη κοπέλα να τρυπήσει τα αυτιά της και να φορέσει κρυφά τα μαργαριταρένια σκουλαρίκια της γυναίκας του. Με αυτόν τον τρόπο χαρίζει στον πίνακα την λάμψη και την φωτεινότητα, που του έλειπε. Στο έργο αποτυπώνεται με μαεστρία το υγρό και μελαγχολικό βλέμμα της κοπέλας, το οποίο μοιάζει ικανό να μιλήσει από μόνο του. Στο αριστερό αυτί της το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι δεσπόζει ως σύμβολο αγνότητας και πηγής φωτός.

Ένα άδοξο τέλος
Μετά την ολοκλήρωση του πίνακα και ύστερα από έντονες πιέσεις η νεαρή κοπέλα φεύγει από το σπίτι, παντρεύεται ένα χασάπη και αποκόπτει κάθε δεσμό με την οικογένεια του ζωγράφου, αλλά και τον ίδιο. Η μοναδική επαφή που είχε μαζί του ξανά ήταν την ημέρα που ανοίγεται η διαθήκη του. Ο Βερμέερ της είχε αφήσει το ζευγάρι με τα μαργαριταρένια σκουλαρίκια, που απεικονίζονται στον πίνακα. Η ιστορία τους τελειώνει λίγες μέρες μετά, όταν η ενήλικη πια Γκριέτ πουλάει τα περιβόητα σκουλαρίκια για να πληρώσει τα χρέη του άντρα της. Τα χρέη του είχαν αποκτηθεί από την αγορά της Γκρίετ από τον Βερμέερ.

Ο πίνακας βρίσκεται σήμερα στο μουσείο Mauritshuis, στη Χάγη της Ολλανδίας.

ΠΗΓΗ

Τζένη Θεωνά: Η εμφάνιση με φουσκωμένη κοιλίτσα μετά την αποκάλυψη της εγκυμοσύνης της

0

Σε μια όμορφη περίοδο αναμονής βρίσκεται η Τζένη Θεωνά που σε τέσσερις μήνες περιμένει το πρώτο της παιδί με τον σύντροφό της Δήμο Αναστασιάδη. Η ηθοποιός περιμένει αγοράκι και όπως αποκάλυψε στην εκπομπή «Έλα Χαμογέλα»: «Μου ήρθε λίγο ξαφνικό, αλλά δεν ήταν καθόλου σοκ. Αν μας ρωτούσες ένα χρόνο πριν ήμασταν απροετοίμαστοι, αλλά φλερτάραμε και με το ενδεχόμενο, δεν ήμασταν αρνητικοί. Ήταν και ο Δήμος πάρα πολύ χαρούμενος και αυτό με συγκίνησε πάρα πολύ, ποτέ δεν είπε κάτι, να έχει δεύτερες σκέψεις».

Η ηθοποιός κάνει λιγοστές δημόσιες εμφανίσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της. Η τελευταία από αυτές έγινε πριν από λίγες ημέρες στο Θέατρο Μουσούρη όπου παρακολούθησε, μαζί με τη συνάδελφό της Χρύσα Κλούβα, την παράσταση Ψέμα στο Ψέμα με πρωταγωνιστή τον Πέτρο Φιλιππίδη.

 

ΠΗΓΗ